Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig for en person og tro på Gud og evolusjon ?

Eller uteluker de hverandre

Bare så det er nevnt jeg snakker ikke om Kreasjonisme.

Anonymous poster hash: 33e16...2cd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt er det mulig - det er derfor det heter " tro" , -altså at man ikke vet noe sikkert.

Det er jo mulig å tro på hva man vil, enten det er påskeharen, Gud, astrologi eller Tor og Odin

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mulig fordi det finnes mange dumme folk. Riktig er det imiderltid ikke.

Anonymous poster hash: 32f55...ed3

• Liker 3
Skrevet

Hvis du skal tro på evolusjon, burde du ihvertfall ta Bibelen med en klype salt.. Eller et par bøtter

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mulig fordi det finnes mange dumme folk. Riktig er det imiderltid ikke.

Stemmer evolusjon er ikke riktig

AnonymBruker
Skrevet

Nei, man kan ikke tro på guder.

Anonymous poster hash: aa182...e97
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Les "The greatest show on earth" som tar for seg akkurat dette.

Anonymous poster hash: 22227...c07
  • Liker 2
Skrevet

Stemmer evolusjon er ikke riktig

Og dinosaurene har aldri eksistert heller antar jeg...?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

(Dinosaurer eksisterer den dag i dag, krokodillen er en art av dem)

Skrevet

Folk tror jo på mye rart.

Noen sier at det for eksempel var gud som sette i gang evolusjonen.

Men hvis det er kristendom du snakker om, vil jeg ut i fra min lille erfaring, si at det er litt vanskelig.

Skrevet

Ja det skjønner de fleste.. Det kalles evolusjon det

Jeg spurte AB # 5 da vedkommende påsto at det bare var humbug..

Skrevet

Ja, det er da fullt mulig. Både den protestantiske, anglikanske og katolske kirken har akseptert at evolusjonsteorien er en valid beskrivelse av livets utvikling på jorden, inkludert biten om at vi deler en stamfar med apene. Men de holder fortsatt fast på at Gud skapte universet og så videre, selv om de anser at bibelens skapelsesberetninger må ses på som metaforiske.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er vel ikke helt korrekt, er det vel? Nå er ikke jeg så stødig på klassifisering, nomenklatur og hvilke arter som er i slekt med hva, men krokodiller er ikke, og har aldri vært dinosaurer, så vidt jeg kan huske. De skilte lag veldig langt tilbake. 200 millioner år før dinosaurene døde ut.

Fugler, derimot, stammer fra dinosaurene.

Endret av Mann 42
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke helt korrekt, er det vel? Nå er ikke jeg så stødig på klassifisering, nomenklatur og hvilke arter som er i slekt med hva, men krokodiller er ikke, og har aldri vært dinosaurer, så vidt jeg kan huske.

Fugler, derimot, stammer fra dinosaurene.

Jo, det er helt korrekt. Se:

All reptiles are all scaled diapsids, which are divided into two groups: crocodilians are archosaurs, along with birds and the extinct dinosaurs, while other reptiles are lepidosaurs.

http://en.wikipedia.org/wiki/Crocodile

Og siden du er kranglevoren i dag:

Ja, det er da fullt mulig. Både den protestantiske, anglikanske og katolske kirken har akseptert at evolusjonsteorien er en valid beskrivelse av livets utvikling på jorden, inkludert biten om at vi deler en stamfar med apene. Men de holder fortsatt fast på at Gud skapte universet og så videre, selv om de anser at bibelens skapelsesberetninger må ses på som metaforiske.

Men ikke noen muslimske, jødiske, aborigini-tro (hva kalles det egentlig?), eller noen som helst annen tro på guder som samtidig erkjenner evolusjonsteorien som fakta? Er det bare de kristne som tror på guder og evolusjonsteorien?

AnonymBruker
Skrevet

Det spm er så dumt at jeg ikke gidder og svare på det

Skrevet

Det spm er så dumt at jeg ikke gidder og svare på det

Innså at du hadde driti på leggen nå?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Innså at du hadde driti på leggen nå?

Det er ikke jeg som sier at dinosaurer ikke har eksistert. Det var du som skrev det

Skrevet

Jeg er ateist, skeptiker, sekularist - you name it. Men selv jeg blir oppgitt når jeg leser slikt.

For hvordan kan du vite at det ikke stemmer? Slik påståelighet er svært uvitenskapelig.

Dessuten, må man være dum for å tro? Overhode ikke. Faktisk så ligger det oss nært å tro.

Skrevet

Det er ikke jeg som sier at dinosaurer ikke har eksistert. Det var du som skrev det

Jeg spurte deg et spørsmål jeg, du nektet å svare...

Vil gjerne vite hvor du står med tanke på dinosaurene, ettersom du mener at evolusjonen ikke stemmer...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jo, det er helt korrekt. Se:

All reptiles are all scaled diapsids, which are divided into two groups: crocodilians are archosaurs, along with birds and the extinct dinosaurs, while other reptiles are lepidosaurs.

http://en.wikipedia.org/wiki/Crocodile

Og siden du er kranglevoren i dag:

Men ikke noen muslimske, jødiske, aborigini-tro (hva kalles det egentlig?), eller noen som helst annen tro på guder som samtidig erkjenner evolusjonsteorien som fakta? Er det bare de kristne som tror på guder og evolusjonsteorien?

Archosaurene som etter hvert ble til dinosaurer, dukket opp for 245 millioner år siden, og representerer, så vidt jeg kan se, forgreiningen mellom de grenene som krokodillene og dinosaurene kom fra. Et ganske fjernt slektskap, om du regner litt etter. De første dinosaurene kommer noen titalls millioner år etter det igjen.

At krokodiller og dinosaurer hørte til samme gren, er ikke det samme som at krokodiller er dinosaurer.

Det er akkurat som å si at mennesker er lemurer, fordi vi har en felles stamfar. Men det er nå ikke så nøye. Det var jo ikke det vi diskuterte. Jeg skrev bare om det fordi jeg ikke var sikker selv, og måtte lese meg litt opp helt kjapt.

Anyway: Det finnes selvsagt mange som har en mer bokstavtro fortolkning av det som står i de hellige bøkene, og de kan ikke akseptere evolusjonsteorien. Heldigvis for dem har de ingen problemer med antibiotika og vaksiner, så de overlever likevel.

TS`s spm var om det var mulig å tro på gud og evolusjonsteorien samtidig, og jeg gav eksempler på trossamfunn som til sammen utgjør en drøy milliard medlemmer, for å si at det er det tydeligvis.

Endret av Mann 42
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...