AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #1 Skrevet 14. juli 2013 Nok en tråd på KG under "prøvere", en åpenbart ung jente som "driver å ser på babyting" og har utrolig lyst på baby, og hvor lenge må hun egentlig jobbe for å få støtte (hun har nemlig gått på NAV de siste årene). Når hun får vite at arbeidsavklaringsstøtte er nok, blir hun glad, og kan "kjøre på<3". Eller den familien jeg traff i et badeland her om dagen, hvor tre fryktelig overvektige, små barn lekte rundt en mor som spurte dem høyt: "vil dere ha påmmfri eller bæiconcrisp"? Eller de to unge foreldrene som nettopp lot ungen ligge igjen i en stekende varm bil mens de gikk på shopping i noen timer. Jeg kan ikke noe for det, men slike situasjoner gjør meg skikkelig deppa. Det er nesten trist hvor enkelt det er å produsere barn, og hvor mange uegnede foreldre det finnes som ikke gjør annet enn å utnytte systemet og ødelegge barna sine...Anonymous poster hash: 42280...0f9 49
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #2 Skrevet 14. juli 2013 Kunne ikke vært mere enig. Det er triste greier å se på. Anonymous poster hash: 7763a...c0a 6
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2013 #4 Skrevet 14. juli 2013 Jeg kan ikke noe for det, men slike situasjoner gjør meg skikkelig deppa. Det er nesten trist hvor enkelt det er å produsere barn, og hvor mange uegnede foreldre det finnes som ikke gjør annet enn å utnytte systemet og ødelegge barna sine...Anonymous poster hash: 42280...0f9 Vel, jeg har et godt råd: hold deg unna Daily Mail. Daglige historier om forsømte eller direkte mishandlede barn, eller babyer som dør av å få i seg foreldrenes heroin som ligger og slenger rundt, eller blir spist av familiens hund og faren (heavy tatovert, ølmage, ingen jobb, knapt tenner igjen i kjeften) forsøker å uttrykke sin fortvilelse med et ordforråd på ca 350 ord. Men for all del, det er nok av triste barneskjebner her hjemme også. Både enkeltvis, og som en del av det vi kanskje må være ærlige og innrømme er en sosialt mistilpasset gruppe. På den annen side, familier er forskjellige og det er mye som er innenfor normalen. Vi må være forsiktige med å dømme de som ikke har akkurat samme ståsted som oss selv. Men at det finnes sosiale grupperinger der barn har en større sannsynlighet for å ikke få det så fryktelig bra som voksne, det er ganske åpenbart.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #5 Skrevet 14. juli 2013 Eller den ungejenta som fikk barn som 15 åring og nå tjener fett på å skrive en blogg og laste opp bilder og videoer av barnet, som kler seg svært upassende for sin alder og som "prøver å være et godt forbilde" for andre 14-år gamle jenter som også får lyst på baby fordi de er så søte. Anonymous poster hash: 7cc30...4fc 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #6 Skrevet 14. juli 2013 Eller den ungejenta som fikk barn som 15 åring og nå tjener fett på å skrive en blogg og laste opp bilder og videoer av barnet, som kler seg svært upassende for sin alder og som "prøver å være et godt forbilde" for andre 14-år gamle jenter som også får lyst på baby fordi de er så søte. Anonymous poster hash: 7cc30...4fc Er det henne du mener? Anonymous poster hash: 9c058...200
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #7 Skrevet 14. juli 2013 Er det henne du mener? Anonymous poster hash: 9c058...200 Nå ser jeg bare at beskrivelsen passer for mange... trist... Anonymous poster hash: 7cc30...4fc
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #8 Skrevet 14. juli 2013 Nå ser jeg bare at beskrivelsen passer for mange... trist... Anonymous poster hash: 7cc30...4fc Hva i all verden er trist med det? En flott mor virker hun som .. skjerp deg. Anonymous poster hash: 9c058...200 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #9 Skrevet 14. juli 2013 Hva i all verden er trist med det? En flott mor virker hun som .. skjerp deg. Anonymous poster hash: 9c058...200 Kanskje jeg ikke mente henne da... tenkte på det? OOOOG hva er flott ved å være gravid som 14-åring??? Anonymous poster hash: 7cc30...4fc 4
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2013 #10 Skrevet 14. juli 2013 Nok en tråd på KG under "prøvere", en åpenbart ung jente som "driver å ser på babyting" og har utrolig lyst på baby, og hvor lenge må hun egentlig jobbe for å få støtte (hun har nemlig gått på NAV de siste årene). Når hun får vite at arbeidsavklaringsstøtte er nok, blir hun glad, og kan "kjøre på<3". Eller den familien jeg traff i et badeland her om dagen, hvor tre fryktelig overvektige, små barn lekte rundt en mor som spurte dem høyt: "vil dere ha påmmfri eller bæiconcrisp"? Eller de to unge foreldrene som nettopp lot ungen ligge igjen i en stekende varm bil mens de gikk på shopping i noen timer. Jeg kan ikke noe for det, men slike situasjoner gjør meg skikkelig deppa. Det er nesten trist hvor enkelt det er å produsere barn, og hvor mange uegnede foreldre det finnes som ikke gjør annet enn å utnytte systemet og ødelegge barna sine...Anonymous poster hash: 42280...0f9 Hvis du ikke kan noe for din onskapsfulle uthenging av denne brukeren, som ikke har gjort noe mer galt enn å være syk, og nå som operert og frisk ønsker seg barn, i et etablert forhold, 25 år gammel og med utdannelse bak seg, så er det kanskje på tide å ta en titt på seg selv i speilet... Nav eksisterer nettopp for folk som er arbeidsuføre pga sykdom, og hun har kanskje stått i årevis på vent på spesialistvurderinger og operasjon. Vil du ha henne sterilisert, eller kan hun etter et ukjent antall år ha sonet og betalt for å ha hatt dårlig helse, slik at hun kan bli en verdig kandidat for å lage barn? Og hvis det å se på søte babyting er selve er et bevis for at en har et umodent og egoistisk forhold til å få barn, er det nok mange her inne som får sitt pass påskrevet. Det blir ikke akkurat bedre av de sammenligningene du trekker fram heller. Jeg skjemmes på vegne av hele forumet når jeg ser hvordan denne kvinnen blir møtt her inne. Hva i all verden er drt som gjør at du tror du er et så mye bedre morsmateriale enn henne? Jeg har i hvertfall ikke sett henne oppføre seg så stygt.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #11 Skrevet 15. juli 2013 Som du ser, opprettet jeg tråden basert på de første innleggene hennes. Der sto det ingenting om alder eller utdannelse, bare spørsmål om hun måtte få seg en jobb eller om hun kunne fortsette å gå på NAV. Og jeg beklager, deg er ganske mange som har den tankegangen i dag, bare se deg rundt på en god del unge mødre-blogger. Anonymous poster hash: 42280...0f9 3
Gjest Ravgull Skrevet 15. juli 2013 #12 Skrevet 15. juli 2013 Jeg er på en måte veldig enig. Men angående det økonomiske, så er jeg ikke heeelt enig. Jeg synes det er bra planlegging å sjekke hva man vil få i foreldrepenger og deretter jobbe i nok måneder før man dropper prevensjon, og synes også det er fornuftig dersom noen jobber til de får fast kontrakt før de kjører på. Selv ble min prøving "trigget" av et stort lønnshopp som fikk meg til å tenke "hey, dette blir det bra foreldrepenger av!". At folk tenker ett til to år fremover i økonomien er ikke nødvendigvis er dårlig tegn for barna, eller et tegn på snylting. At en mor innser at AAP er regnet som inntekt og dermed ønsker å skaffe barn nå, hva så? Det er kanskje bedre for den bedriftet som hadde ansatt henne og deretter hadde hatt bruk for vikar bare måneder etter, for å sette det litt på spissen. Dessuten er det dårlig planlagt snylting å leve på foreldrepenger utregnet av AAP (60% av sykepenger?) i stedet for å jobbe fullt i 6 måneder og få mye mer utbetalt. Jeg leste samme tråd som deg, og jeg leste en mor som ville være sikker på at hun ikke fikk null kroner til seg og babyen sin. Altså fornuft. Men på alle andre punker er jeg kjempeenig. Ser så utrolig mange som røyker ved barnevogna, eller i bilen. Som er overvektige og lar barna spise junk, uansett sted. Også har vi alle de artiklene som florerer og er aktuelle nå.....om foreldre som drikker seg dritings i "syden" med barna som vitner. Trivelig.
Amens Skrevet 15. juli 2013 #13 Skrevet 15. juli 2013 Synes ikke hun høres så veldig ufornuftig ut, tror ikke vi bør ønske oss tilbake til en tid hvor "syke" ikke skal kunne få barn... Men jeg er enig i at det finnes en del foreldre som ikke er så veldig flinke til å sørge for ett trygt og sunt miljø for sine barn. Irriterer meg grønn over foreldre som røyker med barna til stede, som forer dem på junk og koser seg ekstra med alkohol i ferier og høytider. Vi vet hva dette fører til. Sigaretter kan gi allergier, astma og det som verre er. Junk fører til overvekt og dermed diabetes, hjerte og karsykdommer. Og alkohol, ja lista der er så lang med både sykdommer og sosiale problemer at jeg ikke gidder å begynne engang. Ingen kan komme å si at "de ikke viste".
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2013 #14 Skrevet 15. juli 2013 Hva i all verden er trist med det? En flott mor virker hun som .. skjerp deg. Anonymous poster hash: 9c058...200 Hjelpes??? En 14årng har ikke noe med å skreve i hele tatt.
Biloba Skrevet 15. juli 2013 #15 Skrevet 15. juli 2013 Som du ser, opprettet jeg tråden basert på de første innleggene hennes. Der sto det ingenting om alder eller utdannelse, bare spørsmål om hun måtte få seg en jobb eller om hun kunne fortsette å gå på NAV. Og jeg beklager, deg er ganske mange som har den tankegangen i dag, bare se deg rundt på en god del unge mødre-blogger.Anonymous poster hash: 42280...0f9 Dette skriver hun: Jeg og samboer prater hele tiden på når vi får barn. Jeg har begynt å se på babyting og legger veldig merke til alle gravide rundt meg.. Er så syk på å bli gravid men etter ett par år sykmeldt er jeg nødt til å jobbe noen mnd før vi blir gravide så håper noen jobb dukker opp etterhvert. Har gått ett år uten p-piller nå. håper prøvinga går fort. hvor lenge må man jobbe for å få rett til penger?? må man jobbe fullt? Både samboer å jeg gleder oss til å kjenne spark i magen min.. ;-) klarer ikke la vær å tenke på det... Og så er hun glad fordi arbeidsavklaringspenger regnes som inntekt, og hun derfor ikke MÅ vente for å få utbetalinger. Hun får da redusert utbetaling pga lavere inntekt enn hun ville hatt i full jobb. Det står ingenting om at hun da legger jobbletingen på hylla i påvente av graviditet. Får hun seg jobb innen noen måneder, rekker hun også å tjene seg opp fulle rettigheter. Det står ingenting i hennes innlegg som fortjener å bli hakket på på den måten du gjør det. At hun ikke forklarer alle aspekter ved sin situasjon i detalj i første innlegg gir deg ikke rett til å gyve løs basert på at du fikk trigget dine egne fordommer. 1
Gjest Ravgull Skrevet 15. juli 2013 #16 Skrevet 15. juli 2013 Enig med Biloba. Jeg og sambo har over 1 mill i inntekt, er 29 og 33 år gamle, aldri vært sykmeldt i lengre perioder... men selv jeg kan finne på å si at jeg lengter etter å kjøpe søte babyting, kjenne spark og kle på bittebittesmå sokkelokker med blonde-blonder på. <3 ...så, ja. Jeg tror babytussete kvinner er litt tussete uansett alder og sosioøkonomisk tilværelse, og det alene er vel neppe grunn til å stemple noen som uvitende, umodne eller trygdesvindlere. (Men jeg er enig i at det er ufint og provoserende når noen blir "frisk" i femtiførste sykemeldte uke, er frisk lenge nok til å nullsette alle krav om sykepenger for å deretter bli langtidssyklmeldt igjen.. eller friskmelde seg for å reise på ferie... eller for å få foreldrepenger. Sånt er kynisk og provoserende for oss som betaler skatt og gjør jobben skikkelig, men jeg er ikke helt enig i at eksempelet ditt var et eksempel på nettopp dette).
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #17 Skrevet 15. juli 2013 Synes det er like ille å se på tynne mennesker som fòrer ungene sine på godteri hele dagen, jeg da. Jeg sier aldri noe, men lurer på om de noen gang får sunn mat. Anonymous poster hash: ee773...e0f
Meridian Skrevet 15. juli 2013 #18 Skrevet 15. juli 2013 Faktisk kan tynne unger være like usunne som tykke unger, men forbrenningen er jo forskjellig. Og en tykk person kan faktisk ha bedre helsetilstand enn en tynn person, selv om det motsatte er mest vanlig. Det er lett for en tenåring å bli gravid, og man er ung og vet ikke så mye så man trenger kanskje mer veiledning og støtte og hjelp. En tenåringsmor kan være en like god mor som en voksen mor. Morsinstinktet slår til uansett ...
Meridian Skrevet 15. juli 2013 #19 Skrevet 15. juli 2013 Kanskje jeg ikke mente henne da... tenkte på det? OOOOG hva er flott ved å være gravid som 14-åring??? Anonymous poster hash: 7cc30...4fc Det er vel ingen som ønsker å bli gravid som 14-åring, men det skjer lett fordi man har null erfaring og forståelse for hvor lett det er å bli gravid om man ikke passer på. Husker hvor dårlig seksualundervisning vi fikk på ungdomsskolen. Ikke rart tenåringer blir gravide..om det ikke skyldes at kondomet sprakk... Uansett, om man blir gravid og ønsker å beholde, så får man gjøre det beste ut av det, og håpe på at jenta får god støtte av familie og venner. Gutten slipper jo alltid unna, men det er alltid jenta det går utover. Tror det er viktig å fortelle gutter hvor viktig det er å beskytte seg godt...de er jo like mye ansvarlig de også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå