Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke heller spare penger til man har nok til å kjøpe bil? Når man låner penger sløser man bort mye penger på renter. Det tar litt lenger tid før du får kjøpt ny bil når du velger å spare opp alle pengene enn å ta opp lån, men man slipper å kaste penger ut av vinduet.

Anonymous poster hash: d0278...f50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke heller spare penger til man har nok til å kjøpe bil? Når man låner penger sløser man bort mye penger på renter. Det tar litt lenger tid før du får kjøpt ny bil når du velger å spare opp alle pengene enn å ta opp lån, men man slipper å kaste penger ut av vinduet.

Du virker lur

• Liker 5
Skrevet

Dagens visdomsord....... :jolie:

AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle. Det å ha bil er uansett å kaste penger ut av vinduet. Har man råd, så hvorfor ikke. Lever bare en gang.

Anonymous poster hash: 3ed40...d72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle. Det å ha bil er uansett å kaste penger ut av vinduet. Har man råd, så hvorfor ikke. Lever bare en gang.

Det er derfor jeg prøve å unngå å bruke store deler av det på å betale ned på gammel moro.

Anonymous poster hash: 90778...4d0

AnonymBruker
Skrevet

Personlig har jeg det moro hele tiden.

Det er derfor jeg prøve å unngå å bruke store deler av det på å betale ned på gammel moro.

Anonymous poster hash: 3ed40...d72

Skrevet

Lån gir penger her og nå til å realisere muligheter. Hvis mulighetene har en større verdi over tid enn kostnaden ved å ta opp lånet kan det lønne seg å låne.

E.g. for en snekker til å låne bil for å kunne gjøre en jobb, for et par til å kjøpe et sted å bo der de kan legge ned sjelen sin i utseende etc, osv osv

Men det er opp til hver enkelt å finne ut om de kan skape større verdi av lånet enn det lånet koster (hint, tur til syden på forbrukslån er kanskje ikke en top notch ide...)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spare penger og etterlate seg stor formue til arvingene i stedet for å bruke pengene selv?

Anonymous poster hash: 2d0c1...78f
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lån gir penger her og nå til å realisere muligheter. Hvis mulighetene har en større verdi over tid enn kostnaden ved å ta opp lånet kan det lønne seg å låne.

Dette forstår jeg. Jeg mener når folk tar opp lån forå kjøpe ny bil når den de allerede har fungerer. Eller kjøper nytt hus bare fordi det er større. Det er ikke ting man må ha her og nå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spare penger og etterlate seg stor formue til arvingene i stedet for å bruke pengene selv? Anonymous poster hash: 2d0c1...78f

Jeg mener ikke at man ikke skal bruke pengene sine. Jeg forstår bare ikke hvorfor så mange mennesker velger å kaste bort pengene på renter istedefor å spare frem til man har nok penger til å kjøpe seg ny ferie, større bil osv.

• Liker 1
Skrevet

Folk prioriterer jo litt forskjellig. Jeg velger å ha en litt "nyere" bil (2004) med litt lån, enn å ha råd til en eldre modell (hadde før 1984), som er mer usikker, og mindre driftsikker. For meg er det verd de ekstra kronene da jeg kjører ganske mye. Andre velger å spinke og spare og gå i grava med banken full av cash. Så lenge man klarer seg bra økonomisk med billån, ser jeg null problem i at man velger det. Dersom man betaler forbrukslån-type rente osv, synes jeg jo det er fryktelig unødvendig, da det er så latterlig dyrt at jeg får vondt i sjelen. Så en reklame for kredittkort her om dagen på Bohus, 34,1 % rente, det er SYKT!

Skrevet

Hvorfor ikke heller spare penger til man har nok til å kjøpe bil? Når man låner penger sløser man bort mye penger på renter. Det tar litt lenger tid før du får kjøpt ny bil når du velger å spare opp alle pengene enn å ta opp lån, men man slipper å kaste penger ut av vinduet. Anonymous poster hash: d0278...f50

For mange så kan det ta lengre enn lengre tid å spare opp til en bil. Om de kan få lån og heller betale litt hver måned så har de bilen med en gang. Det er selvfølgelig best om man kan betale kontant men ikke alle har mulighet til å spare så mye så lenge for et bilkjøp.

Skrevet

HaHa, smartass! Veldig få mennesker har råd til å spare opp penger til bil =P Trikset er å ikke låne mer enn man kan betjene. Feks. hvis du kjøper en bil så vær sikker på at den holder til lånet er nedbetalt...

Det er verre med de som kjøper en bil til 100.000, dreper den når lånet er nede på 50.000 og låner 100.000 til for å kjøpe ny bil...

Sånn annet enn det ønsker jeg deg lykke til med et helt gjeldsfritt liv, det trur jeg neppe går med mindre du er født ekstremt rik.

Og PS: Hvis du ikke vil ta opp lån til hus og leier istedet kaster du fortsatt penger ut vinduet ;-)

AnonymBruker
Skrevet

HaHa, smartass! Veldig få mennesker har råd til å spare opp penger til bil =P Trikset er å ikke låne mer enn man kan betjene. Feks. hvis du kjøper en bil så vær sikker på at den holder til lånet er nedbetalt...

Det er verre med de som kjøper en bil til 100.000, dreper den når lånet er nede på 50.000 og låner 100.000 til for å kjøpe ny bil...

Sånn annet enn det ønsker jeg deg lykke til med et helt gjeldsfritt liv, det trur jeg neppe går med mindre du er født ekstremt rik.

Og PS: Hvis du ikke vil ta opp lån til hus og leier istedet kaster du fortsatt penger ut vinduet ;-)

Altså, man får jo helt ok biler til noen få titusener.

Og: om du låner til denne bilen betaler du hver mnd en del av bilverdi + renter, mens du dersom du sparer til bil får renter av banken. Å ha råd til å lane (dyreste alternativ) men ikke ha råd til å spare... Det vitner om dårlig basiskunskap i økonomi.

Men du har rett i at en aldri blir rik av å velge det dyreste alternativet. :)

Anonymous poster hash: 207db...598

• Liker 2
Skrevet

Når vi kjøpte bil første gang, måtte vi låne. Hvis vi ikke hadde hatt bil, måtte vi ha jobbet mindre for å rekke å hente og levere i barnehagen + at vi senere ikke kunne vært med på alle aktivitetene vi ønsket og i tillegg fått tid sammen som familie.

Skrevet

Du er imot huslån også du da?

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk ikke noe lettere å spare opp penger til å betale den i etterkant. Tvert imot, siden beløpet man må spare opp da blir enda større pga. høye renter og krav om full kasko. Totalt sett er det ekstremt mye penger å spare på å spare opp først og kjøpe en rimelig men god bruktbil sammenliknet med å låne for å kjøpe en dyr ny bil (slik enkelte i den andre tråden har overbevist seg om at de må gjøre).

• Liker 2
Skrevet

Jeg lånte 100 000 når jeg kjøpte bilen min, og betalte tilbake 106 000 +- noen småkroner, husker ikke eksakt beløp.

hva er vel 6000 kroner i det store og hele på en bil til 350 000?

Og om jeg skulle spart opp de 100 000 først så hadde det tatt meg iallefall 2, kanskje 3 år

• Liker 1
Skrevet

Altså, man får jo helt ok biler til noen få titusener. Og: om du låner til denne bilen betaler du hver mnd en del av bilverdi + renter, mens du dersom du sparer til bil får renter av banken. Å ha råd til å lane (dyreste alternativ) men ikke ha råd til å spare... Det vitner om dårlig basiskunskap i økonomi. Men du har rett i at en aldri blir rik av å velge det dyreste alternativet. :)Anonymous poster hash: 207db...598

Om man har barn, må man ha en noenlunde trafikksikker bil. Det får man ikke for "noen titusener".

Skrevet

Altså, man får jo helt ok biler til noen få titusener.

Og: om du låner til denne bilen betaler du hver mnd en del av bilverdi + renter, mens du dersom du sparer til bil får renter av banken. Å ha råd til å lane (dyreste alternativ) men ikke ha råd til å spare... Det vitner om dårlig basiskunskap i økonomi.

Men du har rett i at en aldri blir rik av å velge det dyreste alternativet. :)

Anonymous poster hash: 207db...598

Ja, man kan sikkert få en ålreit bil til 20.000... Men den holder ikke like lenge som en til 80 ;-) Og det blir gjerne en del småplukk og kanskje også større ting som blir ødelagt. Skjer selvfølgelig på en nyere bil også, men sjansen er mindre. Også er det jo forskjell med tanke på hva man bruker den til. Jeg er heeelt avhengig av en bil som starter og går uten store problemer og det gjør ikke en billigbil i lengden. Hvis ikke kommer jeg meg ikke på jobb og da taper jeg penger!

Og det med å ha råd til å låne, men ikke spare sier seg litt selv. Hvis jeg skulle spart det jeg bruker på bil i mnd. og minusert busspenger (til en buss som ikke finnes for min del, men bare eksempel) kunne jeg begynt i jobben min om 3 år =P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...