millabs Skrevet 13. juli 2013 #1 Del Skrevet 13. juli 2013 Jeg og kjæresten min skal gifte oss, og spørsmålet dukker opp. Må man ha felles adresse etter man gifter seg? Når jeg søker på skatteetaten får jeg opp et punkt hvor man er ektefeller som bor fra hverandre. Da skulle man jo tro at man kan være gift og ikke ha samme folkeregistrerte adresse? Har søkt og søkt på nettet, men det sies så mye forskjellig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anoia Skrevet 13. juli 2013 #2 Del Skrevet 13. juli 2013 Jeg og kjæresten min skal gifte oss, og spørsmålet dukker opp. Må man ha felles adresse etter man gifter seg? Når jeg søker på skatteetaten får jeg opp et punkt hvor man er ektefeller som bor fra hverandre. Da skulle man jo tro at man kan være gift og ikke ha samme folkeregistrerte adresse? Har søkt og søkt på nettet, men det sies så mye forskjellig.. Ja, det kan man. Kjenner et par som bodde i hver sin kommune i flere år etter at de giftet seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 13. juli 2013 #3 Del Skrevet 13. juli 2013 Joda, særbo heter det. Akkurat hva det innebærer av formaliteter er jeg usikker på, men jeg synes å huske at Yvonne her inne er særboer...? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #4 Del Skrevet 14. juli 2013 Vi blir særboere på papiret, da vi bor i en kommune, men samtidig har ei leilighet i en kommune med boplikt Anonymous poster hash: 8b4a1...019 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #5 Del Skrevet 14. juli 2013 Vi blir særboere på papiret, da vi bor i en kommune, men samtidig har ei leilighet i en kommune med boplikt Anonymous poster hash: 8b4a1...019 Er det lov? Anonymous poster hash: dabce...b94 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 14. juli 2013 #6 Del Skrevet 14. juli 2013 (endret) Ja, det er lov, eller: jeg har aldri hørt at det ikke er lov er vel riktigere å si. Mannen og jeg har folkeregistrerte adresser i to forskjellige deler av landet (han sørlandet og jeg østlandet), og det har aldri vært et problem. Har aldri meldt i fra om det noe sted, men måtte si i fra ift skatten i år, og det var ihvertfall ikke et problem for skatteetaten. Og har heller aldri hørt at det ikke er lov, og kan ikke skjønne hvorfor det skulle være ulovlig heller, ihvertfall så lenge man er ærlig om det. Mvh Yvonne Endret 14. juli 2013 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adriane Skrevet 14. juli 2013 #7 Del Skrevet 14. juli 2013 Ja, det er lov, eller: jeg har aldri hørt at det ikke er lov er vel riktigere å si. Mannen og jeg har folkeregistrerte adresser i to forskjellige deler av landet (han sørlandet og jeg østlandet), og det har aldri vært et problem. Har aldri meldt i fra om det noe sted, men måtte si i fra ift skatten i år, og det var ihvertfall ikke et problem for skatteetaten. Og har heller aldri hørt at det ikke er lov, og kan ikke skjønne hvorfor det skulle være ulovlig heller, ihvertfall så lenge man er ærlig om det. Mvh Yvonne Jeg mistenker at vedkommende tenkte mer på dette med den kommunale boligen, og det at de ikke blir særboere i praksis, kun på papiret? (slik det kan oppfattes av sitatet under her) Vi blir særboere på papiret, da vi bor i en kommune, men samtidig har ei leilighet i en kommune med boplikt Anonymous poster hash: 8b4a1...019 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millabs Skrevet 16. juli 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 16. juli 2013 Jeg tenkte på om det var greit å skrive på ekteskaps erklæring hver vår adresse etter bryllupet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skravlus Skrevet 16. juli 2013 #9 Del Skrevet 16. juli 2013 Jeg tenkte på om det var greit å skrive på ekteskaps erklæring hver vår adresse etter bryllupet... Det går helt fint! Vi har nettopp gjort nettopp dét, og har mottatt prøvingsattesten uten noe om og men. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 16. juli 2013 #10 Del Skrevet 16. juli 2013 Det skulle da bare mangle om det var en lov som forbød gifte å ikke bo sammen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 16. juli 2013 #11 Del Skrevet 16. juli 2013 Det skulle da bare mangle om det var en lov som forbød gifte å ikke bo sammen. Du mener at særboerskap ikke være lovlig, eller at det bare skulle mangle at man som gifte får velge hvor man selv ønsker å bo, enten det er sammen eller hver for seg? Er det førstnevnte må jeg bare stille spørsmålet: hvorfor? Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 16. juli 2013 #12 Del Skrevet 16. juli 2013 Du mener at særboerskap ikke være lovlig, eller at det bare skulle mangle at man som gifte får velge hvor man selv ønsker å bo, enten det er sammen eller hver for seg? Er det førstnevnte må jeg bare stille spørsmålet: hvorfor? Mvh Yvonne Sistnevnte. Selvfølgelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #13 Del Skrevet 16. juli 2013 Det er lov hvis det er sant at dere ikke bor sammen. Å lyve for staten er på generelt grunnlag forbudt. Anonymous poster hash: cbb1e...a64 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #14 Del Skrevet 16. juli 2013 Det er mest skattemessig dette har betydning for norske statsborgere om jeg ikke tar feil. Anonymous poster hash: b5ade...e48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #15 Del Skrevet 14. februar 2021 Spør av uvitenhet; hvordan skattes man når man er gift, men ikke én husholdning? Ingen fradrag? Da skatter man som man eier/bor for seg selv? Hva med...arv? Av bolig? Er det ektefelle som arver den? (Uten barn) hva om man får barn, eller har særkullsbarn? Får særkullsbarna alt? Ingen ting av f.eks dødsforsikring? Jeg forstår ikke. Bør man skeive testamente her og, slik samboere oppfordres til, før de gifter seg? Anonymkode: ca379...d0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #16 Del Skrevet 14. februar 2021 Anglofil skrev (På 14.7.2013 den 21.46): Ja, det er lov, eller: jeg har aldri hørt at det ikke er lov er vel riktigere å si. Mannen og jeg har folkeregistrerte adresser i to forskjellige deler av landet (han sørlandet og jeg østlandet), og det har aldri vært et problem. Har aldri meldt i fra om det noe sted, men måtte si i fra ift skatten i år, og det var ihvertfall ikke et problem for skatteetaten. Og har heller aldri hørt at det ikke er lov, og kan ikke skjønne hvorfor det skulle være ulovlig heller, ihvertfall så lenge man er ærlig om det. Mvh Yvonne Det er IKKE lov for gifte med utenlandsk borgere å bo på hver sin adresse. Da vil man miste oppholdstillatelsen og bli sendt ut av landet. Anbefales IKKE! Anonymkode: ef70a...a1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå