Mann 42 Skrevet 18. juli 2013 #21 Del Skrevet 18. juli 2013 Vel, problemet er at det bedøvende middelet ofte ikke er nok, og de vokner igjen, men pga. de som lammer musklene kan de ikke vise det, dette skjedde i så mye som 45% av tilfellene har jeg lest. Hvorfor ikke bare gi dem en massiv overdose morfin som de gjør i det skjule på sykehus? Samme med gasskammer(enste andre landet som er gale nok til å bruke det etter nazi tyskland var usa)( og nå vil en kar begynne å bruke det igjen i Kansas Tror jeg det var. Gasskammer bruker cyanid som i teorien kan drepe deg på 10 sekunder, men de gir vist aldrig nok,(de gjetter doseringa baset på veken på fangen) så i stede for å bare slenge en halv kilo oppi kammeret, bruker de alt for lite, så i stede for å dø på 10 sekunder bruker de 10 ekstremt smertefulle minutter på å dø. Sier jo litt at usa bruker 2 dødsstraff metoder som ble oppfunnet av tyskerne under ww2. Selv hadde jeg tatt henging eller skyting over sprøyte eller gasskammer, eller elektrisk stol. Man kan si mye om Kinesere, men nakke skudd går fort og smertefritt. 45%? Det er ekstremt. Jeg forstår godt at man innførte ordningen med en enkelt injeksjon av bedøvelse, og kuttet ut de to andre stoffene. Nakkeskudd er nok definitivt å foretrekke. Men jeg syns nok det er litt smakløst å sende regning for kulen til familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 18. juli 2013 #22 Del Skrevet 18. juli 2013 Ja, var noe slikt, Nå har kina begynt å bruke gift sprøyte de også fordi dem skal virke mer "siviliserte" Jeg håper dødsstraff forsvinner snart, vi kan vel glemme å fjerne det fra midtøsten, men Sør Korea, ser ut til å kanskje fjerne den, Korea, japan og usa er de enste "first world" landene som fremdeles har dødsstraff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 18. juli 2013 #23 Del Skrevet 18. juli 2013 (endret) Ja, var noe slikt, Nå har kina begynt å bruke gift sprøyte de også fordi dem skal virke mer "siviliserte" Jeg håper dødsstraff forsvinner snart, vi kan vel glemme å fjerne det fra midtøsten, men Sør Korea, ser ut til å kanskje fjerne den, Korea, japan og usa er de enste "first world" landene som fremdeles har dødsstraff. Det er noe veldig merkelig med at landet som i alle år har fremholdt seg selv som fanebæreren for menneskerettigheter og garantisten for demokrati, også er det eneste vestlige landet som fortsatt henretter mennesker, til dels ettter temmelig tvilsomme rettssaker. Jeg fatter det ikke, for det finnes ingen rasjonelle begrunnelser for det. Ikke engang det at dødsstraff er skremmende. For en typisk death row kandidat, en svart gangbanger, så er forventet levealder på death row 4 ganger lenger enn på gata. Egentlig burde de sørge for å bli dømt til døden, alle som en, av hensyn til helsa. Eller melde seg til tjeneste i Irak. Det er også et relativt trygt sted i sammenligning. Og maten er gratis begge steder. Endret 18. juli 2013 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 29. juli 2013 #24 Del Skrevet 29. juli 2013 I dag skal vi bare ta for oss en rustning som er nevnt tidligere. Linothorax , navnet kommer fra to greske ord, lino som er for linne et tøy stoff og thorax som betyr bryst/brystrustning, thorax er også nå et biolgisk og medisinsk ord, som betyr bryst. thoraxic surgeon, er på engelsk en kirurg som holder på med brystet. Det er slik den ser ut Den ser kanskje ikke så bra ut i forhold til fulle bronse eller lær rustninger, men var veldig effektiv, den var ganske lett, noe som er bra i varmen, men ga fremdeles god beskyttelse. Brystdelen, kunne enten være ren linne i lag limt sammen, men kunne også forsterkes med små tynne plater av bronse eller lær. En fordel var at når du tok på deg denne rustningen og ble varm, passet denne seg til kroppen din, noe som gjorde at den satt bedre og var mer komfortabel. Denne var så populær at den spredde seg til hele middelhavet, de fleste var jo da etterfølger stater til Alexander, Hele østelige middelhavet var Hellenisk, altså under gresk kultur. Men selv i Nord Vest afrika ble denne brukt. Romere var de eneste som ikke brukte denne, de gikk rett fra lær og bronse til brynje, en forandring som skjedde litt før 220 f.kr Men Grekerne brukte Linothorax helt til de også hoppa over til brynje kanskje 50-100 år senere. og selv da var linothorax vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 30. juli 2013 #25 Del Skrevet 30. juli 2013 (endret) Linothorax rustningen så da ganske stilig ut. Det er tydelig at designet er laget av folk som forstod verdien av å ta seg ut på slagmarken. Iflg Stephen Fry (jeg har ikke fått verifisert det andre steder, men vi stoler på QI) så pleide krigerne fra Sparta å stelle håret før de gikk i kamp. Full pakke med oljing og fletting. Det kan jo ha hatt en taktisk side, også, siden flettet hår holder seg ute av ansiktet. Løst hengende langt hår kan sikkert skape problemer hvis det blir vått av svette og blod. Anyway, det går en historie om det berømte slaget ved Thermopylene (for kul filmatisering, se "300" en gang til) Perserne sendte speidere for å ta sparterne i øyensyn, og ble svært beroliget da de observerte at de basre chillet og stelte håret på hverandre i stedet for å drive med mer agressiv alpha-male atferd som å slå ting med sverd, eller rope høyt. Det kan ha vært en feilvurdering. Bare for ordens skyld, så er jeg klar over at filmen ikke er historisk korrekt, og at intenting skjedde på den måten det er fremstilt der. Men historien om persernes reaksjon på gresk forberedelse til krig, er visstnok riktig. Endret 30. juli 2013 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 30. juli 2013 #26 Del Skrevet 30. juli 2013 Ja den er kul, og fordi den den var laget av tøy, var det lett å dekorere den, den kunne farges lett, i nesten alle farger(vi har mosaikk som viser soldater i rosa linothorax) Og jo høyere du var i rang, jo mer komplisert og fancy ble det, du kunne også feste dekorativ bronse saker på den, som et stort løve hode eller slike ting, som da også ga en viss beskyttelse. Grekerne hadde til og med funnet måter å "male/lakke" bronse, så du fikk feks røde og blå bronse hjelmer. Regelen er middelhavs folk, elsket farger, så romere, grekere, kartagere hadde fargerike skjold, rustninger og tøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 30. juli 2013 #27 Del Skrevet 30. juli 2013 (endret) Jeg leste litt mer om slaget ved Thermophylae (ikke så overvettes grundig, men dog). Den greske styrken som plugget passet og holdt det mot persernes invasjonshær, var i ferd med å bli flanket. Så Leonidas sendte bort hele hæren bortsett fra 300 spartere og omtrent 1000 andre greske soldater. Alle disse ble drept da de stod mot de persiske angrepene.Tøffe folk. Endret 30. juli 2013 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 30. juli 2013 #28 Del Skrevet 30. juli 2013 Jeg leste litt mer om slaget ved Thermophylae (ikke så overvettes grundig, men dog). Den greske styrken som plugget passet og holdt det mot persernes invasjonshær, var i ferd med å bli flanket. Så Leonidas sendte bort hele hæren bortsett fra 300 spartere og omtrent 1000 andre greske soldater. Alle disse ble drept da de stod mot de persiske angrepene.Tøffe folk. Problemet med Thermophylae at det er så lattelig mye myter rundt det, "historikere" på sto at Persenre hadde 2.5 millioner soldater, noe som naturlig er bare tullball, er fysisk umulig på den tiden å ha så stor hær, sanheten er nok max 100 000. med kanskje tilsammen 250 000 persere som vaktet transport linjer fra indre persia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 31. juli 2013 #29 Del Skrevet 31. juli 2013 Problemet med Thermophylae at det er så lattelig mye myter rundt det, "historikere" på sto at Persenre hadde 2.5 millioner soldater, noe som naturlig er bare tullball, er fysisk umulig på den tiden å ha så stor hær, sanheten er nok max 100 000. med kanskje tilsammen 250 000 persere som vaktet transport linjer fra indre persia. Når 1300 menn tar stilling i et pass for det siste slaget, så spiller det strengt tatt ikke så stor rolle om de står mot 100.000 mann, eller 2,5 millioner. Utfallet er gitt, uansett. Men det er jo greit å ha en historie som ligger nærmest mulig realitetene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 31. juli 2013 #30 Del Skrevet 31. juli 2013 Men det tyder på at det er mye myte rundt dette slaget, som kan påvirke andre deler av det også. Men ja, i grove trekk, ca. 1000 grekere holdt stand en god stundt mot titusenvis av persere, til de ble utslettet, noe som ga lang nok tid til resten av hellas å samle en hær og stoppe persia. Etter denne feila invasjonen gikk hellas til krig med selv selv, athen mot sparta kranglet om hvem som skulle dominere de greske stater. Etter dette falt hellas fra sin store tid, og ble påvirket av persia og kjempet som leie soldater for persia, Så kom Phillip II av Makedonia, tok kontroll over mye av hellas, planla overtak av av persia, han døde og sønnen Alexander tok over. En av fordelene Phillip hadde var hans Phalangites, en forbedring fra den klassiske hopliten, I stede for 3 meter spyd, hadde de 6-7 meter spyd, som ble holdt med begge hender, og skjoldet ble mindre. For å se hvordan phalanx virkelig kjempet, anbefaler jeg deg å se siste versjon av Alexander filmen til Oliver stone, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #31 Del Skrevet 1. august 2013 Ble platerustning benyttet i Norge også, hvor utbredt i såfall? Anonymous poster hash: 492fc...e6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 1. august 2013 #32 Del Skrevet 1. august 2013 Ble platerustning benyttet i Norge også, hvor utbredt i såfall? Anonymous poster hash: 492fc...e6c Ja det ble den, hvor utbredt det var vet jeg ikke, da det var dyrt å lage og norge var veldig fattig på den tiden, vi hadde heller ikke så store hærer. Når platerustingen første kom på banen var det ca. samtiidg med da norge ble slått av svartedauen, noe som gjorde vi ble veldig fattige, og vi kom oss aldri ut av det, kort tid etter ble vi en del av danmark, men danmark var ikke så veldig invovert i europa på middelalderen, litt kjemping med sverige som altid, litt leie soldater, de kom mer på banen på 1500-1600 tallet, og da var plate rusting for infanteri for det meste borte, bort sett fra selve platen på ryggen og brystet. Norge hadde jo ikke en egen her den var dansk, så om du kan si norge hadde det eller ikke da vet jeg ikke. Men jeg vet vi hadde noe plate rustning på høy middelalderen, da jeg har sett det på forsvarsmuseet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #33 Del Skrevet 1. august 2013 Ja det ble den, hvor utbredt det var vet jeg ikke, da det var dyrt å lage og norge var veldig fattig på den tiden, vi hadde heller ikke så store hærer. Når platerustingen første kom på banen var det ca. samtiidg med da norge ble slått av svartedauen, noe som gjorde vi ble veldig fattige, og vi kom oss aldri ut av det, kort tid etter ble vi en del av danmark, men danmark var ikke så veldig invovert i europa på middelalderen, litt kjemping med sverige som altid, litt leie soldater, de kom mer på banen på 1500-1600 tallet, og da var plate rusting for infanteri for det meste borte, bort sett fra selve platen på ryggen og brystet. Norge hadde jo ikke en egen her den var dansk, så om du kan si norge hadde det eller ikke da vet jeg ikke. Men jeg vet vi hadde noe plate rustning på høy middelalderen, da jeg har sett det på forsvarsmuseet. Var det da av den heldekkende typen som ridderne brukte eller kun brystbeskyttelse? Anonymous poster hash: 492fc...e6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå