Gå til innhold

Det med å eie bolig - mot å oppgradere med ny bolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid tenkt at det mest økonomiske er å eie en bolig, og beholde den og oppgradere underveis. Men er det slik?

Dere økonomisk smarte KG brukere hva mener dere? Jeg eier leilighet med verdivurdering fra megler til kr 2,7 mill, jeg har restgjeld på kr 700 000.

Er det smartere for meg å beholde leiligheten,oppgradere med nytt tak, isolere yttervegger, nye vinduer osv sånn etterhvert, eller kommer folk bedre utav det ved å oppgradere ved å kjøpe seg nyere bolig?

Jeg er klar over at det er mange variabler som kommer inn her,men på generellt basis, hva er smart?

Anonymous poster hash: ebb2c...ece
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sparer deg for mye jobb ved å kjøpe nytt. En kjenning solgte et digert hus ved kysten fra 1971 for 2,5 millioner, og kjøpte en splitter ny hytte for 2,7 millioner på samme sted. "Angrer ikke et sekund", sier han i dag, et år etterpå, og kommenterer spesielt dette med fordelen av nytt vs. gammelt.

Men det var jo det økonomiske du tenkte på, det kan jo være en helt annen sak.

Anonymous poster hash: 1384b...295
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Generelt får du "lite igjen" for ting som isolering, tak og andre "usynlige" ting. Det som gir utslag er gjerne kjøkken og bad, samt overflater.

Men hva er målet ditt? Vil du investere eller ha et sted å bo først og fremst? Hvis du er glad i leiligheten spiller det jo ingen rolle hvor mye du ville fått igjen ved eventuelt salg.

Anonymous poster hash: 35ac1...616

Skrevet

Generelt får du "lite igjen" for ting som isolering, tak og andre "usynlige" ting. Det som gir utslag er gjerne kjøkken og bad, samt overflater.

Men hva er målet ditt? Vil du investere eller ha et sted å bo først og fremst? Hvis du er glad i leiligheten spiller det jo ingen rolle hvor mye du ville fått igjen ved eventuelt salg.

Anonymous poster hash: 35ac1...616

Ifølge vår megler, får man visst ikke så mye igjen for kjøkken og bad heller. Han påsto man fikk igjen omtrent det samme som det kostet å sette det inn. (man "tjener" vel kanskje litt på det om man gjør all jobben selv)

Han mente at folk har så god råd at de nesten ikke ser på hvordan kjøkken osv ser ut lenger, for de kommer til å rive det ut og pusse opp slik de vil ha det uansett..

Noen andre som har hørt dette?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid tenkt at det mest økonomiske er å eie en bolig, og beholde den og oppgradere underveis. Men er det slik?

Dere økonomisk smarte KG brukere hva mener dere? Jeg eier leilighet med verdivurdering fra megler til kr 2,7 mill, jeg har restgjeld på kr 700 000.

Er det smartere for meg å beholde leiligheten,oppgradere med nytt tak, isolere yttervegger, nye vinduer osv sånn etterhvert, eller kommer folk bedre utav det ved å oppgradere ved å kjøpe seg nyere bolig?

Jeg er klar over at det er mange variabler som kommer inn her,men på generellt basis, hva er smart?

Anonymous poster hash: ebb2c...ece

Det koster jo 60-100' å selge (megler+flytting), ennda mer om leiligheten ikke er i et boretslag.

Men å isolere ekstra, oppgradere elektrisk, nye vinduer ++ er ting du ikke får igjen verdien av ved et salg. Om markedet faller og boliger for salg er såpass mange at folk kan være kresne på hvilke de kjøper vil du ha igjen for kjøkken og bad, om du gjør alt arbeidet du kan selv. Om det er slik det er i dag bryr ikke folk seg om slikt.

Så regnestykket kan rett og slett bli kostnad for oppgradering - kostnad ved flytting. Du kan muligens regne 20-30% av oppussingskost som verdiøking, men neppe mer. Og da har du ikke vurdert timelønn. Hva syns du er en ok timelønn for deg for å pusse opp? Det er denne siste faktoren som gjør at de fleste flytter til nytt.

Det blir imidlertid noe feil å se på en bolig du bor i som en investering. Du aner ikke om den vil stige eller falle i verdi fremover, og du trenger uansett et sted å bo.

Anonymous poster hash: e87a8...50f

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bodd i dårlig isolert rekkehus fra 50 tallet med drenering fra byggeår og ganle vinduer. Vi fikk godkjennelse av PBE til å bygge det ut, men valgte å heller kjøpe noe nytt, bare tre år gammelt hus med splitter nye varme og isolasjonsløsninger.

Vi regnet på at det vil koste det samme eller mer å utbedre det gamle, og det vil ta mange år før vi trenger å gjøre noe utbedringer på det nye huset.

Anonymous poster hash: e2ce7...be2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...