Xstrella Skrevet 16. juli 2013 #1 Skrevet 16. juli 2013 Må man ha elektriker til å koble til en dimmer på vegg? Lampa skrus på med en bryter på veggen, så er ingen vanlig stikkontakt. Må man da ha elektriker for å bytte til en dimmer på veggen?? Hadde vært greit med dimme lyset da jeg ikke finner lyspærer med lavere watt, er jo som en stor sol i stua her
hagegnom Skrevet 16. juli 2013 #2 Skrevet 16. juli 2013 Ja, dette er en jobb for elektriker. Selv har du kun lov til å bytte "likt mot likt". Dvs, du kan bytte en vanlig bryter, med en annen, vanlig bryter.
Belima Skrevet 16. juli 2013 #4 Skrevet 16. juli 2013 Nei, du trenger ikke elektriker. Jeg kjøpte en dimmer til å montere på ledningen. Monterte den like ovenfor bryteren. Det gjorde jeg uten hjelp av noen. http://www.biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/Tilbehor/Ledningsdimmer-46224/
Gjest suphadupha Skrevet 17. juli 2013 #5 Skrevet 17. juli 2013 Nei, du trenger ikke elektriker. Jeg kjøpte en dimmer til å montere på ledningen. Monterte den like ovenfor bryteren. Det gjorde jeg uten hjelp av noen. http://www.biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/Tilbehor/Ledningsdimmer-46224/ Ja det er nok fullt mulig å gjøre det selv, men du har ikke lov til det. Får du el-tilsyn så kan du bli bedt om å dokumentere hvem som har utført arbeidet.
Aubree Skrevet 17. juli 2013 #6 Skrevet 17. juli 2013 Gikk bare på clas ohlson og kjøpte en dings som man setter i stikkontakten. Kommer med fjernkontroll. Kostet noen hundrelapper. Billigere enn elektriker 1
Gjest Tirkes Skrevet 17. juli 2013 #7 Skrevet 17. juli 2013 Jeg mener at man har lov til det dersom det er løse ledninger (feks lampett på veggen og ledningen henger på utsiden ned til støpsel, men at man ikke har lov til det dersom man kobler dimmeren til veggen og til ledningsnettet i huset. Men jeg er gift med en eletriker som gjør alt i heimen her, så jeg er usikker. Skal sjekke med ham i kveld, om ikke noen andre har funnet sikre kilder til deg. 1
Gjest Tirkes Skrevet 17. juli 2013 #8 Skrevet 17. juli 2013 Her er litt info: http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/ Punkt C og D: Du kan reparere og legge til brytere på lampettere og "løse" gjenstander, samt koble til taklamper til eksisterende uttak. Jeg vet også at du har lov til å bytte bokser selv. Altså ytre plast/bryter til stikkontakter og brytere, men ikke resten av innmaten, det må faglært til å gjøre. Det står ikke at du kan bytte veggbryter/dimmer på denne listen, så da antar jeg at det ikke er lov. Så ledningsdimmeren fra Biltema er OK for ufaglært å bruke uten elektrikers godkjenning. (Dont sue me if I'm wrong).
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #9 Skrevet 17. juli 2013 Ok, takk for svar. Jeg får høre hva en elektriker tar for denne jobben. Gidder ikke hvis det koster flere tusen, da får jeg heller ha flombelysning, eller kjøpe pærer på Ikea som lyser mindre. Anonymous poster hash: 6fd2f...b93
Gjest Akse Skrevet 17. juli 2013 #11 Skrevet 17. juli 2013 Elektrikere tar ca 600+mva per time, gebyr for kjøring og materiellkostnad. Tenker dette er en jobb som kommer på rett under 2000,-
Guybrush Skrevet 18. juli 2013 #12 Skrevet 18. juli 2013 Legg ut oppdraget på anbud og spesifiser mest mulig hva det gjelder. Som flere har nevnt over er det påbudt å bruke sertifisert personell om kablingen er integrert, altså at du ikke kan nappe ut kontakten og bare putte inn noe imellom. Derimot er det ikke ulovlig, men du vil bli ansvarlig om det oppstår noe i form av brann etc. Da vil forsikringen din kunne gå fyken eksempelvis og du kan ende opp med å være strafferettslig ansvarlig om personer har blitt skadet.
Xstrella Skrevet 18. juli 2013 Forfatter #13 Skrevet 18. juli 2013 Ja, jeg får se. Har 2 elektrikere i familien, så skal spørre de om dette er en avansert jobb. Hadde vært kjekt å dimme ned den fine lysekronen min ja
Gjest Akse Skrevet 18. juli 2013 #14 Skrevet 18. juli 2013 (endret) ^Hvis du kjenner en elektriker hadde jeg bare brukt dem. Det er en veldig simpel jobb. Endret 18. juli 2013 av Akse
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #15 Skrevet 21. juli 2013 Jeg har dimmer på lysekrona Faren min som fiksa det for meg. Satte en sånn dings på ledningen, som man kan skru med. Anonymous poster hash: 0e003...249
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå