Gå til innhold

Høstferien. Hva er poenget med den?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte muligens det ville vært tid til det også?

Om man underviser fire timer hver dag, la oss si fra 8.30-11.45, så får man rettet noen oppgaver og evaluert litt i de timene fra 12.15-15.30? (Jeg vet ikke hvor mange timer undervisning full stilling utgjør.)

Altså tid til både for og etterarbeid i løpet av arbeidsdagen. Dersom perioden fra skolen starter etter sommerferien og fram til høstferien var planlagt i løpet av sommeren, og perioden fra høstferien til jul ble planlagt mens elevene hadde høstferie, er det ikke så mange undervisningsuker det skal legges planer for? Pr periode mellom feriene?

Må jo være en mer gunstig ordning, slik at lærere slipper å ta med så mye arbeid hjem?

(Nå har jeg en jobb der jeg jobber når jeg ønsker og tar fri når det passer og synes ikke lærere er spesielt heldige. Joda, lange friperioder, men liten mulighet til å velge selv når de skal ha fri.)

En full undervisningspost i barneskolen utgjør ca 20 klokketimer med undervisning (elevene på mellomtrinnet har noen flere timer i uken). Dermed blir det vanskelig å få dekket opp det antall timer man skal undervise med den modellen du skisserer. Og let's face it: det er jo å undervise som er det morsomme med jobben, det var jo _derfor_ jeg ble lærer ;) Papirarbeidet og møtene jeg må i, kan jeg i sannhet styre meg for ... og det er de tingene som tar stadig mer tid i løpet av arbeidsdagen min.

Men igjen: den dagen noen kommer opp med en god og funksjonell løsning som gjør at jeg kan timeføre det jeg jobber og ta ut avspaseringen når _jeg_ ønsker det, uten at det går utover tiden jeg underviser og bruker på for- og etterarbeid til ren undervisning, så er jeg helt med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gresshoppesang

En full undervisningspost i barneskolen utgjør ca 20 klokketimer med undervisning (elevene på mellomtrinnet har noen flere timer i uken). Dermed blir det vanskelig å få dekket opp det antall timer man skal undervise med den modellen du skisserer. Og let's face it: det er jo å undervise som er det morsomme med jobben, det var jo _derfor_ jeg ble lærer ;) Papirarbeidet og møtene jeg må i, kan jeg i sannhet styre meg for ... og det er de tingene som tar stadig mer tid i løpet av arbeidsdagen min.

Men igjen: den dagen noen kommer opp med en god og funksjonell løsning som gjør at jeg kan timeføre det jeg jobber og ta ut avspaseringen når _jeg_ ønsker det, uten at det går utover tiden jeg underviser og bruker på for- og etterarbeid til ren undervisning, så er jeg helt med!

Fire timer undervisning pr dag gir jo tre timer til planlegging, møter, for og etterarbeid pr dag? I barneskolen er det ikke så mange stiler på fem sider som skal rettes hvert år?

Sikkert mye planlegging før timene da?

Hos oss har lærerne utviklingssamtalene inn i arbeidstiden. Det tar jo sikkert litt tid.

(Jeg prøver egentlig bare å forstå hva arbeidsukens siste 20 timer brukes til.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

. Hva med lærerens barn? Da får ikke de høst og vinterferie,

Det er jo bare å sende dem på tur med besteforeldre/onkler/tanter osv, det. Må bruke fantasien litt.

Anonymous poster hash: 1e418...e39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

(Jeg prøver egentlig bare å forstå hva arbeidsukens siste 20 timer brukes til.)

Du har stukket hånden din inn i et vepsebol. Lærere jobber 50-60 timer i uka, sånn er det visst bare, og om noen prøver å så tvil om dette så blir det bråk.

Anonymous poster hash: 1e418...e39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

. Hva med lærerens barn? Da får ikke de høst og vinterferie,

Og hva med barn av de som ikke er lærere, som har foreldre som jobber i høst- og vinterferien som alle andre?

Anonymous poster hash: 1e418...e39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire timer undervisning pr dag gir jo tre timer til planlegging, møter, for og etterarbeid pr dag? I barneskolen er det ikke så mange stiler på fem sider som skal rettes hvert år?

Sikkert mye planlegging før timene da?

Hos oss har lærerne utviklingssamtalene inn i arbeidstiden. Det tar jo sikkert litt tid.

(Jeg prøver egentlig bare å forstå hva arbeidsukens siste 20 timer brukes til.)

Jeg jobber i barneskolen, på mellomtrinnet (5.-7. trinn), og kan skissere min arbeidshverdag:

Jeg har som sagt 20 undervisningstimer per uke, men i tillegg til det så har jeg 1 time og 15 minutter inspeksjon ("vakt" ute i friminuttene) og drøyt halvannen time med "spisevakt" i uken (elevene har 20 minutter spisetid før storefri. Dette er ikke i undervisningstimen, men ligger mellom timen de har avsluttet og storefri). Da har de tilsyn, fortrinnsvis ved at lærer leser for dem eller at vi samtaler om aktuelle nyhetssaker etc.

Etter undervisning har jeg to dager i uken pliktig oppmøte i det vi kaller "fellestid". Her legges alt fra personalmøter til informasjonsøkter fra eksterne instanser til felles arbeid med å rydde lagerrommet i gymsalen/boklageret/biblioteket el.l. Disse møtene varer i hhv 2 timer og 1,5 timer (to timer den ene dagen, halvannen den andre). To dager i uken har jeg trinnmøte med de jeg jobber på trinn med (nå har vi selv valgt å fordele dette over to dager fremfor en, da de jeg har jobbet med ikke har hatt fulle stillinger i år, og et felles møtetidspunkt har vært vanskelig å få til, så akkurat her er vel ikke vår modell helt representativ for hvordan andre organiserer ukene sine). Disse møtene har en tidsramme på ca. 1 time hver. På disse møtene har vi laget det vi kaller "periodeplaner", altså hvilke temaer vi skal gjennom i de ulike fagene de neste x antall ukene, vi grovplanlegger uken som kommer (turer? Andre "ekstraordinære ting"? Skal det være prøver i noen fag? I så fall når?) og noterer ned beskjeder som må ut til alle på ukeplan/ukebrev. Ellers går det en del tid på å snakke om elever og eventuelle utfordringer i klassene (og bare for å oppklare eventuelle misforståelser: det er faglige samtaler om pedagogiske utfordringer el.l. Vi er organisert slik at det er "våre elever" og ikke bare den enkelte kontaktlærer sine).

De resterende timene i løpet av uken bruker jeg på

- kommunikasjon med foresatte/eksterne aktører (PPT, BUP, helsesøster, barnevern etc) om elever (små og store ting, alt fra glemte bøker til dødsfall i familien)

- kommunikasjon med kolleger og ledelse (alt fra informasjonsskriv som skal leses, til samtaler om ting som angår fag eller elever)

- lage (forhåpentlig) gode undervisningsopplegg

- detaljforberede undervisningen for de neste dagene. Eventuelt lage oppgaver/presentasjoner til dette.

- skrive ukeplaner/ukebrev, lage prøver.

- kopiere. Det er latterlig hvor mye tid som går til dette. Både fordi kopimaskiner er lunefulle ("papirstopp!"), men også fordi det er mye som "skal" kopieres.

- "rette" innlevert arbeid. Det er en misforståelse at vi bare "retter" tekster som kommer inn. Vi bruker mye tid på å gå gjennom det elevene har gjort i de ulike fagene, så arbeidsbøker etc blir samlet inn og gått gjennom. Rettingen er ikke lenger som den var da jeg gikk på skolen, da "frøken" bare satte røde streker under feilene, og det er grunnen til at jeg setter ordet i dobbeltfnutter; nå er det mer veiledning til veien videre. Elevene får beskjed om hva som var bra og hvorfor, og hva som kan bli bedre og hvordan. Dette tar tid!

- skrive rapporter, vurderinger etc. Alt fra vurderinger i forkant av utviklingssamtaler med den enkelte elev til vurdering av en enkelt prøve. Rapporter fra enkeltepisoder, eller rapporter om enkeltelever til eksterne institusjoner.

- To ganger i året har vi utviklingssamtaler med elever og foresatte. I forkant av disse skal vurdering av den enkelte elevs skolefaglige prestasjoner for den siste perioden skrives, og de sosiale forholdene for den enkelte elev skal reflekteres over. Tilslutt skal (konkrete) mål til "hva som kan bli bedre" formuleres. Dette arbeidet tar meg anslagsvis 45 minutter per elev per semester. Selve samtalen har en tidsramme på 30 minutter (men mange foresatte har behov for lenger tid, så det haler ofte ut). I etterkant skal målene formuleres skriftlig og "avtalen" sendes hjem. Eventuelle ekstraoppgaver eller annet vi ble enige om på samtalen skal finnes frem/forberedes/videreformidles. Dette tar anslagsvis minst 15 minutter per elev.

- I tillegg kommer tiden som går med til individuell faglig oppdatering: er jeg som norsklærer til en hver tid oppdatert på de nye rettskrivingsnormene og -reglene, for eksempel?

Jeg jobber ikke "50-60 timer i uken, sånn er det visst bare", som en anonym over her kommenterte. Men at jeg jobber mine 43,5 timer, som dermed utgjør like mange arbeidstimer i løpet av et arbeidsår som det gjør for alle andre arbeidstaker, det gjør jeg. Jobber jeg derimot noe utover det, så får jeg ikke avspasert det. Til sammenlikning så jobber min mann i en privat bedrift. Han har kontrakt på en normal arbeidstid (37,5 timer i uken + lunsj). Alt utover det kan han avspasere. I og med at vi ikke har barn (ennå), jobber han like mye som meg (dvs sitter like lenge som meg på kontoret, og jobber litt fra hjemmekontor hvis jeg sitter og retter på kveldene, helger og i ferier). Resultatet er at han de siste årene har hatt anledning til å ta ut like mye ferie som jeg har ferie: han tar ut 6 uker i sommer (jeg har syv), en uke i høstferien, fri hele romjulen, en uke i vinterferien og fri i påsken. I tillegg har han en drøy uke igjen som han har "sjonglert" litt med slik at han har kunnet ta seg noen fridager i forbindelse med møter og kurs andre steder i landet. Dermed føler jeg meg rimelig sikker på at også jeg har arbeidet meg opp disse feriene i løpet av året, selv om jeg ikke fører timelister ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gresshoppesang

Jeg jobber i barneskolen, på mellomtrinnet (5.-7. trinn), og kan skissere min arbeidshverdag:

Jeg har som sagt 20 undervisningstimer per uke, men i tillegg til det så har jeg 1 time og 15 minutter inspeksjon ("vakt" ute i friminuttene) og drøyt halvannen time med "spisevakt" i uken (elevene har 20 minutter spisetid før storefri. Dette er ikke i undervisningstimen, men ligger mellom timen de har avsluttet og storefri). Da har de tilsyn, fortrinnsvis ved at lærer leser for dem eller at vi samtaler om aktuelle nyhetssaker etc.

Etter undervisning har jeg to dager i uken pliktig oppmøte i det vi kaller "fellestid". Her legges alt fra personalmøter til informasjonsøkter fra eksterne instanser til felles arbeid med å rydde lagerrommet i gymsalen/boklageret/biblioteket el.l. Disse møtene varer i hhv 2 timer og 1,5 timer (to timer den ene dagen, halvannen den andre). To dager i uken har jeg trinnmøte med de jeg jobber på trinn med (nå har vi selv valgt å fordele dette over to dager fremfor en, da de jeg har jobbet med ikke har hatt fulle stillinger i år, og et felles møtetidspunkt har vært vanskelig å få til, så akkurat her er vel ikke vår modell helt representativ for hvordan andre organiserer ukene sine). Disse møtene har en tidsramme på ca. 1 time hver. På disse møtene har vi laget det vi kaller "periodeplaner", altså hvilke temaer vi skal gjennom i de ulike fagene de neste x antall ukene, vi grovplanlegger uken som kommer (turer? Andre "ekstraordinære ting"? Skal det være prøver i noen fag? I så fall når?) og noterer ned beskjeder som må ut til alle på ukeplan/ukebrev. Ellers går det en del tid på å snakke om elever og eventuelle utfordringer i klassene (og bare for å oppklare eventuelle misforståelser: det er faglige samtaler om pedagogiske utfordringer el.l. Vi er organisert slik at det er "våre elever" og ikke bare den enkelte kontaktlærer sine).

De resterende timene i løpet av uken bruker jeg på

- kommunikasjon med foresatte/eksterne aktører (PPT, BUP, helsesøster, barnevern etc) om elever (små og store ting, alt fra glemte bøker til dødsfall i familien)

- kommunikasjon med kolleger og ledelse (alt fra informasjonsskriv som skal leses, til samtaler om ting som angår fag eller elever)

- lage (forhåpentlig) gode undervisningsopplegg

- detaljforberede undervisningen for de neste dagene. Eventuelt lage oppgaver/presentasjoner til dette.

- skrive ukeplaner/ukebrev, lage prøver.

- kopiere. Det er latterlig hvor mye tid som går til dette. Både fordi kopimaskiner er lunefulle ("papirstopp!"), men også fordi det er mye som "skal" kopieres.

- "rette" innlevert arbeid. Det er en misforståelse at vi bare "retter" tekster som kommer inn. Vi bruker mye tid på å gå gjennom det elevene har gjort i de ulike fagene, så arbeidsbøker etc blir samlet inn og gått gjennom. Rettingen er ikke lenger som den var da jeg gikk på skolen, da "frøken" bare satte røde streker under feilene, og det er grunnen til at jeg setter ordet i dobbeltfnutter; nå er det mer veiledning til veien videre. Elevene får beskjed om hva som var bra og hvorfor, og hva som kan bli bedre og hvordan. Dette tar tid!

- skrive rapporter, vurderinger etc. Alt fra vurderinger i forkant av utviklingssamtaler med den enkelte elev til vurdering av en enkelt prøve. Rapporter fra enkeltepisoder, eller rapporter om enkeltelever til eksterne institusjoner.

- To ganger i året har vi utviklingssamtaler med elever og foresatte. I forkant av disse skal vurdering av den enkelte elevs skolefaglige prestasjoner for den siste perioden skrives, og de sosiale forholdene for den enkelte elev skal reflekteres over. Tilslutt skal (konkrete) mål til "hva som kan bli bedre" formuleres. Dette arbeidet tar meg anslagsvis 45 minutter per elev per semester. Selve samtalen har en tidsramme på 30 minutter (men mange foresatte har behov for lenger tid, så det haler ofte ut). I etterkant skal målene formuleres skriftlig og "avtalen" sendes hjem. Eventuelle ekstraoppgaver eller annet vi ble enige om på samtalen skal finnes frem/forberedes/videreformidles. Dette tar anslagsvis minst 15 minutter per elev.

- I tillegg kommer tiden som går med til individuell faglig oppdatering: er jeg som norsklærer til en hver tid oppdatert på de nye rettskrivingsnormene og -reglene, for eksempel?

Jeg jobber ikke "50-60 timer i uken, sånn er det visst bare", som en anonym over her kommenterte. Men at jeg jobber mine 43,5 timer, som dermed utgjør like mange arbeidstimer i løpet av et arbeidsår som det gjør for alle andre arbeidstaker, det gjør jeg. Jobber jeg derimot noe utover det, så får jeg ikke avspasert det. Til sammenlikning så jobber min mann i en privat bedrift. Han har kontrakt på en normal arbeidstid (37,5 timer i uken + lunsj). Alt utover det kan han avspasere. I og med at vi ikke har barn (ennå), jobber han like mye som meg (dvs sitter like lenge som meg på kontoret, og jobber litt fra hjemmekontor hvis jeg sitter og retter på kveldene, helger og i ferier). Resultatet er at han de siste årene har hatt anledning til å ta ut like mye ferie som jeg har ferie: han tar ut 6 uker i sommer (jeg har syv), en uke i høstferien, fri hele romjulen, en uke i vinterferien og fri i påsken. I tillegg har han en drøy uke igjen som han har "sjonglert" litt med slik at han har kunnet ta seg noen fridager i forbindelse med møter og kurs andre steder i landet. Dermed føler jeg meg rimelig sikker på at også jeg har arbeidet meg opp disse feriene i løpet av året, selv om jeg ikke fører timelister ;)

Da er 28,25 timer hver uke bundet opp og det er 9,25 timer igjen til den planleggingen som ikke blir gjort på trinnmøte osv.

Grovplanleggingen ligger på trinnmøtene.

Hvor mye tid bruker man egentlig på å diskutere elever? Er det ikke mye de samme problemstillingene som går igjen og de elevene som har lærevansker har støttepedagog?

Jeg sendte sms til mine lærervenninner (to på barneskolen og en på ungdomsskolen) om de jobbet 43,5 time hver eneste uke i skoleåret, men ingen av dem gjorde det. Hun ene fortalte at i periodene det er utviklingssamtaler går det gjerne så mange timer, hun på ungdomsskolen sa det gikk med mer tid også når tentamene skal rettes. En av dem svarte også at når man ble rutinerte på behandling av elever og undervisningsopplegg brukes det mindre timer enn når man er fersk.

Dette tyder på at det er noe forskjeller på hvor mange timer lærere jobber i uken. (Uten at jeg setter i tvil at enkelte lærere faktisk jobber 60 timer uken.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er 28,25 timer hver uke bundet opp og det er 9,25 timer igjen til den planleggingen som ikke blir gjort på trinnmøte osv.

Grovplanleggingen ligger på trinnmøtene.

Hvor mye tid bruker man egentlig på å diskutere elever? Er det ikke mye de samme problemstillingene som går igjen og de elevene som har lærevansker har støttepedagog?

Jeg sendte sms til mine lærervenninner (to på barneskolen og en på ungdomsskolen) om de jobbet 43,5 time hver eneste uke i skoleåret, men ingen av dem gjorde det. Hun ene fortalte at i periodene det er utviklingssamtaler går det gjerne så mange timer, hun på ungdomsskolen sa det gikk med mer tid også når tentamene skal rettes. En av dem svarte også at når man ble rutinerte på behandling av elever og undervisningsopplegg brukes det mindre timer enn når man er fersk.

Dette tyder på at det er noe forskjeller på hvor mange timer lærere jobber i uken. (Uten at jeg setter i tvil at enkelte lærere faktisk jobber 60 timer uken.)

For å ha det på det rene: jeg har jobbet som lærer i 10 år, som jeg er ikke "fersk" ;)

Og ja, det er nok helt klart forskjeller på hvor mange timer en lærer jobber i uken. Akkurat som det er forskjeller på hvor mange timer en revisor jobber i uken. Og det er forskjell på hvor mange timer jeg jobber i uken fra uke til uke også, akkurat som det er for en revisor. I utviklingssamtaleukene jobber jeg for eksempel mye mer enn ellers. Men nå fører jeg ikke timer lenger, og har kun min mann å sammenlikne det med.

Du spør om det er nødvendig å diskutere elever på hvert møte. Jeg mener et ubetinget ja på det. Ja, hva faglige utfordringer og "spes.elever" angår, så er det lite som forandrer seg fra uke til uke. Men disse som har ulike utfordringer knyttet til atferd krever tett oppfølging fra alle lærere som har dem, og det må derfor samtales om. Mener jeg og mitt team. Og for øvrig er det svært få timer til det du kaller "støttepedagog" for elever med fagvansker på min skole, så de krever mye oppfølging av de enkelte faglærerne, de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gresshoppesang

Og ja, det er nok helt klart forskjeller på hvor mange timer en lærer jobber i uken.

Ja. Ok. Da kan du tenke på dette neste gang debatten om avspasering for lærere dukker opp; det er de lærerne som jobber minst som sørger for at allmuen blir oppgitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og ja, det er nok helt klart forskjeller på hvor mange timer en lærer jobber i uken. Akkurat som det er forskjeller på hvor mange timer en revisor jobber i uken. Og det er forskjell på hvor mange timer jeg jobber i uken fra uke til uke også, akkurat som det er for en revisor.

Men en revisor får jo betalt for hvor mye han/hun jobber, mens en lærer får betalt for å jobbe 43,5 timer i uken uansett hvor mye vedkommende jobber. Det blir ikke det samme i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 1e418...e39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlenge? Lærere har allerede over en uke påskeferie. Avskaff disse feriene, og la dem jobbe som vanlige folk i stedet!

Anonymous poster hash: 1e418...e39

så mye du hadde imot lærere da :P hvis du syns det er kjipt med lite ferie så burde du kanskje ha skaffet et annet yrke. Jeg tror ikke du hadde klagd om du hadde fri i høstferien. Men lærere har ganske mye mer arbeid enn å sitte på rævva 9-15 hver ukedag

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Knis*

Det er ikke avspasering. De fleste lærere jeg vet om jobber vel til kl. 14 hver dag, og jobber i hvert fall mindre enn jeg gjør en vanlig uke.

Anonymous poster hash: 1e418...e39

Jeg er en av de lærerne som går med en gang jeg har lov til det, det vil si kl 15. Det er bunden arbeidstid fra kl 8-15. Jeg har bare sittet over tiden de gangene jeg har hatt foreldresamtaler eller vært på kurs - ellers går jeg alltid hjem.

Hvorfor gjør jeg det? Det er flere grunner, egentlig. "Arbeidsrommet" der lærerne på trinnet vårt sitter er veldig lite og det er akkurat plass til en pult til hver. Vi har et mini-vindu, men det ble ødelagt og går ikke an å lukke opp - så det er trang luft og egentlig ikke akkurat et rom man har lyst til å være i etter ørten timer med undervisning.

I klasserommene har vi smartboards og jeg bruker disse mye. Timene mine må dermed forberedes på PC. Vi har en PC fordelt på seks lærere på arbeidsrommet og de jeg deler med er ikke akkurat raske når de skal skrive inn et dokument eller svare på en mail. Dermed retter jeg bøker og prøver i bundet arbeidstid, slik at jeg slipper å dra med meg dette hjem. Vennene mine ser kun at jeg går hjem kl 15, men de vet ikke at jeg alltid bruker mye tid hjemme etter at barna har sovnet på forberedelse av timer til dagen etterpå, svare på mail, skrive vurderinger, fylle ut skjemaer, svare på skjemaer angående ADHD diagnoser, planlegge møter etc. Selv om man går fra jobben tidlig, så er det ikke gitt at de ikke har tatt med store mengder av jobben hjem :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

så mye du hadde imot lærere da

Det har jeg ikke, jeg har vært lærer selv.

Men det jeg har noe i mot, er den sutringen, streik osv., snakk om at lærere bør tjene så mye mer. Arbeidstidsordningen er særdeles gunstig, det hadde vært en drøm for andre arbeidstakere med noe lignende.

Anonymous poster hash: 1e418...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...