Gå til innhold

Nybegynner på lavkarbo-tråden

Anbefalte innlegg

Gjest Nanne70
Skrevet

Etter mange, mange år med jojoslanking og forsøk på å holde vekta ved hjelp av de nasjonale kostholdsanbefalingene, er jeg nå i gang med å legge om til lavkarbo. Forhåpentligvis vil dette hjelpe meg til å nå trivselsvekta mi og ikke minst gjøre meg i stand til å holde vekta. Jeg innrømmer gjerne at jeg har vært skeptisk til lavkarbo i mange år, men etter å ha snakket litt med folk i min nærmeste omgangskrets som har hatt suksess med denne livsstilen, har jeg bestemt meg for å prøve.

Første uke har gått over all forventning, jeg har gått ned 1 kg og trives godt med maten også! Opplever faktisk at det er færre begrensninger i matveien på lavkarbo enn hva det er på lavkalori :)

I utgangspunktet har jeg lagt meg på et moderat LCHF-kosthold à la Hexeberg, så får vi se hvordan det går etterhvert.

Er det flere her som nylig har begynt på lavkarbo og som kunne tenke seg å delta i tråden? Vil gjerne ha noen å dele tips og erfaringer med!

Videoannonse
Annonse
Gjest Funky Punk
Skrevet

Nesten nybegynner her :)

Har spist lavkarbo i et par mnd og er strålende fornøyd med det så langt.

Var som deg, skikkelig skeptisk til alle dietter og kosthold, men bestemte meg plutselig en dag for at nå skulle jeg gi det en sjanse.

Har gått ned fra 110 til 98 kilo. Har gått veldig tregt de siste ukene da, men håper det løsner skikkelig snart.

Setter meg delmål hele veien. Første delmål var at det skulle vise tosifret tall på vekten. Neste mål er at jeg skal nå 90 kilo. Om jeg kommer meg ned til 80 kilo så er jeg mer enn fornøyd nok da jeg ikke vil bli særlig tynnere enn det.

Følget ikke en spesiell retning innenfor lavkarbo. Spiser det jeg har lyst på, men har forsøkt å holde meg på ca 20 g karbo om dagen, noe som har vært kjempeenkelt. Koser meg med mat selvom det inneholder karbo, når jeg blir bedt på mat hos andre

Gjest Nanne70
Skrevet

Nesten nybegynner her :)

Har spist lavkarbo i et par mnd og er strålende fornøyd med det så langt.

Var som deg, skikkelig skeptisk til alle dietter og kosthold, men bestemte meg plutselig en dag for at nå skulle jeg gi det en sjanse.

Har gått ned fra 110 til 98 kilo. Har gått veldig tregt de siste ukene da, men håper det løsner skikkelig snart.

Setter meg delmål hele veien. Første delmål var at det skulle vise tosifret tall på vekten. Neste mål er at jeg skal nå 90 kilo. Om jeg kommer meg ned til 80 kilo så er jeg mer enn fornøyd nok da jeg ikke vil bli særlig tynnere enn det.

Følget ikke en spesiell retning innenfor lavkarbo. Spiser det jeg har lyst på, men har forsøkt å holde meg på ca 20 g karbo om dagen, noe som har vært kjempeenkelt. Koser meg med mat selvom det inneholder karbo, når jeg blir bedt på mat hos andre

Jøss, det er 12 kg på etpar måneder, det er jo imponerende!! Skal ned en 6-8 kg selv, men er fornøyd hvis jeg klarer 0,5-1 kg i uka, det viktigste nå er at jeg går ned, og neste mål blir å klare å holde vekta i ett år :) Synes også at lavkarbo virker veldig enkelt, og så er det deilig å slippe å telle kalorier!

Skal jeg bort kommer jeg selvsagt til å spise det jeg blir servert, jeg også :)

Skrevet

Trur du har gjort eit bra valg. Har spist lavkarbo ca 2-3 måneder. Har ikkje mykje vekt som skal av, men har gått ned nesten 3 kg og håper å gå ned litt til. Føler uansett kroppen har det veldig mykje bedre på lavkarbo. Har gjort nokre forsøk på lavkalori, men takler det rett og slett ikkje. Har bedre progresjon på treninga og no, når eg eter ordentlig.

Er ikkje veldig streng på karbene, får i meg ca 30-35 g karbo på ein vanlig kvardag. Blir såpass fordi eg eter littegrann brødmat til lunsj. Og så unner eg meg eit kakestykke ein gang i bland når eg er på besøk, og tar meg nokre øl i festlig lag. Men kjenner faktisk lysten på den type utskeielser blir mindre og mindre.

Eg gjekk fort ned i begynnelsen, men så har det vore litt for mykje utskeielser (og for kort tid mellom) så har gått litt opp igjen. Men har fortsatt trua på at lavkarbo er eit fornuftig kosthold og tenker å fortsette med det.

Er mange gode oppskrifter å finne på nett. Sjekk f.eks. lavkarbo.no, http://lenabeatrice.net/, http://lavkarbohverdag.com/, http://www.lavkarbogjortenkelt.net/.

Gjest Nanne70
Skrevet

Trur du har gjort eit bra valg. Har spist lavkarbo ca 2-3 måneder. Har ikkje mykje vekt som skal av, men har gått ned nesten 3 kg og håper å gå ned litt til. Føler uansett kroppen har det veldig mykje bedre på lavkarbo. Har gjort nokre forsøk på lavkalori, men takler det rett og slett ikkje. Har bedre progresjon på treninga og no, når eg eter ordentlig.

Er ikkje veldig streng på karbene, får i meg ca 30-35 g karbo på ein vanlig kvardag. Blir såpass fordi eg eter littegrann brødmat til lunsj. Og så unner eg meg eit kakestykke ein gang i bland når eg er på besøk, og tar meg nokre øl i festlig lag. Men kjenner faktisk lysten på den type utskeielser blir mindre og mindre.

Eg gjekk fort ned i begynnelsen, men så har det vore litt for mykje utskeielser (og for kort tid mellom) så har gått litt opp igjen. Men har fortsatt trua på at lavkarbo er eit fornuftig kosthold og tenker å fortsette med det.

Er mange gode oppskrifter å finne på nett. Sjekk f.eks. lavkarbo.no, http://lenabeatrice.net/, http://lavkarbohverdag.com/, http://www.lavkarbogjortenkelt.net/.

Jeg er veldig spent på hvordan det kommer til å fungere å jogge nå etter at jeg har lagt om. Pleier å jogge 2-3 ganger i uka, men fordi det har silregnet 14 dager i strekk og treningssenteret er stengt, har det blitt laber innsats på treningsfronten i denne perioden. Takk for tips til nettsider, jeg er allerede flittig bruker av disse :) Det er sikkert for tidlig å si noe om det etter så kort tid, men merker at jeg har mye mindre cravings på usunne ting allerede!

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jøss, det er 12 kg på etpar måneder, det er jo imponerende!! Skal ned en 6-8 kg selv, men er fornøyd hvis jeg klarer 0,5-1 kg i uka, det viktigste nå er at jeg går ned, og neste mål blir å klare å holde vekta i ett år :) Synes også at lavkarbo virker veldig enkelt, og så er det deilig å slippe å telle kalorier!

Skal jeg bort kommer jeg selvsagt til å spise det jeg blir servert, jeg også :)

Ja det er sjeldent man får i seg for mye kalorier når man spiser lavkarbo siden man gjerne får en bedre metthetsfølelse som varer.

Har prøvd lavkalori, men da gikk jeg sulten hele tiden og derfor sprakk jeg også mye oftere.

Lavkarbo passer for meg siden jeg ikke klarer å trene, og alle andre kosthold så kreves det nesten at man trener i tillegg til å endre kosthold.

Om jeg får et litt for høyt kaloriinntak en dag så utgjør ikke det så mye mtp vektnedgang. Det går bare litt tregere, men jeg går ikke veldig opp i vekt igjen

Skrevet

Jeg trener tidevis ganske hardt på lavkarbo. Kan gjøre unna tunge styrkeøkter eller sykle flere mil uten å ha spist på 12 eller flere timer, og opplever ingen nedgang i prestasjon fra tidligere.

Jeg har spist som dette i lang tid, så kroppen min er vant til og flink til å brenne fett. Ligger på ca 50-70 g karbohydrater daglig- noen ganger mer, andre ganger mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...