Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Et vennepar sa rimelig bastant her om dagen at med mindre man er gift, så er detpsånn at hvis mor dør, så får hennes foreldre automatisk ansvar og rett til å ta vare på barnet, uansett hvor lenge mor og far har bodd sammen, selv om far skrev under på farskapet ved fødsel og har vært like deltakende som mor.

Dette kan da ikke stemme? Hvis jeg dør så får vel gutten bli hos sin far? Ikke det at gutten ikke hadde hatt det bra hos mine foreldre, men sier seg selv at han har det best hos sin pappa.

De sa dette fordi de visste om et slikt tilfelle, men da tenker jeg det handlet om en far som ikke ble sett på som egnet, noe de da ikke visste noe om, eventuelt at denne faren selv ikke hadde selvinnsikt til å se at han ikke var bra for barnet.

Endret av Teriyaki
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Lypcha
Skrevet

Jeg har aldri hørt at det er tilfelle med mindre det er som du sier grunnlag for at barn ikke har det bra hos far. Correct me if im wrong

• Liker 3
Skrevet

Et familiemedlem av meg døde ca en måned før hun skulle gifte seg med faren til etåringen sin. Barnet har vokst opp hos sin far. Ikke at jeg kjenner alle detaljer, men jeg er meget sikker på at barnets morforeldre hadde oppdratt barnet om den påstanden du snakker om hadde vert tilfelle.

Skrevet (endret)

Om far er registrert som far, så overtar han omsorgen. Selvfölgelig.

Med mindre far er totalt uegnet da.

Endret av BlendaSensitive
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare tøys. Også om foreldrene har gått fra hverandre og den forelderen med hovedomsorgen dør, vil barnet bli flyttet til den andre, så lenge den har foreldreansvar.

Anonymous poster hash: a642e...33a
  • Liker 1
Skrevet

Ja var jo dette jeg også mente, men da jeg sa dem i mot så var de voldsomt bastante. Så begynte jammen meg å lure. Hadde i så fall vært totalt latterlig.

• Liker 1
Skrevet

De har tydeligvis ikke peiling..

• Liker 1
Skrevet

Så lenge far står registrert på far, så vil barnet bli der, med mindre noe alvorlig skulle tilsi at annen løsning var bedre. Noe annet høres bare latterlig ut

• Liker 1
Skrevet

Hvis man ikke er gift når barnet blir født, så får ikke faren automatisk farskapet. Men når faren har underskrevet farskapsskjemaet, så

er han like juridisk far som om dere skulle være gift. Og selvsagt er det han som skal ha barnet om mor dør.

• Liker 2
Gjest RockOn
Skrevet

Jeg har hørt også hørt om dette, at det ikke alltid går automatisk at far får foreldreansvaret.

Men jeg tenkte egentlig bare at det måtte være tull..

Skrevet

Jeg har hørt også hørt om dette, at det ikke alltid går automatisk at far får foreldreansvaret.

Men jeg tenkte egentlig bare at det måtte være tull..

De du har hørt det fra, har heller ikke peiling..

Far overgår resten av slekta, så sant ikke noe tilsier at han ikke egner seg som far.

Skrevet

De du har hørt det fra, har heller ikke peiling..

Far overgår resten av slekta, så sant ikke noe tilsier at han ikke egner seg som far.

Ser nesten for meg at dette er eldgamle regler fra 1800-tallet hvor far ikke hadde en like stor oppdragerrolle som nå.

Men nå har ikke jeg heller så veldig peiling, hehe.

Skrevet (endret)

Dette med automatisk felles foreldreansvar ble endret for noen år siden. Slik at man i dag ikke må være gift for at far automatisk skal få foreldreansvar (men det er kanskje noe med at far må erkjennes selv om man er samboere, men så får han automatisk foreldreansvar). Når begge har foreldreansvar stiller de likt juridisk, slik at en forelder med foreldreansvar vil få omsorgen etter den andres død. Med mindre denne regnes som uegnet selvsagt. Jeg har også vanskelig for å tro at en far uten foreldreansvar, som barnet kjenner svært godt og som regnes som egnet, ikke vil overta omsorgen om mor dør.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Ser nesten for meg at dette er eldgamle regler fra 1800-tallet hvor far ikke hadde en like stor oppdragerrolle som nå.

Men nå har ikke jeg heller så veldig peiling, hehe.

Du spørr ihvertfall da..

Du går ikke rundt å påstår ting som du ikke har peiling på :P

Mulig det er eldgamle regler. Er noen som ikke eier snev av oversikt når det gjelder regler som oppdateres

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet står uten foreldre med foreldreansvar ved at forelder/foreldre dør, vil barnevernet komme inn i bildet. Det blir opp til retten hvem som vil få omsorg for barnet. I de fleste tilfeller vil man prøve å finne fosterforeldre innad i familien, hvis ikke dette går vil barnevernet plassere barnet hos andre.

Er det er far/mor i bildet uten foreldreansvar vil denne bli vurdert aller først. Kjenner ikke denne barnet stiller de på lik linje med andre i familien til barnet.

Og som poengtert over her, samboere får også automatisk foreldreansvar ved fødsel.

Anonymous poster hash: 6530d...a10
AnonymBruker
Skrevet

Et vennepar sa rimelig bastant her om dagen at med mindre man er gift, så er detpsånn at hvis mor dør, så får hennes foreldre automatisk ansvar og rett til å ta vare på barnet, uansett hvor lenge mor og far har bodd sammen, selv om far skrev under på farskapet ved fødsel og har vært like deltakende som mor.

Dette kan da ikke stemme? Hvis jeg dør så får vel gutten bli hos sin far? Ikke det at gutten ikke hadde hatt det bra hos mine foreldre, men sier seg selv at han har det best hos sin pappa.

De sa dette fordi de visste om et slikt tilfelle, men da tenker jeg det handlet om en far som ikke ble sett på som egnet, noe de da ikke visste noe om, eventuelt at denne faren selv ikke hadde selvinnsikt til å se at han ikke var bra for barnet.

Jeg har hørt det slik: Vist far har skrevet under på delt foreldreansvar så får han automatisk hele foreldreansvaret vist mor dør(det er helt sikekrt). Har han ikke delt, så er det ikke automatikk i det, men litt mere styr, men han vil få barnet, men det blir litt papirarbeid og litt mere styr.(det har jeg hørt ) Så sørg for at dere har delt foreldreansvar. Da er det iallefall ingen problem.

Anonymous poster hash: e825c...fce

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet står uten foreldre med foreldreansvar ved at forelder/foreldre dør, vil barnevernet komme inn i bildet. Det blir opp til retten hvem som vil få omsorg for barnet. I de fleste tilfeller vil man prøve å finne fosterforeldre innad i familien, hvis ikke dette går vil barnevernet plassere barnet hos andre.

Er det er far/mor i bildet uten foreldreansvar vil denne bli vurdert aller først. Kjenner ikke denne barnet stiller de på lik linje med andre i familien til barnet.

Og som poengtert over her, samboere får også automatisk foreldreansvar ved fødsel.

Anonymous poster hash: 6530d...a10

Det stemer, men i vårt tilfelle var vi samboere på felles adr, men han manglet et nr i si adr(ikke gtnr, men var et annet nr) Så da var vi ikke registret som samboere, så jeg var registrert med foreldreansvar alene. Så det kan skje en glipp av og til, så greit å være klar over

Anonymous poster hash: e825c...fce

Skrevet

Dummeste jeg har hørt!

Med mindre far er totalt uegnet som pappa vil ikke foreldrene til mor automatisk arve barnet.

Skrevet

Den som skriver under på farskapet vil ha foreldreansvaret, visst den andre foreldreren dør. Visst far ikkje er kjent, då vil den som er foreldre til hovedforsørger overta foreldreansvaret

AnonymBruker
Skrevet

Mulig det er oppklart tidligere i tråden, men det er vel kanskje juridisk forskjell på farskap og foreldreansvar?

Anonymous poster hash: 374cf...56b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...