AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #1 Skrevet 13. juli 2013 Vi skal kjøpe ny bil, og har funnet en ganske dyr bil vi gjerne vil ha. Vi har ca 100-150 000 i egenkapital, og må ta opp nesten 300 000 i lån. Renten er på ca 5 %. Når jeg googler for å sjekke hva som er vanlig å ha i billån, så virker det som de fleste ikke har billån.. Evt type 50 000,-... Er dette vanlig? Alle i vår krets har billån så vidt jeg vet. Jeg skjønner at det varierer hvor mye folk har i lån, men det virker som om det er helt uvanlig å ha en del i billån. Vil si at selveste man kjenner av venner og kollegaer, stort sett har nye biler som koster minst 300', og nekter å tro at alle casher de ut? Vi har hatt biler i mange år, så vet at man selvfølgelig må ta høyde for drivstoff, forsikring osv. Vi har også råd til de månedlige utgiftene, men det er jo snakk om mye penger.. Er det noen som har billån i denne størrelsen? Anonymous poster hash: 7dca8...c96
Lille Rosa Skrevet 13. juli 2013 #2 Skrevet 13. juli 2013 (endret) Vi har ca halve, og syns det er helt greit. Kommer an på hvilke prioriteringer man har. Edit: skrivefeil Endret 13. juli 2013 av Lille Rosa
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #3 Skrevet 13. juli 2013 Feil overskrift. Sorry!Anonymous poster hash: 7dca8...c96
Gjest Gresshoppesang Skrevet 13. juli 2013 #4 Skrevet 13. juli 2013 Det er veldig vanlig å øke huslånet for å kjøpe bil. Renten på billån er vanligvis høyere enn renten på huslånet. I det lange løp betaler du på bilen hele løpetiden av huslånet, noe som ikke er økonomisk gunstig. Det går likevel an å betale litt mer på huslånet helt til bilen er nedbetalt. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #5 Skrevet 13. juli 2013 Det er også mange som har penger på konto, og kjøper bilen uten å ha lån. Det er mange faktorer som spiller inn: -Om man har mange penger på konto -Om man har rike foreldre/besteforeldre man får penger av/arver av -Om man har vært flink å spare -Om man er opp i åra har man gjerne spart seg opp penger over lang tid De som oftes må ta opp lån er gjerne de som: -de som er unge og ikke har hatt mulighet til å spare så mye enda -de som har nylig kjøpt seg bolig og bruker alle pengene på å betale huslån -de som ikke har rike foreldre, og må klare alt selv uten arv og andre midler -de som har brukt alle pengene hver måned og ikke brydd seg med å spare, lever livet -de som har null økonomisk innsikt, og bare bruker penger uten å forstå hvor pengene tar veien Anonymous poster hash: 943d6...43c
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #6 Skrevet 13. juli 2013 Vi har billån på begge bilene. 200.000 på den ene 120.000 på den andre. Vi er i etableringsfasen med jobber et godt stykke unna som krever gode biler. Det er ikke morsomt å ha billån, men sånn er det bare for vår del. Anonymous poster hash: 4fcb5...e28
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #7 Skrevet 13. juli 2013 Vi har billån på begge bilene. 200.000 på den ene 120.000 på den andre. Vi er i etableringsfasen med jobber et godt stykke unna som krever gode biler. Det er ikke morsomt å ha billån, men sånn er det bare for vår del.Anonymous poster hash: 4fcb5...e28 Kan jeg spørre hvor mye dere betaler i mnd, og hva dere har i inntekt/annen gjeld?Anonymous poster hash: 7dca8...c96
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #8 Skrevet 13. juli 2013 Vi har ikke billån og har to nokså rimelige biler (verdi ca 120.00 - 150.000 pr stykk). En ble betalt kontant, en ble delvis bakt inn i huslånet. Anonymous poster hash: 10469...50d
nuggets Skrevet 13. juli 2013 #9 Skrevet 13. juli 2013 Jeg har heller ikke billån. Min kostet 140.000 og jeg betalte kontant. Vil virkelig ikke ha billån, så jeg kjøpte en bil etter hvor mye jeg kunne få for de pengene jeg kunne betale der og da.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #10 Skrevet 13. juli 2013 Vi skal kjøpe ny bil, og har funnet en ganske dyr bil vi gjerne vil ha. Vi har ca 100-150 000 i egenkapital, og må ta opp nesten 300 000 i lån. Renten er på ca 5 %. Når jeg googler for å sjekke hva som er vanlig å ha i billån, så virker det som de fleste ikke har billån.. Evt type 50 000,-... Er dette vanlig? Alle i vår krets har billån så vidt jeg vet. Jeg skjønner at det varierer hvor mye folk har i lån, men det virker som om det er helt uvanlig å ha en del i billån. Vil si at selveste man kjenner av venner og kollegaer, stort sett har nye biler som koster minst 300', og nekter å tro at alle casher de ut? Vi har hatt biler i mange år, så vet at man selvfølgelig må ta høyde for drivstoff, forsikring osv. Vi har også råd til de månedlige utgiftene, men det er jo snakk om mye penger.. Er det noen som har billån i denne størrelsen? Anonymous poster hash: 7dca8...c96 Vi har bil til 1,5 mill (ja gubben har bil dilla) og den kjøpte vi uten lån. Men som flere sier, ta heller større boliglån om dere har mulighet til å refinansiere eller noe.Anonymous poster hash: 4d46a...ba6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #11 Skrevet 13. juli 2013 Vi bakte inn i boliglånet, renten på billån er jo mye høyere. Så har vi satt mye raskere nedbetalingstid på hele lånet slik at bilen i seg selv blir betalt ned i løpet av 5 år.Anonymous poster hash: 50890...3f4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #12 Skrevet 13. juli 2013 Vi skal kjøpe ny bil, og har funnet en ganske dyr bil vi gjerne vil ha. Vi har ca 100-150 000 i egenkapital, og må ta opp nesten 300 000 i lån. Renten er på ca 5 %. Når jeg googler for å sjekke hva som er vanlig å ha i billån, så virker det som de fleste ikke har billån.. Evt type 50 000,-... Er dette vanlig? Alle i vår krets har billån så vidt jeg vet. Jeg skjønner at det varierer hvor mye folk har i lån, men det virker som om det er helt uvanlig å ha en del i billån. Vil si at selveste man kjenner av venner og kollegaer, stort sett har nye biler som koster minst 300', og nekter å tro at alle casher de ut? Vi har hatt biler i mange år, så vet at man selvfølgelig må ta høyde for drivstoff, forsikring osv. Vi har også råd til de månedlige utgiftene, men det er jo snakk om mye penger.. Er det noen som har billån i denne størrelsen?Anonymous poster hash: 7dca8...c96 Spørsmålet er jo hvor mye du syns bilen er verdt. Er forskjellen på en kurrant bil til 100' og denne nok til at det dere må offre for mellomlegget er ok? Det kan utgjøre ferieturer, nye møbler, deltidsstilling ++? Så lenge svaret er ja så er det vel bare å kjøre på. Bare pass på å betal ned så dere ikke sitter igjen med mer lån enn bilverdi om noen år (reel mulighet mange støter på). Jeg ville aldri lånt til noe som taper seg i verdi - men det er meg og jeg ville brukt flere tiusener årlig på ferie, noe andre igjen syns ikke er verdt det. Anonymous poster hash: 4d0bb...336
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #13 Skrevet 13. juli 2013 Vi har bil til 1,5 mill (ja gubben har bil dilla) og den kjøpte vi uten lån. Men som flere sier, ta heller større boliglån om dere har mulighet til å refinansiere eller noe.Anonymous poster hash: 4d46a...ba6 Bil til 1,5mill er ikke bildilla men kaksesynndrom Anonymous poster hash: f20d3...afa 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #14 Skrevet 13. juli 2013 Har både hus og leilighet, og når ny bil skal kjøpes blir det å ta opp mer boliglån. Tror det er ganske vanlig. Anonymous poster hash: cfeb7...11e
jeg og ;) Skrevet 13. juli 2013 #15 Skrevet 13. juli 2013 Jeg hadde billån og betalte ganske høyt på det hver måned. Så fikk jeg huslån. Da hadde jeg avdragsfritt huslån i 1 år og betalte andel av avdrag på billån ++ for å bli kvitt billånet snarest. Det er lurest. Nå har jeg bare huslån igjen og en brukbar bil.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #16 Skrevet 13. juli 2013 Rentefritt billån gjennom jobben. Veldig vanlig. Anonymous poster hash: 39f96...449
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå