Gå til innhold

Snegler i akvarium - hvordan bli kvitt dem?

floppesopp

Anbefalte innlegg

Jeg passer for tiden et akvarium for en venn, og hun har fortalt meg at de har noen snegler som er hakket verre enn kaniner på å få avkom. I begynnelsen la de "eggeklumper" på lett synlige steder, slik at det bare var å fjerne dem, men i det siste har det dukket opp snegler overalt!

Jeg tror det er tre-fire kull der minst. Jeg har fjernet så mang som jeg kan, men hver dag er det nye snegler der.

Er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt dem?

Jeg har aldri hatt akvarium før, så jeg er litt blank på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La de være. Altså plukk bort de sneglene du ser, og ikke stress med resten, sneglene spiser alger å rester av fiskematen og holder det rent å pent, om det blir fler en du klarer å leve med lager du en felle med en agurkskive, dytt en skje gjennom agurken sånn at den ligger på en plass, om 2 timer er den full av snegler du lett får tak i.

Ellers så finnes det fisker som spiser snegler, men mange av de krever et meget stort akvarium for å ha et fint liv å leve, å de må ofte være i store flokker. Gå for agurken du :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd! :) Da satser jeg på agurkskive nå og et råd om jegersnegle til vennen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja :) Praktbotia er en fisk som spiser slike snegler. Jeg hadde snegleinvasjpn i akvariet,men et par praktibotia utryddet rubbel og bit. Snegledrepemiddel hadde ingen virkning.

Anonymous poster hash: 4ded7...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for gode råd! :) Da satser jeg på agurkskive nå og et råd om jegersnegle til vennen!

Prøv praktbotia i stedet for enda en snegle. De elsker å spise snegler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv praktbotia i stedet for enda en snegle. De elsker å spise snegler :)

Hvor stor plass trenger de? Det er et ganske lite akvarium

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

En praktbotia kan bli opptil 60 cm i vill tilstand, hvis jeg husker riktig. I tillegg er den en aktiv svømmer. Hvis akvariet er lite, vil jeg definitivt ikke anbefale den! Da er det bedre å fore lite i en periode, eller prøve agurkmetoden og plukke iherdig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Celine sier stemmer. I akvarie blir de 30 - 40 cm, og krever god plass. Link.

Det finnes arter av botia som blir mindre og krever mindre plass, men det lønner seg å lese seg opp på dem før en går til innkjøp for å finne en som passer til det en faktisk kan tilby fiskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En praktbotia kan bli opptil 60 cm i vill tilstand, hvis jeg husker riktig. I tillegg er den en aktiv svømmer. Hvis akvariet er lite, vil jeg definitivt ikke anbefale den! Da er det bedre å fore lite i en periode, eller prøve agurkmetoden og plukke iherdig ;)

Det Celine sier stemmer. I akvarie blir de 30 - 40 cm, og krever god plass. Link.

Det finnes arter av botia som blir mindre og krever mindre plass, men det lønner seg å lese seg opp på dem før en går til innkjøp for å finne en som passer til det en faktisk kan tilby fiskene.

Haha, ja, det er et 60liters akvarium så det er nok ganske så uaktuelt!

Som sagt så er det ikke mitt akvarium, jeg bare passer det for sommeren og prøver å unngå at vennen min skal komme hjem til en snegletapetsert bakvegg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Haha, ja, det er et 60liters akvarium så det er nok ganske så uaktuelt!

Som sagt så er det ikke mitt akvarium, jeg bare passer det for sommeren og prøver å unngå at vennen min skal komme hjem til en snegletapetsert bakvegg ;)

Må si du har en heldig venn, som har funnet en fiskepasser som er dedikert i jobben. For mange er en sånn jobb starten på et liv som akvarist. Man savner fiskene og kjøper seg eget akvarie - så må man ha ett til, og ett til :) Kalles litersyken, og er ganske utbredt. Sånn, nå er du advart, hehe..

Kos deg med fisk og snegleplukking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe, min praktbotia har jeg hatt i fire år. Den har vokst ca to cm siden jeg kjøpte den (hadde to, men den ene døde rett etter innkjøp). Den er ca 5-6 cm i dag. Den gjemmer seg en del, så man ser ikke så mye til den, men den plager ikke andre fisk. Har kun utryddet sneglene og får nå annet for (spiser det meste av tørrfor og mygglarver m.m).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor stor plass trenger de? Det er et ganske lite akvarium

Det bør vel være 60 l minimum (uansett fisk, tenker jeg). Hvor lite er det? Mitt er på 250 l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min har som sagt holdt seg til maks 5-6 cm. Den plager ikke annen fisk, og gjemmer seg mesteparten av tiden (er en del gjemmesteder). Akvariet er på 250 l, så den hadde hatt all mulighet til å vokse.

De er i alle fall de mest effektive snegleutrydderne jeg har vært borti. Jeg var på nippet til. Gi opp hele akvariet, for det var hundrevis av ekle snegler. Men de er utradert nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Hehe, min praktbotia har jeg hatt i fire år. Den har vokst ca to cm siden jeg kjøpte den (hadde to, men den ene døde rett etter innkjøp). Den er ca 5-6 cm i dag. Den gjemmer seg en del, så man ser ikke så mye til den, men den plager ikke andre fisk. Har kun utryddet sneglene og får nå annet for (spiser det meste av tørrfor og mygglarver m.m).

Nå er fire år ganske lite, med tanke på at denne arten fint kan leve i over tjue ;) Jeg har en som er seks år, og den er ikke så stor, den heller. Men har sett de som er 20-30 cm..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er fire år ganske lite, med tanke på at denne arten fint kan leve i over tjue ;) Jeg har en som er seks år, og den er ikke så stor, den heller. Men har sett de som er 20-30 cm..

Da får jeg kjøpe et enda større akvarium om den skulle gjennomgå en metamorfose og bli et slikt monster. Men det står at 250 l holder for den type fisk i linken din, så har den bolig for en stund i alle fall. Har jo blitt glad i den - den gjorde en flott jobb med å utrydde sneglene ;)

Det er verre med akvariet med slørhaler jeg har i et annet rom. De vokser virkelig på 6-7 år. Er jo 15-20 cm nå, den største.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest celine

Da får jeg kjøpe et enda større akvarium om den skulle gjennomgå en metamorfose og bli et slikt monster. Men det står at 250 l holder for den type fisk i linken din, så har den bolig for en stund i alle fall. Har jo blitt glad i den - den gjorde en flott jobb med å utrydde sneglene ;)

Det er verre med akvariet med slørhaler jeg har i et annet rom. De vokser virkelig på 6-7 år. Er jo 15-20 cm nå, den største.

Det er hva jeg satser på også :) Hittil har en 250-liter vært tilstrekkelig, men jeg har en backup-plan hvis den skulle bli for stor. (Den var opprinnelig kjøpt til en 450-liter, men det ble for stort å dra med seg da jeg flyttet. Som den ene av bare to beboere, har den nok tumleplass enn så lenge :) Men en 60-liter mener jeg blir i knappeste laget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er hva jeg satser på også :) Hittil har en 250-liter vært tilstrekkelig, men jeg har en backup-plan hvis den skulle bli for stor. (Den var opprinnelig kjøpt til en 450-liter, men det ble for stort å dra med seg da jeg flyttet. Som den ene av bare to beboere, har den nok tumleplass enn så lenge :) Men en 60-liter mener jeg blir i knappeste laget.

Ja, får håpe 250 l holder, for ellers synes jeg det blir for slitsomt å skifte vann. Er enig i at 60 l er litt lite for den typen fisk i lengden. En ide til trådstarter er evt å spørre zooforretningen om å låne en praktbotia eller to, og så levere dem tilbake etter at "jobben" er fullført. Kan hende de er villige til det, om man betaler f eks halv pris for fiskene.

Noen lokale zoo-forretninger har vært greie sånn sett med meg (men det handlet om å levere hundrevis av Ancistrus-unger). De er ikke så redde for sykdom/smitte om de kan settes litt i karantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktbotiaer er stimfisk å har det ganske forferdelig alene.

Jeg hadde 9 stk i en 480liter, de vokste fort med levende fôr, og de gjemte seg noe, men '' danset''ofte sammen på glasset. Fantastisk flott å se på når de trives å har det godt. Men de er frekke :P

Forresten, om det blir praktbotiaer på TS, legg merke til at de har pigger på hode de kan stikke deg med når du håndterer de :) fikk meg en salig karamell når jeg var uforsiktig å skulle flytte de over i ett nytt kar..

Edit: Leif

Endret av navnet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...