Gå til innhold

Ferieavvikling i permisjonstid

Ella

Anbefalte innlegg

Ok, jeg er helt grønn! Derfor må jeg spørre dere:

Jeg har nå fødselspermisjon. Har 52 uker med 80% lønn. Mannen min er under rehabilitering, derfor får jeg hans fedrekvote på 4 uker. Altså har jeg 52 uker permisjon totalt (?). Tidsrommet er fra begynnelsen av februar 2004 til begynnelsen av februar 2005. Jeg er statsansatt.

Jeg lurte på dette med ferieavvikling. Hvordan skal dette gjøres? Jeg har 5 ukers ferie.

1) Er ferien på 5 uker egentlig inkludert i permisjonstiden på 52 uker eller kommer den utenom?

2)Må jeg avvikle ferie i permisjonstiden? Eller bare deler av den?

3)Dersom jeg tar ut f.eks. 3 uker ferie i juli, blir permisjonen min da forskjøvet tre uker (til slutten av februar?).

4)Opparbeider jeg meg feriepengegrunnlag i permisjonstiden (selv om jeg tar ut ferie i denne tiden) slik at jeg får ferie med feriepenger sommeren 2005?

5) Er det noe som er lurt å gjøre? Noen geniale råd?

Ok, dette ble mange spørsmål. Håper noen av dere forstår spørsmålene mine og kan svare meg :-) . Jeg har forsøkt å lese meg til svarene selv, men.... Som sagt, så er jeg litt ute på viddene når det gjelder dette.

Vennlig hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurte på dette med ferieavvikling. Hvordan skal dette gjøres? Jeg har 5 ukers ferie.  

1) Er ferien på 5 uker egentlig inkludert i permisjonstiden på 52 uker eller kommer den utenom?

Den kommer utenom.

2)Må jeg avvikle ferie i permisjonstiden? Eller bare deler av den?

Det kan du velge selv.

3)Dersom jeg tar ut f.eks. 3 uker ferie i juli, blir permisjonen min da forskjøvet tre uker (til slutten av februar?).

Ja.

4)Opparbeider jeg meg feriepengegrunnlag i permisjonstiden (selv om jeg tar ut ferie i denne tiden) slik at jeg får ferie med feriepenger sommeren 2005?

Siden du er statsansatt får du utbetalt vanlig lønn (dvs. 80% av den siden du har 52 uker) under permisjonstiden - all utbetaling fra arbeidsgiver i 2004 (inkl. det du får utbetalt mens du er i permisjon) utgjør feriepengegrunnlaget for 2005.

5) Er det noe som er lurt å gjøre? Noen geniale råd?

Permisjonen regnes gjerne i hele uker, mens ferie kan du ta ut som enkeltdager. Med litt triksing ved å legge ferien til perioder hvor det er mange offentlige hferiedager/helligdager kan du strekke permisjonen lengre i tid enn 52 uker + 5 uker ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...