Gå til innhold

Hvordan oppdatere OS X på mac?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må visst oppdatere til en nyere utgave av OS X på macen, men hvordan gjør jeg det? Altså det eneste jeg finner på nett når jeg googler er enten "snow leopard" eller "mountain lion", må jeg virkelig kjøpe disse for å oppdatere dataen? Får nemlig ikke til å bruke java lengre på macen uten at den oppdateres til minst 10.6 eller noe sånt..

Noen som har litt mer peiling på data enn meg?:)

Anonymous poster hash: 50000...675
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du går inn på app store, der får du tilbud om å oppgradere OS hvis maskinen din kan ta den. Jeg betalte ikke et øre for oppgraderingen.

AnonymBruker
Skrevet

Du går inn på app store, der får du tilbud om å oppgradere OS hvis maskinen din kan ta den. Jeg betalte ikke et øre for oppgraderingen.

Har prøvd dette nå, men fortsatt så ser det ut som om den eneste løsningen er å kjøpe "mountain lion" for nå har jeg bare "lion"..

Problemet er bare at det er så forbanna kjipt å kjøpe det programmet, og så viser det seg at det ikke hjelper det heller liksom.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kjøper noe i app store uten at det hjelper, så er det faktisk så lett som å sende Apple en refund request så får du igjen pengene. Det sagt, så kommer det jo faktisk også en ny versjon av OS X litt senere i høst, så sparer en hundrelapp på å vente.

Ikke at det er verdt det, men gleder meg selv.

Anonymous poster hash: 9ac44...e14
Skrevet (endret)

Jeg har nettopp oppgradert min urgamle maskin. Måtte først få tak i Snow Leopard på cd, deretter kunne jeg oppgradere via app store.

Endret av Miss Lucky
AnonymBruker
Skrevet

Sjekket nå hvilken programvare jeg har, og det er Os X Lion 10.7.5

Noen som vet om jeg får til java på den uten å oppgradere? Jeg har oppdatert programvaren, men det hjelper ikke. Får jo ikke sjekket nettbank eller noen ting uten java så er en smule avhengig av å få det til..

TS

Gjest Gjest
Skrevet

Sjekket nå hvilken programvare jeg har, og det er Os X Lion 10.7.5

Noen som vet om jeg får til java på den uten å oppgradere? Jeg har oppdatert programvaren, men det hjelper ikke. Får jo ikke sjekket nettbank eller noen ting uten java så er en smule avhengig av å få det til..

TS

ER det ikke bare å oppgradere java da?

AnonymBruker
Skrevet

ER det ikke bare å oppgradere java da?

Har oppdater tusen ganger, restartet, lastet ned på nytt osv, men INGENTING funker.. :(

Gjest Gjest
Skrevet

Har oppdater tusen ganger, restartet, lastet ned på nytt osv, men INGENTING funker.. :(

Rart.

AnonymBruker
Skrevet

Nå holder jeg på å bli gal snart.. Lastet ned mountain lion i håp om at det skulle hjelpe på java, men neiiida! Nå har jeg prøvd å installert java etter alle kunstens regler, men det vil bare ikke. Har fulgt grundige "oppskrifter" på nett, men INGENTING går..

Nå vet jeg ikke mine arme råd lengre altså...

Skrevet

Nå holder jeg på å bli gal snart.. Lastet ned mountain lion i håp om at det skulle hjelpe på java, men neiiida! Nå har jeg prøvd å installert java etter alle kunstens regler, men det vil bare ikke. Har fulgt grundige "oppskrifter" på nett, men INGENTING går..

Nå vet jeg ikke mine arme råd lengre altså...

Hvilken nettleser bruker du?

Gjest sweetsugar
Skrevet

Høres rart ut? Når du laster ned java, hva er det du gjør da? Altså, tror du f.eks at du må slette javaen før du laster ned eller noe slikt?

For å oppdatere maskinen, så er det jo bare å trykke på oppdateringer? .. vel? også går du jo bare på java.com å laster ned, og innstallerer.

Gjest Gjest
Skrevet

Leste du linkene mine og gjorde som de foreslo?

AnonymBruker
Skrevet

Hei,
Jeg har samme problem som deg, TS. Jeg har en Macbook Pro kjøpt i 2007. MAC OS X versjon 10.4.11 (altså litt eldre enn TS sin)...
På tross av at denne dataen "bare" er 5,5 år gammel, så kan denne maskinen ikke brukes på de nyeste versjonene av Firefox, Safari eller Java fordi verken Firefox, Safari eller Java støtter oppdateringer av MAC OS X versjon 10.4 eller 10.6 og ofte ikke med de versjonene som er bittelitt nyere heller (så man kan ikke laste ned de nyeste versjonene slik som "Gjest" og flere andre foreslår...)

Den eneste grunnen til at jeg ikke har "giddet" å oppdatere hittil er at jeg ikke bruker denne Mac'en daglig (jeg har også en annen PC). Macbook Pro'en min kostet 27 000 kroner da jeg kjøpte den, så jeg vil ikke kassere den... Den er også stor (17'') og har en supergod skjerm for bilderedigering og DVD-titting (bedre skjerm enn de nyeste Mac'ene!).

Noen tips hadde vært fint å få... :) Tusen takk på forhånd. :blomst:

Anonymous poster hash: 6df1b...c34
Gjest Gjest
Skrevet

Slik får du Java i Safari på Mountain Lion

• Først åpner du Safari > Valg > Sikkerhet og sjekker at Java er slått av i nettleseren
  • Deretter går du til Java.com og laster ned Java for Mac. Avslutt Safari når den er ferdig med nedlastning.
  • Denne installerer du på Macen og sjekk at den er installert ved å gå til systemvalg og se Java-ikonet helt nederst
  • Start deretter Safari igjen og gå inn i Valg > Sikkerhet og slå PÅ Java
  • Gå deretter til banken din eller et annet sted som bruker Java og sjekk at Java fungerer.
  • Du skal nå ha fungerende Java på maskinen og skal kunne bruke blant annet BankID

For å sørger for at Java holder seg oppdatert er det lurt å også gå inn systemvalg, velge Java og deretter åpne Java-kontrollpanelet derfra. I Java-kontrollpanelet huker du av «Check for updates automaticly» under «Update» fanen.

AnonymBruker
Skrevet

Slik får du Java i Safari på Mountain Lion

• Først åpner du Safari > Valg > Sikkerhet og sjekker at Java er slått av i nettleseren
  • Deretter går du til Java.com og laster ned Java for Mac. Avslutt Safari når den er ferdig med nedlastning.
  • Denne installerer du på Macen og sjekk at den er installert ved å gå til systemvalg og se Java-ikonet helt nederst
  • Start deretter Safari igjen og gå inn i Valg > Sikkerhet og slå PÅ Java
  • Gå deretter til banken din eller et annet sted som bruker Java og sjekk at Java fungerer.
  • Du skal nå ha fungerende Java på maskinen og skal kunne bruke blant annet BankID

For å sørger for at Java holder seg oppdatert er det lurt å også gå inn systemvalg, velge Java og deretter åpne Java-kontrollpanelet derfra. I Java-kontrollpanelet huker du av «Check for updates automaticly» under «Update» fanen.

Jeg har prøvd dette, men det går ikke.. Fatter ikke hva som er galt eller hva jeg gjør feil:s Java vil rett og slett bare ikke eksistere på macen min lengre!

Men takk for hjelpen uansett :)

Kjenner ingen som er datakyndige som kan hjelpe meg heller akkurat..

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken nettleser bruker du?

Safari

Høres rart ut? Når du laster ned java, hva er det du gjør da? Altså, tror du f.eks at du må slette javaen før du laster ned eller noe slikt?

For å oppdatere maskinen, så er det jo bare å trykke på oppdateringer? .. vel? også går du jo bare på java.com å laster ned, og innstallerer.

Ja, det er veldig rart. Jeg har prøvd ALT, både oppdatert, slettet, installert på nytt, fulgt oppskrifter til punkt og prikke osv.

Gjest sweetsugar
Skrevet

Ja, det er veldig rart. Jeg har prøvd ALT, både oppdatert, slettet, installert på nytt, fulgt oppskrifter til punkt og prikke osv.

Har du apple care eller noe, så kan du ringe inn til dem å få forklart til pungt å prikke, tilfelle det er noe du har oversett?

Skrevet

Safari

til meg funker ikke java i chrome eller safari. Må bruke firefox til nettbank.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...