AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #21 Del Skrevet 15. juli 2013 å, okei. Då lærte eg noko nytt i dag og. Takkar! (Men helt riktig av deg å reagere) Anonymous poster hash: 66b74...748 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #22 Del Skrevet 15. juli 2013 Ikke alle ønsker å eie bolig, tro det eller ei. Har minst to par i vennekretsen som lett kunne kjøpt seg en fin bolig til 3 - 4 millioner, men et av parene ønsker ikke å slå rot på en fast plass, og det andre er alternative zeitgeisttilhengere som ikke ønsker å støtte stat og banker. Begge setter pris på å kunne flytte på 1 mnd varsel uten å måtte sette i gang en stor prosess. Ikke alle har råd til det, er ikke bare-bare å være alene f.eks. Særlig om du har barn. Det kan også ha vært et bevisst valg, å kunne leve i nuet i stedet for å spinke og spare for å kjøpe. På den andre siden har jeg også et vennepar med millionlønn, som tar ut store utbytter fra firmaet deres 2-3 ganger i året. Pengene blir brukt opp relativt fort, de ønsker å kjøpe bolig, men klarer ikke å spare. De er jo ikke late, bare ikke så flinke med økonomi, da pengene brenner i lomma og går med på ferier, elektronikk og forbruksartikler. Lat er liksom det siste jeg ville tenkt på. Anonymous poster hash: 30391...b59 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #23 Del Skrevet 15. juli 2013 når boligprisene er som de er i Norge og med kravet til egenkapital, er det ikke fordi folk er late de ikke kommer inn på boligmarkedet, det er strukturelle og samfunnsmessige årsaker, ikke at man er lat og ikke gidder. Skremmende menneskesyn Anonymous poster hash: bdfc3...0fa 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #24 Del Skrevet 15. juli 2013 Hva har lat med dette å gjøre egentlig? Er de som ikke kjøper bolig slappfisker i sofakroken? Anonymous poster hash: 58c98...871 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #25 Del Skrevet 16. juli 2013 Late er misvisende, men ofte dårlige til å spare og til å tenke framover. Anonymous poster hash: a1089...63c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nettinettet Skrevet 16. juli 2013 #26 Del Skrevet 16. juli 2013 Det er nettinett sin historie det. (veldig fint skrevet, hun er veldig flink til å skrive!)http://anehagen.com/2013/05/07/mamma-det-er-flaut-a-leie/ Anonymous poster hash: 66b74...748 Tusen takk! Fant denne diskusjonen via statistikken på bloggen min, og blir veldig ydmyk over at så mange har delt og engasjert seg pga det blogginnlegget. Vet det er mange som har følt det samme som oss, og veldig godt å kunne vise at det ikke er noe skam over det å ikke eie sin egen bolig. Det blir desverre vanskeligere å vanskeligere, spesiellt hvis man er alene. Har mange andre voksne venner som skiller seg og dermed må leie i ettertid fordi de ikke får stort nok lån så de kan kjøpe en stor nok leilighet til seg og ungene. Det er trist, men sånn er det blitt. Ikke noe å være flau over iallefall Og jeg og guttungen ELSKER leiligheten vår! <3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #27 Del Skrevet 16. juli 2013 Niennas redigerte innlegget mitt men har ikke skrevet noe om hvorfor? Anonymous poster hash: 66b74...748 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skyflakes Skrevet 16. juli 2013 #28 Del Skrevet 16. juli 2013 Tror ikke boligkjøp har noe med å gjøre om du liker å trene vs å sitte i sofaen, så nei. De er ikke late. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #29 Del Skrevet 16. juli 2013 Jeg jobber 5 dager i uka, men har forsatt ikke mulighet til å spare opp en god egenkapital, PGA jeg er alene + tjener 300 000 i året. Er ikke allverden det, når det koster så mye å leie i mnd. Er det min feil? Nei:-) Anonymous poster hash: b15f7...41a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolsjevidkun Skrevet 16. juli 2013 #30 Del Skrevet 16. juli 2013 Hva tenker dere om disse folkene? Personlig tenker jeg at de må være litt late. Anonymous poster hash: 578a6...a8f Jeg er 32 år gammel og har ikke egen bolig. Grunnen er at jeg vil ha muligheten til å flytte på meg uten særlig styr og stress, og ønsker ikke å slå rot noe sted enda, bli sammen med noen jeg likte på ungdsomsskolen og starte prosessen med å dø, med Lørdagsunderholdningen på NRK som mitt eneste lyspunkt i livet. Hadde jeg hatt kone og barn ville det så klart stilt seg annerledes, men det tafatte livet der frister ikke akkurat særlig mye. Ønsker heller ikke å tilbringe livet mitt med alltid å planlegge fremover i tid, vil heller levet i nuet. Kanskje tar jeg noen år i København, kanskje noen år i London, kanskje noen år på New Zealand, alt etter hva som dukker opp. Det å ikke eie noen bolig bekymrer meg ikke per dags dato, fordi jeg vet at jeg har kompetanse som gjør at jeg alltid vil ha en jobb, flere jobber dersom jeg trenger penger. Per i dag betaler jeg ca. 2500 i husleie p.g.a. at jeg bor i en super-shabby leiegård hvor jeg kan gjøre akkurat som jeg vil uten at noen legger seg opp i det. Det medfører også at jeg kan jobbe mindre og gjøre akkurat det jeg har lyst til. Ønsker jeg meg bolig i fremtiden, tar jeg meg en jobb til og jobber 150% for en periode. Null problem, men tviler sterkt på at det kommer til å skje før jeg er sånn ca. midt i 40-årene, eller enda seinere. Det finnes for mye å oppleve før den tid + at jeg HATER papirarbeid og organisatorisk ansvar. Håper det besvarer noen av spørsmålene dine. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #31 Del Skrevet 16. juli 2013 Min mor leier fordi hun har ikke råd til å kjøpe bolig. Hun er 43. For noen år siden gikk pappa fra henne. Han ønsket ikke å beholde huset de eide sammen, og hun hadde ikke råd. Derfor solgte de det. De fikk kun ca 400 000 hver. Moren min har altså 400 000 i formue, og tjener like over 300 000 i året som hjelpepleier. Ergo har hun ikke råd til å kjøpe bolig (vi bor dessuten i Stavanger, altså kan hun bare se laangt etter boligkjøp). Hun har også to barn og trenger helst en bolig med tre soverom. Likevel er "lat" det jeg siste ville beskrevet henne som. Hun står på, jobber svært mye og er kjempeflink! Jeg er mektig imponert over stå på-viljen hennes, og hvordan hun har vært der for meg og søsteren min etter pappa gikk fra henne (på en svært stygg måte). Jeg synes det er svært trist at hun ikke får kjøpt bolig, for situasjonen vi er i nå er så låst. Hun får ikke kjøpt og er nå tvunget til å leie bolig til høye priser. Dersom hun skal komme seg ut av situasjonen må hun flytte, men familie, venner og jobb er i Stavanger og det vil dermed være vanskelig å forlate alt dette. For min del synes jeg helt ærlig det er flaut at vi bor i en kjeller. Det er trist og frustrerende for meg (en jente i tenårene) å se venner og klassekamerater med hytte, båt, flotte biler og svære hus når vi ikke en gang har råd til en liten leilighet. Det merkes godt at Stavanger er oljehovedstaten, for å si det slik. Folk tjener store mengder penger, og bare det å tenke på at jeg og min familie ikke er med på oljefesten gjør at jeg kjenner tårene presse på. Det å kjøpe bolig vil også bli vanskelig for meg i fremtiden, da jeg ikke har foreldre som kan støtte meg økonomisk. Sukk. Anonymous poster hash: 6ea96...940 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #32 Del Skrevet 17. juli 2013 Late er misvisende, men ofte dårlige til å spare og til å tenke framover. Anonymous poster hash: a1089...63c Du må huske at det er ikke alle som har mulighet til å spare eller få lån heller. Anonymous poster hash: 58cc4...365 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nettinettet Skrevet 18. juli 2013 #33 Del Skrevet 18. juli 2013 For min del synes jeg helt ærlig det er flaut at vi bor i en kjeller. Det er trist og frustrerende for meg (en jente i tenårene) å se venner og klassekamerater med hytte, båt, flotte biler og svære hus når vi ikke en gang har råd til en liten leilighet. Det merkes godt at Stavanger er oljehovedstaten, for å si det slik. Folk tjener store mengder penger, og bare det å tenke på at jeg og min familie ikke er med på oljefesten gjør at jeg kjenner tårene presse på. Det å kjøpe bolig vil også bli vanskelig for meg i fremtiden, da jeg ikke har foreldre som kan støtte meg økonomisk. Sukk. Anonymous poster hash: 6ea96...940 Dette er nok veldig de samme følelsene som min sønn satt med, når han tok opp dette med hvor flaut han synes det var, og han er 12 år. Det ble alikevell en mye bedre følelse i han, når han innså at han er ganske så priviligert med å ha eget rom, hage og uteplass, nærhet til strand og skolen. Andre i klassen hans som eier har en mindre blokkleilighet og må dele rom med både en og to søsken. Jeg betaler selvfølgelig litt mer enn dem som eier, for får du lån blir det ikke dyrt, men rimeligere, men sånn er det nå bare. Og han innså også hvor mange andre det var som også leide. Det er ikke flaut, det er normalt, det handler bare om at det er så synlig det de fleste har, her i Stavanger og ønske om å ha det slikt blir også stort. Husk det at mange av de barna som vokser opp i fine hus, med hytter og båt og dyre ferier, ofte ikke får den tilstedeværelsen av foreldrene som andre får. Det koster i tid og engasjement å ha god lønn og flotte stillinger som igjen betaler hus, båt og hytte. At du ikke kan ta del i oljeeventyret er jo helt feil. Det er helt opp til deg hva du vil gjøre med ditt liv. Du har full mulighet til å ta en utdannelse som retter seg mot oljebransjen og bli en del av den du også! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 20. juli 2013 #34 Del Skrevet 20. juli 2013 Startinnlegget er jo idiotisk. Det finnes nok av grunner til at folk ikke eier egen bolig. I sentrale strøk er jo prisene spinnville og viser et tydelig klasseskille, eller i alle fall store kontraster i formue. Og hvor mange eier egentlig den boligen de "eier"? Det er ikke så mange. Meg inkludert. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #35 Del Skrevet 20. juli 2013 Hva tenker dere om disse folkene? Personlig tenker jeg at de må være litt late. Anonymous poster hash: 578a6...a8f Om man er enslig så er det ikke så rart.Mange enslige i den aldersgruppen som leier. Som enslig er man ikke klar for å <<slå seg til ro>> og da blir ofte det å leie en helt ok løsning. Som enslig dobler man også boutgiftene i.f.t et par. Om man er et par i den aldersgruppen som har vært sammen en stund så er man nok litt lat om man ikke har klart å kjøpe. Det er veldig billig å kjøpe for et par. Det burde vært bedre ordninger i Norge som kunne gjort at enslige kunne fått større skattefrdrag da mange sliter med høye boutgifter i.f.t par. Anonymous poster hash: d9f2d...2f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sweetsugar Skrevet 20. juli 2013 #36 Del Skrevet 20. juli 2013 Det har da ingenting med latskap å gjøre? Er man lat om man har en jobb, men ikke eier egen bolig? Får det bare ikke til å henge på greip.. Kan du forklare hvorfor du egentlig mener de må være litt late? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 20. juli 2013 #37 Del Skrevet 20. juli 2013 Med de reglene for å kjøpe hus i dag, og de reglene for å beholde jobb i dag eller få fast jobb,.. så er det faen meg ikke så rart at folk må finne andre bomuligheter. De som er late, er vel heller de som har trygg jobb og bra inntekt, som ikke gjør dette, de har jeg ikke noe til overs for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AmandaVI Skrevet 20. juli 2013 #38 Del Skrevet 20. juli 2013 For det første skjønner jeg ikke hvorfor KG brukere ikke kan legge ut slike innlegg under sitt "ekte" navn. Er dere så feige at dere ikke tør å ha meningene deres assosiert med navnene deres? Blir litt vanskelig å ta dere alvorlig. Min gode venninne gjennom mange år har alltid bodd i en kjellerleilighet. Den har hun pusset opp etter beste evne, og det er veldig koselig der, om enn litt trangt. Det passer best for en. Hun har aldri gitt uttrykk for at hun skammer seg over sin situasjon, enda hun er nå i førtiårene. Hun jobber 60%, får litt ekstra stønad og en sjelden gang låner hun foreldrenes bil, hvis hun trenger det. Jeg kan spare og spare, men jeg vil aldri få råd til å kjøpe mitt eget hus. Huslån blir ikke aktuelt i min nåværende situasjon fordi jeg er ugift og ikke i et forhold der noen forplikter seg til å hjelpe til med avdrag. Faktisk sier jeg nei til alt av lån og kreditt. Jeg vil ikke være en sånn gjeldsslave. Ifølge "samfunnet" defineres suksess av penger, ikke sant, så dermed blir et (stort) hus, ektefelle, barn og (dyre) leketøy som båter og biler tegn på etablering i riktig retning. Jo eldre du blir, jo rikere skal du bli for å telle som vellykket. Livet går dessverre ikke bare i en retning, skjønner du, det er litt frem, litt tilbake, litt stopp, inn til siden, litt fremover igjen, alt i ulikt tempo. Det kalles utvikling og den pågår hele livet, og omfavner hele personen, ikke bare personens bankkonto. Jeg ønsker meg hverken barn eller ektefelle, eller noe hus, eller dyr bil å betale lån, EU-drit, skatt og reparasjon på. Jeg gjør det jeg vil med livet mitt nå, skriver og maler, så jeg føler meg ganske vellykket. Og nei, jeg bor i en vanlig leilighet, ikke kjelleren til mamma. Og uansett om jeg gjorde det, hvorfor skulle jeg ha skammet meg over det? Hvorfor skal man skamme seg over absolutt allting i Norge i dag? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bud Skrevet 20. juli 2013 #39 Del Skrevet 20. juli 2013 Jeg har ikke egen bolig. Aldri hatt som mål og eie en heller. Det ante meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2013 #40 Del Skrevet 20. juli 2013 Jeg traff visst en nerve hos noen her. Det er interessant at mange er veldig prektige i denne tråden. Mens vi samtidig vet at kvinner overveldende foretrekker menn som eier over menn som leier. Anonymous poster hash: 578a6...a8f Ja ha, hvordan kan du påstå det? Det ante meg... Frekkheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå