AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #1 Skrevet 14. juli 2013 Jeg trenger å få ut litt frustrasjon og jeg trenger noen til å fortelle meg hva jeg egentlig burde gjøre. Jeg og mannen, (vi er bare samboere, lettere å skrive mannen) har vært sammen i 6 år. Vi har en sønn på 14 mnd og vi har en baby til på vei. Jeg er halvveis i svangerskapet og i grei form. Problemet jeg vil fram til er at jeg er hjemme med sønnen vår hele uka (han begynner i barnehagen i august) og mannen er på jobb hver dag. Han jobber sent og er ofte ikke hjemme før rundt 17.30-18.00. Jeg elsker å være hjemme med guttungen men blir selvsagt sliten. Når endelig helgene kommer gleder jeg meg til å være sammen med min lille familie og få litt "avlastning" av mannen. Men han reiser på fest eller skal ta noen øl med "gutta" og blir borte. Han festet på fredag, kom ikke hjem lørdag men natt til i dag. Da var han så full at han hadde sovnet, stående over kjøkkenbenken. Han snorket og jeg måtte riste og slå han for at han skulle våkne. Han greide såvidt å komme seg inn på rommet vårt med min hjelp før han deiset ned i senga og var borte på et blunk. Dette er første gang han har vært så full og "bevisstløs" men det er ikke første helgen han har festet natt og dag. Ofte er han flink til å komme hjem samme kveld/natt som han reiste bort, men han fungerer jo ikke godt neste dag...fyllesyk og redusert.. Så dette medfører at jeg får alt ansvaret her og blir ekstra sliten! Jeg har tenkt å snakke med han om dette når han står opp i dag/kveld....Men jeg vet ikke hvordan jeg skal legge det fram. Jeg kjenner jeg blir sint her jeg sitter og jeg vil ikke skrike eller være "barnslig" når jeg vil forklare han at dette ikke går lenger. Han må skjerpe seg ellers så kan jeg flytte for meg selv. Føler meg nesten som alenemor uansett... Innspill noen? Han behandler meg vel ikke akkurat med respekt? Men for all del, vi har det egentlig bra ellers og jeg vil jo virkelig at dette skal fungere.... Anonymous poster hash: 4402a...4a3
Mafalda Skrevet 14. juli 2013 #2 Skrevet 14. juli 2013 Jeg mener jo i utgangspunktet at både mødre og fedre har det bedre hvis de får luftet seg litt og gjort annet enn å være hjemme, men dette er langt over det jeg synes er akseptabelt. Han skal ta noen øl med gutta, og blir borte i to dager? Hvordan rettferdiggjør han det overfor deg, og overfor seg selv? Synes han oppriktig at det er greit at du sitter alene med barnet hele helgen (for han er vel neppe i særlig form på søndagen hvis han har festet fredag OG lørdag...)? Merker jeg blir litt overrasket over at det går an å oppføre seg sånn når man har småbarn. Mannen min er en del ute med jobben, og er også ute med kompiser innimellom. Noen ganger- og det går lenge mellom hver gang- kommer han hjem godt utpå natta og er litt sliten dagen derpå (dog ikke noe en ibux og tre kopper espresso ikke kan reparere), men noe mer enn det synes både han og jeg er uakseptabelt. Skikkelig fyllings-dritingsfesting lar seg ikke kombinere med småbarnslivet, rett og slett. Ikke med større barn heller, for den del. Og de fleste som er over ungdomstiden synes vel ikke det er så stas lenger heller... Jeg synes du skal stille mannen din en del spørsmål rundt dette. Hør hva han selv mener om saken, om han ser på det som en selvfølgelig rettighet, eller om hva han hadde følt hvis DU gjorde slikt. I stedet for å kritisere og kjefte, spør spørsmål og tving ham til å argumentere for hva som er riktig med dette. Sannsynligheten er stor for at han ikke har noen gode argumenter i det hele tatt Håper du får ham til å innse at dette ikke er greit! 10
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #3 Skrevet 14. juli 2013 Har aldri skjønnt hvorfor damer må ha råd om hvordan du skal ta opp et problem på en skånsom måte med sime uduglige menn. Jeg hadde kjefta ham huden full, pakka bagen hans og skifta lås så han ikke kom seg inn natt til søndag. Jeg hadde aldri brydd meg om hvordan jeg tokk det opp, jeg hadde helt av meg alt slik han fortjente. Gjerne fått noen til å hente barnet når far våknet så jeg kunne få fritt spillerom. Gjerne mens han var bakfull som fy. Mannen min er ofte ute en kveld i helga (2 ganger i månd ca) kommer hjem rundt kl 01 og våkner rundt 09 får å være sammen med oss, morgenen etter tar han barnet så jeg får sove. Den type atferd du forteller om hadde ikke vært ok her i huset selv før vi fikk barn, men er totalt uakseptabelt når man har et felles ansvar hjemme. Anonymous poster hash: ff807...7db 6
Gjest Duftlys Skrevet 14. juli 2013 #4 Skrevet 14. juli 2013 Først og fremst: Deretter syns jeg du rett og slett skal droppe praten og gjøre det samme i praksis. Vel, IKKE drikk du som er gravid, men ta igjen med samme mynt. Bare bli borte! Si til han en fredag ettermiddag at du reiser bort i helga på SPA eller noe med venninner (OG GJØR DET!) Ei venninne av meg gjorde omtrent dette, og mannen...for å si det sånn - han gjorde sånt ALDRI mer! Jeg er absolutt også for å prate skikkelig om det i utgangspunktet, men enkelte trenger rett og slett en vekker! Det der er totalt respektløst!!! 11
Gjest oreokaka Skrevet 14. juli 2013 #5 Skrevet 14. juli 2013 .... Jeg er så glad sambo ikke drikker mer enn en øl om han først rører alkohol. Huff, det der er bare utrolig respektløst. Jeg hadde smelt og kjefta ivei. Sånt gjør man bare ikke når man er en voksen mann MED familie. Nei fy altså.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #6 Skrevet 14. juli 2013 Dra på SPA, men ikke si at du ikke kommer hjem før etter to dager, bare gjør det. Hva faen tror han at du er? Har han ikke eksakt samme ansvar for hus, hjem og barn som det du har? Tror han at han bor hjemme hos mora si fortsatt? Barnslig, uansvarlig drittsekk, som burde ha ventet med familie til han var tørr bak ørene. Anonymous poster hash: d5c2d...762 4
Inx Skrevet 14. juli 2013 #7 Skrevet 14. juli 2013 Han jobber MYE. Han trenger også avlastning og avspenning. Han brukte en helg med kompiser, so what. Neste helg blir din da?
Gjest Skrevet 14. juli 2013 #8 Skrevet 14. juli 2013 Skjønner frustrasjonen veldig godt og synes det er dårlig gjort. Greit med en fest nå og ta, men en todagers burde man stå over med barn og gravid kjæreste hjemme. Jeg hadde fortalt han at det absolutt ikke er akseptabelt. Man er to om å stifte og drive en familie. 5
Gjest åffårno Skrevet 14. juli 2013 #9 Skrevet 14. juli 2013 Han jobber MYE. Han trenger også avlastning og avspenning. Han brukte en helg med kompiser, so what. Neste helg blir din da? Dette er ikke en planlagt fisketur/helgetur/jakttur eller tur med gutta til England for å se fotball hvor alkhol er involvert. Dette er jo for det første et svært problematisk drikkemønster uavhengig av om han har barn eller ikke og jeg jeg kjenner faktisk ingen menn eller gutter for den saks skyld som drikker så tung og lenge, spesielt ikke når de har barn. Ikke engang min single lillebror på 26 gidder å kjøre såpass grøftefyll. Det er ikke normalt i utgangspunktet, og det er ikke akseptabelt når man har barn. Barna har jo ikke sett særlig til pappaen sin hele uken, og så drar han ut hele helgen uten forvarsel og kommer hjem så full at han trenger seriøs hjelp. Det er kjipt for barna som har gledet seg til å være med pappaen sin, og det er skummelt for dem om de våkner og finner ham slik. Jeg personlig hadde vært engstelig for at fyren skulle blitt kvelt i sitt eget oppkast, og da er man på et nivå som ikke kan kalles "noen øl med gutta som ble et par øl for mye - jeg er fyllesyk lørdag men fungerer fint om jeg bare tar meg litt sammen". 9
Inx Skrevet 14. juli 2013 #10 Skrevet 14. juli 2013 Hvis jeg skal gi noe generelt råd her til TS, så er det å forsøke å se situasjonen og motivasjonen fra hans ståsted. Anklager, kjefting og hakking kommer du garantert til kort med, selv om det kanskje er akkurat det som er riktig i situasjonen. Resten av tråden er fylt opp av harmdirrende innlegg som høres ganske berettigede ut (utifra hvordan det beskrives) - men disse innleggene bør TS lytte til kun om hun ønsker å motivere sitt eget samlivsbrudd. 2
Ciara Skrevet 14. juli 2013 #11 Skrevet 14. juli 2013 Skal TS se situasjonen fra hans ståsted? Hva med at han begynner å se situasjonen fra hennes ståsted i stedet? 16
Inx Skrevet 14. juli 2013 #12 Skrevet 14. juli 2013 Skal TS se situasjonen fra hans ståsted? Hva med at han begynner å se situasjonen fra hennes ståsted i stedet? Enig, det vil skje også (tipper jeg), men ikke hvis hun lytter på de andre rådene i tråden 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 14. juli 2013 #13 Skrevet 14. juli 2013 Hadde forklart at jeg alltid så frem til helgen sånn at han kunne avslaste litt. Og at jeg hadde satt pris på planlegging sånn at jeg var forbreredt. 2
LukaFrost Skrevet 14. juli 2013 #14 Skrevet 14. juli 2013 Det er bare ikke akseptabelt å bli borte på ei grøftefyll på den måten når mna har samboer og barn. Hadde samboeren min gått ut for å ta noen pils på fredag og ikke dukka opp før natt til søndag hadde det blitt månelyst i heimen. 10
navnet Skrevet 14. juli 2013 #15 Skrevet 14. juli 2013 (endret) Om mannen min hadde vært borte i 2dager på flatfylla hadde jeg blitt lynings, men 2 dager borte med bare fest? Lukter dritt. Horer å kokain hele helgen lang.. (mistenker jeg) Endret 14. juli 2013 av navnet 2
Gjest Blubberella Skrevet 14. juli 2013 #16 Skrevet 14. juli 2013 En ting er at jeg hadde blitt både sint og lei meg, men jeg hadde jaggu blitt veldig bekymret også om noen øl med kompiser på fredagen hadde blitt til ei hel helg med flatfyll, og jeg ikke fikk beskjed. Hva om noe hadde skjedd fyren? Tror jeg ville ha tatt tak i den delen av saken og prøvd å få ham til å innse at det han gjør faktisk går ut over både deg, barna og faktisk også ham selv. Han burde virkelig sette seg ned å tenke gjennom hva han driver med. Spesielt dersom dette er et mønster som gjentar seg. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #17 Skrevet 14. juli 2013 jeg hadde aldri reist på spa. aldri om jeg reiser fra ungen min en hel helg. når han er så liten som han er. Anonymous poster hash: 6fe78...acf 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #18 Skrevet 14. juli 2013 Så bare fordi menn jobber mye, og tjener bedre enn kvinner så har de rett til all denne festingen og guttetur-reisingen??? Hva med kona hjemme som passer barna. Er pigede meg en fulltidsjobb det også!! Blir så lei menn som tar seg til rette bare fordi de tjener mest. Han min også er lik. Pga jeg jobber deltid, han fullt, jeg vasker og holder huset + barna på HELTID alene. Han tar ikke i ei vaskefille engang, og mener det er rettferdig siden han tjener mest. Fy, han tenker ikke på at det faktisk ER slitsomt å rydde, vaske,lage mat, vaske klør, underholde barna osv helt alene han. Og sist jeg var ute alene er over 2 år siden Anonymous poster hash: 1a6d0...d73 5
Redbull Skrevet 14. juli 2013 #19 Skrevet 14. juli 2013 Først og fremst: Deretter syns jeg du rett og slett skal droppe praten og gjøre det samme i praksis. Vel, IKKE drikk du som er gravid, men ta igjen med samme mynt. Bare bli borte! Si til han en fredag ettermiddag at du reiser bort i helga på SPA eller noe med venninner (OG GJØR DET!) Ei venninne av meg gjorde omtrent dette, og mannen...for å si det sånn - han gjorde sånt ALDRI mer! Jeg er absolutt også for å prate skikkelig om det i utgangspunktet, men enkelte trenger rett og slett en vekker! Det der er totalt respektløst!!! Signerer denne! Men jeg hadde bare sagt at jeg skulle på butikken når jeg gikk på Fredag, så hadde jeg kommet hjem utpå Søndagen en gang. Fy faen for en mann! Er for å snakke jeg også, men dette bør faktisk mannen selv se at er feil! 5
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2013 #20 Skrevet 14. juli 2013 Så bare fordi menn jobber mye, og tjener bedre enn kvinner så har de rett til all denne festingen og guttetur-reisingen??? Hva med kona hjemme som passer barna. Er pigede meg en fulltidsjobb det også!! Blir så lei menn som tar seg til rette bare fordi de tjener mest. Han min også er lik. Pga jeg jobber deltid, han fullt, jeg vasker og holder huset + barna på HELTID alene. Han tar ikke i ei vaskefille engang, og mener det er rettferdig siden han tjener mest. Fy, han tenker ikke på at det faktisk ER slitsomt å rydde, vaske,lage mat, vaske klør, underholde barna osv helt alene han. Og sist jeg var ute alene er over 2 år siden Anonymous poster hash: 1a6d0...d73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå