Gå til innhold

Hvordan fortelle Mamma at hun lukter...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke moren min har den beste kroppshygienen. Når hun har singletter eller topper på seg, ser jeg at hun har laaaange hår under armene. Da dame er over 60 så har hun sikkert kommet i overgangsalderen så hun svetter sikkert en del. Og det lukter.

Har merket at hun går med samme klær flere dager. Selvom jeg har kjent at det stinket dagen før f.eks. Vet liksom ikke hvordan jeg skal fortelle det til henne, for hun er typen som ikke klarer å ta til seg konstuktiv kritikk. Er det feil dag, så tar hun det minste opp som negativt... High maintanence til de grader.

Men jeg blir flau, for hvis jeg kjenner det, så kjenner andre det også. Faren min burde ihvertfall kjenne det.

Men hun er ikke skitten i den forstand. Hun er en pen dame som kler seg pent, sminker seg, steller håret, du kjenner parfymelukten også. Ser du på henne så ser du ikke at hun har dårlig hygiene. Men løfter hun på armene så kjenner du det.

Syns det er et vanskelig tema å ta opp med henne. Syns også det er rart hun ikke kjenner det selv.

Anonymous poster hash: 3a03c...b7a
Videoannonse
Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet

det med lukt under armene trenger ikke ha noe med hygiene å gjøre. å hår under armene på kvinner i den alderen er ikke akkurat uvanlig :) skjønner at det er vanskelig å ta det opp med henne, og aner ikke hvordan jeg selv ville sagt det. men hvis det er en dag du kjenner det godt så spør henne om hun kan bytte topp feks, fordi den hun har på seg lukter. da er det ikke kritikk direkte mot henne, men mot toppen som lukter. og kanskje du også får vite at hun ikke aner hva hun skal gjøre med det? kan hende hun merker det selv, men er for flau til å si noe :)

AnonymBruker
Skrevet

Min mor er litt eldre enn din, men hun er vant til å dusje 1, max 2 ganger pr uke, og da kan det naturligvis lukte. Ikke at hun er uhygienisk, men hun har aldri vennet seg på å dusje oftere. Og damer i den alderen har ofte hår under armene som det også setter seg lukt i.

Jeg foreslår at du nevner i en annen sammenheng at du ikke kan bruke topper mer enn en dag før de lukter, og at dette er helt vanlig. Og at fordi om man vasker seg selv så er lukta i klærne.

Anonymous poster hash: 42711...532

AnonymBruker
Skrevet

Bare syns det er så vanskelig, for jeg kjenner henne, og vet hun ikke tar det til seg før jeg sier direkte til henne. Det hjelper ikke at jeg snakker generelt.

Men samtidig så blir det spetakkel om jeg sier det direkte også, for hun er så hårsår. Det gjelder uansett hvor fint og forsiktig man legger ting frem.

-TS

Anonymous poster hash: 3a03c...b7a
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke å være uhygienisk for å lukte svette. Jeg husker de første årene når jeg kom i overgangsalderen (rundt 40 åra).

Jeg hadde da en stram svettelukt - som jeg ikke hadde hatt tidligere. Denne lukten hadde jeg i nesa hele tiden. Jeg syntes jeg luktet svette selv med en gang jeg kom ut av dusjen.

Kjøpte Stop24 på apoteket, å selv om jeg ikke har den svettelukten lenger så bruker jeg Stop24 forebyggende. Sprayer det på etter kveldsdusjen, sover med det om natten og vasker det bort på morgenen.

Anonymous poster hash: ecb8d...cd0
Skrevet

Enkelte har sterk svettelukt. Å dusje en eller 2 ganger i uka er ikke uhygienisk.

Men kanskje mor trenger en ny type deodorant? Det kan være at den hun bruker (eller ikke bruker) er feil for henne.

Jeg ville forhørt meg på apotek og kjøpt med meg en. "Hei mamma ,jeg tenkte denne ville passe for deg"..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...