AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #1 Skrevet 16. juli 2013 I disse ferietider, kan jeg ikke unngå å legge merke til at det på Facebook florer av oppdateringer - alltid fra mødrene!? - om alt hva de har gjort og gjør i ferien. Og det er jo de rene maraton de fleste bedriver! De besøker gjerne 2 forskjellige parker/attraksjoner pr dag, hver eneste dag, i minst én uke! Jeg så nettopp at ei venninne av meg på Facebook hadde kommentert på statusen til en av sine Facebookvenner. Den statusen lød som følger:"Da er 10 dager med ferie på barnas premisser snart over. Status så langt: 5 x Lalandia Aquadome (badeland), 4 x Legoland, 3 x Giveskud zoo, 1 x Monky Tonky lekeland og 1 x Kulturstien." Jeg har også sett at enkelte drar fra land til land (!!) og besøker så å si alt som er å besøke av sånne lekeland, tivolier, parker og dyreparker - det er jo fullstendig galskap! Hva er greia? Hvorfor kjøre et så vanvittig maraton i ferien? Jeg er banna bein sikker på at foreldrene må være utslitt etterpå, men jeg er neimen ikke så sikker på om det blir i overkant mye for ungene også. De blir jo proppet full med inntrykk absolutt hele tiden, ingen pauser. De MÅ jo bli slitne? Og jo mer foreldrene drar de med på, jo mer vil de sikkert videre på etterhvert, fordi de er på en litt sånn "high". Det bare baller på seg. Hva skjedde med at ferie handler om kvalitetstid sammen, spille badminton, gå på stranda, grille og kose seg? Kanskje ta en tur eller to i sånne parker i løpet av de ukene man har ferie? Jeg skjønner ikke hvorfor man skal ta helt av! Ser også for meg at disse ungene da har skyhøye forventninger senere til alle ferier familien skal ha sammen; og at man dermed har satt en standard som man etterhvert vil få problemer med å følge opp.Det er også et tema ifht når man er tilbake på skole og i barnehage, og skjevfordelingen mellom disse barna og de som bare har vært på familiehytta. Men jeg velger å ikke utdype det her, for da vil det alltid komme noen som sier "hvorfor skal ikke vi gjøre disse tingene med barna våre, bare fordi andre ikke har råd" Anonymous poster hash: 8401d...e3f 9
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #2 Skrevet 16. juli 2013 Jeg tror også at et lekeland per dag er nok for både barn og voksne. Jeg tror mange av disse gjør det delvis for å vise seg frem. Litt for å få status/noe mer å snakke om. Hos oss har vi vært på to -fire slike aktiviteter til sammen i løpet av to ferieuker. Resten av tiden er vi hjemme og blåser såpebobler, får besøk og lignende. Anonymous poster hash: 707c4...029 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #3 Skrevet 16. juli 2013 Jeg tror også at et lekeland per dag er nok for både barn og voksne. Jeg tror mange av disse gjør det delvis for å vise seg frem. Litt for å få status/noe mer å snakke om. Hos oss har vi vært på to -fire slike aktiviteter til sammen i løpet av to ferieuker. Resten av tiden er vi hjemme og blåser såpebobler, får besøk og lignende. Anonymous poster hash: 707c4...029 Ikke sant? Jeg personlig tror barna har mye bedre av to sånne uker dere har hatt, enn to sånne uker som jeg ser folk skriver om på Facebook. Anonymous poster hash: 8401d...e3f
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #4 Skrevet 16. juli 2013 Det er ikke sikkert de har tilbrakt så mye tid sammen med barna en gang, og det er jo tid med foreldrene barna ønsker seg mest. Jeg ser ofte på lekeland at jeg og tantebarna springer rundt og leker mens alle de andre voksne sitter og leser avisa og ser knapt opp om barnet deres kommer forbi og vil at mamma eller pappa skal se hva de gjør. Trist. Anonymous poster hash: 3f936...086 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #5 Skrevet 16. juli 2013 Det er ikke sikkert de har tilbrakt så mye tid sammen med barna en gang, og det er jo tid med foreldrene barna ønsker seg mest. Jeg ser ofte på lekeland at jeg og tantebarna springer rundt og leker mens alle de andre voksne sitter og leser avisa og ser knapt opp om barnet deres kommer forbi og vil at mamma eller pappa skal se hva de gjør. Trist. Anonymous poster hash: 3f936...086 Det er sant. Det er vel ofte sånn at foreldrene også er slitne, og når en tante eller besteforeldre kan ta seg av ungene, så kobler de bare helt vekk. Forståelig på et vis, men da hadde det vært bedre om foreldrene ikke var med i det hele tatt, og heller ble igjen hjemme/på hotellet/på hytta/i campingvogna. For det er som du sier, at ungene vil så gjerne at mamma og pappa skal se hva de gjør, og da er det vondt når man ser at foreldrene knapt orker se på barna sine. Anonymous poster hash: 8401d...e3f
Gjest Riskjeks Skrevet 16. juli 2013 #6 Skrevet 16. juli 2013 Enig med TS. Fatter ikke at de orker. Ikke tror jeg det er bra for barna heller.
Noldus Skrevet 16. juli 2013 #7 Skrevet 16. juli 2013 Vi har nettopp vært borte en uke. Bodde i leilighet ved et større hotell. Her var ganske mye aktiviteter hver dag, vi var med på svært lite av det. Det ble en tur i bassenget hver dag, en lengregåtur og en dag i park. Ellers var det smårusling i området og leking med de små. De var bokstaveligtalt HELT skutt hver kveld. Her snakker vi barn på 3 og 5, så regner med at de eldre tåler litt mer! Det blir mye intrykk hver dag å kan aldri tro det er bra for hverken store eller små. Dersom en er hjemme i ferien å tar turer derfra, så vil de nok tåle litt mer enn om du over atter borte også. Har en mistanke om at disse foreldre e er de samme som har barn i barnehagen maks tid hver dag å låner dem bort i helgene for å hente seg inn etter en hard uke?
Gjest Marmot Skrevet 16. juli 2013 #8 Skrevet 16. juli 2013 Wow! Jeg tenker at det må være ufattelig slitsomt for ungene også.
skruf Skrevet 17. juli 2013 #9 Skrevet 17. juli 2013 Noe sånt hadde jeg aldri orket! Ferie skal jo ikke bare bestå av kjas og mas, hit og dit. Ferie for oss er å være sammen, hele familien. Var nettopp på tur selv i to uker, og vi var en dag i et utendørs badeland. Tre ganger var vi på den lokale bowlingen. Men vi gjorde masse kjekke ting med jentungen likevel! Spilte ping-pong på stranden, både pappaen, meg og henne bygde sandslott hver dag, lekte sammen med flytemadrassen... Og hver kveld før hun la seg så spilte vi kort:) Hun er 10 år, og var strålende fornøyd med ferien. 2
Gjest Tirkes Skrevet 17. juli 2013 #10 Skrevet 17. juli 2013 Jeg tror det er morsomt for barn å glede seg også, få være med på å telle ned til TUSENFRYD PÅ LØRDAG! Nå er det tre dager igjen, dere. Men i dag skal vi klippe plenen og vente på is-bilen. Jeg er helt enig med TS. Barnehagebarn har jo også et behov for ferie, de har jo ofte like lange arbeidsdager og -år som foreldrene har. Men jeg skal ikke mene så hardt, jeg har jo ikke unger selv, så da har man ofte ikke stemmerett i slike debatter. 6
Furstina Skrevet 17. juli 2013 #11 Skrevet 17. juli 2013 Allt är inte alltid vad det verkar. Det som skrivs på Facebook är ofta aktiviteter, och samlar man upp alla aktiviteterna kan det se mycket ut. Listar jag vad vi har planerat under 3-4 veckor ser det enormt stressande ut; Flygresa, tid hos släkting Bilresa Två nätter i Oslo och en dag att (stressa?) runt och se saker i Oslo, Mera bilresa Mera tid hos annan släkt; här ska vi fika, äta middag hos x och y, gå tur på y-berget och i x-marka, gå på badeland, fiska, plocka bar och baka kaka, åka till familjen A's sommarhus en bit bort, åka till byn B på dagsutflykt Mera bilresa Hotell Hälsa på Familjen B Mera bil Fotbollsturnering i två dagar Mera bil En liten flygresa och hälsa på familjen C Listar jag allt så där så ser det väldigt mycket ut. Jag kan också säga att vi ska ha en tre-fyra veckors lugn bilferie tillsammans, med familjebesök och turgåing. Två helt olika presentationer. Vi har valt att ta sommaren och åka runt och hälsa på familj vi inte kan se annars, själva resan är en upplevelse och värdeful tid tillsammans. Att ha tid och stanna på ett café, eller ett fornminne på vägen, att bada i en älv eller sjö på vägen. 2
Missy1 Skrevet 17. juli 2013 #12 Skrevet 17. juli 2013 FIRE GANGER I LEGOLAND? Ikke bare blir ungene utslitte etter "ferien" men de må jo bli drittlei alle disse parkene. Kommer jo aldri til å kunne glede seg til noe lenger fordi de har vært X-antall ganger i alle parker som finnes hvert eneste år. Vi var på ferie i danmark ifjor sommer (1uke) og da var vi en tur i badeland, en tur på nordsjømuseumet og en liten tur innom en åpen gård. Resten av tiden brukte vi på å gå turer, være på hytta og kose oss ute i sola, tusle litt i byen og spise is, bade osv. De dagene vi var i badeland og sånn var vi ikke altfor lenge fordi sønnen min kun var litt under 2år gammel. Det er ikke ferie når alt bare er stress, barna har mye energi, men det blir ikke bedre av å stresse de med å gjøre mest mulig på kort tid
Teriyaki Skrevet 17. juli 2013 #13 Skrevet 17. juli 2013 Kunne aldri falle meg inn å ha en så stressende ferie.
Gjest Marmot Skrevet 17. juli 2013 #14 Skrevet 17. juli 2013 Listar jag allt så där så ser det väldigt mycket ut. Nei, der er jeg helt uenig med deg. Det du skriver høres ikke stressende ut, i HI er det snakk om 15 attraksjoner fordelt på 10 dager. I tillegg er det snakk om store parker alt sammen, kanskje med unntak av Kulturstien. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #15 Skrevet 17. juli 2013 Lista opp ser det voldsomt ut, men vil tro de bodde på Lalandia og badeland var da avkjøling etter parkdagene? Og fire dager i Legoland betyr kanskje at de kunne ta kortere dager der, men allikevel rekke alt? Samme med Givsund? Men så har mor fremstilt det heftigst mulig på Facebook for det gjør man jo. Hadde selv en uke i Danmark og rakk to dyreparker med ulike tema, akvarium og badeland + x antall timer til krabbefanging i havet. Vi koste oss og stresset ikke og kunne fint lagt inn flere aktiviteter. Men kunne også laget stresstatus på Facebook ut av det!Anonymous poster hash: 8eb4c...213 2
Gjest åffårno Skrevet 17. juli 2013 #16 Skrevet 17. juli 2013 Greia er at det er status og følelse av forventning, konkurranse rett og slett. Sikkert mange foreldre også som vil at barna deres skal være de som har gjort "mest gøy" iløpet av ferien, så de fremstår som aktive og flotte foreldre. Nå har mange barn jeg kjenner vært i både Disneyland Paris, alskens parker og blabla - og jeg har igrunnen aldri hørt de ta det opp igjen i ettertid eller snakke spesielt mye om opplevelsen etterpå. De har gledet seg mye i forkant pga hypen, men etterpå var det liksom ikke spesielt mye snakk om det. Ikke noe mer enn hvasomhelst annet, iallefall. Men det er sikkert gøy for barn og voksne på slike steder om man tar det litt rolig utenom verste høysesong så man får med seg noe utenom lange køer overalt. Nå var jo ikke slikt vanlig når jeg var barn - jeg husker mest at det var skikkelig stas med alt som hadde med bading å gjøre, glo på noen minikrabber&fisker nedi sjøen et par timer, leke litt med en håv, fange vannmaneter og slikt(stakkars vannmanetene......) - tja. Strand og sjø, egentlig. Og jeg vokste opp med strand og sjø, så det var jo ikke eksotisk og uvant heller. Jeg skjønner ikke helt hvordan man skal rekke å bli skikkelig kjent med barna sine om alt handler om superorganiserte og travle ting året rundt - og så skal ferien også være slik
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #17 Skrevet 17. juli 2013 Vi var i Hunderfossen familiepark 2 dager, en dag på barnas bondegård og en kveld på trollnatt. Hadde 3 hele dager der nede. Men kjenner todagers på hunderfossen er nok. Når vi er i Tyrkia (har tilgang til ei leilighet der nede) da stresser vi ikke med å flakse hit og dit. Iløpe av en 14 dagersperiode så finner vi på en eller anna dagen vi reiser på noe, men de fleste av dagene er egentlig å slappe av og bade ved bassenget og ut å spise på kvelden. Hadde ikke orket å flakset hit og dit på forskjellige parker rundt om kring. Hadde jeg blitt sliten av hele ferien. Anonymous poster hash: e5164...626
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #18 Skrevet 17. juli 2013 Jeg har aldri sett eller hørt om sånne "feriemaraton" som du beskriver... Det er nok et spesielt med tilfelle hun moren i hovedinnlegget Anonymous poster hash: d7298...299
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå