Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei tulle på 9 mnd som fra dag 1 har hatt et godt sovehjerte. Men i det siste så har det forandret seg fullstendig. Hun ammes (jaaada...) i søvn, og blir lagt i egen seng. Før har hun da sovet godt fra ca kl 19 til rundt 23, fått mat også sovet til 06. Men den siste tiden har hun begynt å våkne hver time. Hvis ikke jeg tar henne opp og legger henne på armen min så kan hun godt være våken i to-tre timer, men på armen så sovner hun igjen på fem minutter. I tillegg så har hun begynt å våkne rundt to på natta og være våken til fem-seks. Virker som om hun ikke klarer å sovne skikkelig, om dere skjønner? Hun er ikke sutrete, eller ukomfortabel på noen måte. Dagsoving er like ille.

Noen forslag til hva som kan være greia? Har lest at hvis de sover for lite på dagen så sover de dårlig på kvelden, men hun nekter jo fullstendig å sove mer enn en time på formiddagen og en halvtime midt på dagen :-/ What to do??

Anonymous poster hash: f46f0...974

Videoannonse
Annonse
Gjest Keikolina
Skrevet

Kan være noen tannebisser på vei?

AnonymBruker
Skrevet

Hun har akkurat fått tann nr 8 og har aldri vært noe særlig plaget av de. Har prøvd å kjenne etter, men kjennes ikke ut som om det er noen på vei opp atm.

Skrevet

Min på 11 mnd har også forandret soverutiner i siste 2-3 uker. Før var det fra 19 til 6:30 i en strekk og nå er det fra 1 til 4-4:30. Dagsoving går perfekt. Kan stille klokka på når barnetlegger seg og står opp (9:00-11:30 og 14:30-16:10).

Jeg lar meg tenke at det er på grunn av varme dager og mye lys ute selv med lystette gardiner.

AnonymBruker
Skrevet

Min på 11 mnd har også forandret soverutiner i siste 2-3 uker. Før var det fra 19 til 6:30 i en strekk og nå er det fra 1 til 4-4:30. Dagsoving går perfekt. Kan stille klokka på når barnetlegger seg og står opp (9:00-11:30 og 14:30-16:10).

Jeg lar meg tenke at det er på grunn av varme dager og mye lys ute selv med lystette gardiner.

Har ikke råd til ts, men i ditt tilfelle ville jeg tenkt at det er for mye søvn på dagtid nå når babyen er så stor.

Anonymous poster hash: e0035...c5b

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke råd til ts, men i ditt tilfelle ville jeg tenkt at det er for mye søvn på dagtid nå når babyen er så stor. Anonymous poster hash: e0035...c5b

Enig! Min på 10 måneder sover én dupp på 1 1/2-2 timer på dagtid og sover i ett på natten fra 19.30-08.00. Over tre timer dagsøvn for en på snart året må da være alt for mye!

Anonymous poster hash: a2db3...041

Gjest Duftlys
Skrevet

Jeg har ei tulle på 9 mnd som fra dag 1 har hatt et godt sovehjerte. Men i det siste så har det forandret seg fullstendig. Hun ammes (jaaada...) i søvn, og blir lagt i egen seng. Før har hun da sovet godt fra ca kl 19 til rundt 23, fått mat også sovet til 06. Men den siste tiden har hun begynt å våkne hver time. Hvis ikke jeg tar henne opp og legger henne på armen min så kan hun godt være våken i to-tre timer, men på armen så sovner hun igjen på fem minutter. I tillegg så har hun begynt å våkne rundt to på natta og være våken til fem-seks. Virker som om hun ikke klarer å sovne skikkelig, om dere skjønner? Hun er ikke sutrete, eller ukomfortabel på noen måte. Dagsoving er like ille.

Noen forslag til hva som kan være greia? Har lest at hvis de sover for lite på dagen så sover de dårlig på kvelden, men hun nekter jo fullstendig å sove mer enn en time på formiddagen og en halvtime midt på dagen :-/ What to do??

Min baby på 4 mnd har aldri sovet noe særlig på dagen. Han sover maks like lenge som din på 9 mnd, og sover knallgodt om natta. Tror muligens det er for mye søvn på dagen jeg og, men veit jo ikke for sikkert! Hva med å kutte litt på ettermiddagsluren hvis den strekker seg for lenge?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har prøvd å kun ha en lur på formiddagen, men det hjelper ikke. Hun sover like dårlig på kvelden/natten uansett. Virker som sagt som om hun ikke klarer å sovne ordentlig. At det bare er sånn halvveis søvn.

Skrevet

Gutten her er 9 mnd, og våkner annenhver time hele natta. Har vel aldri sovi mye, men det var ei stund han fikk pupp 2-3 ganger på natta.

Jeg tror det har mye med utviklingssprang å gjøre, her har gutten lært å krabbe skikkelig og reise seg siste uka. Men jeg har ikke fasiten, for her i huset har ingen sovi godt siden mai! (4. barnesykdommen med feber, tenner og gud veit hva...jeg er snart desperat etter mer søvn..)

Skrevet

1.5 time dagsoving på en 9 mnd gammel baby er da alt for lite? Jenta mi på 2.5 år sover mer en det!

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke sjans til å få henne til å sove lengre! Pluss at hun kan ikke sove etter kl fire, da sovner hun ikke før kl elleve på kvelden :/

Skrevet

Vi har ikke sjans til å få henne til å sove lengre! Pluss at hun kan ikke sove etter kl fire, da sovner hun ikke før kl elleve på kvelden :/Anonymous poster hash: f46f0...974

Som jeg stresset med dette da jenta mi var på samme alder. Holdt på i måneder med våkekvelder og at hun stopp opp kl 0430-0500.

Løsningen? Jo det skal jeg si var enkelt. Til tross for at normalen var to dupper på dagtid så kutta vi ut den ene. D ble et nytt liv. Nå er hun 1,5 år og sover nesten ikke på dagtid , men sover fra 1900-0630/0700 .

Min erfaring er at søvn IKKE avler søvn, snarere tvert i mot.

Gjest Clafoutis
Skrevet

1.5 time dagsoving på en 9 mnd gammel baby er da alt for lite? Jenta mi på 2.5 år sover mer en det!

Det er jo veldig individuelt. Gutten min på 10 måneder sover nå én dupp på i underkant av to timer hver dag, og etter at han begynte med dette er det blitt langt enklere å få ham til å sovne både på dagduppen og på kvelden, og han sover mye bedre på natten.

Han har nok arvet det begrensede søvnbehovet fra meg, jeg sluttet faktisk helt med å sove på dagen da jeg var rundt 18 måneder gammel. Noen barn trenger mye søvn og noen trenger lite søvn.

Gjest Magdalene
Skrevet

Men nå har jo du barn med ekstremt behov for søvn ;)

De fleste på 2,5år er jo nærme å slutte med dagsoving.

• Liker 1
Skrevet

Men nå har jo du barn med ekstremt behov for søvn ;)

De fleste på 2,5år er jo nærme å slutte med dagsoving.

Godt poeng :) I mine ører hørtes det bare fryktelig lite ut... Men tydelig at jenta mi er utenom normalen da ja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...