Gjest Rux Skrevet 13. juli 2013 #1 Skrevet 13. juli 2013 Jeg har kikket litt på forskjellige filtre til speilreflekskamera, men trenger nok en gang litt hjelp fra dere flinke fotoentusiaster Først av alt: Hva mener dere, gjør filtre nytte for seg, eller har de lettere for å ødelegge bildene? Ser at det er veldig delte meninger om dette Jeg har forresten et Canon EOS 400D, med originalobjektivet 18-55mm 1:3,5-5,6, og et 50mm objektiv 1:1,8 Lurer også på om det er stor forskjell på filtre ut i fra pris? Altså, jeg skjønner jo at et filter til 1000kr må være bedre enn et til 99kr, men jeg har nemlig tittet på ebay - og der er det jo veldig billig! Er det bare skvip da, eller kan det være brukbart for en nybegynner? Det jeg har sett på hittil er uv-filter, polariseringsfilter, ND-filter og macrofilter. Dette er først og fremst bare for å prøve ut litt forskjellig, det er ikke noe veldig spesielle ting jeg har planer om å bruke det til. Jeg har fått så mange gode råd her inne tidligere angående foto, så jeg håper noen vil ta seg tid til å skrible litt til meg denne gangen også. Alle synspunkter, tips og anbefalinger tas i mot med stor takk!
Guybrush Skrevet 13. juli 2013 #2 Skrevet 13. juli 2013 Polariseringsfiltre fjerner reflekser og er kjekt om man tar mye bilder på sjøen blant annet. Uv filter og det andre blir årlig talt mest for å beskytte glasset ytterst på objektivet da man lett kan gjøre postprosessering som fjerner nytten. Disse var langt mer interessante på film. Kvalitet går på passform, materialbruk, glassets motstandsevne, klarhet osv. Med det utstyret og kravene jeg tror dukkar vil det ikke være nødvendig å handle i høyeste ende av skalaen. Fotoutstyr er også alltid mye billigere i USA og Asia.
Gjest Rux Skrevet 13. juli 2013 #3 Skrevet 13. juli 2013 Polariseringsfiltre fjerner reflekser og er kjekt om man tar mye bilder på sjøen blant annet. Uv filter og det andre blir årlig talt mest for å beskytte glasset ytterst på objektivet da man lett kan gjøre postprosessering som fjerner nytten. Disse var langt mer interessante på film. Kvalitet går på passform, materialbruk, glassets motstandsevne, klarhet osv. Med det utstyret og kravene jeg tror dukkar vil det ikke være nødvendig å handle i høyeste ende av skalaen. Fotoutstyr er også alltid mye billigere i USA og Asia. Ok, da prøver jeg et polariseringsfilter tenker jeg Siden jeg bare knipser bilder for eget bruk og ikke akkurat ligger på noe avansert nivå så er det vel likegreit å kjøpe et til en grei pris på ebay da, så kan jeg heller investere i noe mer fancy om jeg skulle få ordentlig bruk for det senere. Tusen takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #4 Skrevet 14. juli 2013 Ikke kjøp filter før du har et opplevd behov for det! Filtre prakkes på spesielt førstegangskkjøpere av speilrefleks som ofte ikke vet bedre. Ja, filtre kan selvsagt ha en betydning, men som sagt ikke kjøp før du trenger det! UV filtre er ren beskyttelse for frontlinsen på objektivet ditt, som regel gir bruk av solblender mye bedre beskyttelse (og bilder!).Anonymous poster hash: 4065d...56c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå