AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #1 Skrevet 13. juli 2013 Har en nydelig og frisk gutt på 8 mnd som er langt over gjennomsnittet når det gjelder vekt. Jeg bekymrer meg ikke da flere i familien har hatt store babyer som nå har blitt flotte slanke barn. Problemet er at jeg er så lei av å få så mange kommentarer på vekten hans. "Han der blir bare større og større" "Hvordan klarer du å gå rundt og bære på han?" "Blir du ikke ødelagt i ryggen" "Sjekk de lårene da" osv.. Eier ikke folk sosiale antenner? Dette er jo barnet mitt, selvfølgelig er han ikke for tung for meg!Anonymous poster hash: cce51...7a8 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #2 Skrevet 13. juli 2013 Jeg ville vel kanskje bare respondert med "Synes du det var en hyggelig ting å si" og så ikke svart mer på samtalen og avsluttet den relativt raskt. Men du må jo skille mellom "så god og rund"(kompliment) og "klarer du bære på han der, hjelp så svær" osv(ikke kompliment). Anonymous poster hash: a5d89...3f4 2
Gjest Nikki09 Skrevet 13. juli 2013 #3 Skrevet 13. juli 2013 Vet hvordan det er. Jenta mi er 9 mnd og 12 kg. Hun er riktignok lang, men allikevel en liten bolle ligger over snittet både på lengde og vekt. folk kommenterer støtt og stadig at hun er rund. Jeg har til og med fått høre at jeg burde kutte ned på maten hennes for at hun ikke skal bli tykk som barn/tenåring... Tok det opp med helsesøster, og hun sa at jeg kunne forklare de -tullingene- at det bare var sunt med tykke babyer! Så lenge ikke helsestasjonen reagerer så bare blås i hva andre sier! 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #4 Skrevet 13. juli 2013 Oi jenta mi på 2 og et halvt er 13 kg.Anonymous poster hash: 15ac4...cfd
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #5 Skrevet 13. juli 2013 Oi jenta mi på 2 og et halvt er 13 kg.Anonymous poster hash: 15ac4...cfd Veldig konstruktivt innlegg i denne tråden Anonymous poster hash: 665d3...f6d 6
Gjest Duftlys Skrevet 13. juli 2013 #6 Skrevet 13. juli 2013 Jeg har og en stor baby. Kjempelang:D Får høre det heile tida. Sier bare: "Jammen hva kan du forvente da når du ser meg og mannen" (Vi er 182 og 195 høye hahahaha). Men er enig at det er en uting å kommentere. Noen er såre på sånt. Jeg er ikke det, men forstår andre er det:) Ei på barselgruppa mi har en knøttliten jente. Føler nok på det ho også, da hennes unge alltid er "minst".
Myrthel Skrevet 13. juli 2013 #7 Skrevet 13. juli 2013 Det er en uting å kommentere kropper. Min eldste datter var motsatt av hva du (TS) beskriver. Hun veide i underkant av 7 kg som ettåring, men hun spiste godt og var aktiv til 1000... Da hun begynte i førsteklasse var hun minst. Tynn, spinkel og liten. Jeg var aldri bekymret, for jenta mi spiste sunn og god mat - og heller ikke lite. I 4. eller 5. klasse var de hos helsesøster, og hun hadde veid og målt jenta mi - og fortalt henne at hun kom ikke til å bli høyere enn 1,50 som voksen. Dette syntes jenta mi var leit å høre og jeg ble irritert over en slik uttalelse fra helsesøster. Nå er jenta ferdig med ungdomsskolen og hun nærmer seg 1.70 i høyde (og ser ikke ut til ut til å stoppe ennå). Hun er fortsatt veldig slank, men hun har fine former. Var rimelig lei av bemerkninger om hvor liten og tynn hun var. Jeg hadde vært akkurat lik som barn, derfor bekymret det meg ikke en smule. Mellomstefrøkna var litt mere "bolle" som baby - og jammen meg fikk vi høre det også.. Nå er hun også ei høy (1.70) jente, som er syltynn... Så jeg er glad jeg svarte litt kvast på kommentarer om høyde og vekt da de var små... 4
Thinkerbelle Skrevet 13. juli 2013 #8 Skrevet 13. juli 2013 Syns folk alltid skal ha ut av seg så mye rart!! Jenta mi var også litt rund når hun var ca 7 mnd, tror hun veide 9,7 på den kontrollen. Når vi veide henne sist på 15 mnd kontroll, veide hun 9,8... Ikke tenk på vekten:) I forhold til kommentarer så blås i det, selv om jeg også syns det var sårt at alle skulle kommentere! Jeg sa alltid "Hun er heeelt perfekt!" og skrøt masse! Da var det mange som skjønte de kanskje hadde sagt det litt feil:) 1
Prinsessa88 Skrevet 13. juli 2013 #9 Skrevet 13. juli 2013 Samme her, mini er 3,5 mnd og veier 8 kg... Han er 65 lang så han er fin ifølge kurven hos helsesøster:) men alle kommenterer hvor stor han er osv..
Gjest Marmot Skrevet 13. juli 2013 #10 Skrevet 13. juli 2013 (endret) Sønnen min var skikkelig rund som baby. I dag er han 2 år og 7 mnd. og 13 kg, i tillegg til at han er like lang som en "normal" 4-åring. Så sånne kommentarer som det der er helt verdiløse. Endret 13. juli 2013 av Marmot
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #11 Skrevet 13. juli 2013 Oi jenta mi på 2 og et halvt er 13 kg.Anonymous poster hash: 15ac4...cfd Oi, da må hun være tynn? 12 kg er hva som er normalt for de som er 18 måneder!Anonymous poster hash: 2e0b2...f3e 5
Gjest RockOn Skrevet 13. juli 2013 #12 Skrevet 13. juli 2013 Jeg forstår uken problemet.. Er det sånn at man skal være tynn som baby også? Slankepresset har gått så til hodet på folk at de kommenterer vekta på en baby.. Er det en gang i livet man skal være "tykk" så er det vel som baby...
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #13 Skrevet 13. juli 2013 Sønnen min var og en stor baby, fikk en del kommentarer på det, til og med fra helsesøster innimellom. Innimellom var det litt kjipt, men jeg slo meg til ro med at han var en sunn og frisk baby som var akkurat som han skulle være, og han fulgte sin egen kurve. Han er 4 år nå og er fortsatt stor, ikke rund, bare veldig høy og robust. Anonymous poster hash: d27fb...623
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #14 Skrevet 13. juli 2013 Hadde konsekvennt svart "ja, ikke sannt, han er jo helt perfekt/nydelig og så god å kose på". Men jeg kan nok også kommentere størrelse, men passer alltid på at det er et kompliment som "så herlig og rund, eller lang og flott". Babyer i alle Fasonger ee fantastiskeAnonymous poster hash: 7cc90...f2c 1
enogto Skrevet 13. juli 2013 #15 Skrevet 13. juli 2013 "Han der blir bare større og større" - Ja, det er de skal. "Hvordan klarer du å gå rundt og bære på han?" - Jeg er kanskje litt sterkere enn deg. "Blir du ikke ødelagt i ryggen" - Hvorfor skulle jeg det? Kanskje du bærte ditt barn feil? "Sjekk de lårene da" - Jepp, skikkelige lårmuskler. 4
Gjest Duftlys Skrevet 14. juli 2013 #16 Skrevet 14. juli 2013 Samme her, mini er 3,5 mnd og veier 8 kg... Han er 65 lang så han er fin ifølge kurven hos helsesøster:) men alle kommenterer hvor stor han er osv.. Akkurat som min, bare han er 66 cm:) De er nydelige akkurat som de er <3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #17 Skrevet 14. juli 2013 Bestefar var 6 kg når han ble født og jeg vet ikke hvordar han ellers var de første årene men som voksen og på bilder jeg har sett av han som barn så var han alltid slank. TS si at du ikke liker kommentarene, el prøv å ignorer hva folk sier. Babyen din er perfekt Anonymous poster hash: 4db12...f12
pusla Skrevet 14. juli 2013 #18 Skrevet 14. juli 2013 Hadde konsekvennt svart "ja, ikke sannt, han er jo helt perfekt/nydelig og så god å kose på". i] Det var det jeg også stort sett svarte, tulla mi var også veldig rund. Men det spørsmålet jeg fikk mest av, var " a sier de på helsestasjonen?" Det spørsmålet irriterte meg litt etterhvert, samtidig var det greit å svare på da for heldigvis sa de på hs at det ikke var noe problem.
Sushi Skrevet 14. juli 2013 #19 Skrevet 14. juli 2013 Man trenger ikke å tolke alle kommentarer negativt heller da. Det er vanlig å kommentere størrelsen på babyer, da de er herlig forskjellige - noen gode og runde, andre lange og slanke. Jeg kommenterer også, men merker at hvis jeg sier at en unge er stor og god så får jeg helt andre reaksjoner enn hvis jeg sier at hun/han er liten og nett. Hva er problemet? Om man blir fornærmet over at noen sier at barnet er stort så overfører man sine egne forskrudde holdninger om kropp over på barna, mener jeg. Særlig om barnet bare får melk, for da er det jo ikke kostholdet som har "skylda". Men klart, folk sier sikkert mye dumt. Da synes jeg man kan fortelle dem det. 1
babysyk Skrevet 14. juli 2013 #20 Skrevet 14. juli 2013 åååh! jeg forstår deg så inderlig godt... Bare at her er det motsatt, hun er tynn, men normal i lengden.. 73 cm lang og 7,5 kg.. på tre mnd har hun bare lagt på seg 300 gram. Alle sier: "åj,er hun virkelig 9 mnd" "så liten hun er" "hun må da ikke få skikkelig mat"... (jada.. de sier det også) "hun er for tynn" til og med helsesøster har sagt det... ikke mindre en TO ganger og nå siste gangen sa hun at hun måtte ha jenta mi inn på kontroll om 1 mnd, for hun var redd for at hun ikke la på seg... det jeg mistenker etter at hun sa det er at hun kan ha allergi mot noe.. da kan de stoppe å vekse. Jeg mener alle kids er perfekt som de er, om de er tynne eller har litt på beina.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå