AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #1 Skrevet 15. juli 2013 En god kamerat av meg betaler 10.000 kr om måneden til morens barn på 10 og 12 år, og har gjort det i det noen år allerede. Han sier selv at den eneste grunnen til at han har råd til det, er at han bruker minimalt med penger i det daglige (har ikke bil eller mange transportutgifter), men han har huslån og studielån. Han tjener "normalt" i året, sånn middels. Hun tjener noe under det, men betaler til gjengjeld nå veldig lav husleie. Han har også kjøpt dyre ting til dem som moren også nyter godt av (godt utstyr o.l). Allikevel forlanger hun 10. Men hun kan da umulig ha krav på så mange penger per måned fra far? Anonymous poster hash: 94e09...4c0
Gjest Violetta Skrevet 15. juli 2013 #2 Skrevet 15. juli 2013 Hva mener du med morens barn? Er det ikke hans barn? På nav.no finnes det en bidragskalkulator. Prøv den. Har han samvær med barna?
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #3 Skrevet 15. juli 2013 Jo jo, deres barn. Ok, takk skal tipse ham om den. Han har samvær. Men pendler mye og har ikke noe "fast", men de bor i nærheten av hverandre. Derfor overnatter han ofte hos moren og barna når han er hjemme og har ellers samvær hver dag med dem de ukene hvor han er hjemme (men sjelden overnattning). Anonymous poster hash: 94e09...4c0
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #4 Skrevet 15. juli 2013 Om det er en privat avtale så er muligens han en idiot som har gått med på det, om det er beregnet av nav så skal det ikke være sånn at han ikke har råd til livets opphold fordi han betaler bidrag. Han burde kanskje ta en prat med nav?Anonymous poster hash: 259a0...394 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #5 Skrevet 15. juli 2013 Du sier noe....det er en privat avtale ja. Hilsen TS Anonymous poster hash: 94e09...4c0
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #6 Skrevet 15. juli 2013 Du sier noe....det er en privat avtale ja. Hilsen TS Anonymous poster hash: 94e09...4c0 Da bør han ta en tur til nav og be om at bidraget blir beregnet av de og går igjennom de. Da vil det regnes ut med utgangspunkt av begges inntekter og samvær. Det er mest rettferdig. Kan ikke forstå at en vil gå med på å betale 10.000kr i mnd i bidrag til 2 barn hvis han ikke tjener kjempe mye. På en middels inntekt er vel det ca halve mnds inntekten hans. Det er jo helt syktAnonymous poster hash: 259a0...394 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #7 Skrevet 15. juli 2013 Nei, han betaler alt for mye.Anonymous poster hash: 0abc5...e63 1
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2013 #8 Skrevet 15. juli 2013 En god kamerat av meg betaler 10.000 kr om måneden til morens barn på 10 og 12 år, og har gjort det i det noen år allerede. Han sier selv at den eneste grunnen til at han har råd til det, er at han bruker minimalt med penger i det daglige (har ikke bil eller mange transportutgifter), men han har huslån og studielån. Han tjener "normalt" i året, sånn middels. Hun tjener noe under det, men betaler til gjengjeld nå veldig lav husleie. Han har også kjøpt dyre ting til dem som moren også nyter godt av (godt utstyr o.l). Allikevel forlanger hun 10. Men hun kan da umulig ha krav på så mange penger per måned fra far? Anonymous poster hash: 94e09...4c0 Det her skal ikke du legge deg borti. 1
Løvetanten Skrevet 15. juli 2013 #9 Skrevet 15. juli 2013 Du sier noe....det er en privat avtale ja. Hilsen TS Anonymous poster hash: 94e09...4c0 Da har han blitt lurt ja... En tenåring koster per SIFO drøye 6000 i mnd (alt etter alder), så om han har samvær og ganske lik inntekt som mor så har han overbetalt så det holder! Jeg la inn på NAV med ca 350k på mor, 400k på far, barn født i 00 og 04, samvær 2-4 dager. Kom opp med samlet 5700 pr mnd. 1
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2013 #10 Skrevet 15. juli 2013 Det er fint du legger deg borti dette. Jeg synes absolutt du skal hjelpe denne mannen. Han skjønner tydeligvis ikke dette. Privat avtale ville jeg hatt som en offentlig. Far kan kalle inn til mekling på familievern kontor om han vil. Vil ikke morøte så drar han selv. Han får attest som kan brukes i en rettstvist. Han bringer saken inn for retten om mor ikke vil gi han samvær. Han har krav på 40 prosent altså 11 dg.i mnd.om han vil og forhold ligger til rette. Vil han ha samvær med avtale og mor ikke vil kontakt advokat som hjelper videre. Ikke nøl for han vil angre på tapt sanvær. Bidrag da går du inn på NAV.NO Der finner du kalkulator under bidragsveileder. Husk og variabelt samvær som ferier ovs. Ikke gå for noe mer enn dette i bidrag. Vil ikke mor akseptere er det hennes problem. For at alt skal akseperes av mor kan NAV regne ut en privat avtale mot ca.900 kr i gebyr fra hver av foreldrene. Det holder denn ene vil dette. Den andre blir pålagt gebyret av NAV. Dette er engangsutgift. Her GIR DU EEG IKKE FØR DET ER PÅ STELL FOR MANNEN SOM EN GOD VENN. Spør han direkte hvordan han kan være så dumsnill. MOR KAN IKKE FORLANGE NOEN TING. DET ER KLARE REGLER. Bidragsforskrirten på lovdata.no og regler på NAV.NO anbefales lest. Mannen kan og la NAV innkreving trekke av lønnen. Det koster ikke noe. Bidrag blir justert hvert år etter prisindeks. Husk ikke få for høyt bidrag. Det blir kun endret ved endringer over 12 prosent. HJELP DIN VENN. Bidrag som blir trekt eller pålegg om innbetaling kan påklages innen fristen. Da har han blitt lurt ja... En tenåring koster per SIFO drøye 6000 i mnd (alt etter alder), så om han har samvær og ganske lik inntekt som mor så har han overbetalt så det holder! Jeg la inn på NAV med ca 350k på mor, 400k på far, barn født i 00 og 04, samvær 2-4 dager. Kom opp med samlet 5700 pr mnd.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #11 Skrevet 15. juli 2013 En god kamerat av meg betaler 10.000 kr om måneden til morens barn på 10 og 12 år, og har gjort det i det noen år allerede. Han sier selv at den eneste grunnen til at han har råd til det, er at han bruker minimalt med penger i det daglige (har ikke bil eller mange transportutgifter), men han har huslån og studielån. Han tjener "normalt" i året, sånn middels. Hun tjener noe under det, men betaler til gjengjeld nå veldig lav husleie. Han har også kjøpt dyre ting til dem som moren også nyter godt av (godt utstyr o.l). Allikevel forlanger hun 10. Men hun kan da umulig ha krav på så mange penger per måned fra far? Anonymous poster hash: 94e09...4c0 Jo jo, deres barn. Ok, takk skal tipse ham om den. Han har samvær. Men pendler mye og har ikke noe "fast", men de bor i nærheten av hverandre. Derfor overnatter han ofte hos moren og barna når han er hjemme og har ellers samvær hver dag med dem de ukene hvor han er hjemme (men sjelden overnattning). Anonymous poster hash: 94e09...4c0 Hva er det han ikke har fast, bolig eller jobb? Litt forvirrende siden du i HI sier at han har boliglån, mens neste innlegg at han overnatter mye hos moren. Hvis han overnatter mye der så bør han jo betale for det. Kjøper han mat når han er der, eller lever han på moren? Anonymous poster hash: 0fb01...91c
Kontormus Skrevet 15. juli 2013 #12 Skrevet 15. juli 2013 Samvær regnes i netter, og fradrag han får for dette er dels for å dekke utgifter til bolig, mat og forbruksartikler. Er det barnas mor han overnatter hos under samvær skal han ikke ha fratrekk for dette, (snarere tvert imot hvis det er mor som da får en ekstra i husholdningen). Man skal ikkei betale mer enn 25 % av det en tjener. Boliglån og studielån er irrelevant så lenge han har full bidragsevne. Det er heller ikke relevant hvilke boutgifter mor har. Men ta det gjennom NAV, så blir det slik det skal være.
Gjest Gunn Skrevet 16. juli 2013 #13 Skrevet 16. juli 2013 Dersom far synes ordningen er grei, så spiller det ingen rolle hva NAVs bidragskalkulator sier. Jeg har i flere år godtatt et bidrag på nesten halvparten av det bidragskalkulatoren sier. En privat avtale trenger ikke følge reglene for bidragsberegnong, og så lenge både bidragspliktige og bidragsmottager er fornøyd, sø er alt i orden. Jeg synes det er trist å lese kommentarer som sier far er en idiot som går med på det. Riktignok bor jeg fast sammen med mine barn, men jeg prioriterer dem høyt, og forsaker både fin bil, bra bolig og masse annet i det daglige, for at barna mine skal ha det bra. Dyrt utstyr får de også, og dt uavhengig av om også far kan nyte godt av det. De er jo barna mine, og jeg ønsker de jo alt godt! Slik bør vil/bør det vel også være for den av foreldrene som ikke bor fast sammen med barna!
Missy1 Skrevet 16. juli 2013 #14 Skrevet 16. juli 2013 Dersom far synes ordningen er grei, så spiller det ingen rolle hva NAVs bidragskalkulator sier. Jeg har i flere år godtatt et bidrag på nesten halvparten av det bidragskalkulatoren sier. En privat avtale trenger ikke følge reglene for bidragsberegnong, og så lenge både bidragspliktige og bidragsmottager er fornøyd, sø er alt i orden. Jeg synes det er trist å lese kommentarer som sier far er en idiot som går med på det. Riktignok bor jeg fast sammen med mine barn, men jeg prioriterer dem høyt, og forsaker både fin bil, bra bolig og masse annet i det daglige, for at barna mine skal ha det bra. Dyrt utstyr får de også, og dt uavhengig av om også far kan nyte godt av det. De er jo barna mine, og jeg ønsker de jo alt godt! Slik bør vil/bør det vel også være for den av foreldrene som ikke bor fast sammen med barna! Far går tydeligvis og klager sin nød fordi han må betale så mye i bidrag. Han er en idiot om han går med på å betale over evne forså å klage over det
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2013 #15 Skrevet 16. juli 2013 Far går tydeligvis og klager sin nød ferdig han må betale så mye i bidrag. Han er en idiot om han går med på å betale over evne forså å klage oveforskjeller te] Det er mange menn som ikke vet bedre og blir lurt av mor. Dum sier du. Kan hende han vil barn skal hSha alt de trenger og stoler på mor. Mødre lurer fedre i massevis. De som hevder noe annet tar feil. Hun vil ha mest mulig og sier til faren at slik er det. Hun har muligens den som har best oversikt over dette av de to. Spørre kan være flaut oftest. Nav oppfordrer foreldre til og ordne opp selv. Ikke lurt når fedre blir lurt slik. Ja noen vil si at flere fedre som ikke betaler bidrag. Ja vel hva så om tilfelle. Tall på forskjfinnes ikke uansett. De forsvarer ikke slik svindel. De fleste mødre som får mindre bidrag enn de skal vet om det. Her virker det som far ikke vet. Det er stor forskjell på og svindle far ved og si at han skal betale så mye bidrag framfor ikke betale. Det ene er åpent mens svindel vet en ikke om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå