AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #1 Skrevet 14. juli 2013 Hei Jeg er førstegangsgravid så jeg vet ikke, men merker at jeg begynner å bli litt redd for å kjenne ting. Jeg leser jo om at folk har kynnere både med og uten smerte, menssmerter, ryggsmerter, stikkinger og strikkepinne-følelser osv i de senere i ukene. Selv er jeg 34 uker. Når kjente du slike ting, og ble du ikke litt redd? Tok nettopp en ganske grundig vask av kjøkkenet idag, sittende på gulv og skrubbe litt, inni skap og overalt, har vel holdt på i 3 timers tid. Nå kjenner jeg da litt vondt i fronten og høyre side, samt at det liksom stakk inni der et sted. Ikke ligament, men ekte stikk i vagina eller hva jeg skal kalle det. Jeg har nettopp vært 30 min i varm dusj for å slappe av etter aktiviteten idag... Jeg må si jeg blir ganske redd av å kjenne slike ting, er lett at jeg tenker at det skal starte prematurt, selv om jeg vet at det sannsynligvis ikke gjør det. Ble du aldri redd første gang du kjente slike ting? og når merket du det, fra hvilken uke? Anonymous poster hash: 1e78a...3c9
Yesterday Skrevet 14. juli 2013 #2 Skrevet 14. juli 2013 Har hatt små forskjellig stikking i livmora siden jeg ble gravid og jordmor sa at det er normalt, men vet ikke om det er det samme du har. Kynnere får man fra ca uke 12 men er ofte ikke merkbart før senere. Kanskje du fikk vondt pga bekkenløsning (noe alle gravide har) i symfysen el bare en slags muskelstrekk da livmora har muskler, for å presse ut babyen. Har ikke mye peiling på fødsel siden jeg ikke har født selv. Men du har jo ikke rier så tipper at du ikke føder snart, men er du bekymret kanskje du kan snakke med jordmor el lege?
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #3 Skrevet 14. juli 2013 Har hatt små forskjellig stikking i livmora siden jeg ble gravid og jordmor sa at det er normalt, men vet ikke om det er det samme du har. Kynnere får man fra ca uke 12 men er ofte ikke merkbart før senere. Kanskje du fikk vondt pga bekkenløsning (noe alle gravide har) i symfysen el bare en slags muskelstrekk da livmora har muskler, for å presse ut babyen. Har ikke mye peiling på fødsel siden jeg ikke har født selv. Men du har jo ikke rier så tipper at du ikke føder snart, men er du bekymret kanskje du kan snakke med jordmor el lege? Takk for svar. Kjenner godt til ligamentsmerter og de stikningene de kan bringe, beggenplager osv. har vært mye plaget av dette og de kan jo være skremmende nok for en førstegangs, men dette er ikke det jeg kjenner nå. Dette er nye ting jeg kjenner så da blir jeg litt skremt. Så jeg tenker da på om de jeg leser 30 + som merker at kroppen begynner å forberede seg, og at man merker nye ting.. som da blir litt skummelt siden man kommer nærmere og nærmere målet.... F.eks de som skriver at "jeg hadde hatt maserier/menssmerter/vonde kynnere/ i flere uker allerede så jeg tenkte det ikke var rier på gang", altså første gangen disse menneskene opplevde dette, var det ikke litt skremmende? Håper å høre flere erfaringer! Anonymous poster hash: 1e78a...3c9
Dyregod Skrevet 14. juli 2013 #4 Skrevet 14. juli 2013 Jeg er en av de som hadde vonde kynnere i mange uker før fødselen, og jeg merket ikke skikkelig at det var rier, men jeg skjønte jo at noe var på gang pga hyppigheten. Jeg fikk gradvis sterkere kynnere, så jeg var ikke spesielt redd. Menjordmor ba meg om å ta det med ro da. I uke 34 hadde nok jeg endel mer vondt her og der enn tidligere, jeg kjente at kroppen forberedte seg på fødsel, men jeg fødte ikke før to dager over termin. Jeg vet ikke helt hva slags svar du håper på, men det er i hvert fall sånn jeg hadde det. Kan jo legge til at jeg hadde en rask og veldig grei fødsel, mulig pga at kynnerne hjalp til å modne meg fortere Uansett tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for tidlig fødsel men ta det litt mer med ro så du ikke sliter ut kroppen
Stinelin Skrevet 15. juli 2013 #5 Skrevet 15. juli 2013 (endret) Jeg begynner på uke 34 nå, og kjenner stadig vekk stikkinger, nedpress, kynnere osv., men det har ikke slått meg at fødselen kan sette i gang, og jeg er ikke bekymret. Den tid den sorg tenker jeg, ingen vits i å bruke energi på å bekymre seg. Men lytt til kroppen og hvil når du kan og føler for det. Tre timers kjøkkenvask hadde nok vært i meste laget for min del, men jeg har blitt ganske flink til å ta det med ro (eller bare lat). Godt for alt som er gjort før barnet kommer, men samtidig må man ta vare på seg selv. Endret 15. juli 2013 av Stinelin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå