Gjest Kv84 Skrevet 15. juli 2013 #1 Skrevet 15. juli 2013 Jeg vurderer å lese bøkene jeg leser på minst to ganger for å huske mer av boken. Har der andre tips til å huske en bok bedre, så man kan snakke om den med andre som også har lest den?
Snikk Skrevet 15. juli 2013 #2 Skrevet 15. juli 2013 (endret) Liker du boka godt nok, husker du vel nok til å kunne snakke med andre om den Leser du noe du ikke liker, kan du jo alltids snakke om hva det var med testen som gjorde at du ikke syntes den var noe særlig. Endret 15. juli 2013 av Snikk
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #3 Skrevet 15. juli 2013 Jeg vurderer å lese bøkene jeg leser på minst to ganger for å huske mer av boken. Har der andre tips til å huske en bok bedre, så man kan snakke om den med andre som også har lest den? Snakke om en bok på nett er IRL med andre, kan gjøre at du husker den bedre. Du kan også lage en liste over bøker du har lest, fra år til år. Lag en fil med "bøker lest 2013", så kan du skrive et kort handlingsreferat, og noe annet ved boken du har merket deg. Kan være artig å lese gjennom, spesielt hvis du holder på noen år. Eksempel: Skyggeriket av Thomas Hansen Sjanger: Fantasy Lest: November 2013 Handlingsreferat: Handler om en foreldreløs gutt som vokser opp i et skyggerike. Etter mange år som slave, viser det seg at faren hans var konge, og etter en stor strid blir han konge der. Annet: Denne boken likte jeg ganske godt. Språket var litt tungt, men handlingen var spennende. Slutten overrasket meg veldig, hadde ikke ventet at kjæresten hans skulle dø. Anonymous poster hash: 0e1f0...5b4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #4 Skrevet 15. juli 2013 Hvorfor er det så viktig for å deg å huske boken mest mulig? Er det virkelig verdt å bruke så mange timer på å lese en bok to ganger, bare for å kunne diskutere boken med andre? Anonymous poster hash: 10709...56c 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #5 Skrevet 15. juli 2013 Meld deg inn i bokelskere Der kan du registrere bøkene du leser. Der går det også an å diskutere med andre brukere. Selv leser jeg de bøkene jeg virkelig liker både 2 og 3 ganger. Men det er mest fordi jeg liker de, ikke for å huske. Er såpass heldig at jeg har en samboer som leser like mye som meg og ofte mye av det samme. Så vi diskuterer alltid bøker underveis og etterpå. Føler det hjelper Anonymous poster hash: 4173a...627 1
Pawn Hearts Skrevet 15. juli 2013 #6 Skrevet 15. juli 2013 Det beste argumentet for å lese (gode) bøker flere ganger, er at boka blir en annen neste gang du leser den: Du legger vekt på andre aspekter, du er mindre opptatt av hva som skjer og ser tydeligere hvordan det skjer, og du kan plutselig se poenger som gikk deg hus forbi første gang. Selvfølgelig vil du også huske boka bedre, men etter min mening er den virkelig store bonusen at du får en dypere forståelse av teksten. 3
Pinkee Skrevet 15. juli 2013 #7 Skrevet 15. juli 2013 Det beste argumentet for å lese (gode) bøker flere ganger, er at boka blir en annen neste gang du leser den: Du legger vekt på andre aspekter, du er mindre opptatt av hva som skjer og ser tydeligere hvordan det skjer, og du kan plutselig se poenger som gikk deg hus forbi første gang. Selvfølgelig vil du også huske boka bedre, men etter min mening er den virkelig store bonusen at du får en dypere forståelse av teksten. Dette er årsaken til at jeg leser en bok flere ganger. Første gangen er jeg så opptatt av å finne ut hva som skjer, at mange detaljer faller ut på en måte. Andre gangen har jeg mer ro på lesingen, å får en dypere forståelse på hva som egentlig skjer, å hvorfor. 1
Andrelinoge Skrevet 15. juli 2013 #8 Skrevet 15. juli 2013 Jeg har tidligere lest mine favoritter flere ganger. Og nå leser jeg på nytt bøkene jeg har + de nye jeg kjøper. Legger det inn på data slik at jeg husker jeg har lest de. Er en del jeg ikke har lest. Og når det er snakk om bøker jeg kjøpte på 90 tallet husker jeg lite. For ikke snakke om alle cowboy bøkene. 5 på eventyr og hardygutt bøkene jeg las på 80 tallet husker jeg lite av. Men ja skulle ønske jeg husket mer :o(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå