AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #1 Skrevet 13. juli 2013 Vi prøver å lære tulla på 5 mnd å sovne uten byssing. Hun tar ikke smokk, men har koseklut. Hun gråter og styrer på ca 30 min hver kveld og har gjort dette siden vi startet bysseavvenningen for fem dager siden. Vi trøster i sengen og tar opp hvis det eskalerer. Når kan man forvente at de skjønner at de skal sovne selv? Anonymous poster hash: ccdf0...29e
Teriyaki Skrevet 13. juli 2013 #2 Skrevet 13. juli 2013 Vet ikke. Her hadde vi ikke sjans til å lære gutten det på en måte som gjorde at han følte seg trygg og ikke redd og avvist slik han ville følt det hvis vi hadde gjort slik som dere gjør. Nå er babyer forskjellige, men hva mener du med eskalerer? Fra sutring til gråt, eller fra sår gråt til hysterisk gråt? Hvis det er sistnevnte, så vil jeg anbefale dere å heller bruke opp ned metoden. Det vil si at dere roer baby før dere legger ned, og tar opp baby når den gråter. Litt sutring kan dere godta, men gråter den, plukk opp og ro ned, altså før gråten er hysterisk. Forresten, hvis dere kun bruker en halv time nå, så er det kanskje bedre om en uke? Her hadde det tatt timevis med hysterisk gråt, så her avvente vi ikke før han var klar for det ved 11 måneders alder. Vi ble i rommet til han hadde ut sovnet helt til han var 13 måneder. Etter det har vi gått ut av rommet, men gått inn og roet uten å ta opp ved gråt. Dersom dere klarer å få inn enklere søvnrutiner på kvelden fortere, så er jo det veldig fint for alle parter, men husk å ha babyens trygghet i fokus. Det kommer uansett en tid hvor dere selv får hele kvelden tilbake, selv om dere kanskje føler dere lei akkurat nå. Fem måneder er tross alt ikke spesielt gammelt. 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #3 Skrevet 13. juli 2013 Go Teriyaki! Hør på hennes råd, fornuftigste dama på hele forumet Anonymous poster hash: 5675e...46c 8
enogto Skrevet 13. juli 2013 #4 Skrevet 13. juli 2013 Vi prøver å lære tulla på 5 mnd å sovne uten byssing. Hun tar ikke smokk, men har koseklut. Hun gråter og styrer på ca 30 min hver kveld og har gjort dette siden vi startet bysseavvenningen for fem dager siden. Vi trøster i sengen og tar opp hvis det eskalerer. Når kan man forvente at de skjønner at de skal sovne selv?Anonymous poster hash: ccdf0...29e Min erfaring er at det er i perioder det er mer styr enn andre. Jeg hadde ikke styrt for mye med dette ved 5 måneders alder. Synes mye har gått seg til av seg selv (og vår er bar 10 mnd nå). Dager med lite mamma-kos (dvs. mye oppmerksomhet fra andre) betydde/betyr mer behov for nærhet på kvelden.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #5 Skrevet 14. juli 2013 har det noen sammenheng altså? kos på dag gir roligere babyer på kvelden? ts Anonymous poster hash: ccdf0...29e
Gjest Hoppetau Skrevet 14. juli 2013 #6 Skrevet 14. juli 2013 har det noen sammenheng altså? kos på dag gir roligere babyer på kvelden? tsAnonymous poster hash: ccdf0...29e
Teriyaki Skrevet 14. juli 2013 #7 Skrevet 14. juli 2013 har det noen sammenheng altså? kos på dag gir roligere babyer på kvelden? tsAnonymous poster hash: ccdf0...29e Har ikke stemt her i alle fall. Det første jeg har satt fokus på i perioder med vanskelig legging, er å først sjekke at alt er bra fysisk, deretter har jeg justert på dagsvingen. Da har det ordnet seg på kvelden, bortsett fra når han har hatt utrygge perioder som da han hadde litt reparasjonsangst.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #8 Skrevet 14. juli 2013 Styrer ikke så mye med det, men vil bar høre noen tips og råd for å hjelpe oss litt;-) vi bruker som sagt ca 30 min...noen ganger litt mer. Dette er uten byssing eller noe. Skal vi begynne å bysse igjen slik at han sovner fortere eller er 30-45 min ok å bruke på å sovne for en på 5 mnd? TsAnonymous poster hash: ccdf0...29e
Dingsi Skrevet 14. juli 2013 #9 Skrevet 14. juli 2013 Jeg ville bysset jeg, dersom det var lettere. babyen er jo bare 5 mnd...
Boletta Skrevet 14. juli 2013 #10 Skrevet 14. juli 2013 Herregud, han er jo bare 5 mnd!! Gi det litt tid. Byss nå og prøv igjen senere...! 3
Gjest Duftlys Skrevet 14. juli 2013 #11 Skrevet 14. juli 2013 (endret) Styrer ikke så mye med det, men vil bar høre noen tips og råd for å hjelpe oss litt;-) vi bruker som sagt ca 30 min...noen ganger litt mer. Dette er uten byssing eller noe. Skal vi begynne å bysse igjen slik at han sovner fortere eller er 30-45 min ok å bruke på å sovne for en på 5 mnd? TsAnonymous poster hash: ccdf0...29e Vår er 4 mnd og vi holder på med akkurat det samme bare på dagtid. På kvelden kan han bare legges og sovner. På dagtid har vi trilla, gynga på vippestol osv for å få han til å sove. Her en dag bare bestemte jeg meg for å prøve å bare gjøre det samme som på kveldstid, og det funka fint det:) Jeg og bruker opp ned-metoden. Som oftest sovner han av seg selv, men noen ganger må jeg trøste litt. Syns det er en veldig fin metode som også er trygg for babyen! Jeg syns 30 min ikke er lang tid i en overgangsfase. Plutselig tar legging 5 minutter, raskere enn du aner:) Vår tar heller ikke smokk, men har en kosekanin på ene sida og en gasklut på andre sida. Hahaha. Gnir seg i ansiktet og skravler litt før han sovner:) Jeg syns du skal ta den metoden DU/DERE er komfortabel med! Endret 14. juli 2013 av Duftlys
Gjest Magdalene Skrevet 14. juli 2013 #12 Skrevet 14. juli 2013 Forstår ikke hvorfor man skal ta opp kampen med et så lite barn. 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #13 Skrevet 15. juli 2013 For det første syns jeg ikke 30min er mye i det hele tatt! Vi måtte også bysse, men da hun ble 6-7mnd sluttet hun plutselig å like det, da var det amming i søvn som skulle til. Jeg liker tanken på at vi gjorde det den lille trengte og alle uvaner har gradvis gått over av seg selv. Føler det er veldig i tiden å drive å venne babyen av med alt som ikke passer foreldrene helt. Babyer er forskjellige, noen er enkle mtp søvn, andre trenger mer hjelp. Anonymous poster hash: d0a53...985 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå