Gå til innhold

Muslimske bønnetider

Alvina

Anbefalte innlegg

Når bør jeg ikke spille høy musikk som kan plage naboene, har muslimske naboer og har ikke lyst å forstyrre mer enn nødvendig. Men når ber de mot Mekka, er det fire fem eller flere ganger daglig?

Og hvilke bønnetider er de mest viktige hvis det har noen betydning, eller er det sånn at det kan skje når som helst ang klokkeslett?

Jeg spiller ikke så høy musikk, men kan dempe meg perioder av dagen hvis det er viktig for nabofreden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du om det er et problem for dem da? Tror jeg heller hadde spurt om de hørte det godt når jeg spilte musikk, og heller tenke på å dempe den om det er et problem for naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei så søt du er TS <3

Er muslim selv og bønntidene varierer fra by til by.. Stikk innom dem og spør dem.. Regner med at det ikke plager dem, men om så spør etter arket med tidene så vet du det. Lover deg de kommer til å sette SÅ STOR PRIS PÅ DET <3

Sånn generelt trur ikke dette plager dem :)

Anonymous poster hash: 0a3b6...730
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13

Det er ikke sikkert at musikken din plager dine muslimske naboer. Har de sagt noe, da? Alle fem bønner er like viktige.

Du høres ut som en god nabo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Kirkeklokkene vekker meg hver søndag. Og plager livet av meg på røde dager hvor de ringer i en klokketime. Det er litt mer enerverende og epeleptisk med DING DING DING DING enn med syngende arabiske bønner. Gi meg tusen ganger heller en moské med høytaler på til nabo enn den fordømte kjerka. :P

Mvh Ateist som ikke bryr seg om musikk eller gressklipping fra naboene. Selv på søndager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ghostwhisperer

Dersom dere bor vegg i vegg må det nok påberegnes at det kan bli noe lyd. Men siden du i utgangspunktet ikke spiller høy musikk tviler jeg på det er noe problem.

Men som nevnt over, det er jo bare å spørre og evt. be om å få vite ca tider de ber på. Hyggelig å se det ennå finnes gode naboer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkeklokkene vekker meg hver søndag. Og plager livet av meg på røde dager hvor de ringer i en klokketime. Det er litt mer enerverende og epeleptisk med DING DING DING DING enn med syngende arabiske bønner. Gi meg tusen ganger heller en moské med høytaler på til nabo enn den fordømte kjerka. :P

Mvh Ateist som ikke bryr seg om musikk eller gressklipping fra naboene. Selv på søndager.

Det der hadde du angret på at du sa hvis du befant deg i midtøsten med 5 moskéer i en 1 km radius, som satte i gang kl. 5 om morran... :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Det der hadde du angret på at du sa hvis du befant deg i midtøsten med 5 moskéer i en 1 km radius, som satte i gang kl. 5 om morran... :P

Godt mulig, men jeg har vært i muslimske byer flere ganger, og synes bønneropene er mer lette å "stenge ute" og å leve med som bakgrunnstøy enn bjelleklang. Det er litt som om naboen på studenthybelen velger å sette på radioen klokka 8 eller har reist hjem til foreldrene sine og glemt vekkerklokka som begynne å kime kl 8.. Det siste er grufullt mye mer irriterende for meg. :)

Jeg levde i god tro om at kirkebjeller var ferdige etter noen minutter, og flyttet inn i nåværende hus, litt vel tett på en kirke, litt før påske for snart fem år siden. Håhå, etter tjue minutter så var jeg askegrå i fjeset og forbannet død over megleren. Heldigvis er det ikke så mange ganger de ringer i 60 minutter uten stans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig, men jeg har vært i muslimske byer flere ganger, og synes bønneropene er mer lette å "stenge ute" og å leve med som bakgrunnstøy enn bjelleklang. Det er litt som om naboen på studenthybelen velger å sette på radioen klokka 8 eller har reist hjem til foreldrene sine og glemt vekkerklokka som begynne å kime kl 8.. Det siste er grufullt mye mer irriterende for meg. :)

Jeg levde i god tro om at kirkebjeller var ferdige etter noen minutter, og flyttet inn i nåværende hus, litt vel tett på en kirke, litt før påske for snart fem år siden. Håhå, etter tjue minutter så var jeg askegrå i fjeset og forbannet død over megleren. Heldigvis er det ikke så mange ganger de ringer i 60 minutter uten stans.

Hehehe Leser det du skriver og ser på animasjonen i signaturen din... Syns jeg ser det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig her. Liker ingen av delene, men jeg oppholdt meg en del måneder i et muslimsk land, og jeg har aldri vært så glad i kirkeklokker som da jeg kom hjem igjen. Forskjellen er at kirkeklokker i seg selv er nøytrale, selv om man forbinder noe med dem, mens lyden fra minaretene er religiøs messing. Jeg er ikke-vestlig selv, så det handler ikke om at jeg misliker disse skumle utlendingene.

I begynnelsen høres det siste best ut. Etter en stund begynner du imidlertid å kjenne igjen visse fraser ("Allah er størst", "Det er ingen gud foruten Allah og Mohammed er hans sendebud" (siste er vanskelig å oversette)), og da går det fra eksotisk musikalsk messing til mer plagsomt. For meg, altså, det er helt sikkert vakkert for troende muslimer, og det har jeg ingen problemer med. Og det er på ingen måte rettet mot Tirkes, var bare en liten kommentar.

TS høres i hvert fall svært omtenksom ut :)

Anonymous poster hash: 984f4...2ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg er ikke noe særlig mer omtenksom enn andre og har ikke tenkt å la være å spille musikk, men merker at det dunker i veggen hvis jeg gjør det - gjerne midt på dagen og da demper jeg musikken selv om den ikke er høy.

Prøver også å holde døren fra stua lukket mest mulig NÅR jeg spiller litt høyt, etter at jeg har fått klager fra naboene i fjor sommer.

Men det er jo umulig å ta hensyn hele dagen hvis det er fem ganger i løpet av en vanlig dag, men merker at de dunker i veggen spesielt rundt 4 tiden på ettermiddagen. Og da demper jeg musikk. Ikke fordi jeg er religiøs men for å bevare et best mulig naboforhold. Hvis bønnetidene er forskjellige, vet ikke, men har ikke lyst å ta så mye hensyn at jeg ber om å få vite nøyaktig når jeg bør la være å spille musikk. Det er å gå for langt siden jeg holder husordensreglene, men har hatt naboer (vestlige) som spilte omtrent hele dagen, var til å bli gal av. Bodde da et annet sted.

Og jeg håper virkelig ikke at det blir innført faste tider for stillhet, vet om noen borettslag som har /hadde en regel om at det skulle være stille mellom 17-18, men det er mange år siden og handlet vel mest om at "mannen i huset" skulle sove middag etter endt arbeidsdag når kvinner flest ikke var yrkesaktive. Og jeg sammenligner ikke, vet at også musklimske damer jobber og studerer.

Men hvor langt skal man gå, siden vi bor i et flerkulturelt samfunn? Segmentering er vel ikke veien i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Når bør jeg ikke spille høy musikk som kan plage naboene, har muslimske naboer og har ikke lyst å forstyrre mer enn nødvendig. Men når ber de mot Mekka, er det fire fem eller flere ganger daglig?

Og hvilke bønnetider er de mest viktige hvis det har noen betydning, eller er det sånn at det kan skje når som helst ang klokkeslett?

Jeg spiller ikke så høy musikk, men kan dempe meg perioder av dagen hvis det er viktig for nabofreden.

fem trodde jeg, men nå er det ikke alle muslimer som gjør dette da, har jeg forstått. uansett syns jeg ikke du skal prøve å innstille din fritid av hensyn til det. Det er jo ikke ditt problem.

Endret av BettyBoop
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Takk for svar. Jeg er ikke noe særlig mer omtenksom enn andre og har ikke tenkt å la være å spille musikk, men merker at det dunker i veggen hvis jeg gjør det - gjerne midt på dagen og da demper jeg musikken selv om den ikke er høy.

Prøver også å holde døren fra stua lukket mest mulig NÅR jeg spiller litt høyt, etter at jeg har fått klager fra naboene i fjor sommer.

Men det er jo umulig å ta hensyn hele dagen hvis det er fem ganger i løpet av en vanlig dag, men merker at de dunker i veggen spesielt rundt 4 tiden på ettermiddagen. Og da demper jeg musikk. Ikke fordi jeg er religiøs men for å bevare et best mulig naboforhold. Hvis bønnetidene er forskjellige, vet ikke, men har ikke lyst å ta så mye hensyn at jeg ber om å få vite nøyaktig når jeg bør la være å spille musikk. Det er å gå for langt siden jeg holder husordensreglene, men har hatt naboer (vestlige) som spilte omtrent hele dagen, var til å bli gal av. Bodde da et annet sted.

Og jeg håper virkelig ikke at det blir innført faste tider for stillhet, vet om noen borettslag som har /hadde en regel om at det skulle være stille mellom 17-18, men det er mange år siden og handlet vel mest om at "mannen i huset" skulle sove middag etter endt arbeidsdag når kvinner flest ikke var yrkesaktive. Og jeg sammenligner ikke, vet at også musklimske damer jobber og studerer.

Men hvor langt skal man gå, siden vi bor i et flerkulturelt samfunn? Segmentering er vel ikke veien i alle fall.

er nå helt mongo at et helt borettslag skal ha stilletider av hensyn til en eneste familie da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis du har på musikk som er så høy at naboene hører det, så kan du skru ned uavhengig om når be ber og ikke ber. Tror ikke jeg hadde satt pris på konstant (eller nesten konstant) musikk fra nabohuset. Ipod??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skru heller opp musikken under bønnen deres.

Er så forbanna lei den møkka religionen og alt som følger med. Naboene våre holder på med ramadan nå. Da sover de hele dagen og så er de ut i gaten med de ekle drittungene sine om natten og bråker. I natt ble jeg vekket av barnehyling klokken 3. Hater de!!!!!!

Anonymous poster hash: 8ced8...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Haha, det fortjente du, ab over meg!! å kalle barn for ekle..

Hihi, håper drittungene bråker enda mer i kveld!

Anonymous poster hash: d4b2d...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha, det fortjente du, ab over meg!! å kalle barn for ekle..

Hihi, håper drittungene bråker enda mer i kveld!

Anonymous poster hash: d4b2d...c4f

Barn er ekle.

Anonymous poster hash: 61baa...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...