Gå til innhold

Risken med å ha kjæledyr uten lov,verdt det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det verdt å ta risken med å ha kjæledyr selv om det ikke er lov?Er det verdt å måtte gjemme dyret?

Anonymous poster hash: 9c4b2...79c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt ikke.

Anonymous poster hash: f9908...b15

• Liker 1
Skrevet

Er du villig til å bli kastet ut av leiligheten? Det er nemlig det som er ytterste konsekvens hvis du blir ferska med et "ulovlig" dyr.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du kan ende med å bli kasta ut, og hvor skal du og kjeledeggen ta veien da? I værste fall finner du ikke ett nytt hjem til dere begge, og du må omplassere dyret - uansvarlig.

Anonymous poster hash: 6fb5c...13a
  • Liker 5
Skrevet

Jeg veit det.Har finni ut at det er slitsomt,og det er ikke verdt å leve på den måten

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hva du mener med "ikke lov".

Er det et dyr som er ulovlig å innføre til Norge?

eller

Har du mistet "retten" til å ha kjæledyr pga. tidligere dyremishandling?

eller

Forbyr utleier deg å ha et dyr som er lovlig i Norge der du bor, uten at du har drevet med dyremishandling?

Evt. alle tre samtidig (utenom bisetningen i siste setning)?

Er stor forskjell på de punktene..så kommer an på hva du mener, du må nesten utdype.

Anonymous poster hash: c572f...df8
Skrevet

Veldig enkelt kjæledyr som er lovlig men huseier tillater ikke dyr.

Driver ikke med mishandling

Skrevet (endret)

Spørsmålet er om dyret vil være verdt det for deg. Det spørs på situasjonen og din holdning til dyr i mine øyne. Jeg mener at når du tar til deg et dyr, når du velger å ta ansvar for et liv, så har du plikt å gjøre det du kan for at det ikke skal bli overlatt til seg selv, avlivet eller omplassert - da også når du velger å ta den risikoen å ha dyr uten tillatelse. Jeg mener ikke at alle som avliver eller omplasserer sine dyr som følge av uforutsette livssituasjoner er dårlige dyreeiere, absolutt ikke, men det er en god del mennesker som skaffer seg dyr uten helt å ha tenkt hva det vil ha å si for livene deres. Et kjæledyr kan leve i 12-15 år, og det vil i stor grad begrense hvor du har muligheten til å bo hvis du leier. Boligmarkedet er ikke enkelt for dyreeiere, og det kan være vanskelig å finne en bolig senere om du velger å flytte.

Jeg falt for en liten gråpus med mørke utsikter for fremtiden, og han flyttet ganske spontant inn i leiligheten. Jeg hadde ikke vært så grundig med å sjekke regler for husdyrhold siden de aller fleste hadde dyr i oppgangen. Det gikk noen måneder før jeg fikk et brev i posten hvor det stod at jeg måtte kvitte meg med katten. I det øyeblikket leverte jeg oppsigelse på leieforholdet. Det var en tøff måned med mye stress og frustrasjon, men det var aldri et alternativ å kvitte meg med han slik det stod i brevet - jeg hadde valgt å ta ansvar for det lille dyret ved å ta det inn i mitt liv, og for meg betydde det at mine valg ville være basert på, i den grad det var mulig, det som var best for han. Dette betyr også at jeg har valgt å bo landlig til slik at han kan ha gode utemuligheter heller enn at jeg bor sentralt i storbyen. Det kan virke som idiotisk for noen, men jeg har ikke noe til overs for den "bruk-og-kast" mentaliteten av dyr. Det kryr av annonser med mennesker som "ikke kan ta med sin lille skatt for det er ikke lov med dyr hvor de har valgt å flytte". Jeg tror mange får kjæledyr uten å tenke over hvilken frihet man egentlig mister med det.

Jeg vil heller anbefale at du tar en prat med huseieren din, og legger frem din sak. En del huseiere vil gå med på å ha husdyr om de blir informert om husdyrholdet og de har muligheten til å spørre om hvordan kjæledyret er, kanskje til og med møte den - nei, han tisser ikke ned leiligheten, han henger ikke med klørne ned tapeten for han har eget klatrestativ og kloremøbler, og han vil heller ikke løpe mot deg for bite deg om han ser deg i oppkjørselen. I mine to andre leieforhold har det i utgangspunktet ikke vært tillatt med husdyr i annonsen, men etter en fornuftig dialog med huseier på visning har de valgt å gå for oss, selv når det har vært veldig populære visninger med mange uten husdyr.

Klart det var verdt det når jeg ser tilbake på det nå, og jeg angrer ikke et øyeblikk på valgene jeg har tatt... men jeg ville ikke anbefalt det til noen, med mindre du er klar for å ofre en god del :)

Endret av ninuska_
  • Liker 10
Gjest sweetsugar
Skrevet

Det er jo helt klart opp til deg, men om du ønsker et kjæledyr å kan risikere å bli kastet ut av leiligheten (om det er problemet?) så må du hvertfall stå for det.. Antar ingenting når jeg skriver dette, men for all del, da tar du med deg dyret å flytter.

Skrevet

Å ta opp det å ha husdyr har jeg tatt opp før,og fikk da nei.De er spesielle!

Ang bruk og kast,er jeg sterkt i mot det.Jeg er ganske sikker på at over halvparten av de som sier flytting er en grunn,har en annen grunn.Interesse er også en stor del.

Jeg støtter ikke bruk og kast men veit det er mye rart.

Ja,det var dumt å ta inn et dyr,men noe av det viktigste er de begrensningene som er rundt.Det gir begrensninger for plasser hvor dyret kan være osv.

Hvis man ikke har noe annet valg enn å bli eder man er,er det ikke bedre å gjøre det som er best for dyret?

Skrevet

Uansett hvor mye jeg prater med huseier er det ett nei

Gjest Mariah
Skrevet

Så mange uvitende svar det var i denne tråden. Huseier kan ikke nekte deg husdyr med mindre det er til vesentlig ulempe for ham/naboer, og hensynet til den som har husdyret veier tungt. Dette ble slått fast i Emmeline-dommen.

• Liker 2
Skrevet

Uansett hvor mye jeg prater med huseier er det ett nei

Har du fått begrunnelse på hvorfor? :)

Skrevet

Pga lukt,dem er redd for lukt

Skrevet

Hva slags kjæledyr er det du vil ha?

Skrevet

Jeg har,men uansett hva loven sier så kommer ikke dem til å ombestemme seg.Hadde en episode der jeg dro frem at det jeg gjorde ikke var galt,og fikk da tilbake at det kunne være det samme hva det svaret var fordi de ville ha det sånn her.

Skrevet

Det er ikke tilfeldigvis snakk om ilder..? Jfr. lukt.

Skrevet

Det er i såfall å praktisere et uansvarlig dyrehold.

Gjest Nexus
Skrevet

Om du er villig - og har ressurser - til å ta konsekvensene, slik Ninuska beskriiver, dvs å flytte , så kan du jo skaffe deg et dyr. Men ikke gjør det, for så å måtte kvitte deg med et dyr du sikkert blir veldig glad i. Også veterinærutgifter er greit å ta med i beregningen. Man må vite at man kan gi det dyret et godt luv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...