Gå til innhold

Skumkake med jordbærsmak

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt å bake skumkake om noen uker til noen venner, har lyst å ha med jordbærsmak. Hva kan/bør jeg bruke for å få jordbærsmaken? Erfaringer? :) Min mor foreslo jordbærsaft, samboer foreslo syltetøy men ser ikke for meg at syltetøy blir bra pga klumpene og frøene (må i så fall kverne den helt opp først og sile).

Når jeg googler finner jeg bare oppskrift på vanlig skumkake pyntet med jordbær og det er ikke det jeg vil ha.

Anonymous poster hash: e5b73...419
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er best med jordbærpure. Frøene merker ikke jeg så mye til.

Anonymous poster hash: f8566...cec
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er best med jordbærpure. Frøene merker ikke jeg så mye til.

Aldri hørt om, har de det i vanlige matbutikker? Frø i andre kaker er greit nok, som bløtkake eller marsipankake, men jeg vil ikke ha det i skumkaken. Tenker også at jeg bør bruke noe med en kraftig smak så jeg slipper å bruke så mye, skal ikke være så mye væske i kaka.

Skrevet

Jeg ville blendet frossne jorbær, kanskje redusert de litt vist blandingen blir veldig tynn eller ikke smaker så mye. Tror ikke du vil merke så mye av frøene til jordbær, men du kan jo alltids sile det vist du har lyst.

AnonymBruker
Skrevet

Jordbær på spruteflaske da?

Anonymous poster hash: 3dc04...50d
Skrevet

Jordbær på spruteflaske da? Anonymous poster hash: 3dc04...50d

Den smaker jo høgg. Å jordbær har ikke store frø, går fint å sile jordbærpuréen i ei melsikt. Da blir den glatt og fin.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips. Men i en skumkake så skal det ikke være så mye væske og annet enn det som står i oppskriften, er ikke et fyll jeg er ute etter å ha oppå eller mellom, men noe som man kan røre inn i røra kun for å få jordbærsmaken. Kaka skal jo stivne, som gele. Noen som har prøvd å lage skumkake rørt inn med syltetøy, purre eller frosne bær? Kan ikke se for meg at det blir helt bra, men kan ta feil :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger altså noe med KRAFTIG smak så jeg kan ha bittelitt i, gjerne maks en spiseskje eller to. Så lurer på om ublandet saft hadde fungert. Har jordbærpurreen kraftig smak så man kan bruke bare noen spiseskjeer?

Skrevet

Jordbærpuré smaker like kraftig som nyrørt jordbærsyltetøy

Gjest Fru_Hestehov
Skrevet

Jeg ville brukt jordbærpure for å få en god og naturlig smak.

Oppskriftene jeg finner har 2 dl vann, erstatt 1 dl av dette med jordbærpure. Evt ha 2 dl jordbær pure og en ekstra gelatinplate (sjekk bak på gelatinpakningen hva som evt kreves).

Hvis ikke så få tak i jordbærsirup, dette gir kraftig smak, men reduser på sukkermengden da det er søtt... Du finner jordbærsirup på litt større matbutikker med godt utvalg, tipper i desserthylla evt bla drinkemiksene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Frysetørrede jordbær da? Finnes blant annet på Meny her.

Jeg finhakker dem ig bruker de i franske makroner.

Anonymous poster hash: d6b60...0ea

• Liker 1
Gjest Hyssingen
Skrevet

Jordbærsaus. Sånn man har på riskremen i jula.

AnonymBruker
Skrevet

Jordbærsaus. Sånn man har på riskremen i jula.

Det er jordbærpure det, med litt mer væske.

Gjest Hyssingen
Skrevet

Det er jordbærpure det, med litt mer væske.

daså, har alltid trodd puré er det samme som moste bær/grønnsaker

Skrevet

Gå på Traktrøen og kjøp deg ei krukke med Bakekake sin smakspasta med jordbærsmak. DEN er god den! Og ekstremt kraftig i smaken :)

Skrevet

Takk for tips. Men i en skumkake så skal det ikke være så mye væske og annet enn det som står i oppskriften, er ikke et fyll jeg er ute etter å ha oppå eller mellom, men noe som man kan røre inn i røra kun for å få jordbærsmaken. Kaka skal jo stivne, som gele. Noen som har prøvd å lage skumkake rørt inn med syltetøy, purre eller frosne bær? Kan ikke se for meg at det blir helt bra, men kan ta feil :)Anonymous poster hash: e5b73...419

Jeg ville erstattet alt vannet med jordbærpure, vist du varmer den opp går det helt fint å smelte gelantinen i den istedenfor i vann. Du ville ikke ha klumper, så derfor ville jeg ikke satset på syltetøy eller tørkede jordbær, jordbærsaft tror jeg ikke kommer til å smake like naturlig som purre.

Skrevet

daså, har alltid trodd puré er det samme som moste bær/grønnsaker

Det er litt forskjellig hva folk bruker på riskremen, noen bruker rød saus, som egentlig er sterk saft som er tyknet med potetmel eller lignende, andre bruker moste bær, gjerne tilsatt litt sukkerlake. Pure er det samme som moste bær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...