AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #1 Skrevet 15. juli 2013 Skal vi se..Hvor skal jeg begynne... Jo, jeg kan si at jeg for tiden ikke har jobb. Jeg har hatt en måned med permisjon som jeg hadde til gode i juni, men nå i juli og i tiden framover må jeg prøve å skaffe meg en jobb. Det er bare det at det er en del ting som ikke er så gunstig i forhold til jobbing akkurat nå og det er bl.a dette: 1. Jeg er gravid og selv om jeg vet at man skal stå på lik linje som ikke-gravide søkere, så gjør man stort sett ikke det på arbeidsmarkedet. 2. Jeg har bekkenløsning og går til fysioterapeut 2 ganger i uken. 3. Jeg har en samboer som jobber veldig variert hver dag og vi vet aldri om han er ferdig klokka 15.00 en dag eller 18.00.. 4. Vi har en sønn som er 14 mnd og begynner i barnehage til høsten. Alt dette surrer rundt i hodet mitt og blir bare kaos når jeg tenker på min framtidige jobb fram til jeg skal i permisjon igjen, som forøvrig er i november. Problemet er bare det at jeg føler ikke at hvis jeg er så heldig å få jobbe, at jeg kan stille krav og liksom begynne å være borte fra jobb 2 dager i uka for å dra til fysio og ikke jobbe lenger enn til 16.00 hver dag, for da må jo gutten hjem fra barnehagen og vi vet jo som sagt aldri om mannen kan hente pga variert arbeidstid! Vi har desverre ingen slekninger eller venner i nærheten som kunne bidratt og hentet småen noen dager. Er vi heldige har vi en bestemor som kanskje kan stille opp en gang i blandt, men det er veldig usikkert.... Så... Jeg lurte nesten på om jeg kan be legen sykemelde meg... Så slipper vi alt styret. Også får jeg baby i november og kan begynne å jobbe igjen for fult når barn nr.2 skal i barnehagen igjen. Er dette sleipt? Lurer jeg meg unna? jeg vil gjerne jobbe så det står ikke på det, men jeg er kanskje dårlig til å se muligheter... Hva ville dere gjort i min situasjon? Noen som kan tenke litt lenger enn nesa og gi meg noen gode råd eller tips til hvordan denne krussedullen kan løses?! På forhånd tusen takk! Anonymous poster hash: ea3de...0e1
Eyra Skrevet 15. juli 2013 #2 Skrevet 15. juli 2013 Har du noe utdannelse, hva slags jobb er det snakk om evt? Tror jeg hadde funnet meg en deltidsjobb kanskje
Kakaoen Skrevet 15. juli 2013 #3 Skrevet 15. juli 2013 Du skriver at du for tiden ikke har jobb. Men for at man skal bli sykemeldt må man vel ha en jobb å bli sykemeldt fra..??!! Eller? 2
ToveM Skrevet 15. juli 2013 #4 Skrevet 15. juli 2013 Man blir sykemeldt når en er syk, ikke fordi det er gunstig for deg. 13
Eyra Skrevet 15. juli 2013 #5 Skrevet 15. juli 2013 Hun mener sikkert sykemeldes for å få (syke)penger fra NAV, hva ellers skulle man sykemelde seg fra/for?
