Gjest lolle Skrevet 15. juli 2013 #1 Skrevet 15. juli 2013 Dachsetspen min på ni år, har plutselig begynt å flasse noe veldig. Hun har aldri gjort dette før, annet enn "stressflass" når vi er hos dyrlegen (som går over med én gang). HVa kan dette være? Jeg har ikke byttet fôr på halvannet år, hun virker ellers frisk. Noe annet som har oppstått nå, er symptomer på innbilt svangerskap. Dette har hun hatt mange ganger tidligere, men da alltid ca to mnd etter siste løpetid. Nå er det mange måneder siden sist løpetid, og jeg kjenner igjen bare noe av det -Som melk i pattene, hun er ikke interessert i gå så særlig lange turer (men heller bare surre rundt på samme sted ute, eller bare kose seg inne), og hun "rer" opp noe voldsomt på teppet inne og i sengen hennes. Kan det være overgangsalderen..? Tenkte kanskje det er hormonelle forandringer eller noe..
Skywise Skrevet 16. juli 2013 #4 Skrevet 16. juli 2013 Kan være mange årsaker til at hunder flasser, det kan være hormonforandringer, noe i fôret de reagerer på, røyteperiode, tørr hud osv. Synes forøvrig det er merkelig at hun blir innbilt flere måneder etter sist løpetid? Hvor lenge siden er det ca.? Tisper burde bare bli innbilte fra 1 til 2 måneder etter sist løpetid.
Charmander Skrevet 16. juli 2013 #5 Skrevet 16. juli 2013 (endret) Jeg vil anta at det kan være noe med overgangsalderen. Har du hatt hennes hos dyrlegen så får du vel et kjapt svar. Endret 16. juli 2013 av Charmander
Gjest lolle Skrevet 16. juli 2013 #6 Skrevet 16. juli 2013 Har ikke byttet fôr på halvannet år, ellers er det bare noen av tegnene på innbilt svangerskap. Husker ikke eksakt, men tenker det er ca et halvt år siden hun hadde sist løpetid (hun har det hver niende måned). Ja burde nok ta en sjekk hos dyrlegen, tenker jeg.
Leo Skrevet 16. juli 2013 #7 Skrevet 16. juli 2013 Hunder kommer ikke overgangsalderen, så jeg ville ha fått henne sjekket grundig hos en veterinær.
Skywise Skrevet 16. juli 2013 #8 Skrevet 16. juli 2013 Som Leo sier, så kommer ikke tisper i overgangsalderen, de har løpetid gjennom hele livet. Synes de symptomene på innbilthet så lenge etter sist løpetid var en anelse skummelt, så istemmer i at hun burde utredes grundig hos veterinær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå