Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært hos helsesøster i dag, veid og målt lillemann på 9 mnd og pratet om soveproblemene våre. Hun vil at vi skal gi MME på natta.

Han ble født 3 uker før termin, var 45 cm og 2,2 kg. Nå er han 9 mnd 68,5 cm og 7,2 kg. Følger sin egen kurve fint.

Har blitt veldig aktiv om dagen, og er fryktelig vanskelig å få i mat. Mulig at det er tenner som plager han. Siden 1 juni har vi slitt masse med sovingen, feber, 4. barnesykdommen og tenner. Da ville han helst ligge ved siden av puppen for trøst, og dum og trøtt som jeg var lot jeg han få lov til det. Nå våkner han annenhver time på natta, og jeg sover ikke noe særlig, kroppen min er nok for stressa.

Så, helsesøster vil at vi skal gi MME på natta, for at gutten skal sove mer og lengre.

Tror dere det vil hjelpe? Har aldri gitt han det før, og har jo nok melk selv, men jeg trenger jo litt søvn snart....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det høres ut som verdt et forsøk. Da kan jo pappan gi så du får sove. "Problemet" er jo at han ikke er vant til flaske og da er det ikke sikkert han vil ha det. Kanskje han tar flaske reint teknisk, men når han er vant til at melk = mamma, pupp og kos så er det ikke sikkert han finner roen med flaske. Hvis problemet er at han er sulten om natten kan det funke. Hvis problemet er (som med min på 8,5mnd) at han er en mammadalt som vil ha mammakos (les: kosepupp) når han våkner om natten, så spørs det...

Men som sagt: absolutt verdt et forsøk! (eller, helst minst tre, så han skjønner tegningen ;-) )

Skrevet (endret)

Jeg må innrømme at hukommelsen har bleknet litt fra det første året, men husker ihvertfall at vi har hatt flere sånne perioder. Noen ganger er man mer sliten og synes det er pes å amme to ganger om natta, og andre ganger takler man helt fint å amme annenhver time.

Isteden for å gi MME på natta så ville jeg heller forsøkt å gi det på kvelden etter han har fått kveldsmat og MM. Evt velling. Så kanskje han sover lenger. Har du tenkt på å nattavvenne? Min helsesøster sa at man ofte ser at barnet spiser bedre om dagen dersom man kutter nattmåltidene. (Har forsøkt å nattavvenne selv, men måtte etterhvert kapitulere, og nå spiser gutten på 14 mnd fortsatt om natta. Men heldigvis ikke like ofte som annenhver time.)

Evt kan du prøve å gjøre en innsats for å øke matinntak på dagen og håpe at det gir utslag i mindre matbehov på natt.

Endret av Mohair
  • Liker 1
Skrevet

Jeg syns det høres ut som verdt et forsøk. Da kan jo pappan gi så du får sove. "Problemet" er jo at han ikke er vant til flaske og da er det ikke sikkert han vil ha det. Kanskje han tar flaske reint teknisk, men når han er vant til at melk = mamma, pupp og kos så er det ikke sikkert han finner roen med flaske. Hvis problemet er at han er sulten om natten kan det funke. Hvis problemet er (som med min på 8,5mnd) at han er en mammadalt som vil ha mammakos (les: kosepupp) når han våkner om natten, så spørs det...

Men som sagt: absolutt verdt et forsøk! (eller, helst minst tre, så han skjønner tegningen ;-) )

Det er nok mammakosen han vil ha. Skal ha puppen for å sovne igjen.

Prøvde å gi han flaske i natt, men gud bedre å sinna han blei. Så det endte jo med at han fikk puppen.

Ikke skjønner jeg at han er tynn i forhold til lengden sin heller, da jeg var 68 cm veide jeg 7,6 kg.

Han starta jo bare litt bak normalen, og har ikke tatt igjen det enda. Han følger sin kurve helt perfekt.

Skrevet

Hehe, unnskyld, men jeg kjenner til den der blodig-fornærmet-fordi-jeg-ikke-får-pupp-skrikingen så alt for godt! Klarer du å amme liggende? For jeg tar småen opp i sengen vår når han våkner og ammer i søvne :-P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...