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #6 Skrevet 15. juli 2013 TS her... Jeg er barn-og ungdomsarbeider og det er vanligst å jobbe i barnehage eller skole da.. Jeg har hard bekkenløsning og er bare halvveis i svangerskapet. Derfor jeg tenkte å sykemeldes eventuelt...Jeg vet jo at det antagelivis blir vondere framover av erfaring. Når magen blir enda større og man får mer å bære på. Jeg trenger bare hjelp til hvordan vi skal løse denne `hente-i-barnehage/jobb/fysio-greia`............ Anonymous poster hash: ea3de...0e1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #7 Skrevet 15. juli 2013 Jeg ville ikke tenkt på hva som er til det beste for familien, det du skal tenke på er om du klarer å jobbe. Har bekkenløsning med smerter selv men går til fysio en gang i uken. Da du går to ganger regner jeg med at du sliter mer enn meg, og begynner jeg å slite litt mer så kommer jeg til å be om sykemelding hos legen. Så i mine øyne kan du ha krav på sykemelding pga bekkensmertene, ikke fordi dere har et barn som det er vanskelig å finne barnepass til. Men for å få sykepenger må du ha jobbet de 4 siste ukene, dvs betalt skatt de siste 4 ukene. Har du ikke det så får du ikke sykepenger og vil komme bedre ut av det å søke om dagpenger. Du vil neppe bli presset ut i en jobb av NAV med det første, jeg gikk selv på dagpenger i ca 10 mnd og NAV kom aldri med noen jobb til meg, jobb må man finne sjøl. Men for å få dagpenger må man være 100% arbeidsfør. Så du får jo vurdere hva du skal gjøre. Du kan jo få dagpenger i 4 uker og sykepenger etter da, litt juks men systemet tillater det, eller bare fortsette på dagpengene. Ble selv sykemeldt når jeg gikk på dagpengene, man får sykepenger av de selv om noen trur at man ikke gjør det. Anonymous poster hash: 049ce...65e
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #8 Skrevet 15. juli 2013 Ang å søke om dagpenger og bekkenet, du kan levere en legeerklæring sammen med søknaden som bekrefter at du er gravid og sliter med bekkenet og derfor kan ikke jobbe hvor som helst, og heller ikke ta tunge løft. Så er du sikker på at ikke NAV ringer etter en uke og krever at du stiller opp i en fysisk tung jobb, som f.eks et lager. Anonymous poster hash: 049ce...65e
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #9 Skrevet 15. juli 2013 Tusen takk for ordentlig svar AB #7 og #8. Jeg har fått invilget søknad om dagpenger fra NAV, men er redd for at jeg ikke får støtte hvis jeg ikke søker masse jobber eller takker nei til noe som ikke passer meg og min "tilstand".. Det med legeerklæring var ikke dumt.. Da vet de hvertfall der at jeg ikke kan ta hva som helst av jobber. TS Anonymous poster hash: ea3de...0e1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #10 Skrevet 15. juli 2013 Tusen takk for ordentlig svar AB #7 og #8. Jeg har fått invilget søknad om dagpenger fra NAV, men er redd for at jeg ikke får støtte hvis jeg ikke søker masse jobber eller takker nei til noe som ikke passer meg og min "tilstand".. Det med legeerklæring var ikke dumt.. Da vet de hvertfall der at jeg ikke kan ta hva som helst av jobber. TS Anonymous poster hash: ea3de...0e1 NAV vet ikke alt du søker på, de kan ikke overvåke deg Jeg ble aldri spurt om hva jeg søker på og hvor mye jeg søker, måtte ikke dokumentere noe som helst, men jeg søkte masse og fikk til slutt napp. Jeg ble innkallet etter et par mnd til NAV til min saksbehandler og vi snakket kort om min situasjon og han foreslo en praksisplass om jeg enda var arbeidsledig ett par mnd senere. Jeg mailet han (umulig å nå på tlf) et par mnd senere og sa at jeg gjerne ville ha praksisplass og han svarte at han skulle se på det, hørte aldri mer fra han. Kanskje jeg bare var veldig uheldig med han da. Men har skjønt det sånn at NAV ikke maser og ikke ber om dokumentasjon på jobbsøknader som er sendt, og de kan jo uansett ikke be om dokumentasjon på at man har søkt på ALLE 100+ jobbene som er tilgjengelig for tiden i området der man bor. Men på meg høres du ikke arbeidsfør ut, iallefall ikke 100%. Så jeg ville heller dratt til legen og bedt om sykemelding og får du ikke det så be om å få en legeerklæring til NAV. Anonymous poster hash: 049ce...65e
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #11 Skrevet 15. juli 2013 NAV vet ikke alt du søker på, de kan ikke overvåke deg Jeg ble aldri spurt om hva jeg søker på og hvor mye jeg søker, måtte ikke dokumentere noe som helst, men jeg søkte masse og fikk til slutt napp. Jeg ble innkallet etter et par mnd til NAV til min saksbehandler og vi snakket kort om min situasjon og han foreslo en praksisplass om jeg enda var arbeidsledig ett par mnd senere. Jeg mailet han (umulig å nå på tlf) et par mnd senere og sa at jeg gjerne ville ha praksisplass og han svarte at han skulle se på det, hørte aldri mer fra han. Kanskje jeg bare var veldig uheldig med han da. Men har skjønt det sånn at NAV ikke maser og ikke ber om dokumentasjon på jobbsøknader som er sendt, og de kan jo uansett ikke be om dokumentasjon på at man har søkt på ALLE 100+ jobbene som er tilgjengelig for tiden i området der man bor. Men på meg høres du ikke arbeidsfør ut, iallefall ikke 100%. Så jeg ville heller dratt til legen og bedt om sykemelding og får du ikke det så be om å få en legeerklæring til NAV.Anonymous poster hash: 049ce...65e Tusen takk for at du tok deg bryet med å skrive alt dette Jeg skal kontakte legen min i nærmeste framtid. TSAnonymous poster hash: ea3de...0e1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #12 Skrevet 15. juli 2013 Du må jo ha en jobb å sykemeldes fra. I tillegg så er ikke en henteproblematikk i barnehagen vesentlig her. Det kan du fint få noen til å gjøre når nødvendig mot at du betaler for det. Når jeg leser innlegget ditt så tenkter jeg at "sliter litt, litt vanskelig å få en tidstabell til å gå opp og da kan jeg jo bare sykemelde meg. " Anonymous poster hash: ff3b5...e15 2
Gjest Magdalene Skrevet 15. juli 2013 #13 Skrevet 15. juli 2013 Man blir ikle sykemeldt pga man sliter med henting i bhg. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #14 Skrevet 15. juli 2013 Hvordan tror du andre løser tidsklemma.....? Syns d virker som at du vil sykemelde deg for å slippe tidsklemma som vi alle sliter med hver dag. Du får permisjon til å gå til fysio. Det tar da vel ikke en hel dag? Men en times tid kanskje? Hvis bekkenløsningen blir verre er det opp til legen å sykemelde deg...Anonymous poster hash: bf20b...2af 4
Tomaten Skrevet 15. juli 2013 #15 Skrevet 15. juli 2013 Du kan ikke sykemelde deg når du er arbeidsledig... 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #16 Skrevet 16. juli 2013 TS her... Jeg er barn-og ungdomsarbeider og det er vanligst å jobbe i barnehage eller skole da.. Jeg har hard bekkenløsning og er bare halvveis i svangerskapet. Derfor jeg tenkte å sykemeldes eventuelt...Jeg vet jo at det antagelivis blir vondere framover av erfaring. Når magen blir enda større og man får mer å bære på. Jeg trenger bare hjelp til hvordan vi skal løse denne `hente-i-barnehage/jobb/fysio-greia`............ Anonymous poster hash: ea3de...0e1 Kødder du? Det er jo ikke et samfunnsansvar hvordan dere løser barnehage/jobb/fysio-greia. Det er nok ene å alene deres ansvar. Du kan jo ikke regne med å få sykemelding heller bare fordi at det er mest gunstig for deg. Det er vel du og mannen som har bestemt dere for å sette 2 unge til til verden, så da må dere ta jobben med det også. Ikke overlate det til samfunnet... Anonymous poster hash: 02afe...1bf 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #17 Skrevet 16. juli 2013 Du kan ikke sykemelde deg når du er arbeidsledig... Eh jo, man kan sykemeldes under dagpenger dersom man er for syk til å være i aktivitet eller arbeid. Uansett TS sitt tilfelle(altså hvorvidt hun mottar dagpenger eller ikke) så er det absolutt ingen grunn for sykemelding her. Ingen. Du er ikke syk, du har en helt normal livssituasjon slik alle andre småbarnsforeldre har det. Sykemelding er til for når man er for syk til å arbeide. Det er ikke du, og jeg må si at det er sklidd rimelig ut om sykemelding er det første man kommer på som en løsning på hverdagslogistikk. Dette løser du ved å søke jobber aktivt slik du plikter om du mottar dagpenger eller andre former for stønader. Ikke bare fordi NAV har skrevet det som et krav, men fordi alle skattebetalere betaler under den forutsetning at alle er med på å bidra til gildet etter evne. Og du har foreløpig evne. Så, om du får en jobb løser du tidsklemma slik som alle andre gjør det; sammen med mannen din eller andre som har anledning til å hjelpe. Med mindre mannen din og du har lyst og råd til å la hans inntekt forsørge familien så er dette en problemstilling dere må ta tak i uansett. Om du så i jobb faktisk opplever at du blir arbeidsufør, sykemeldes du den prosenten legen mener du er ute av stand til å arbeide. Det kan jo ikke du forutse nå. Anonymous poster hash: da1b2...c33 1
Tomaten Skrevet 16. juli 2013 #18 Skrevet 16. juli 2013 Eh jo, man kan sykemeldes under dagpenger dersom man er for syk til å være i aktivitet eller arbeid. Uansett TS sitt tilfelle(altså hvorvidt hun mottar dagpenger eller ikke) så er det absolutt ingen grunn for sykemelding her. Ingen. Du er ikke syk, du har en helt normal livssituasjon slik alle andre småbarnsforeldre har det. Sykemelding er til for når man er for syk til å arbeide. Det er ikke du, og jeg må si at det er sklidd rimelig ut om sykemelding er det første man kommer på som en løsning på hverdagslogistikk. Dette løser du ved å søke jobber aktivt slik du plikter om du mottar dagpenger eller andre former for stønader. Ikke bare fordi NAV har skrevet det som et krav, men fordi alle skattebetalere betaler under den forutsetning at alle er med på å bidra til gildet etter evne. Og du har foreløpig evne. Så, om du får en jobb løser du tidsklemma slik som alle andre gjør det; sammen med mannen din eller andre som har anledning til å hjelpe. Med mindre mannen din og du har lyst og råd til å la hans inntekt forsørge familien så er dette en problemstilling dere må ta tak i uansett. Om du så i jobb faktisk opplever at du blir arbeidsufør, sykemeldes du den prosenten legen mener du er ute av stand til å arbeide. Det kan jo ikke du forutse nå. Anonymous poster hash: da1b2...c33 Nå svarte jeg ikke generelt da, men i TS's tilfelle. Hakkespett
Yesterday Skrevet 16. juli 2013 #19 Skrevet 16. juli 2013 (endret) Er enig i at det er TS sitt problem om de ikke kan hente i barnehagen og sånt, sånn er livet for mange og man må tilpasse seg det. MEN hun har jo bekkenløsning med smerter, går til fysio to ganger i uken. Så bekkenet er en grunn til sykemelding. Noen klarer å jobbe med disse smertene, andre ikke, det er forskjellig grad av disse smertene. Og jo man kan sykemeldes fra dagpengene, når man ikke kan jobbe pga helsa og har betalt skatt de siste 4 ukene (man skatter av dagpenger) så har man krav på sykepenger. Jeg har selv gått noen få mnd på dagpenger og ble sykemeldt pga nakkeproblemer, fordi jeg kunne ikke jobbe da selv om jeg var arbeidsledig. Var sengeliggende. Et krav til dagpenger er at man er frisk og kan i teorien begynne i en jobb på dagen, det høres ikke ut som at TS kan det med sine bekkensmerter. Jeg har bekkensmerter selv, men er ikke legen hennes, så det må jo legen vurdere. Men på meg høres hun ikke frisk nok ut til å jobbe. Jeg spurte faktisk NAV den gangen og de sa at man har ikke egenmelding å bruke på dagpenger. Men de godtar en dag uten sykemelding men kun en dag, er man syk i to dager eller mer så krever de en sykemelding for å betale ut penger, og da er det sykepenger. Endret 16. juli 2013 av Yesterday
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå