Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er det noen her som har vært på Galdhøpiggen? Jeg har så lyst til å dra dit! Er det en veldig krevende tur? Også lurer jeg veldig på om det er noen steder å stoppe å tisse? Jeg må joiker tisse konstant, men iløpet av en så lang tur hadde det vært fint å ikke gå tissetrengt... :-)

Anonymous poster hash: 4dd9d...2a3

Skrevet

Å gå fra Juvasshytta i taulag er ikke sånn kjempekrevende. Tar ca 6 timer t/r, turene over breen tar litt tid siden man går i taulag. Fram til breen er det relativt enkelt terreng, mye stein, etter breen er det brattere og litt mer krevende. Det er 7-årsaldersgrense på taulaget, så enhver voksen i ok form klarer en slik tur helt greit. Å gå fra Spiterstulen er langt mer krevende, tar vel rundt 8 timer t/r, men da går du rett opp fra start, det er snakk om 1369 høydemeter mot kun 628 fra Juvasshytta.

Det er vel bare å finne seg en liten plass bak en stein etc for å tisse (grav ned/legg steiner over toalettpapir). Det er vel som alle andre turer i fjellet, bortsett fra at det kan være litt mer folksomt.

Gjest bustyvel
Skrevet

Du må nok finne deg en stein ja. Det er ikke do hverken langs løypa eller på toppen, så det er mye dritt bak steinene der, bokstavelig talt ;) Moro når det er 1000 personer på toppen på en dag, gitt.

Og jeg vil nok legge på etpar timer på estimatet til Concertina, spesielt om du går fra Juvasshytta. Du må følge tempoet til resten av "flokken", for dere må gå sammen i tau over breen både opp og ned. I gangtid er det ikke langt, men med alle pauser går nå dagen. I tillegg smelter snøen fort, og turen tar mye lengre tid på stein enn den gjør på snøfonner.

Flott tur, anbefales :)

Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for svar :)

Seriost, 1000 stk der oppe på en dag?? Får håpe det går greit for følget å stoppe og tisse , er vel flere som må tisse iløpet av turen :)

Skrevet (endret)

Hvis du ikke er i form, da ville jeg altså beregne litt mer enn 6t t/r, hvis man har lyst å ha litt hyggelige pauser osv.

Tok turen selv 7-8 år siden og var da ikke veldig fjellvant - tror vi brukte ca 8-9t/r, delvis fordi jeg hadde bare vanlige joggesko og fikk ufattelig smertefulle blemmer allerede på vei opp, noe som gjorde veien ned til ren helvete som måtte tas veeeeldig rolig.

Tissepauser er det nok vanskelig med, men mener å huske at vi fant nok noen stein som var store nok. Etter hvert bryr man ikke så mye.. Må man da må man.

Men utrolig fin tur, har selv også veldig lyst å ta en ny tur dit snart :)

glemte å si - vi gikk også fra Spiterstulen.

Endret av Bond
Skrevet

Har bare gått fra Spiterstulen, og det er fantastisk flott tur jeg kan anbefale varmt. Vi brukte ca. 8 timer hver vei, gikk i "normalt" tempo. Var i grei form, men ikke direkte trent. Anbefaler fjellsko (ulendt terreng) og godt med varme klær. Vi gikk i typiske vinterklær i slutten av juli og det var ikke varmt. :ler: Masse snø mot toppen.

Må du tisse er det bare å finne seg et passende sted bak en stein eller noe.

Gjest bustyvel
Skrevet

Seriost, 1000 stk der oppe på en dag?? Får håpe det går greit for følget å stoppe og tisse , er vel flere som må tisse iløpet av turen :)

Er været bra nok og du er midt i fellesferien, så ja...

Gjest Sengaia
Skrevet

Tusen stk på toppen!! Tenkte å gå lørdag, da er det meldt fint vær. Er det voldsomt mange som går i tau sammen over breen? Da skal jeg pakke varme klær :) litt rart å pakke ullgenser og ullsokker når det er 30 varmegrader her ;p jeg er i sånn passe bra form vil jeg si. Ikke dårlig hvertfall. Jeg gleder neg så!! :D det ENESTE jeg tenker på er å måtte tisse noen ganger på turen ;p men da finner jeg vel en stein :)

takk for svar og råd! :)

Skrevet

Ikke nødvendigvis 1000stk på en gang, dagene er jo ganske lange og det er flere enn en vei til toppen. Men regn ikke med å være alene ;)

Gjest bustyvel
Skrevet

Altså, ikke 1000 stk. på samme tid, men på en dag ;) Taulagene er vel på ca 100 pers max, men de kan binde sammen flere tau med førermangel, for alle får være med. Og kjære deg - SOLBRILLER og høy solfaktor!!!!!!!!

Gjest Sengaia
Skrevet

Tusen takk for svar dere! Da er varme klær, dopapir, solbriller og solkrem skrevet opp på ha-med-lista :)

Gjest bustyvel
Skrevet

Husk langbukse. Selv om det er fint vær er det ikke lurt og gå i shorts over breen. Faller du nedi/snubler og skrubber deg, kan du få et festlig sår etterpå. Mye dritt i isen der ja, både lemen, gjørme og bæsj fra de siste par tusen årene :) God tur (misunnelig jeg!!) :)

Gjest Sengaia
Skrevet

Husk langbukse. Selv om det er fint vær er det ikke lurt og gå i shorts over breen. Faller du nedi/snubler og skrubber deg, kan du få et festlig sår etterpå. Mye dritt i isen der ja, både lemen, gjørme og bæsj fra de siste par tusen årene :) God tur (misunnelig jeg!!) :)

Jeg har pakka med ullundertøy og vinterytterbukse... kanskje det er litt overdrevent? Aner ikke hvor kaldt det er der eller hva som er nødvendig av tøy :-S Det er meldt fint vær hvertfall :) Men jeg får vel en anelse av hvor varmt/kaldt det er når jeg kommer til Bøverdalen til fredag. (Går opp lørdag)

Gjest bustyvel
Skrevet

Bedre med litt for mye enn litt for lite, været skifter sykt fort. Og du får dessverre ikke noen følelse på været nede i bygda, for der kan det være klar himmel, vindstille og varmt, mens det blåser stiv kuling og snør i fjellet noen høydemeter lenger opp :P Og omvendt. Men jeg er sikker på at du får en super tur!!! :)

Annonse
Gjest Sengaia
Skrevet

Bedre med litt for mye enn litt for lite, været skifter sykt fort. Og du får dessverre ikke noen følelse på været nede i bygda, for der kan det være klar himmel, vindstille og varmt, mens det blåser stiv kuling og snør i fjellet noen høydemeter lenger opp :P Og omvendt. Men jeg er sikker på at du får en super tur!!! :)

Det er notert!

Takk, det blir nok en opplevelse :)

Skrevet

Jeg hadde superundertøy, ullsokker, fôret skalljakke, overtrekksbukse, fjellsko, buff i halsen, lue og tykke hansker. Var fint vær på Spiterstulen da vi startet, men det kom kald vind, yr og en forferdelig tett tåke på rundt 1800 meter. Ble kaldt da vi satte oss ned for en kaffekopp mens vi ventet på bedre vær, så jeg er glad for at jeg kledde meg såpass godt.

Gjest Sengaia
Skrevet

Når på året var du der? Det er meldt full sol til lørdag i morgen, og det er midt på sommeren, men det har kanskje lite å si? Jeg er ikke vandt til sånt, jeg bor på Sørlandet og i det siste har det vært så ekstremt varmt, så det er så rart å tenke at om et par dager må jeg kle meg som om det skulle være vinter ;P Da tar jeg med det dere har skrevet opp her :) Tusen takk for alle svar, råd og tips! Uten det hadde jeg kanskje kommet opp med sandaler og shorts (nesten) ;P

Skrevet

Jeg tok turen i knelange shorts og bikinioverdel.. tror jeg bare tok på jakken helt på toppen eller ikke langt i fra. Men hadde jo da med oss ekstra klær i tilfelle, og vi tok også turen fra Spikerstolen så måtte ikke over isbre. Hadde veldig flaks med været da det var virkelig klart og mye sol :) men på en slik tur må man være forberedt til det verste likevel.

Men den utsikten! Aaah. Misunner deg som skal snart dit! :)

Skrevet

Jeg har bare gått fra Spiterstulen; lengre men da slipper man å gå over breen og kan gå mer som man vil.

En kjempefin tur, og nå er det jo så nydelig vær også. God tur :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...