AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #1 Skrevet 16. juli 2013 Det stod ikke særlig mye info på banken min sin nettside, så spør her. Eneste jeg har forstått er at man kan spare et visst beløp(30 000) hvert år til det når en viss sum(300 000), og at man ikke får skattelette som på BSU. Men kan hvem som helst spare på BSU2? Eller er det som på BSU, at man ikke kan spare etter man fyller 34? Anonymous poster hash: 7be96...969
KMT Skrevet 16. juli 2013 #2 Skrevet 16. juli 2013 I min bank er det i allefall den samme aldersgrensen som for ordinær BSU, altså 34 år.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #3 Skrevet 16. juli 2013 Hvis man ikke får skattelette, hva er da fordelene som gjør at man bør velge det fremfor høyrentekonto? Hva er renta på USB2? Anonymous poster hash: 49fce...bba
challenger Skrevet 16. juli 2013 #4 Skrevet 16. juli 2013 Hvis man ikke får skattelette, hva er da fordelene som gjør at man bør velge det fremfor høyrentekonto? Hva er renta på USB2? Anonymous poster hash: 49fce...bba 4,65% i min bank..
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #5 Skrevet 16. juli 2013 Hvis man ikke får skattelette, hva er da fordelene som gjør at man bør velge det fremfor høyrentekonto? Hva er renta på USB2? Anonymous poster hash: 49fce...bba USB2 (fra dnb) har fordeler: -like høy rente som vanlig bsu, og dermed høyere enn samtlige andre sparekontoer. ulemper: -du kan ikke flytte bsu-kontoen og beholde bsu2 kontoen. (Relevant om bsu-renta skulle være høyere i annen bank) -du må bruke beløpet på bolig -renta faller drastisk etter fyllte 34 år -årlig maksinnskudd er latterlig lavt Alt i alt ville jeg valgt en annen sparemåte. Banker driver business som alle andre, og det er oftest de, ikke du, som tjener på handelen. Anonymous poster hash: 5f3d6...2ef
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #6 Skrevet 16. juli 2013 I min bank er BSU nå på 4,75% Blir 33 år til nesten år, og det er det siste året jeg kan spare på BSU. Ønsker å spare mer, så hva lønner det seg da? Å spare på høyrentekonto? Anonymous poster hash: 7be96...969
nojac Skrevet 16. juli 2013 #7 Skrevet 16. juli 2013 -årlig maksinnskudd er latterlig lavt Alt i alt ville jeg valgt en annen sparemåte. Banker driver business som alle andre, og det er oftest de, ikke du, som tjener på handelen. Anonymous poster hash: 5f3d6...2ef 30 000 i året (i tillegg til de 20 000 i BSU) er sikkert latterlig lavt for noen. Men neppe for det store flertallet. (De under 34 som har større beløp kan vurdere Nordeas Boligspar, der de kan sette inn opp til 300 000 til BSU-rente med de samme begrensninger som BSU) "...valgt en annen sparemåte"? Hvis du ikke har tenkt å bruke dem til bolig, ja. Men hvis det er langsiktig sparing tiltenkt å kjøpe/nedbetale bolig, er det neppe mulig å finne noe som gir bedre avkastning uten risiko. Tjener banken mer på "handelen" enn du? Ja, svært ofte. Men i dette tilfellet (4,65 % innskuddsrente, langt over normal boliglånsrente) begrenser vel bankens gevinst seg til at de får deg som kunde og håper å få deg til bruke bankens øvrige tjenester (der storbankene normalt ikke er blant de beste). (og USB2 er noe HELT annet enn BSU2 )
nojac Skrevet 16. juli 2013 #8 Skrevet 16. juli 2013 (endret) I min bank er BSU nå på 4,75% Blir 33 år til nesten år, og det er det siste året jeg kan spare på BSU. Ønsker å spare mer, så hva lønner det seg da? Å spare på høyrentekonto? Anonymous poster hash: 7be96...969 Høyrentekonti gir i dag opp til 3,71 % rente. Vil du ha mer enn det, må du være villig til å ta risikoen på at du også kan tape. (Vi snakker da om aksjer/fond) De som lever av å selge fond anbefaler alltid det. For DE tjener helt sikkert på at du velger det alternativet. EDIT: Men DEN diskusjonen ligger utenfor temaet i denne tråden..... Endret 16. juli 2013 av nojac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå