Gå til innhold

New york eller kirka ved hjemsted

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg trenger litt råd her.

Jeg er samboer med verdens mest fantastiske mann. Begge har vært gift før og har hver sine barn. Vi har har begge lyst å gifte oss. Vi er begge skilt fra før. Han hadde flott tradisjonelt bryllup (15 år siden) mens jeg giftet meg raskt i utlandet men bare meg og ex( 10 år siden )

Han føler ikke for å gifte deg i kirka igjen "hjemme" men ønsker svært gjerne å gifte seg i sjømannskirka med etter følgende bryllupsfest der eller i nærheten . Han har amerikansk statsborgerskap/ norsk og dette betyr mye for han å gifte seg her.

Jeg ønsker så svært gjerne å gifte meg hjemme i kirka , med min familie. Min familie ble jo også lei seg når ikke de fikk delt min store dag sist. Nå som jeg er mye eldre og er sikker i mitt valg av man;);) - har jeg fryktelig lyst å samle min og hans familie. Dette er jo last chance;) aldri mer gifting. Ønsker det tradisjonelt. Men har jo også lyst å å gifte meg i ny , men ganske så sikker på at jeg ikke får med de viktigste personene da( litt med helseplager de har og økonomi)

Jeg trenger litt tips og råd:) kanskje dere har noen gode løsninger ?;)

En plass må vi jo gifte oss;) kanskje dere kan gi oss en løsning eller vri som ikke vi tenker på?

Hilsen meg. Som ikke helt tørr å poste dette som bruker,

Anonymous poster hash: 0b5f3...e59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør som et vennepar av meg gjorde.

Giftet seg i New York bare de to, og litt hennes familie som er amerikanske.

Så senere på året hadde de velsignelse i kirken og fest i hjemstaden til mannen..

pose og sekk

Gjest Adriane
Skrevet

Det var akkurat den løsningen Tomaten nevner som var den jeg også tenkte på. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Hva menes med velsignelse i kirka?

Skrevet

Takk for svar! Hva menes med velsignelse i kirka?

Hvis du f.eks gifter deg borgerlig. Hos sorenskriveren o.l. Så kan du få velsignelse i kirken senere.

Blir som bryllup i kirken der dere får velsignelse av gud på ekteskapet.

Da dropper de delen med at de spør hver og en av dere om dere vil ha hverandre, for det har dere jo allerede svart på.

AnonymBruker
Skrevet

Tja . ;) finnes det fler forslag?

Skrevet

Ja, enten gjør det bare i NY, eller gjør det bare hjemme...

Eller finn på noe helt annet

AnonymBruker
Skrevet

Omvendt er en mulighet. Gift dere her hjemme først, og ha så en ny seremoni i NY der dere bekrefter avtalen på et humanistisk nivå :)

Anonymous poster hash: 4d57f...cb2
AnonymBruker
Skrevet

Hm.. Kjenner jeg har mest til å gifte oss alene i ny( litt leit å bare få med noen , like greit alene da??)

For å så gifte oss i kirka ved Mitt hjemsted med etterfølgende fest.

Så det er sagt blir det ikke en stor fest men kunn de viktigste ;)

?

Gjest Adriane
Skrevet

Hvis dere allerede har giftet dere i NY, tror jeg ikke dere kan gifte dere en gang til i kirken. Da må det bli en velsignelse, som Tomaten nevnte.

AnonymBruker
Skrevet

Hm. Men viss vi gifter oss i en lokal kirke da uten å få det gyldig i Norge, men gyldig i USA. Dette går kanskje ikke Ann?

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg er ikke sikker på hva du mener nå... Gifter du deg i en kirke i Norge, så er dere offisielt og juridisk gift; uavhengig av om det er i en lokal liten kirke, eller større kirke. Eller mener du i en lokal kirke i USA? Slik at vigselen er gyldig der, men ikke nødvendigvis her? Jeg aner ikke hvordan reglene for dette er.

Men dere gå gjennom vigselsformularet begge steder da? Holder det ikke at dere sier "I do" i NY, og at dere får en kirkelig velsignelse her hjemme? Det er jo som en vielse, men uten selve "vil du ha denne kvinnen" osv.

Skrevet

Jeg er ikke sikker på hva du mener nå... Gifter du deg i en kirke i Norge, så er dere offisielt og juridisk gift; uavhengig av om det er i en lokal liten kirke, eller større kirke. Eller mener du i en lokal kirke i USA? Slik at vigselen er gyldig der, men ikke nødvendigvis her? Jeg aner ikke hvordan reglene for dette er.

Men dere gå gjennom vigselsformularet begge steder da? Holder det ikke at dere sier "I do" i NY, og at dere får en kirkelig velsignelse her hjemme? Det er jo som en vielse, men uten selve "vil du ha denne kvinnen" osv.

Reglen er vel slik at har du inngått ekteskap i et annet land og det er gyldig i landet det er inngått så er det og gyldig i Norge.

Det finnes vel dog unntak om at man ikke kan komme draende med flere koner selv om alle giftemålene faktisk er lovlige i landet de ble inngått.

Gjest Adriane
Skrevet

Ok, takk for oppklaring :)

Hehe, takk og lov!

TS: Utfra de reglene, høres det ikke ut som det er mulig for deg/dere å få i pose og sekk (to vielser), men ´€n vielse og én velsignelse. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...