Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som gjør tabben å prise seg for lavt. For lav timesats er en ting men jeg mener det er feil å bare ta utgangspunkt i timeestimat. Ofte glemmer man å ta hensyn til bruksrett, bruksmåte og merverdi i regnestykket. Har man en noenlunde profesjonell kundekrets er dette begreper de er vant med å forholde seg til. Og de spør sjelden eller aldri om timesats. De vil bare vite hva sluttsummen blir og så vurderer de dette opp mot potensiell profitt i et mer eller mindre langsiktig perspektiv. I en markedskampanje opererer mange med budsjetter på flere hundre tusener eller millioner. 40k til en webløsning blir da en dråpe i havet. Spesielt når de har erfart at tilsvarende investeringer har betalt seg 10, 100 eller 1000-gangen. Det viktigste er da at de stoler på deg og vet at du leverer det de trenger til riktig tid. Men som sagt er det nokså avhengig av hvilken type kundekrets man klarer å opparbeide seg.

Anonymous poster hash: f8404...afb

Joda, jeg kan være enig i det, men som sagt: Det er faktisk ikke mange webutviklere forunt å ha så store kunder med så store budsjetter som du beskriver. Noen er det selvsagt, men de er nok blant de beste innen sitt fagfelt og er ikke blant de "ordinære" utviklerne. Med mindre man satser internasjonalt, så er det faktisk ikke så veldig mange store bedrifter med store kampanjer i Norge. Veldig mye av næringslivet i Norge er basert på små- og mellomstore bedrifter som ikke kan ta seg råd til veldig kostbare kampanjer. Budsjetter på hundretusenvis eller millioner av kroner er ikke dagligdags blant disse, og det vil også gjenspeile hva de kan betale for utvikling av nettsteder for kampanjer.

Dette kan man selvfølgelig løse hvis man satser internasjonalt, men da konkurrerer man også med lokale utviklere, muligens i et marked som ikke kan forholde seg til norske priser og norsk kronekurs. Selv mange bedrifter i Norge outsourcer stadig mer av sine utviklingsoppgaver enten det dreier seg om backendtjenester som skal være operative hele døgnet eller kampanjer, hvilket påvirker den prisen man kan ta som webutvikler. Dessuten satser stadig flere på alternative "ferdige" løsninger som ikke fordrer utvikling fra scratch. Ikke ferdig i egentlig forstand, men man tar i bruk plattformer eller rammeverk som enkelt kan tilpasses med tanke på innhold og design. For svært mange bedriftskunder er det tilstrekkelig sett opp mot en kost/nytteverdi i forhold til fleksibilitet på nettstedet. For eksempel er det mange som velger å kjøre kampanjer på Facebook og andre sosiale medier fordi man har en ferdig mal man tilpasser innholdet og designet til. Eller man tar i bruk Wordpress eller en annen bloggform som i dag er svært lette å sette opp og tilpasse. Og man kan få en designer i et lavkostland til å lage et oppsett som fungerer godt nok for en slikk og ingenting.

Påstår på ingen måte at det er umulig å tjene så godt som du skisserer, men det har altså blitt svært mye vanskeligere enn det var for ikke så mange år siden, på grunn av at kundene i mye større grad forventer gjenbruk av ferdige løsninger som nevnt i avsnittet over.

Anonymous poster hash: 82f45...bc6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Joda, jeg kan være enig i det, men som sagt: Det er faktisk ikke mange webutviklere forunt å ha så store kunder med så store budsjetter som du beskriver. Noen er det selvsagt, men de er nok blant de beste innen sitt fagfelt og er ikke blant de "ordinære" utviklerne. Med mindre man satser internasjonalt, så er det faktisk ikke så veldig mange store bedrifter med store kampanjer i Norge. Veldig mye av næringslivet i Norge er basert på små- og mellomstore bedrifter som ikke kan ta seg råd til veldig kostbare kampanjer. Budsjetter på hundretusenvis eller millioner av kroner er ikke dagligdags blant disse, og det vil også gjenspeile hva de kan betale for utvikling av nettsteder for kampanjer.

Dette kan man selvfølgelig løse hvis man satser internasjonalt, men da konkurrerer man også med lokale utviklere, muligens i et marked som ikke kan forholde seg til norske priser og norsk kronekurs. Selv mange bedrifter i Norge outsourcer stadig mer av sine utviklingsoppgaver enten det dreier seg om backendtjenester som skal være operative hele døgnet eller kampanjer, hvilket påvirker den prisen man kan ta som webutvikler. Dessuten satser stadig flere på alternative "ferdige" løsninger som ikke fordrer utvikling fra scratch. Ikke ferdig i egentlig forstand, men man tar i bruk plattformer eller rammeverk som enkelt kan tilpasses med tanke på innhold og design. For svært mange bedriftskunder er det tilstrekkelig sett opp mot en kost/nytteverdi i forhold til fleksibilitet på nettstedet. For eksempel er det mange som velger å kjøre kampanjer på Facebook og andre sosiale medier fordi man har en ferdig mal man tilpasser innholdet og designet til. Eller man tar i bruk Wordpress eller en annen bloggform som i dag er svært lette å sette opp og tilpasse. Og man kan få en designer i et lavkostland til å lage et oppsett som fungerer godt nok for en slikk og ingenting.

Påstår på ingen måte at det er umulig å tjene så godt som du skisserer, men det har altså blitt svært mye vanskeligere enn det var for ikke så mange år siden, på grunn av at kundene i mye større grad forventer gjenbruk av ferdige løsninger som nevnt i avsnittet over.

Da har vi nok bare ulike erfaringer. Jeg opplever at det er mange som opererer med budsjetter på flere hundretusener eller mer - og det bare på korte ukeskampanjer. Det finnes tross alt en lang rekke selskaper med omsetning i milliardklassen her i landet også. Bare ta diverse møbelkjeder feks. Uansett - jobber man som "ensom ulv" skal det ikke mer til enn ett 40k-oppdrag pr mnd for å overleve helt greit :)

Anonymous poster hash: f8404...afb

AnonymBruker
Skrevet

Jobber freelance med oversetting. Tjener svært bra og jobber ikke mer enn vanlig dag.

Anonymous poster hash: f1ea4...137
Skrevet

Jobber freelance med oversetting. Tjener svært bra og jobber ikke mer enn vanlig dag.

Anonymous poster hash: f1ea4...137

Hvilke språk er det etterspørsel etter? Hva slags utdanning har du tatt?

Som freelancer kan du vel ta fri når du ønsker?

AnonymBruker
Skrevet

Psykolog. Da kan man jobbe privat og bestemme arbeidstidene selv, men fortsatt tjene godt.

Anonymous poster hash: a92cc...b45
Skrevet

Psykolog. Da kan man jobbe privat og bestemme arbeidstidene selv, men fortsatt tjene godt.

Anonymous poster hash: a92cc...b45

Da må han klare et mye bedre snitt enn vi har planlagt. Men godt tips.

Gjest JakeGreen
Skrevet

Skal du ta deg fri i 'hytt og pine' og i tillegg ha høy lønn, er du kanskje litt urealistisk om planen er å være lønnstaker.

Revisjon er et alternativ. Da jobber du svært mye i perioder, men du har også muligheten til å tjene mye. Mye av lønnen din kommer nok i form av overtidstimer. På sommerhalvåret er det typisk lite å gjøre, noe som gjør at du kan ta lange sommerferier i hvert fall. De jeg kjenner innen revisjon har ofte opp til to måneder sommerferie i strekk, men vet ikke om det er vanlig.

Det er dog ikke uvanlig å bli utbrent i dette yrket, så det er ikke for alle. Folk takler stress på ulike måter og enkelte tar også på seg mer enn de har kapasitet til. Det er nok også mulighet for å virke som konsulent på sikt i dette yrket om du opparbeider deg god kompetanse.

:)

Jeg gikk fra fast jobb til å bli selvstendig konsulent. I tillegg utviklet jeg tjenester som går på autopilot.

Spennende.

Innen hvilket fagfelt? Og hva slags tjenester har du automatisert?

kjenner en som jobber som selvstendig konsulent. tipper ho jobber ca 50% av vanlig fulltid, og drar inn 80-100k på en mnd.

Kan du fortelle innen hvilket fagfelt og hvor mye arbeidserfaring hun har?

Skrevet (endret)

Skal du ta deg fri i 'hytt og pine' og i tillegg ha høy lønn, er du kanskje litt urealistisk om planen er å være lønnstaker.

Planen er ikke å ha fri halve året og samtidig håve inn millionlønn. Meningen er å ha så god lønn at man har grei lønn selv om man tar seg mye fri. F.eks. en jobb hvor man tjener 600-800K i året. Da kan man ha masse fri og ta til takke med 400K.

Edit: Samtidig må jobben være slik at man faktisk FÅR fri også.

Endret av amonyn
AnonymBruker
Skrevet

Ifølge internett burde han visst utdanne seg som lærer. Vi jobber visstnok overhodet ikke, har en fjerdedel av året fri, og har utrolig god lønn til knapt å løfte en finger.

(Som lærer ville jeg kanskje advart ham mot å tro på dette, men det er det visst ingen som tror på. Så kjør på!)

Anonymous poster hash: 48037...eda
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Planen er ikke å ha fri halve året og samtidig håve inn millionlønn. Meningen er å ha så god lønn at man har grei lønn selv om man tar seg mye fri. F.eks. en jobb hvor man tjener 600-800K i året. Da kan man ha masse fri og ta til takke med 400K.

Problemet med den teorien er jo det at veldig få jobber gir lønn på 800k i seg selv. Normal lønn i bransjen er kansje 500.000, god lønn og masse erfaring gir 600.000, bonuser og ekstra ansvarsområder gir 800.000.

Og de ansvarsområdene krever ofte at du er tilgjengelig så og si døgnet rundt, eller i alle fall året rundt. Altså at du jobber i feriene, sjekker epost, svarer og konstant har oversikt. Det er gjerne jobber der man sier man "aldri har ferie". Ikke jobber der man kan gå ned til en 50% stilling og forvente 400k i året.

Du kan gjerne tenke på det på denne måten:

50% stilling i ett yrke med gjennomsnittslønn på 500.000 i året gir 200.000 kroner. (grunnlønn 400k)

80% stilling gir 360.000 kroner. (grunnlønn 450k)

100% stilling gir 550.000 kroner. (grunnlønn 550k)

100% stilling der man "aldri har fri" kan derimot gi 700k.

Mye av dette handler rett og slett om hva slags ansvarsområder og jobber du får hvis du jobber mye kontra hvis du jobber lite. De som ikke jobber for masse får heller ikke like store lønnsøkninger fordi de ikke har like gode totalresultater og vise til. Dersom du jobber 100% kan du være helt uerstattelig for selskapet, da vil du også kunne få en solid lønnsøkning. Mens noen som jobber 80% stilling gjerne vil bli forbigått eller få oppgaver som er mindre essensielle. Altså vil arbeidsgiveren passe på at han eller hun som jobber 80% til en hver tid faktisk kan erstattes dersom det skulle bli nødvendig.

Anonymous poster hash: 85a86...dc2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i kommunen, tjener 580.000 i året og har sjelden fryktelig mye å gjøre på jobb. Mesteparten av tiden på jobb bruker jeg vel 50-60 % av arbeidskapasiteten min. Jeg kan dermed få unnagjort mye annet i arbeidstiden, betale regninger, planlegge ukesmenyer, dra i matbutikken (er en rett utenfor jobben min, og ingen reagerer hvis jeg går ut) osv. Får dermed mer tid til andre ting når jeg ikke er på jobb.

Kan også ta ut inntil fire uker avspasering pr år i tillegg til ferien, men det betinger jo selvsagt at jeg har opparbeidet meg avspaseringstimer. (Men ingen sier noe hvis jeg sitter ekstra lenge på jobb for å jobbe meg opp avspasering selv om jeg ikke har noe særlig å gjøre på jobb. Sitter derfor ofte og surfer, netthandler o.l. et par timer etter ordinær arbeidstid for å få timer til avspasering. )

Anonymous poster hash: caac6...35c

AnonymBruker
Skrevet

Statsansatte på sitt beste..

Var jo en Danske som lagde ett sinnsykt rabalder for ett par års tid siden da. Når han sa rett ut at han ikke en gang hadde gjort en ukes arbeidsinnsats de siste 10 årene på jobb, bare møtte opp uten å gjøre noe.

Gjest JakeGreen
Skrevet

Det du spør om er urealistisk om planen er å være vanlig lønnstaker på land.

Skal du tjene 600-800K på land må du i de aller fleste tilfeller være høyt utdannet, ha høy kompetanse og mest sannsynligvis jobbe mye overtid, så sant du ikke har lang arbeidserfaring og er i en posisjon hvor kvalitetene dine er etterspurt.

Det beste alternativet er nok 2-4 rotasjon på plattform eller annen form for rotasjon på fiskebåt, supplybåt eller andre maritime fartøy. Den enkleste veien offshore er gjennom Bergen Maritime Fagskole, men da trenger du et fagbrev for å søke.

Om det ikke er et alternativ kan man ta en realfaglig utdannelse, for eksempel geologi, petroleumsteknologi, maskin/mariningeniør, etc, men her er det nok generelt vanskeligere å få fast 2-4 rotasjon offshore.

Skrevet

Nå vet jeg ikke helt hva du anser som "god lønn" men lønnen til en lektor er i mine øyne ikke dårlig (overkant av 500 000), og hvis du vil gå enda lenger kan du sikte mot professor, som tjener enda mer.

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags yrker er slik at man har god lønn og mulighet til å ta seg perimsjon/fri i hytt og pine?

God lønn fordi man da skal ha råd til å ta fri. Lærer har jo mye ferie, men det er rettearbeid på fritiden, ikke voldsomt god lønn og man har da alltid fri i ferier, noe som gjør det dyrt å reise.

Hva slags yrker er slik at man har god lønn og mulighet til å ta seg perimsjon/fri i hytt og pine?

God lønn fordi man da skal ha råd til å ta fri. Lærer har jo mye ferie, men det er rettearbeid på fritiden, ikke voldsomt god lønn og man har da alltid fri i ferier, noe som gjør det dyrt å reise.

Skuespiller, musiker, investor, reiseanmelder tror jeg

Anonymous poster hash: d633d...61f

AnonymBruker
Skrevet

Skuespiller, musiker, investor, reiseanmelder tror jeg

Investor? xD

De har så og si aldri fri i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i kommunen, tjener 580.000 i året og har sjelden fryktelig mye å gjøre på jobb. Mesteparten av tiden på jobb bruker jeg vel 50-60 % av arbeidskapasiteten min. Jeg kan dermed få unnagjort mye annet i arbeidstiden, betale regninger, planlegge ukesmenyer, dra i matbutikken (er en rett utenfor jobben min, og ingen reagerer hvis jeg går ut) osv. Får dermed mer tid til andre ting når jeg ikke er på jobb.

Kan også ta ut inntil fire uker avspasering pr år i tillegg til ferien, men det betinger jo selvsagt at jeg har opparbeidet meg avspaseringstimer. (Men ingen sier noe hvis jeg sitter ekstra lenge på jobb for å jobbe meg opp avspasering selv om jeg ikke har noe særlig å gjøre på jobb. Sitter derfor ofte og surfer, netthandler o.l. et par timer etter ordinær arbeidstid for å få timer til avspasering. )

Det er jo faktisk svindel av arbeidsgiverens penger. Du er med på å gi offentlig ansatte et dårlig rykte!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Investor? xD

De har så og si aldri fri i det hele tatt.

Bomma, mente ikke investor. Kanskje aksjonær?

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo faktisk svindel av arbeidsgiverens penger. Du er med på å gi offentlig ansatte et dårlig rykte! Anonymous poster hash: 82f45...bc6

På hvilken måte er det svindel? Jeg er ansatt for å gjøre en jobb med diverse spesifiserte arbeidsoppgaver, og gjør alle disse oppgavene på en utmerket måte. Det er ikke min feil at arbeidsgiver ikke reduserer litt på antall ansatte slik at hver enkelt ansatt kunne fått litt flere arbeidsoppgaver. Tvert imot er det sånn hos oss at arbeidsgiver stadig ansetter flere folk for å gjennomføre oppgavene som ligger til vårt direktorat, og vi er nå 30 % flere ansatte enn hva vi var da jeg begynte der for 5 år siden.

AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte er det svindel? Jeg er ansatt for å gjøre en jobb med diverse spesifiserte arbeidsoppgaver, og gjør alle disse oppgavene på en utmerket måte. Det er ikke min feil at arbeidsgiver ikke reduserer litt på antall ansatte slik at hver enkelt ansatt kunne fått litt flere arbeidsoppgaver. Tvert imot er det sånn hos oss at arbeidsgiver stadig ansetter flere folk for å gjennomføre oppgavene som ligger til vårt direktorat, og vi er nå 30 % flere ansatte enn hva vi var da jeg begynte der for 5 år siden.

Slapp av hun/han er bare missunnelig på at du har det for bekvemt på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...