AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #1 Skrevet 14. juli 2013 Litt dumt spørsmål kanskje, men er det vanlig at ettåringer klasker seg selv i hodet? Mini ser nemlig ut til å synes det er morsomt, spesielt når vi sier "nei, ikke gjør sånn! ". Det er heldigvis ikke noe han gjør hele tiden, men en gang i blant. Noen som har vært borti noe lignende? Er det vanlig oppførsel? Anonymous poster hash: 307ae...3d8
Soleklart Skrevet 14. juli 2013 #2 Skrevet 14. juli 2013 Hva det kommer av og om det er vanlig vet jeg ikke, men jeg har sett mange små barn gjøre det.
Jade Skrevet 14. juli 2013 #3 Skrevet 14. juli 2013 Så lenge han ikke skader seg, prøv å overse det. Hvis han oppnår oppmerksomhet og latter når han gjør det, så blir det jo ekstra gøy å gjøre det. Overser dere det, så går han forhåpentligvis lei. 2
Nerine_ Skrevet 14. juli 2013 #4 Skrevet 14. juli 2013 Den ene min hadde en periode hvor han gjorde det rundt den alderen (spesielt når det var noe han ikke fikk lov til), vi overså det helt og han ga seg ganske fort.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #5 Skrevet 14. juli 2013 Det skjer gjerne når det er noe som går mot vilja til ungen, ja. Takk for tips, da skal det ignoreres fremover. Anonymous poster hash: 307ae...3d8
Missy1 Skrevet 14. juli 2013 #6 Skrevet 14. juli 2013 Jeg har et barn som selvskader og har fått beskjed om å ignorere så langt det går an. Her i hus ser vi tydelig at han syns det er mer gøy om vi gir oppmerksomhet på det, selvom oppmerksomheten er negativ. Så lenge barnet kun slår med hendene er det nok ikke farlig, går det over til at barnet slår seg selv i hodet med leker o.l så er det verre. Hvis det ikke gir seg så snakk med helsesøster, kanskje du kan få råd der
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #7 Skrevet 14. juli 2013 dette er veldig vanlig og ikke farlig, så lenge man holder oppsyn. både jeg og min lillebror satt og dunket hodet inn veggen (i forbindelse med legging) da vi var små. Dette er jo en god stund siden, så på den tiden fikk min mor beskjed om å ignorere det og at vi stoppet om det gjorde for vondt. Dette var på 80 og 90 tallet, så da var man litt røffere, men i teorien stemmer det nok. Alikevel kan det være lurt å følge litt med, er sikker på at lillebroren min smalt hodet sitt ganske hardt inn i veggen noen ganger og kunne ha ført til lett hjernerystelse, mamma var veldig obs med oss, så gikk jo fint. Men da hun var hos helsesøster fikk hun beskjed om at dette var normal adferd og at det er en slags utesting av grenser + at barnet begynner å forstå at om det blir skadet så har det en verdi for foreldrene. Og dette var et sunt tegn på at barnet utviklet seg godt. Aner ikke om det stemmer, men høres logisk ut. Anonymous poster hash: 3a405...4c7
Gjest Keikolina Skrevet 14. juli 2013 #8 Skrevet 14. juli 2013 Min skalla på seg blåmerker og kuler, noe han hadde arvet ifra sin far. Fant det hardeste underlaget og dunka.
Missy1 Skrevet 14. juli 2013 #9 Skrevet 14. juli 2013 dette er veldig vanlig og ikke farlig, så lenge man holder oppsyn. både jeg og min lillebror satt og dunket hodet inn veggen (i forbindelse med legging) da vi var små. Dette er jo en god stund siden, så på den tiden fikk min mor beskjed om å ignorere det og at vi stoppet om det gjorde for vondt. Dette var på 80 og 90 tallet, så da var man litt røffere, men i teorien stemmer det nok. Alikevel kan det være lurt å følge litt med, er sikker på at lillebroren min smalt hodet sitt ganske hardt inn i veggen noen ganger og kunne ha ført til lett hjernerystelse, mamma var veldig obs med oss, så gikk jo fint. Men da hun var hos helsesøster fikk hun beskjed om at dette var normal adferd og at det er en slags utesting av grenser + at barnet begynner å forstå at om det blir skadet så har det en verdi for foreldrene. Og dette var et sunt tegn på at barnet utviklet seg godt. Aner ikke om det stemmer, men høres logisk ut. Anonymous poster hash: 3a405...4c7 Det at de slutter når det gjør vondt vil jeg tro stemmer så lenge barnet er "normalt". Mitt barn gjør ikke det, men han har ikke smerteterskel på normalt nivå. F.eks kan han ta på peisen og trekker ikke hånda tilbake av refleks fordi det gjør vondt. Det å få beskjed om å ignorere det, men følge med er noe som fortsatt blir sagt og i de fleste tilfeller virker det. Når man ber barna om å slutte med det så er det en form for oppmerksomhet og det kan oppfordre barna til å gjøre det når de ønsker oppmerksomhet fra mor eller far. Hos oss har det fungert dårlig å ignorere hans selvskading, det har gått over til at han nå skader oss for å få oppmerksomhet forså å skade seg selv om vi går bort fra situasjonen. Vi jobber med dette altså
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå