AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #1 Skrevet 14. juli 2013 Jeg har fått innvilget AAP frem til slutten av februar 2014. Hva skjer etter det? Jeg jobber for tiden i en skjermet bedrift, men skal avslutte der i slutten av oktober. Aner ikke hva som skjer etter dette? Noen som har erfaring med dette? Får man hjelp videre? Jeg sliter veldig med det sosiale. Anonymous poster hash: a5eab...9b6
Testosteron Skrevet 14. juli 2013 #2 Skrevet 14. juli 2013 Det kan hende du får deg en ordinær jobb innen AAP opphører 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #3 Skrevet 14. juli 2013 Det kan hende du får deg en ordinær jobb innen AAP opphører Men hvem vil ansette meg? Jeg er så stille og forsiktig og beskjeden... Anonymous poster hash: a5eab...9b6
Gjest C4r1n3 Skrevet 14. juli 2013 #4 Skrevet 14. juli 2013 Du kan få forlenget AAP'en en periode til, mens du er under behandling f.eks. Det beste er å prate med saksbehandleren din på NAV om det, h*n vet best hva som vil skje videre.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #5 Skrevet 14. juli 2013 Du kan få forlenget AAP'en en periode til, mens du er under behandling f.eks. Det beste er å prate med saksbehandleren din på NAV om det, h*n vet best hva som vil skje videre. I brevet jeg fikk stod det at jeg hadde hatt AAP i 4 år i slutten av februar 2014. Det stod også at i særskilte tilfeller kunne det forlenges. Det kan også hende at jeg skal jobbe litt til i den skjermede bedriften...vet egentlig ikke noe mer før jeg skal i møte etter sommerferien. Anonymous poster hash: a5eab...9b6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #6 Skrevet 14. juli 2013 Det kommer an på så mangt. - Har du brukt opp dine fire år på AAP? Hvis ikke kan du få utvidet tid på AAP ved behov. - Kanskje du blir i stand til å få deg jobb på egen hånd. - Kanskje du får deg en jobb med lønnstilskudd fra NAV (NAV betaler en del av lønna di for at arbeidsgivere skal se det som lukrativt å ansette deg). - Hvis du er varig ute av stand til å få jobb kan du søke om uføretrygd. - Hvis du er frisk nok til å jobbe, men ikke får jobb av andre grunner enn sykdom så er vel sosialstønad neste trekk. Anonymous poster hash: af9a1...7a9
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #7 Skrevet 14. juli 2013 Men hvem vil ansette meg? Jeg er så stille og forsiktig og beskjeden...Anonymous poster hash: a5eab...9b6 Da må du lære deg å bli mer utadvendt. Kan ikke sitte hjemme og motta penger fra NAV fordi du er sjenert.Anonymous poster hash: dc1f2...7a8 9
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #8 Skrevet 14. juli 2013 Da må du lære deg å bli mer utadvendt. Kan ikke sitte hjemme og motta penger fra NAV fordi du er sjenert.Anonymous poster hash: dc1f2...7a8 Får ikke flere år med AAP uten at man sliter litt mer en normalen. Da er det ikke bare bare å "lære seg å bli mer utadvent". Så skjerp deg Spør NAV om råd, og gjør det veldig klart at du ønsker og fortsette å jobbe ett sted men at du sliter litt. De gjør sitt beste for dem som er veldig tydelig på at de vil jobbe. Anonymous poster hash: 1637e...51b 7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #9 Skrevet 14. juli 2013 Jeg er også innadvendt. Gikk mange år på universitetet uten å prate med noen. Men jeg har da fått med jobb for det, ikke noe problem. Når man sitter på intervju, så klarer man da å snakke. Anonymous poster hash: 25539...4e5 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #10 Skrevet 15. juli 2013 Jeg er også innadvendt. Gikk mange år på universitetet uten å prate med noen. Men jeg har da fått med jobb for det, ikke noe problem. Når man sitter på intervju, så klarer man da å snakke. Anonymous poster hash: 25539...4e5 Ikke jeg...da jeg var på jobbintervju for mange år siden før jeg ble syk, så måtte jeg lese opp det som jeg hadde skrevet i søknanden fordi jeg fikk jernteppe og husket ikke hva jeg hadde gjort før eller adressen min... Anonymous poster hash: a5eab...9b6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #11 Skrevet 15. juli 2013 Jeg er også innadvendt. Gikk mange år på universitetet uten å prate med noen. Men jeg har da fått med jobb for det, ikke noe problem. Når man sitter på intervju, så klarer man da å snakke. Anonymous poster hash: 25539...4e5 Det spørs hva du studerte og søkte jobb som? Hva studerte du? Anonymous poster hash: a5eab...9b6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #12 Skrevet 15. juli 2013 Jeg er til tider veldig asosial og sliter med sosial angst. Og dette er ikke lett. Men hvis man ønsker seg ett bra liv, tar man seg selv i nakkeskinnet, og forsøker. Jeg har klart det, har en bra jobb som jeg kan være både sosial eller asosial i (hjemmekontor i dårlige perioder), tjener godt, og lever livet mitt som jeg selv ønsker. Man kan få til alt man ønsker her i livet uavhengig av diagnose, hvis man bare prøver. Å gå på NAV å få AAP fungerer ikke i lengden. De aller fleste t.o.m de med sosial angst og som er sjenerte kan klare å utføre en jobb. Anonymous poster hash: 254a2...2b5 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #13 Skrevet 15. juli 2013 Jeg er til tider veldig asosial og sliter med sosial angst. Og dette er ikke lett. Men hvis man ønsker seg ett bra liv, tar man seg selv i nakkeskinnet, og forsøker. Jeg har klart det, har en bra jobb som jeg kan være både sosial eller asosial i (hjemmekontor i dårlige perioder), tjener godt, og lever livet mitt som jeg selv ønsker. Man kan få til alt man ønsker her i livet uavhengig av diagnose, hvis man bare prøver. Å gå på NAV å få AAP fungerer ikke i lengden. De aller fleste t.o.m de med sosial angst og som er sjenerte kan klare å utføre en jobb. Anonymous poster hash: 254a2...2b5 Hva jobber du med? Jeg klarer fint å utføre en jobb. Har null problem med det. Har jobbet i en skjermet bedrift i snart 1 år. Det jeg sliter med er den sosiale biten... Anonymous poster hash: a5eab...9b6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #14 Skrevet 15. juli 2013 Det spørs hva du studerte og søkte jobb som? Hva studerte du? Anonymous poster hash: a5eab...9b6 Master i statistikk. Søkte jobb i et forsikringsselskap. Fikk til svar at "det må være rom for alle", med tanke på at jeg er innadvendt, og fikk jobben blant 30 søkere. Men så hadde jeg ganske gode resultater også. Anonymous poster hash: 25539...4e5 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #15 Skrevet 15. juli 2013 Mange er redde og fulle i angst, men hvilket liv er det da? Nei, man må faktisk ta seg sammen og kjempe litt med seg selv. Ingen som skal drepe oss eller være stygge med oss, så opp, ut og frem. Å sitte inne da ut og dag inn hjelper aldri, da blir angsten større og den vinner over deg. Begynn å gå tur, samtaler hos psykolog eller begynn å skriv. Skriv ned alt du er redd for, så ser du på hva du har skrevet. Hvor stor sannsynlighet er det at det skjer det du har skrevet? Redd for mennesker, gå med solbriller da, man må ikke kikke alle i øynene. Men se deg litt rundt når du er ute og går, du er ikke alene, kanskje er den personen som går tur med hunden like redd som deg. Vinn over dere selv og tenk at dere er friske, lever i et fritt og fint land, man har mange muligheter til et godt liv. Finn en hobby, vær ute i frisk luft, sakte men sikkert vil du ikke være redd mer. Nav har du i ryggen en stund, men nå er det på tide og slippe taket. Vinn kampen mot angsten, du klare det og heier på deg Anonymous poster hash: 0d762...864
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #16 Skrevet 15. juli 2013 Får ikke flere år med AAP uten at man sliter litt mer en normalen. Da er det ikke bare bare å "lære seg å bli mer utadvent". Så skjerp deg Spør NAV om råd, og gjør det veldig klart at du ønsker og fortsette å jobbe ett sted men at du sliter litt. De gjør sitt beste for dem som er veldig tydelig på at de vil jobbe. Anonymous poster hash: 1637e...51b Det er vel ingen som sier det er, eller skal være lett? Livet er, og skal være vanskelig. Og å lære seg å takle sine svakheter er, ønsk det eller ei, eneste vei ut av et trist liv på aap. Å "lære seg å være sosial" kan inbefatte ukentlige angstanfall, grining hver dag etter jobb og mye mer, men det er faktisk ok for i det lange løp blir livet bedre. En skal ikke unngå det vonde og vanskelige - det er jo nettopp denne unnatrekkingen som utgjør selve angsten. Folk som takler livet ok gjør ikke det fordi det ikke er vondt, de gjør det fordi de takkler å stå i og til og med oppsøke det vonde. Igjen og igjen. Anonymous poster hash: 5e9f3...8d9
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #17 Skrevet 15. juli 2013 Men hvem vil ansette meg? Jeg er så stille og forsiktig og beskjeden... Anonymous poster hash: a5eab...9b6 Du blir ikke bedre av utsette mer enn du allerede har gjort, jo mer isolert du er jo vanskeligere er det å komme tilbake. Anonymous poster hash: af4ff...262 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #18 Skrevet 15. juli 2013 Jeg har jobbet hver dag i 30 år til tross for at jeg også sliter masse iblant. Det er en stor feil å tro at andre mennesker har det så mye lettere .. I årenes løp har jeg gjennomgått mer enn de fleste - dere ville ikke trodd meg om jeg fortalte det. Og jeg sliter - men jeg har bitt tennene sammen hver dag og kommet meg utav huset og på jobb. I dag har jeg igjen for slitet - har blitt kvitt en del av angsten min ved å trosse den og komme meg ut hver dag. Annen angst klarer jeg å holde på avstand ved å unngå det som jeg vet trigger angsten. Ikke engang legen min vet alt om meg og hva jeg sliter med .. ingen vet - bare jeg selv. Og det lever jeg godt med ... Anonymous poster hash: 94c80...276 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #19 Skrevet 15. juli 2013 Jeg har hatt aap i flere år enn 4. Har nå klart å komme meg ut i 50% stilling. Uføretrygd har aldri vært et tema hos meg eller nav. Anonymous poster hash: fc5e5...767
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå