Gjest Funky Punk Skrevet 16. juli 2013 #1 Skrevet 16. juli 2013 Jeg har fått en ny nabo. Inngangsdøren til denne naboen er rett ved siden av min dør. Dette skaper et lite problem da den nye naboen har en katt. Katten er supersosial. En fin katt som jeg ikke har noe imot. Problemet er bare det at denne katten gjerne blir med meg inn...eller går inn selv dersom min dør står åpen. Det er sommer, det er varmt, og beste måten å lufte på hos meg er nettopp det å ha døren åpen. Har jeg den lukket på de varmeste dagene så er det uholdbart å være innendørs. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal håndtere denne katten. Når den kommer seg inn så oppdager den mine dyr og det blir full krig (jeg har en grind fra gangen og inn til leiligheten slik at mine dyr ikke kommer seg ut, men katten hopper galant over denne) Når jeg oppdager at katten har kommet seg inn så klapper jeg hardt i hendene og jager den ut, men er redd for å skremme den såpass at den kanskje ikke tør å gå inn til naboen eller noe. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan håndtere dette? Føler det er liten vits i å prate med naboen, for det eneste hun evnt kan gjøre er jo bare å holde katten innendørs.
Gjest Doh Skrevet 16. juli 2013 #2 Skrevet 16. juli 2013 Jeg hadde spruta vann på den. Eneste som fungerer på vår katt hvertfall. Den lærer nok fort hvilken dør som betyr vannsprut og hvilken som betyr hjem
Adhara Skrevet 16. juli 2013 #3 Skrevet 16. juli 2013 Hva med å strø pepper i døråpningen? Eller en skål med eddik? Katter skal visstnok mislike dette.
Aurora M. Skrevet 16. juli 2013 #4 Skrevet 16. juli 2013 Jeg ville ha snakket med naboen uansett jeg altså. Jeg bor selv i blokk og vet jeg ville ha satt pris på det om Pusina mi skulle ha begynt sånn. Vet du om katten får komme inn hjemme når den har behov for det da? Voksne stedbundne katter går ikke gjerne inn til andre om de kan komme seg inn hjemme. Jeg bodde slik til en gang at jeg hadde verandadør på bakkeplan, og der var det en voksen gråpus fra et av nabohusene som begynte å komme inn. Katten jeg da hadde var så snill at han bare vek til siden og lot fremmedkaren forsyne seg med både mat og yndlingssovested.. Så snakket jeg med eierne, og de sa de hadde hatt litt dårlig samvittighet for pus i det siste, for det hadde vært mye jobbing og en del stress i heimen, samt at han nok hadde møtt lukket dør litt oftere enn han likte. De ble glad for at jeg sa ifra, og sa de ville gjøre hjemmelivet til pus mer attraktivt. Jeg fikk inntrykk av at fisk var en ingrediens her.. Det ble straks slutt på "inntrengingen" og det varte så lenge pusen levde. Nå var dette et sidespor uten like, og disse naboene var jo "drømmekatteeiere" og det er jo ikke sikkert det er noe sånt i ditt tilfelle. Men snakk med naboen uansett du. Det er mitt råd.
Gjest Skrevet 16. juli 2013 #5 Skrevet 16. juli 2013 Vi har en slik katt. Finner seg til rette hos alle naboene i gata. Tusler inn om dører står oppe og legger seg til å sove i sofaene rundt om, det enda han har tilgang inn her. Ekstremt kosesyk pus. Noen av naboene synes det er hyggelig og bryr seg ikke, men detaljsjappa her sliter og må jage han ut. De har bare pent løftet han ut og husjet litt etter han. De får han bare på trappa nå. Er ikke lett å oppdra en katt til å ikke gå visse steder. Som andre har nevnt kan pepper, sitronskall, eddik etc. Kanskje funke? Vannsprut kan også være effektivt. Ellers liker ikke katter å gå på folie, så om du har mulighet kan du brette det om trappen din?
Gjest Funky Punk Skrevet 16. juli 2013 #6 Skrevet 16. juli 2013 Takk for råd og tips. Naboen er ei skikkelig dyrekjær jente, og katten har det nok helt fantastisk hos henne, så det er nok ikke slik at den ikke trives. Skal prøve med folie på innsiden av døren. Utsiden blir litt vanskelig. Også kan jeg jo prøve å legge litt pepper, sitronskall eller helle litt eddik på folien. Katten er jo bare helt nydelig og jeg koser gjerne med den når jeg sitter ute, vil jo bare ikke ha den inn til meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå