Gå til innhold

Ekstremt flink ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter som er født i 2002 leste i 4. klasse barnepiken b.la og i 5. Klasse de elendige. Kan hun katogoriseres som ekstremt link til å lese og forstå?

Anonymous poster hash: ac5bc...423

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hun er nok innen normalen. Jeg leste bøker på 250 sider da jeg var 7 og leste også ting som slett ikke var barne eller ungdomsbøker da jeg ble 8-9, men er ikke noe alvorlig stort geni av den grunn.

Vær ikke så opptatt av graden av flinkhet kjære du, men stimuler henne til å fortsette å lese, for man lærer fryktelig mye av det.

Endret av absinthia
  • Liker 2
Skrevet

Ville bare si at det riktignok ikke er så fryktelig vanlig og at hun er flink, men du vet jo ikke i hvor stor grad hun forstår bøkene. Antagelig forstår hun dem på bakgrunn av at hun er ti år. Noen bøker har jeg lest da jeg var f.eks. 10, 16 , 25 og 35 år og oppdaget nye ting hver gang og at jeg hadde gått glipp av deler av historien som jeg rett og slett ikke var moden nok til å forstå da jeg var yngre.

• Liker 3
Skrevet

Tror heller ikke hun er "ekstremt flink". Men interessert er hun nok!! Oppfordre til å lese, og støtt oppunder lesegleden!

Gjest Lonely September
Skrevet

Ville bare si at det riktignok ikke er så fryktelig vanlig og at hun er flink, men du vet jo ikke i hvor stor grad hun forstår bøkene. Antagelig forstår hun dem på bakgrunn av at hun er ti år. Noen bøker har jeg lest da jeg var f.eks. 10, 16 , 25 og 35 år og oppdaget nye ting hver gang og at jeg hadde gått glipp av deler av historien som jeg rett og slett ikke var moden nok til å forstå da jeg var yngre.

jo, jeg vet det
Skrevet (endret)

Nå har ikke jeg noen fagkunnskap om emnet, bare erfaring med egne og andres barn i flere aldersgrupper.

Men jeg synes absolutt at datteren din er langt over snittet flink, men "ekstremt" er kanskje å ta litt hardt i? I de fleste klasser er det et barn eller tre som hever seg godt over de andre i forhold til enten enkeltfag eller over hele fjøla, uten at de er superbegavede av den grunn.

Min datter gjorde seg ferdig med Harry Potter-serien (så langt den var kommet, da- husker ikke helt hvor mange bøker det var) i andre klasse, og har i dag svært gode karakterer- men noen ekstrem-begavelse er hun ikke. Bare veldig flink, noe jeg tipper din datter også er. Synes du skal være stolt, og fortsette å backe henne opp og finne bøker som stimulerer til videre lesing :)

Tillegg: og så må jeg også si meg enig med Absinthia angående forståelse. Det er godt jobba å lese "De elendige" som liten, og imponerende at hun får det med seg, men hvis hun leser den igjen om 15 år er nok forståelsen en litt annen. Men uansett godt gjort!

Endret av Mafalda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...