Gjest Elyssa Skrevet 15. juli 2013 #1 Skrevet 15. juli 2013 (endret) Ja, da har vi kommet dit at baby reiser seg opp og nekter å sove.. Greia er at han ikke gjør det på kvelden, han gjør det 04 om mårran. Har litt styr med tenner o.l. om dagen, blir surr i daglurene, dermed er han overtrøtt om kvelden, våkner om natta også har vi det gående... Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal takle det. Hadde det vært på kvelden hadde jeg prøvd å legge ham ned helt til han til slutt sovnet, men på mårran må jeg jo til slutt ta ham opp, etter flere timer begynner klokka å bli mange og han må jo ha frokost.. (Prøver med pupp mye tidligere i 'prosessen') Men jeg vil jo ikke at han skal skjønne at hvis han bare maser og styrer lenge nok, blir han tatt opp. Noen som har opplevd det samme? Hvordan ville dere evt taklet det? Kan jo ikke fortsette å starte dagen 04 heller............. Endret 15. juli 2013 av Elyssa
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #2 Skrevet 15. juli 2013 Åh, den skjønne tiden da de er små og tar fra en all mulig nattesøvn. Det er så kos <3 Anonymous poster hash: a97f3...395
Gjest Elyssa Skrevet 15. juli 2013 #3 Skrevet 15. juli 2013 Åh, den skjønne tiden da de er små og tar fra en all mulig nattesøvn. Det er så kos <3 Anonymous poster hash: a97f3...395 Vel, jeg nyter ikke tiden nå akkurat, nei. Hvis det var det du tenkte på.... Men det verste for meg er ikke tapt nattesøvn, men at jeg virkelig ikke aner hvordan jeg skal gripe det an... Mest sannsynlig er det jo bare en periode, så må kanskje bare stå i det og 'holde ut', men vil jo ikke gjøre det verre i mellomtiden... Derfor lurer jeg på om noen har erfaringer...
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #4 Skrevet 15. juli 2013 Periode ja. Det går over. I verste fall til et barn som står opp sånn ca 05 hver morgen. Men etter hvert som barn blir større så underholde de seg selv, selv om de er tidlig oppe. Anonymous poster hash: a97f3...395
Gjest Elyssa Skrevet 15. juli 2013 #5 Skrevet 15. juli 2013 Periode ja. Det går over. I verste fall til et barn som står opp sånn ca 05 hver morgen. Men etter hvert som barn blir større så underholde de seg selv, selv om de er tidlig oppe.Anonymous poster hash: a97f3...395 Ja. Men hva tenker du jeg skal gjøre i mellomtiden? Ta han opp klokka 4?
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #6 Skrevet 15. juli 2013 Vår erfaring er iallefall at det meste er perioder og at sånne ting forandrer seg mer eller mindre av seg selv. Vi har gjort det samme som du: sett en grense for når det er morgen hos dere og fram til da så får du heller være konsekvent på å gå inn til han med jevne mellomrom. Ville ikke vært så redd for at han da skal styre på i mange timer for få viljen sin på andre ting, dere må jo tilslutt bare stå opp som du sier. Anonymous poster hash: bb0ef...3e6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #7 Skrevet 15. juli 2013 Når sover han middagshvil? Kan den flyttes noe for å se om det hjelper? Mest sannsynlig er det tennene, og at det vil gå over. men er drittungt når det står på ja! Eneste gode tipset jeg har er at du må komme deg i seng tidligst mulig så ikke du blir tynnslitt Anonymous poster hash: 7bd0f...d44
Gjest Elyssa Skrevet 15. juli 2013 #8 Skrevet 15. juli 2013 Vår erfaring er iallefall at det meste er perioder og at sånne ting forandrer seg mer eller mindre av seg selv. Vi har gjort det samme som du: sett en grense for når det er morgen hos dere og fram til da så får du heller være konsekvent på å gå inn til han med jevne mellomrom. Ville ikke vært så redd for at han da skal styre på i mange timer for få viljen sin på andre ting, dere må jo tilslutt bare stå opp som du sier.Anonymous poster hash: bb0ef...3e6 Tusen takk:) Ja, noe må jeg jo gjøre. Har sett til nå at det meste går over av seg selv etter hvert. Alikevel er det liksom vanskelig å se det når man står midt oppi det. Han ligger forresten inne hos oss enda. Hadde tenkt til det frem til han er rundt året, siden det er anbefalt. Men tror du det vil hjelpe med eget rom? Vil gjerne ha svar fra flere
Gjest Elyssa Skrevet 15. juli 2013 #9 Skrevet 15. juli 2013 Når sover han middagshvil? Kan den flyttes noe for å se om det hjelper? Mest sannsynlig er det tennene, og at det vil gå over. men er drittungt når det står på ja! Eneste gode tipset jeg har er at du må komme deg i seng tidligst mulig så ikke du blir tynnslitt Anonymous poster hash: 7bd0f...d44 Vel. Når ting går 'bra', sover han to lurer på halvannen til to timer. Ca. 3t til sammen (09-10:30 og 13:30-15 ca) da sover han 19-06 i ett. Nå er jeg glad hvis han sover i det hele tatt. Sover ofte bare en halvtime, men i går var pappaen hjemme og han fikk ham til å sove 3t! Tør liksom ikke vekke ham da, har litt dårlige erfaringer med det fra tidligere I tillegg må jeg trille mye nå, (overtrøtt) vanligvis legger jeg ham ut i vogna og han sovner fint selv.. Prøver å sove når jeg kan
Tordensky Skrevet 15. juli 2013 #10 Skrevet 15. juli 2013 Høres veldig ut som her i huset om dagen :-P Småen har lært seg å krype og å reise seg på samme uke og er supergira! Han reiser seg om kveldene og, men når han våkner om natten er det akkurat som om kroppen hans tror at den må reise seg fordi den kan, selv om guttungen står og strigråter fordi han er så trøtt... Men rundt kl.04 er han våken og vil opp. Har foreløpig klart å "lure" ham med puppen, heldigvis! Han sover og på vårt rom fremdeles. Har altså ikke erfaring å dele, siden det nettopp har startet her og. Sovner han hvis du tar ham opp i din seng? For det gjør vår, og da gjør vi det så alle får sove nok. (dagduppsituasjonen vår er helt lik deres og!). Hvis ikke han sovnet av pupp og byssing ville jeg nok, for en periode, prøvd å legge meg tidlig, prøve litt med pupp og kos, og så heller satt et tidspunkt det var greit å stå opp. Har du permisjon enda? For da går det jo å stå opp kl.04 og så legge dere igjen begge to kl.05-06 (når han blir trøtt igjen). Erfaringen min er at han blir trøtt ca.1-2 timer etter vi står opp... Synes få ting er verre/mer trøttendes enn å prøve å få en liten til å sove. Da er det nesten bedre å bare stå opp, og så sove litt mer etterpå. Men denne metoden er jo gjerne ikke den beste i forhold til signaler til babyen.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #11 Skrevet 15. juli 2013 Han ligger forresten inne hos oss enda. Hadde tenkt til det frem til han er rundt året, siden det er anbefalt. Men tror du det vil hjelpe med eget rom? Vi la frøkna på eget rom fra 6 mnd (men i praksis færre skritt inn dit enn i hjørnet på vårt rom og dørene åpne) og det hadde vi gode erfaringer med, men om det vil hjelpe for dere med tanke på morgenene vet jeg ikke. Man gir kanskje raskere respons om man er på samme rom, men jeg vet egentlig ikke. Og det høres vel egentlig ut som tenner eller bare en urolig fase, når du beskriver dette med soving på dagene også. Anonymous poster hash: bb0ef...3e6
Susa Skrevet 15. juli 2013 #12 Skrevet 15. juli 2013 Høres veldig ut som her i huset om dagen :-P Småen har lært seg å krype og å reise seg på samme uke og er supergira! Han reiser seg om kveldene og, men når han våkner om natten er det akkurat som om kroppen hans tror at den må reise seg fordi den kan, selv om guttungen står og strigråter fordi han er så trøtt... Men rundt kl.04 er han våken og vil opp. Har foreløpig klart å "lure" ham med puppen, heldigvis! Han sover og på vårt rom fremdeles. Har altså ikke erfaring å dele, siden det nettopp har startet her og. Sovner han hvis du tar ham opp i din seng? For det gjør vår, og da gjør vi det så alle får sove nok. (dagduppsituasjonen vår er helt lik deres og!). Hvis ikke han sovnet av pupp og byssing ville jeg nok, for en periode, prøvd å legge meg tidlig, prøve litt med pupp og kos, og så heller satt et tidspunkt det var greit å stå opp. Har du permisjon enda? For da går det jo å stå opp kl.04 og så legge dere igjen begge to kl.05-06 (når han blir trøtt igjen). Erfaringen min er at han blir trøtt ca.1-2 timer etter vi står opp... Synes få ting er verre/mer trøttendes enn å prøve å få en liten til å sove. Da er det nesten bedre å bare stå opp, og så sove litt mer etterpå. Men denne metoden er jo gjerne ikke den beste i forhold til signaler til babyen. Akkurat som hos oss detta! Gutten min lærte seg å krabbe og reise seg samma uka, og nå sliter vi med nattesøvnen. Våkner hver til annenhver time om natta, og ved 4/5 tida er det slutt. Jeg har tatt gutten over i senga mi, og lar han kose seg med puppen så mye han vil. som oftest får jeg han til å sove igjen, men jeg er ganske frynsete nå. Sovner ikke skikkelig mellom hver gang gutten våkner heller, så blir elendig med søvn. Svigermor mente det var flere tenner på vei og. Mener jeg har lest at det er et ganske stort utviklingssprang da de lærer å reise seg, så hodet er litt "forstyrra". Og da klarer de ikke slappe av nok til å sove skikkelig. Hadde ingen tips til deg da Elyssa, men jeg har ofte syns det har vært god "trøst" å lese at andre sliter med det samme...
Gjest Elyssa Skrevet 15. juli 2013 #13 Skrevet 15. juli 2013 Høres veldig ut som her i huset om dagen :-P Småen har lært seg å krype og å reise seg på samme uke og er supergira! Han reiser seg om kveldene og, men når han våkner om natten er det akkurat som om kroppen hans tror at den må reise seg fordi den kan, selv om guttungen står og strigråter fordi han er så trøtt... Men rundt kl.04 er han våken og vil opp. Har foreløpig klart å "lure" ham med puppen, heldigvis! Han sover og på vårt rom fremdeles. Har altså ikke erfaring å dele, siden det nettopp har startet her og. Sovner han hvis du tar ham opp i din seng? For det gjør vår, og da gjør vi det så alle får sove nok. (dagduppsituasjonen vår er helt lik deres og!). Hvis ikke han sovnet av pupp og byssing ville jeg nok, for en periode, prøvd å legge meg tidlig, prøve litt med pupp og kos, og så heller satt et tidspunkt det var greit å stå opp. Har du permisjon enda? For da går det jo å stå opp kl.04 og så legge dere igjen begge to kl.05-06 (når han blir trøtt igjen). Erfaringen min er at han blir trøtt ca.1-2 timer etter vi står opp... Synes få ting er verre/mer trøttendes enn å prøve å få en liten til å sove. Da er det nesten bedre å bare stå opp, og så sove litt mer etterpå. Men denne metoden er jo gjerne ikke den beste i forhold til signaler til babyen. Knøttet her har åla seg en stund, men lærte seg å sette seg opp og reise seg opp innenfor bare noen dager, så sikkert litt samme greia Han har ikke reist seg opp på kvelden enda, bare satt seg opp, men det blir jo litt av det samme, og frykter at det blir mer opp nå. Men hadde det bare vært kvelden så var det liksom litt enklere å vite hva man skulle gjøre.. Men dessverre, enda han er stup trøtt får jeg ham ikke til å sovne igjen. Tar ham oppi til oss og lar ham ligge leeeenge på puppen i håp om at han skal roe seg og sovne, men han ligger til slutt bare og drar meg i puppen (evt biter!!) og klyper meg i nesa Vi setter søvn foran veldig mye annet, så hadde ikke brydd meg om jeg vendte ham til ditten og datten. Viktigere å få sove. Men det funker ikke uansett Han er litt vanskelig med soving sånn sett, har ikke sovnet på armen eller lignende på mange måneder, må evt trille, men det gjør jeg bare ikke klokka 4.. Har ulønnet perm nå, så sånn sett er jeg jo heldig, men er mye jobb å gå her hjemme og altså! I hvert fall når en ikke får sove.. Helt enig med deg i at det verste er å holde på for å få de til å sove igjen. Er klokka 5, står jeg bare opp, men når klokka er 4, føler jeg liksom at jeg må prøve, ellers er hele dagen ødelagt.. Han sovner dessverre ikke igjen med det første heller - i dag sovnet han ikke før nærmere 8.. Takk for svar! 'Godt' å høre vi er flere Vi la frøkna på eget rom fra 6 mnd (men i praksis færre skritt inn dit enn i hjørnet på vårt rom og dørene åpne) og det hadde vi gode erfaringer med, men om det vil hjelpe for dere med tanke på morgenene vet jeg ikke. Man gir kanskje raskere respons om man er på samme rom, men jeg vet egentlig ikke. Og det høres vel egentlig ut som tenner eller bare en urolig fase, når du beskriver dette med soving på dagene også. Anonymous poster hash: bb0ef...3e6 Vi skal flytte snart, så får vurdere det hvis det ikke blir bedre,. Ser bare for meg at det også kan bli litt av en kamp iom at han er så sensitiv med den sovinga si... Har liksom prøvd både respons med en gang og å vente litt, men problemet kan evt være at han reiser seg opp, og da ser han jo oss med en gang siden vi ligger rett ved siden av, og da vil han jo gjerne ha kontakt. Han sover veldig urolig på dagen også, og det pleier han ikke, så håper at det er noe sånt ja. Akkurat som hos oss detta! Gutten min lærte seg å krabbe og reise seg samma uka, og nå sliter vi med nattesøvnen. Våkner hver til annenhver time om natta, og ved 4/5 tida er det slutt. Jeg har tatt gutten over i senga mi, og lar han kose seg med puppen så mye han vil. som oftest får jeg han til å sove igjen, men jeg er ganske frynsete nå. Sovner ikke skikkelig mellom hver gang gutten våkner heller, så blir elendig med søvn. Svigermor mente det var flere tenner på vei og. Mener jeg har lest at det er et ganske stort utviklingssprang da de lærer å reise seg, så hodet er litt "forstyrra". Og da klarer de ikke slappe av nok til å sove skikkelig. Hadde ingen tips til deg da Elyssa, men jeg har ofte syns det har vært god "trøst" å lese at andre sliter med det samme... Ja, hjelper faktisk VELDIG! Har en lei tendens til å skylde på meg selv når ting blir sånn, er liksom sikker på at jeg må gjøre noe fryktelig galt et eller annet sted. (Lite søvn hjelper jo ikke akkurat..) Også stresser jeg der og. Ser jo bare 'vellykkede' og nydusja mødre overalt, synes jeg, også synes man ikke man 'får det til.' (Jeg er IKKE nydusja, for å si det sånn!) Heldigvis våkner han ikke like ofte som din. Hadde en laaang periode med det i 4-6 mnd alderen ca, så håper virkelig jeg slipper det igjen. ALL medfølelse til deg! Jeg ser og at det er tenner på vei, og han sutrer en del mer enn han pleier. Sover veldig urolig på dagen også, hvis han i det hele tatt sover.. Leste faktisk i den 'Wonder Weeks'- boka nå, og der er det faktisk et utviklingssprang akkurat der vi er nå.. Ser jo at han lærer mye nytt hele tiden, så mulig det er det da. Men da er du heller ikke helt konsekvent med tanke på å la ham ligge og sånn? Tenker ikke på hvis han gråter, men hvis han reiser seg opp hele tiden f.eks...
Susa Skrevet 15. juli 2013 #14 Skrevet 15. juli 2013 Han vil ha pupp hver gang han våkner, vil vel ha kosen for å sovne igjen...Og mannen får jeg ikke sparka opp for ta babyen, da står de bare opp og leker midt på natta!!! Så det blir til at jeg tar han selv...Har vært hos helsesøster i dag, og nå skal vi prøve morsmelkserstatning på natta. Og at pappaen må bare ta i et tak. Jeg er helt surrete i hodet, et par tre timer søvn på natta i et par mnd. Håper du slepper å ha det sånn altså!
Stinelin Skrevet 15. juli 2013 #15 Skrevet 15. juli 2013 Vår har også vært slik i perioder. Min løsning har vært å evt. smøre Dentinox på vonde tenner, legge han i senga ved siden av meg, gi smokk og bamse, og holde han fast til han sovner igjen. Han protesterer vilt i starten, men er tydelig trøtt. Så lenge jeg holder han fast og later som jeg sover, kapitulerer han etterhvert, og da sover vi gjerne til 6-7. Det synes jeg er grei tid å stå opp, alt før kl.6 er natt for min del. Vår har sovet på eget rom fra 11mnd. Vi har ei enkeltseng ved siden av senga hans som vi bruker i slike tilfeller, veldig greit å slippe å ta han ut av rommet, for da våkner han ihvertfall. Og ikke minst at den som "har fri" får sove i fred på vårt soverom. I dag virket denne løsningen da han våknet kl.6. Han ga seg fort og vi sov til kl.8, og fikk en mye bedre dag enn når vi står opp så tidlig som kl.6.
Gjest Elyssa Skrevet 16. juli 2013 #16 Skrevet 16. juli 2013 Han vil ha pupp hver gang han våkner, vil vel ha kosen for å sovne igjen...Og mannen får jeg ikke sparka opp for ta babyen, da står de bare opp og leker midt på natta!!! Så det blir til at jeg tar han selv...Har vært hos helsesøster i dag, og nå skal vi prøve morsmelkserstatning på natta. Og at pappaen må bare ta i et tak. Jeg er helt surrete i hodet, et par tre timer søvn på natta i et par mnd. Håper du slepper å ha det sånn altså! Uffameg, husker så godt hvordan det var.. Men min sov heldigvis noen timer på dagen da, så kunne sove litt der. Hadde mange episoder hvor jeg f.eks fant mobilen i kjøleskapet, ikke kunne skjønne hvor kaffen var (fordi jeg hadde laget den uten kopp - kaffemaskin ) kan le nå, (nesten. Men ikke mye morro når det står på.. I tillegg er ungen trøtt og grinete hele tida, som du også skal ta deg av.. Dessverre ser det dårlig ut for meg igjen nå..
Gjest Elyssa Skrevet 16. juli 2013 #17 Skrevet 16. juli 2013 Vår har også vært slik i perioder. Min løsning har vært å evt. smøre Dentinox på vonde tenner, legge han i senga ved siden av meg, gi smokk og bamse, og holde han fast til han sovner igjen. Han protesterer vilt i starten, men er tydelig trøtt. Så lenge jeg holder han fast og later som jeg sover, kapitulerer han etterhvert, og da sover vi gjerne til 6-7. Det synes jeg er grei tid å stå opp, alt før kl.6 er natt for min del. Vår har sovet på eget rom fra 11mnd. Vi har ei enkeltseng ved siden av senga hans som vi bruker i slike tilfeller, veldig greit å slippe å ta han ut av rommet, for da våkner han ihvertfall. Og ikke minst at den som "har fri" får sove i fred på vårt soverom. I dag virket denne løsningen da han våknet kl.6. Han ga seg fort og vi sov til kl.8, og fikk en mye bedre dag enn når vi står opp så tidlig som kl.6. Jeg har dessverre ingen sånne 'lette' løsninger, annet enn å trille, og det nekter jeg midt på natta... Prøvde dette i natt, da han våker kl 3 (!) og nektet å sovne igjen. Ammet først leeeeenge, og når han ikke gadd det mer, gav jeg ham sutten og prøvde å holde godt på ham.. Lå i over 1t før jeg gav opp. Det som til slutt funket var å legge ham ned og gå ut av rommet... Så mulig han beg å være klar for eget rom. Skal prøve å sove i stua i natt og se hvordan det går.. Han våknet uansett klokka 5 igjen.. Men har merket nå på mårran at han klør veldig i munnen, så håper det popper fram en tann snart og at det blir bedre.. Klin umulig er han og, og han er egentlig verdens blideste baby som 'aldri' gråter..
Gjest RockOn Skrevet 16. juli 2013 #18 Skrevet 16. juli 2013 Jeg har opplevd det samme da min gutt ble lagt for sent og var overtrøtt. Så når vi la litt tidligere så sov han lenger. Men dette er jo så individuelt også, så vanskelig å gi noen råd. Men jaggu er det slitsomt når det står på!
Stinelin Skrevet 16. juli 2013 #19 Skrevet 16. juli 2013 Jeg har dessverre ingen sånne 'lette' løsninger, annet enn å trille, og det nekter jeg midt på natta... Prøvde dette i natt, da han våker kl 3 (!) og nektet å sovne igjen. Ammet først leeeeenge, og når han ikke gadd det mer, gav jeg ham sutten og prøvde å holde godt på ham.. Lå i over 1t før jeg gav opp. Det som til slutt funket var å legge ham ned og gå ut av rommet... Så mulig han beg å være klar for eget rom. Skal prøve å sove i stua i natt og se hvordan det går.. Han våknet uansett klokka 5 igjen.. Men har merket nå på mårran at han klør veldig i munnen, så håper det popper fram en tann snart og at det blir bedre.. Klin umulig er han og, og han er egentlig verdens blideste baby som 'aldri' gråter.. Det høres jo veldig ut som tenner på gang. Jeg tenker i slike perioder at man bare må bite tenna sammen og holde ut, og prøve å unngå så langt det er mulig å skape uvaner (som trilling om natta, det nekter jeg også ). Eget rom kan jo være en idè. Håper dere snart får bedre dager! Utrolig slitsomt når det er slik, men det går over.
Gjest Elyssa Skrevet 16. juli 2013 #20 Skrevet 16. juli 2013 Jeg har opplevd det samme da min gutt ble lagt for sent og var overtrøtt. Så når vi la litt tidligere så sov han lenger. Men dette er jo så individuelt også, så vanskelig å gi noen råd. Men jaggu er det slitsomt når det står på! Vi har i hvert fall ikke gjort noe annerledes enn vi pleier.. Han legger seg stort sett aldri etter 19, og i går la jeg ham 18, da var han helt ferdig.. Kan liksom ikke legge ham noe tidligere da. Mye mulig han er overtrøtt, men da er det i så fall fordi han sover dårlig på dagen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå