JohnS Skrevet 18. juli 2013 #41 Skrevet 18. juli 2013 Det er mulig å tro på guder, men ikke jødedommen, kristendom eller islam.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #42 Skrevet 18. juli 2013 Men kristendommen sier at vi ble skapt ferdig,ikke utviklet, så hvordan er det mulig??? hva med å lese de to første sidene av religionen du prøver å delta i og beskytter så fælt og stiller så mange moralske spørsmål om? Det magiske med religionen er heldigvis hvordan man kan vri og vende på alt, så når gud "skapte oss i sitt bilde" betyr det nok ikke annet enn at vi utviklet oss, for sånn var språket på den tiden! Anonymous poster hash: 02b80...643 1
Mann 42 Skrevet 18. juli 2013 #43 Skrevet 18. juli 2013 Men kristendommen sier at vi ble skapt ferdig,ikke utviklet, så hvordan er det mulig??? hva med å lese de to første sidene av religionen du prøver å delta i og beskytter så fælt og stiller så mange moralske spørsmål om? Det magiske med religionen er heldigvis hvordan man kan vri og vende på alt, så når gud "skapte oss i sitt bilde" betyr det nok ikke annet enn at vi utviklet oss, for sånn var språket på den tiden! Anonymous poster hash: 02b80...643 Kristendommen sier så mange ting. Jeg tror du bare får ta inn over deg at majoriteten av de kristne trossamfunnene aksepterer evolusjonsteorien som sann vitenskap, og skapelsesberetningene som metaforiske, siden en bokstavelig fortolkning av dem så åpenbart er feil. Det du påstår at kristendommen sier, er hva vi i dag kaller kreasjonisme, og det er en mindretalls-oppfatning som først og fremst assosieres med amerikanske kristne av den mer ekstreme sorten. De avviser alle vitenskaplige funn som strider mot en bokstavelig tolkning av bibelen. 3
Mann 42 Skrevet 18. juli 2013 #44 Skrevet 18. juli 2013 Jeg respekterer det du tror. Hva om du prøver og respektere det jeg tror Vel, dette er ikke et spørsmål om tro. Det er et spørsmål om fakta. Og man kan saktens ha sin egen tro, men man kan ikke ha sine egne fakta. Fakta er per definisjon felles. Og det er et faktum at ikke-eksistens ikke kan bevises, prinsipielt sett. Og jeg syns ikke det er spesielt respektløst å påpeke det. 4
Gjest Rodion Raskolnikov Skrevet 18. juli 2013 #45 Skrevet 18. juli 2013 Vel, dette er ikke et spørsmål om tro. Det er et spørsmål om fakta. Og man kan saktens ha sin egen tro, men man kan ikke ha sine egne fakta. Fakta er per definisjon felles. Og det er et faktum at ikke-eksistens ikke kan bevises, prinsipielt sett. Og jeg syns ikke det er spesielt respektløst å påpeke det. Jeg sa ikke det var respektløst. Jeg ba deg bare respektere det jeg tror selv om du er uenig med det jeg tror Men det er vel for mye og forvente av en ateist er det ikke.
Mann 42 Skrevet 18. juli 2013 #46 Skrevet 18. juli 2013 Jeg sa ikke det var respektløst. Jeg ba deg bare respektere det jeg tror selv om du er uenig med det jeg tror Men det er vel for mye og forvente av en ateist er det ikke. Jeg har ikke sagt noe om din tro, bare om dine villfarelser i fht hva som kan bevises og hva som ikke kan. Det er bare snakk om grensene for hva det saklig sett er mulig å etterspørre beviser for. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #47 Skrevet 18. juli 2013 Kristendommen sier så mange ting. Jeg tror du bare får ta inn over deg at majoriteten av de kristne trossamfunnene aksepterer evolusjonsteorien som sann vitenskap, og skapelsesberetningene som metaforiske, siden en bokstavelig fortolkning av dem så åpenbart er feil. Det du påstår at kristendommen sier, er hva vi i dag kaller kreasjonisme, og det er en mindretalls-oppfatning som først og fremst assosieres med amerikanske kristne av den mer ekstreme sorten. De avviser alle vitenskaplige funn som strider mot en bokstavelig tolkning av bibelen. Men det er jo det bibelen sier? for meg blir dette helt fjernt. For eksempel så "går det ann" å tro at små nisser har store magneter under jorden,og det er det som skaper tyngdekraft,men kan man være en ordentlig vitenskapsmann som har felt innenfor tyngdekraft og likevel tro det? Alt er liksom akseptabelt? Anonymous poster hash: 02b80...643
Gjest Gunfreak Skrevet 18. juli 2013 #48 Skrevet 18. juli 2013 Men det er jo det bibelen sier? for meg blir dette helt fjernt. For eksempel så "går det ann" å tro at små nisser har store magneter under jorden,og det er det som skaper tyngdekraft,men kan man være en ordentlig vitenskapsmann som har felt innenfor tyngdekraft og likevel tro det? Alt er liksom akseptabelt? Anonymous poster hash: 02b80...643 Men religiøse folk er gode til å overse slike ting, de kan rasjonalisere bort nesten alt. Det er heller ikke så vanskelig for en moderne religiøs, og se at bibelen er skrevet av mennesker for lenge siden, og derfor kan tolkes på mange måter.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #49 Skrevet 18. juli 2013 Men religiøse folk er gode til å overse slike ting, de kan rasjonalisere bort nesten alt. Det er heller ikke så vanskelig for en moderne religiøs, og se at bibelen er skrevet av mennesker for lenge siden, og derfor kan tolkes på mange måter. De er ikke "Gode på det",det er bare vi som aksepterer det. Spørsmålet er om det er mulig,svaret er nei,beklager!! med mindre du tar bibelen med en klype salt. Den boken som din gud skrev til deg? du vet..eneste beviset for hans eksistanse og kontakt med mennesker? men den er sikkert bare tull. hehe Anonymous poster hash: 02b80...643
Gjest Gunfreak Skrevet 18. juli 2013 #50 Skrevet 18. juli 2013 De er ikke "Gode på det",det er bare vi som aksepterer det. Spørsmålet er om det er mulig,svaret er nei,beklager!! med mindre du tar bibelen med en klype salt. Den boken som din gud skrev til deg? du vet..eneste beviset for hans eksistanse og kontakt med mennesker? men den er sikkert bare tull. hehe Anonymous poster hash: 02b80...643 Du ser virkelig på dette som en nyfrelst ateist, jeg var lik som deg når jeg var 13-15 år. Folk kan lure seg til å tro på det meste, de kan kaste bort nesten alt fra bibelen og finne en liten del, som for dem beviser gud og at gud er god, selv om bibelen 90% av tiden viser gud ikke er god. Det som strider mot evolusjon er i det gamle testamentet, som har mye mindre betydning for de fleste kristne i dag. Så det er fullt mulig å kjøpe ALT som står i det nye testamentet, alt det tullete, jesus går på vannet, zombier i byen når jesus står opp igjen, Alt dette kan du tro på uten at det har noe betydning for evolusjon. Derimot tror du at bibelen er guds ord og er perfekt(selv når den motsier seg selv) Så kan du så klart ikke tro på evolusjon, men da er du en kreasjonist og ikke en moderne kristen,
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #51 Skrevet 18. juli 2013 Du ser virkelig på dette som en nyfrelst ateist, jeg var lik som deg når jeg var 13-15 år. Folk kan lure seg til å tro på det meste, de kan kaste bort nesten alt fra bibelen og finne en liten del, som for dem beviser gud og at gud er god, selv om bibelen 90% av tiden viser gud ikke er god. Det som strider mot evolusjon er i det gamle testamentet, som har mye mindre betydning for de fleste kristne i dag. Så det er fullt mulig å kjøpe ALT som står i det nye testamentet, alt det tullete, jesus går på vannet, zombier i byen når jesus står opp igjen, Alt dette kan du tro på uten at det har noe betydning for evolusjon. Derimot tror du at bibelen er guds ord og er perfekt(selv når den motsier seg selv) Så kan du så klart ikke tro på evolusjon, men da er du en kreasjonist og ikke en moderne kristen, Kanskje det bare er du som har blitt gammel og akseptert ting rett og slett fordi du tror du må? Ja,jeg vet at man velger ut deler av bibelen å leve med,mens andre er vanskeligere å ta imot. Jeg vet at de fleste i dag velger å se bort i fra skapelsen. Men på spørsmål om bibelen og evulasjon er forenlig er svaret alltid nei. Man kan kalle seg kristen for det,men det forandrer jo på ingenting. Anonymous poster hash: 02b80...643
Gjest Gunfreak Skrevet 18. juli 2013 #52 Skrevet 18. juli 2013 Kanskje det bare er du som har blitt gammel og akseptert ting rett og slett fordi du tror du må? Ja,jeg vet at man velger ut deler av bibelen å leve med,mens andre er vanskeligere å ta imot. Jeg vet at de fleste i dag velger å se bort i fra skapelsen. Men på spørsmål om bibelen og evulasjon er forenlig er svaret alltid nei. Man kan kalle seg kristen for det,men det forandrer jo på ingenting. Anonymous poster hash: 02b80...643 Nei men du viser du ikke skjønner deg på menneskelig psykologi
Mann 42 Skrevet 18. juli 2013 #53 Skrevet 18. juli 2013 Men det er jo det bibelen sier? for meg blir dette helt fjernt. For eksempel så "går det ann" å tro at små nisser har store magneter under jorden,og det er det som skaper tyngdekraft,men kan man være en ordentlig vitenskapsmann som har felt innenfor tyngdekraft og likevel tro det? Alt er liksom akseptabelt? Anonymous poster hash: 02b80...643 Du formulerer deg litt uklart. Man skulle nesten tro at jeg kritiseres for å konstatere at religiøse mennesker tilpasser troen sin til fakta som ikke kan fornektes. Det AT de gjør det, er i seg selv et empirisk faktum.
Mann 42 Skrevet 18. juli 2013 #54 Skrevet 18. juli 2013 Kanskje det bare er du som har blitt gammel og akseptert ting rett og slett fordi du tror du må? Ja,jeg vet at man velger ut deler av bibelen å leve med,mens andre er vanskeligere å ta imot. Jeg vet at de fleste i dag velger å se bort i fra skapelsen. Men på spørsmål om bibelen og evulasjon er forenlig er svaret alltid nei. Man kan kalle seg kristen for det,men det forandrer jo på ingenting. Anonymous poster hash: 02b80...643 De ser ikke BORT fra skapelsesberetningen. De forholder seg til den som en metaforisk beskrivelse, men beholder troen på at Gud skapte universet og jorden. Og dem, for den del, men via omveier, og således klarer de å snike inn evolusjonen som et av Guds redskaper for å skape det vi pt har rundt oss. Alternativet ville være en slitsom benektelse av vitenskaplige funn som har en solid indre konsistens, ikke bare innenfor EN vitenskaplig disiplin, men innenfor mange. Funn fra paleontologi, DNA-analyser, radiologisk datering, sammenlignende anatomi og fysiologi, alt sammen støtter evolusjonsteorien, og på 150 år så har det ikke kommet noe funn som har rokket ved den grunnleggende tesen. Den har blitt raffinert og utviklet, men ikke svekket. Og sånt kan man ikke overse. Så de redigerer troen sin i stedet. Ett eller annet må gi seg, og det blir ikke fakta. Men så har du selvsagt ekstremister som nekter å godta at vitenskapen kan demonstrere noe som ikke er kompatibelt med deres tro. Og da antar jeg at spørsmålet blir: Hva skjer når en ustoppelig kraft møter et ubevegelig objekt?
Gjest .-L-. Skrevet 19. juli 2013 #55 Skrevet 19. juli 2013 Presten oppi kirka her sa at han trodde Gud var bak evolusjonen, så det går jo ann Den katolske kirke måtte til slutt annerkjenne evolusjonsteorien om jeg ikke husker feil. Bevisene er ganske klare liksom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå