AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #1 Skrevet 16. juli 2013 Jeg er 8+5 uker på vei, og sliter ekstrent ned kvalme for tiden. De siste 4 dagene har jeg kun holdt senga, og fått i meg en lompe og noe chips. Spiser jeg mer, kommer det opp igjen. Der samme gjelder mye vann, jeg klarer kun drikke små slurker. Jeg er svimmel, tisser lite og leppene mine sprekker. Skal jeg ringe legevakten eller fastlegen? Hva kan de gjøre..?Anonymous poster hash: 1b989...d20
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #2 Skrevet 16. juli 2013 Hvis du trenger sykemelding ringer du fastlegen. Ellers er det ingenting de kan gjøre! Svangerskapskvalme er jo veldig vanlig... Du må bare prøvd deg frem for å få i deg mat og drikke! Men etter 4 dager gjør de ingenting assa....Anonymous poster hash: b6fe2...fc0
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #3 Skrevet 16. juli 2013 Jeg har ikke gått ned i vekt. TsAnonymous poster hash: 1b989...d20
Belima Skrevet 16. juli 2013 #4 Skrevet 16. juli 2013 Hvis du er så dårlig, bør du vel få en sykemelding av fastlegen din. Dessverre er ikke svangerskapskvalme så mye å gjøre med. IKKE drikk vann hvis det er ikke kokt. Drikk en blanding av Farris og eplejuice. Drikk små slurker. Spis bare litt og litt. Smør leppene dine med Lypsyl el lign. Siden du drikker lite, er det normalt å tisse lite også. Når du får i dg mer drikke, vil det også bli mer urin. Svimmel er du pga for lite mat og drikke. Da jeg gikk gravid, for lenge siden, hadde jeg det sånn som deg, så jeg skriver av egen erfaring. Gi en tilbakemelding på hvordan det går med deg da. God bedring.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #5 Skrevet 16. juli 2013 Jeg ville ringt legen nå. Får du ikke time der, ville jeg ringt legevakten. Svimmelhet, konsentrert/lite urin og sprukne lepper er tegn på dehydrering. Kvalme og oppkast er normalt ikke farlig for verken deg eller fosteret, men det er viktig at væske- og salbalansen i kroppen ikke forstyrres for mye. Dersom du virkelig ikke får i deg nok væske og bare kaster opp det du får i deg, kan det være at legen vurderer sykehusinnleggelse en kort periode. Der kan du få væske intravenøst. Legen kan også skrive ut resept på kvalmestillende tabletter, gi deg råd om hva du bør drikke (bare rent vann er f.eks. ikke så gunstig; jeg ble anbefalt farris, cola og juice i tillegg, for å få i meg nok salt og sukker i tillegg), hvor mye og hvor ofte du bør drikke og kan sjekke helsetilstanden din nå med diverse blodprøver. Dersom legen vurderer det slik at du er i ferd med å bli skikkelig dehydrert, tror jeg at sykehusinnleggelse er neste steg. Jeg hadde det aldri så ille som deg, men slet også med ekstrem kvalme i flere uker. Heldigvis kastet jeg aldri opp, men jeg fikk i meg svært lite mat og drikke og gikk ned flere kilo i den perioden. Det blir bedre, forhåpentligvis om noen uker. Anonymous poster hash: a00fd...a80
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #6 Skrevet 16. juli 2013 Jeg personlig hadde kontaktet lege for å høre om man kunne få kvalmestillende - jeg vet også enkelte har effekt av B6 i større doser(ikke prøvd selv, bare lest om det). Dette må i så fall tas gjennom legen. Så; jeg hadde kontaktet legen for å høre om det var noe man kunne dempe symptomene med - men helt frisk blir du nok ikke akkurat nå som du er så dårlig dessverre........ Stor sympati fra meg - selv om det ikke hjelpe deg et kvekk..... Anonymous poster hash: f641a...7f3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #7 Skrevet 16. juli 2013 Hadde ikke ringt legevakten. Det er jo for AKUTTE saker. Brekt en arm, kutta seg osv. Det er jo veldig vanlig. Jeg var grisekvalm selv og kastet opp hver dag bare å lukte på ting, men det som funket best for meg var rundstykker med ost og skinke, som jeg bare tok bitte-bittesmå biter av, altså rev av som fuglebiter og puttet de i munnen. i tillegg kan du prøve sugerør når du drikker. Anonymous poster hash: efddc...4b7 1
panic-attack Skrevet 16. juli 2013 #8 Skrevet 16. juli 2013 kontakt fastlegen, du kan få kvalmestillende og så sjekker han ved å ta blodprøver om du er dehydrert. så lite som du spiser/drikker så kan det hende du trenger litt tilskudd av væske intravenøst om det fortsetter. Ring i dag. så får du råd å veiledning tilpasset din tilstand. vi her inne kan gi råd, men når vi ikke har sett deg så blir det å synse. Lykke til
Frøken Smilla Skrevet 16. juli 2013 #9 Skrevet 16. juli 2013 Jeg fikk beskjed om å kontakte legevakten/legen hvis jeg fikk tegn på dehydrering. Legen min sa at tegn på det var at man - tisset mindre enn ellers - ble tørr på lepper I tillegg kan man vel teste det ved å klype på huden, mener jeg å ha hørt? Hvis huden ikke "senker seg" umiddelbart igjen etter at du har tatt en hudfold mellom to fingre og trukket opp, men drøyer/siger langsomt, så kan dette være tegn på dehydrering. Og det er ikke bra for embryoet. At du kaster opp og får i deg lite _mat_ er i utgangspunktet ikke problematisk ennå, men det er klart at om det også vedvarer er det verre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå