Gå til innhold

Høstferien. Hva er poenget med den?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Joda, jeg vet at i gamle dager var denne ferien til for at barn og unge skulle plukke poteter. Men nå om dagen er det ikke så mange som gjør dette lenger. Så hvorfor eksisterer denne ferien da?

Høstferien bør fjernes. Det er bare en ferie som er til for at lærerne skal få enda en uke ferie, som om ikke 9 ukers sommerferie er nok! Vinterferien er litt greiere med tanke på at man kan komme seg ut på ski og få trimmet litt, men strengt tatt burde den også blitt fjernet. Men når man har opparbeidet seg et gode, så er det visst umulig å fjerne det.

Anonymous poster hash: 1e418...e39
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Avskaff høstferien og vinterferien! Så synes jeg heller man kan forlenge for eks. jule og påskeferien.

Anonymous poster hash: 70e5a...207
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Avskaff høstferien og vinterferien! Så synes jeg heller man kan forlenge for eks. jule og påskeferien.

Anonymous poster hash: 70e5a...207

Forlenge? Lærere har allerede over en uke påskeferie. Avskaff disse feriene, og la dem jobbe som vanlige folk i stedet!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oreokaka

Forlenge? Lærere har allerede over en uke påskeferie. Avskaff disse feriene, og la dem jobbe som vanlige folk i stedet!

Aner du hvor mye arbeid det er å være lærer? "Ferie" for lærere er velfortjent avspassering.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes lærere fortjener de feriene. Synes også det er fint for elevene så det er lettere å ikke bli skoletrøtt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det bare er lærerne som får ferie eller? "Ja, kjære elever, nå skal jeg og kollegene mine på høstferie, så får dere sitter her uten lærer i ei uke til vi kommer tilbake. Adjø"

Endret av Niennas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du vet at om vi vil at lærerene skal jobbe mer, så må vi og betale dem for mer arbeid? ;p

Anonymous poster hash: 65377...69a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror nok lærere jobber en del i ferier også.. Forberedelser.

Anonymous poster hash: a67b5...224
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Så søtt, her har vi enda en jævel som tror at 30 10-siders stiler retter seg selv, at undervisningsopplegget og skoleåret legger seg opp helt av seg selv :) Elevene skriver selvsagt rapporter om seg selv som elev som de leverer inn selv, og det er foreldre og elever som har styringen på foreldremøter.

Er ganske sikker på at lærere jobber mer enn "vanlige folk"

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at lærere er så ajour jobbmessig at de kan flate helt ut i høstferien og vinterferien..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aner du hvor mye arbeid det er å være lærer? "Ferie" for lærere er velfortjent avspassering.

*Knis*

Det er ikke avspasering. De fleste lærere jeg vet om jobber vel til kl. 14 hver dag, og jobber i hvert fall mindre enn jeg gjør en vanlig uke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tviler på at lærere er så ajour jobbmessig at de kan flate helt ut i høstferien og vinterferien..

Nei, de minst talentfulle som må jobbe seg ihjel for å lære seg det de skal lære fra seg må kanskje jobbe litt i feriene. Antall lærere med 2 fra vgs i sentrale fag gikk vel i taket noen år. Men "heldigvis" må de nå ha hele 3 i karakter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, jeg vet at i gamle dager var denne ferien til for at barn og unge skulle plukke poteter. Men nå om dagen er det ikke så mange som gjør dette lenger. Så hvorfor eksisterer denne ferien da? Høstferien bør fjernes. Det er bare en ferie som er til for at lærerne skal få enda en uke ferie, som om ikke 9 ukers sommerferie er nok! Vinterferien er litt greiere med tanke på at man kan komme seg ut på ski og få trimmet litt, men strengt tatt burde den også blitt fjernet. Men når man har opparbeidet seg et gode, så er det visst umulig å fjerne det. Anonymous poster hash: 1e418...e39

Du har visst lite greie på det du uttaler deg om. Lærere har 7 (ikke 9) uker sommerferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så søtt, her har vi enda en jævel som tror at 30 10-siders stiler retter seg selv, at undervisningsopplegget og skoleåret legger seg opp helt av seg selv :) Elevene skriver selvsagt rapporter om seg selv som elev som de leverer inn selv, og det er foreldre og elever som har styringen på foreldremøter.

Er ganske sikker på at lærere jobber mer enn "vanlige folk"

Tror nok du undervurderer "vanlige folk" mer enn jeg undervurderer lærerne!

Og om en lærer har en klasse på 30 som skriver 10-siders stiler, så har den læreren gjort en FANTASTISK dårlig jobb! 5-6 håndskrevne sider er rikelig, om man går utover dette, så bruker man for mange ord. Selv fikk jeg 5 i norsk skriftlig, begge målformer, og 6 i muntlig, så jeg var ikke så forbannet dyktig. Men broren min fikk 6 i norsk hovedmål skriftlig som den eneste av en meget streng lærer (jeg har spurt ham i senere tid, ingen andre har oppnådd det hos ham), og han skrev som regel 5 sider.

Om du har elever som skriver dobbelt så mye som dette, så bør du gjøre en bedre jobb med å få elevene til å holde seg til saken uten å overdrive.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

*Knis*

Det er ikke avspasering. De fleste lærere jeg vet om jobber vel til kl. 14 hver dag, og jobber i hvert fall mindre enn jeg gjør en vanlig uke.

Så må man tenke på innsats per time også. Å holde kustus på 20 elever er uten tvil travelt, spesielt i disse dager når oppdragelsen blir overlatt til skolen.

Anonymous poster hash: 9ca44...920

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, de minst talentfulle som må jobbe seg ihjel for å lære seg det de skal lære fra seg må kanskje jobbe litt i feriene. Antall lærere med 2 fra vgs i sentrale fag gikk vel i taket noen år. Men "heldigvis" må de nå ha hele 3 i karakter.

Jeg hadde egentlig lovet meg selv å ikke involvere meg i flere "lærere har så mye ferie"-diskusjoner, men jeg klarer bare ikke la være. Kjemper et tapende slag, jada, jeg vet, men det får gå.

For jeg blir så fantastisk provosert av sånne idiotiske utsagn som du kommer med! Du har tydeligvis ingen greie på det du snakker om. Jeg gikk ut fra videregående med 4,8 i snitt, men bruker allikevel mye tid i feriene på å forberede de neste ukene, samt bearbeide de foregående. Og det er ikke fordi jeg "er talentløs". Snarere tvert i mot, får jeg høre. Men det er faktisk slik at det ikke er nok å _kunne_ fagstoff når man er lærer, man må også kunne formidle det, man må lage (gode) opplegg som fungerer for den klassen man til en hver tid har -og dette tar tid. Selv om man kan fagstoffet opp og med og i mente.

For øvrig er det ikke sånn at jeg som lærer jobber 8.30-14.00, selv om det er da elevene er på skolen. Slike utsagn beviser bare at du virkelig ikke vet hva du snakker om. Og hvis det er tilfelle at "alle dine lærervenner", forutsatt at de er faglærte lærere i fulltidsstillinger, jobber så lite, så er de dessverre de råtne eggene i denne kurven. For ja, råtne egg finner du i _alle_ kurver.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har visst lite greie på det du uttaler deg om. Lærere har 7 (ikke 9) uker sommerferie.

Det varierer nok. Etter å ha sjekket den lokale skolen, ser jeg at lærerne har 8 ukers sommerferie i 2013. Elevene har 8,5 uker. Mener å huske at det var mer sist jeg hørte noe om dette, så ble vel "litt lite" ferie for dem dette året. Det kommer jo an på skoleruta ellers, i år var det vel ingen kollisjon i bevegelige helligdager osv, men et skoleår skal uansett være 190 dager, så da blir det litt flere dager før ferien. I tillegg lang juleferie, det spiller også inn, så at det har vært nærmere 9 uker ved noen tilfeller er jeg temmelig sikker på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde egentlig lovet meg selv å ikke involvere meg i flere "lærere har så mye ferie"-diskusjoner, men jeg klarer bare ikke la være. Kjemper et tapende slag, jada, jeg vet, men det får gå.

For jeg blir så fantastisk provosert av sånne idiotiske utsagn som du kommer med! Du har tydeligvis ingen greie på det du snakker om. Jeg gikk ut fra videregående med 4,8 i snitt, men bruker allikevel mye tid i feriene på å forberede de neste ukene, samt bearbeide de foregående. Og det er ikke fordi jeg "er talentløs". Snarere tvert i mot, får jeg høre. Men det er faktisk slik at det ikke er nok å _kunne_ fagstoff når man er lærer, man må også kunne formidle det, man må lage (gode) opplegg som fungerer for den klassen man til en hver tid har -og dette tar tid. Selv om man kan fagstoffet opp og med og i mente.

For øvrig er det ikke sånn at jeg som lærer jobber 8.30-14.00, selv om det er da elevene er på skolen. Slike utsagn beviser bare at du virkelig ikke vet hva du snakker om. Og hvis det er tilfelle at "alle dine lærervenner", forutsatt at de er faglærte lærere i fulltidsstillinger, jobber så lite, så er de dessverre de råtne eggene i denne kurven. For ja, råtne egg finner du i _alle_ kurver.

Still deg spørsmålene:

-Er det mulig at de som er smartest blant lærere også er de som jobber minst, uten at det nødvendigvis fører til dårligere læringsutbytte for elevene?

-Er det mulig at man kan jobbe mindre enn f.eks. deg uten å være noe råttent egg, men kanskje derimot blant de som er mest vellykket i yrket?

-Er det umulig at det er en sammenheng mellom bruk av arbeidstid og intelligens?

Ikke ta inn deg selv her nå, men tenk generelt.

Jeg hadde for øvrig 5,32 i snitt fra vgs. Åtte 6'ere og 17 5'ere på vitnemålet. Ikke så veldig fantastisk, men greit å unngå disse 4'erene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg vet at i gamle dager var denne ferien til for at barn og unge skulle plukke poteter. Men nå om dagen er det ikke så mange som gjør dette lenger. Så hvorfor eksisterer denne ferien da?

Høstferien bør fjernes. Det er bare en ferie som er til for at lærerne skal få enda en uke ferie, som om ikke 9 ukers sommerferie er nok! Vinterferien er litt greiere med tanke på at man kan komme seg ut på ski og få trimmet litt, men strengt tatt burde den også blitt fjernet. Men når man har opparbeidet seg et gode, så er det visst umulig å fjerne det.

Hvis høst og vinterferie fjernes, er det kun en ting som vil skje:

og det er at problemet med at foreldre tar unger ut av skolen midt i året for å dra på ferie, øker

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...