Gå til innhold

Mat på fjelltur

@Maja

Anbefalte innlegg

Planlegger fjelltur ei vekes tid, kanskje lengre. Skal stort sett overnatte på turistforeningen sine hytter, og der er jo mat, men sia eg spiser lavkarbo må eg supplere litt.

Middagen er grei, det er nok bokse- og posemat eg kan spise på hyttene. Tenker å ta med knekkebrød, og kan spise makrell i tomat eller leverpostei frå hytta. Men blir veldig lei om eg skal spise knekkebrød med makrell til to måltid per dag i ei veke.

Lurer på eit par ting:

- Vil det gå greit å spise mat som f.eks. kjøttkaker eller supper til frokost neste dag når dette tilberedes på ettermiddag-/kveld? Det er neppe kjølemuligheter på hyttene.

- Korleis er holdbarheten på slikt som smør (altså ekte smør), majones og egg (kokt eller rå) i romtemperatur?

- Tenker å ha med fårepølse el.l.,men er det anna lavkarbovennlig pålegg som tåler fleire dager på tur?

Alle gode idear mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Proteinbar, proteinpulver (trenger bare vann).

Anonymous poster hash: 822ce...839
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer på eit par ting:

- Vil det gå greit å spise mat som f.eks. kjøttkaker eller supper til frokost neste dag når dette tilberedes på ettermiddag-/kveld? Det er neppe kjølemuligheter på hyttene.

- Korleis er holdbarheten på slikt som smør (altså ekte smør), majones og egg (kokt eller rå) i romtemperatur?

- Tenker å ha med fårepølse el.l.,men er det anna lavkarbovennlig pålegg som tåler fleire dager på tur?

Alle gode idear mottas med takk! :)

Litt utrygg på desse suppene og kjøttkakene. Altså, slikt gikk jo bra i gamle dager, men sjansen for å bli litt uggen i magen er absolutt til stede, og ikke å anbefale til fjells..

Egg (i skall, rå) har god holdbarhet i romtemperatur. Holder seg til datomerking, mens kokte egg duger i 1-2 dager, minst. Smør holder seg en 3-5 dager (mer om det er kaldt, mindre om det er varmt). Majones ville jeg ikke spist.

Ellers er jo nøttesmør holdbart. Peanutt, mandel, pistasj etc?

Anonymous poster hash: e89f6...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville tatt med peanøttsmør, leverpostei (gjerne i posjonspakker) og knekkebrød, samt en spekepølse som frokost/lunsj/kveldsmat. Jeg ville nok også tatt med f.eks. Nugatti hvis du skal gå krevende turer, men det er vel ikke aktuelt med lavkarbo ;)

Rå egg holder seg bra i romtemperatur. Saltet smør også. Majones er jeg litt usikker på.

Anonymous poster hash: f724c...d4d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Nei, vil helst ikkje bli sittande på utedoen heile turen... :fnise: Vurderer å heller satse på middagsmaten til lunsj, og då ta bryet med å lage til undervegs. Då kan eg jo ev. ta med rester til å spise eit par timer seinare.

Skeptisk til å bruke proteinpulver som måltid, er ikkje vane med å bruke det. Kjem til å ha med nokre proteinbarer, men vil helst prøve å ha "ordentlig" mat til dei fleste måltida.

Er ikkje vanlig peanøttsmør fullt i karbo og sukker? Har aldri vore vane med å spise det, så kjenner for dårlig til innholdet. Kan kanskje lage sjølv.

Porsjonspakker av leverpostei finnes på hyttene, så det plukker eg med det eg treng undervegs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper økologisk peanøttsmør (husker ikke merket, men finnes i veldig mange dagligvarer til rett over 40 kroner), så er det kun tilsatt salt. De andre er ofte tilsatt druesukker eller annet sukker (og smaker ikke godt engang!)

Egg holder seg fint ei uke hvis de er rå. Kjøp en eggeholder i plast, så knuses de ikke i sekken. Smøreost (type kavli skinkeost etc) på tube holder fint ei uke, og er lavt på karbo om jeg ikke husker mye feil. Majones tror jeg at jeg for sikkerhets skyld ville forsøkt å få tak i i porsjonspakker, majones kan fint stå i romtemperatur før den er åpnet. Etter det ville jeg nok ikke sjanset på å bruke av den ei uke uten kjøl.

Ellers er det minst en tråd om dette inne på matforumet til fjellforum, kanskje du kan finne noen tips der? Jeg sitter på mobil og får ikke linket, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er ikkje vanlig peanøttsmør fullt i karbo og sukker? Har aldri vore vane med å spise det, så kjenner for dårlig til innholdet. Kan kanskje lage sjølv.

Porsjonspakker av leverpostei finnes på hyttene, så det plukker eg med det eg treng undervegs :)

Peanuttsmør (og alt annet nøttesmør) er bare nøtter kjørt i foodprosessor leeenge. Type 10-15 min. Det er ingen grunn til å kjøpe i butikken tilsatt sukker, salt etc. Og så kan du blande. Peanutt&pistasj-butter. Eller den smaken du vil. :)

Anonymous poster hash: e89f6...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper økologisk peanøttsmør (husker ikke merket, men finnes i veldig mange dagligvarer til rett over 40 kroner), så er det kun tilsatt salt. De andre er ofte tilsatt druesukker eller annet sukker (og smaker ikke godt engang!)

Egg holder seg fint ei uke hvis de er rå. Kjøp en eggeholder i plast, så knuses de ikke i sekken. Smøreost (type kavli skinkeost etc) på tube holder fint ei uke, og er lavt på karbo om jeg ikke husker mye feil. Majones tror jeg at jeg for sikkerhets skyld ville forsøkt å få tak i i porsjonspakker, majones kan fint stå i romtemperatur før den er åpnet. Etter det ville jeg nok ikke sjanset på å bruke av den ei uke uten kjøl.

Ellers er det minst en tråd om dette inne på matforumet til fjellforum, kanskje du kan finne noen tips der? Jeg sitter på mobil og får ikke linket, dessverre.

Takk for gode tips!

Du tenker kanskje på denne http://www.fjellforum.no/topic/19335-lavkarbo-langtur/

Googla litt, og kom over den. Bra tråd, anbefales å bla gjennom for andre som er interessert i temaet. Men er fortsatt open for nye idear for forslag :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtter, nøtteblandinger, rosiner, bananer. Det holder seg lenge, og jeg har ofte kun spist f.eks en stor neve mandler og rosiner og en banan + vann før jeg la ut på en heldagstur på fjellet. Det holder lenge!

Ellers anbefaler jeg å ta med rå egg som du kan steke eller koke. Og at du tar med deg hjemmelaget lavkarbo-knekkebrød i en boks. De holder seg veldig lenge!

Kan ta med deg peanøttsmør som kjøpes på helsekost - den er god på disse knekkebrødene.

Kan fint ta med deg majones, men jeg ville kanskje valgt majones i tube, og alltid hatt den i skyggen. Ta med deg himalaya-salt - fåes kjøpt på helsekosten!

Endret av Bølle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fint ta med deg majones, men jeg ville kanskje valgt majones i tube, og alltid hatt den i skyggen. Ta med deg himalaya-salt - fåes kjøpt på helsekosten!

Kva er himalaya-salt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å koke opp frokostblanding, med rosiner, honning og ekstra tilsatte nøtter (alle typer funker), dette er svært energirikt og gir god "piff". Pleier også å ha poser med nøtter og sjokolade i alle ekstra lommer...

Kaffe er også helt uunværlig for meg, jeg må ha med nok pulverkaffe til en-to kopper om morgenen og gjerne til lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å koke opp frokostblanding, med rosiner, honning og ekstra tilsatte nøtter (alle typer funker), dette er svært energirikt og gir god "piff". Pleier også å ha poser med nøtter og sjokolade i alle ekstra lommer...

Kaffe er også helt uunværlig for meg, jeg må ha med nok pulverkaffe til en-to kopper om morgenen og gjerne til lunsj.

Rosiner, honning og sjokolade blir nok i overkant karborikt. Men nøtter må eg ha med! Er ikkje så hard på kaffien, er nok pulverkaffe på hyttene med eg drikker kun koffeinfritt. Men det er jo godt med noko vart å drikke, så må kanskje ha med litt pulver sia kakao ikkje er så aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er salt, men mye sunnere og bedre enn det hvite saltet. Himalayasalt er lys rosa i fargen og helt naturlig.

Det er uvinnet i fjellområdene ved Himalaya.

Bare søk på nettet - her en en link http://www.falcktrading.com/article.asp?w=24031086&x=9298

Takk for tipset! Aldri høyrd om dette. Ikkje akkurat kortreist, men høyres jo lovande ut ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Turen er vell overstått og gjekk veldig bra, men blei ikkje heilt lavkarbokost undervegs. Tilbudet varierer nok litt frå område til område, men der eg var så inneholdt så godt som alle suppeposene anten pasta eller krutonger. Hadde tenkt eg kunne spise litt havregrøt, men på dei fleste hyttene var det bare porsjonsposer av den sorten som er tilsatt sukker. Foruten nokre bokser med slikt som sodd og kjøttkaker var det kun høgkarbomat å finne.

Hadde eg skulla dratt på tur igjen ville eg gjort følgande: Hatt med nok knekkebrød/lavkarbobrød til både frukost og lunsj. Hatt med eit par suppeposer med lavt karboinnhold, eller tatt med tørka kjøtt og grønnsaker. Ville også hatt med litt havregryn, tilsatt proteinpulver og godt med smør så synest eg havregrøt eg grei mat på tur. Eg hadde med godt med smør, det er eg veldig glad for + litt proteinpulver som eg putta oppi middagsmaten. Hadde også med nokre atkinsbarer og litt nøtter, dette var veldig greit å ha som påfyll undervegs når det ikkje passa meg å sitte ned og spise. I tillegg hadde eg med litt pølse, noko fårepølselignende - det var veldig greit.

Trur også eg hadde satsa på litt godsaker som f.eks. egg og bacon, lavkarbopannekake eller rømmegrøt til første og kanskje andre dagen. Det utgjer ikkje så stor vektforskjell, og så spises det jo opp på første del av turen :)

Ellers så tåler ein nok litt meir karbo når ein er ute og går heile dagen, så ingen grunn til å vere panisk på karbonivået :)

Om det er andre som har erfaringer/tanker om lavkarbomat på tur så del det gjerne her! Eg skal nok på tur igjen, og treng stadig tips. Og rekner med det finnes andre turglade lavkarbere der ute :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...