Gå til innhold

Rosendahl Ildfast Grand Cru

Anbefalte innlegg

Gjest Kiara!
Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe inn denne serien, synes de er fine i glass og smarte med lokk som passer til. Men jeg mener jeg har lest og hørt at glassene ikke tåler mer enn 50-55grader i oppvaskmaskin. Betyr dette også at de ikke tåler noe særlig høy temperatur i ovn?

Noen som har disse som også kan komme med noen innspill. :)

25601_2.jpg

Videoannonse
Annonse
Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg har flere av disse (falt for smijernsholderene) og jeg har lagd mye mat med dem, og kjørt dem i oppvaskmaskin. Jeg husker ikke, men tror min oppvaskmaskin sitt hovedprogram er på rundt 65-70 grader. Etter snart tre år så er begge mine former like pene. De har faktisk vært veldig standhaftige for noen form for riper også, til tross for at jeg stabler dem i et skap og ikke er så varsom med dem.

Bakt mye langtidsmat, ribbe, hel kylling osv i disse, samt korte og høye temperaturer.

Kan trygt anbefale dem!

Gjest Kiara!
Skrevet

Takk Tirkes! Akkurat det jeg ville høre. :)

Gjest Tirkes
Skrevet

No problem. Men få med smijernsholderen om du kan:

http://royaldesign.no/products/60/36040.jpg

Den er veldig stabil og gjør det lett å bruke formen til et pent serveringsfat. Jeg bruker mine til ribbestek OG servering på julaften, blant annet. Var faktisk hele grunnen til at jeg kjøpte disse. :) Er eneste jeg har i grand cru, men liker dem utrolig godt.

Skrevet

Jeg kan også anbefale de! De er knallfine, og tydeligvis supergode i bruk (kunder som skryter av dem). Har veldig lyst på de selv :)

Gjest Kiara!
Skrevet

Jeg kan egentlig ikke fordra serien siden absolutt alle har den. :ler:

Men vi fikk jo noen boller og slikt til bryllupet, så jeg ble litt tvunget til å se de med nye øyne. De har jo mye mer enn vinglassene og det hvite serviset. Dessuten er det ikke så lett å finne ildfaste former i glass som også ser pene ut, samtidig som de har lokk og holder. Da var jeg dratt inn i Rosendahl boblen likevel. Men det holder med glass serien i dette. ;)

Skrevet

Vi har dem, og er veldig fornøyde. Har riktignok ikke testet dem i oppvaskmaskin (vasker opp for hånd for tiden), men de tåler det de skal brukes til, og er ganske greie å vaske også, synes jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Fant dette fra et salgsted:

• Lekre ildfaste former fra Rosendahl med de karakteristiske rillene som kjennetegner Grand Cru-serien.
  • Formene kan overleve timer i en mer enn 300 graders varm ovn – for deretter å kunne settes direkte inn på bordet.
  • Denne pakken inneholder 3 former i størrelsene: 24x12,5 cm, 24x24 cm og 25x38 cm.
  • Utformingen er så praktisk at de to minste størrelsene passer perfekt ned i det store. På den måten oppbevares tre ildfaste former på samme plass som kun den store formen ellers ville ha fylt.
  • De er i blyfritt glass og tåler oppvaskmaskin.

Anonymous poster hash: 143a2...120
Gjest Kiara!
Skrevet

Da har jeg kjøpt/bestilt alle sammen. Skal bli fantastisk å få "kastet"/gitt videre de andre glassformene våre som ikke ser ut på høylys dag. :fnise:

Det har gått fint med alle andre glass jeg har fra Rosendahl å vaske i maskin så regner med det samme her. Og så praktisk med lokk! Det gjorde hele forskjellen for min del.

Skrevet

Litt sent ute, men Rosendahl er litt sånn typisk Norsk greie. Det er OK kvalitet, men ikke noe bra på en internasjonal skala. Kvaliteten på for eksempel Pillivuyt som du får kjøpt mange steder i Norge, blandt annet på Traktøren er heeelt noe annet.

Skrevet

Jeg har disse selv og jobber også med å selge dem. De tåler helt vanlig ildfast bruk i ovnen. Bare husk at lokkene ikke skal i ovnen. Når det gjelder temperatur på glass i oppvaskmaskin anbefaler vi (som utsalgssted) aldri mer enn 55 grader. Dette for at glasset skal beholde glansen sin og ikke bli "melkehvite" som de kan bli om det er mye kalk i vannet og for høy temperatur... Så de er penest om du vasker dem på den temperaturen, og det går helt fint altså

Gjest Kiara!
Skrevet

Litt sent ute, men Rosendahl er litt sånn typisk Norsk greie. Det er OK kvalitet, men ikke noe bra på en internasjonal skala. Kvaliteten på for eksempel Pillivuyt som du får kjøpt mange steder i Norge, blandt annet på Traktøren er heeelt noe annet.

Jeg er helt enig, og det er grunnen til at jeg har vært litt skeptisk til hele serien. Den er for vanlig og kvaliteten står ikke i stil med prisen man betaler. Men så fikk vi så mye til bryllupet selv om det var det siste som sto på ønskelisten... så vi har komplementert. :rolleyes:

Pillivuyt er jo porselen, samme som de ildfaste fra PP. De har jeg også. Greit å ha noe som tåler skikkelig høy temperatur også uten at de kollapser. Men som ildfast form i glass er disse Rosendahl formene supre. :)

Skrevet

Jeg er helt enig, og det er grunnen til at jeg har vært litt skeptisk til hele serien. Den er for vanlig og kvaliteten står ikke i stil med prisen man betaler. Men så fikk vi så mye til bryllupet selv om det var det siste som sto på ønskelisten... så vi har komplementert. :rolleyes:

Pillivuyt er jo porselen, samme som de ildfaste fra PP. De har jeg også. Greit å ha noe som tåler skikkelig høy temperatur også uten at de kollapser. Men som ildfast form i glass er disse Rosendahl formene supre. :)

Som sagt, helt greie men litt for dyre i forhold til kvalitet. Noe som kun går an i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...