AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #1 Skrevet 13. juli 2013 Idag var planen at jeg skulle dra til Oslo med venner for å være på fest. Nå nekter foreldrene mine at jeg drar ene og alene at de er bekymret, pappa driver og ramser opp alt som kan skje og snakker om både muslimer og voldtektsmenn. Jeg er så utrolig sint. Egentlig skulle jeg ikke fortelle det til dem engang, men jeg ville ikke lyve så jeg sa det til mamma, som igjen sa det til pappa. Jeg er fader meg 19 år og alltid vært snill jente, såvidt drukket alkohol og vært på fest kun noen få ganger. Foreldrene mine er så utrolig overbeskyttende at de nekter meg å dra med venner EN dag. EN!!!! dag!! Jeg blir så sint. JEG ER 19 ÅR OG FÅR IKKE LOV Å DRA PÅ FEST. Nå har de bestemt seg for at de skal avlyse planene dems også for å bli hjemme og passe på at jeg ikke drar noen steder. åååå, må bare få ut frustrasjon!! Er foreldrene mine overbeskyttende, eller hva???!!! Anonymous poster hash: 7b854...78c
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #2 Skrevet 13. juli 2013 Om du er 19 år, så er selvfølgelig foreldrene dine overbeskyttende, da du er myndig og kan ta dine egne valg. Anonymous poster hash: 35ace...f1b 11
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #3 Skrevet 13. juli 2013 Ja de er nok overbekyttende. Du er myndig og burde vel avgjøre det selv. Men på en annen side bor du fortsatt under deres tak... Anonymous poster hash: a87df...d30 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #4 Skrevet 13. juli 2013 Nå vet jeg ikke hvor du bor, men med mindre du bor 10+ timer unna Oslo er jeg helt enig i at det lyder veldig urimelig. Kan forstå det når du er 16, men ikke når du er 19. Likevel, kjære TS: Jeg vet det er kjipt å høre det, men samtidig som du er myndig bor du altså hjemme hos foreldre. Du er voksen og kan rent juridisk bestemme selv, men så lenge du bor under deres tak, på deres regning, har de en viss rett til å stille krav til deg. Også urimelige krav, noe dette helt klart er. Om de er altfor urimelige, da får du heller flytte. Det betyr ikke at du ikke kan protestere, og jeg sier ikke at det er ett fett om du er fjorten eller nitten så lenge du bor hos dem, men du vil ikke ha samme frihet som 19-åringer som bor alene før du bor alene. Forstår godt frustrasjonen, da. Det høres jo helt vanvittig ut å nekte deg å reise på fest i Oslo pga. muslimer og voldtektsmenn. Ingen steder i Norge flere ungdom går rundt, og det går fint med de aller, aller, aller fleste av dem. Du har all grunn til å være sur, bare dessverre ingen rett til å trosse selv urimelige og idiotiske forbud de ilegger deg.Anonymous poster hash: 18e2e...5c0 3
sjonkelrolf Skrevet 13. juli 2013 #5 Skrevet 13. juli 2013 (endret) Når du er 19 år kan du gjøre følgende: Be dem drite og dra!!! Da jeg ble 18 år sa jeg klart og tydelig fra til foreldrene mine at det ikke lenger var noe som het innetider, og at de bare kunne glemme å forsøke og styre på noen som helst måte. Endret 13. juli 2013 av sjonkelrolf 7
super-s Skrevet 13. juli 2013 #6 Skrevet 13. juli 2013 Jeg tror faktisk jeg bare ville dratt på festen så lenge de ikke reimer deg fast på rommet ditt. Du er voksen og bestemmer selv. Hvor langt unna Oslo bor du?
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #7 Skrevet 13. juli 2013 Nå vet jeg ikke hvor du bor, men med mindre du bor 10+ timer unna Oslo er jeg helt enig i at det lyder veldig urimelig. Kan forstå det når du er 16, men ikke når du er 19. Likevel, kjære TS: Jeg vet det er kjipt å høre det, men samtidig som du er myndig bor du altså hjemme hos foreldre. Du er voksen og kan rent juridisk bestemme selv, men så lenge du bor under deres tak, på deres regning, har de en viss rett til å stille krav til deg. Også urimelige krav, noe dette helt klart er. Om de er altfor urimelige, da får du heller flytte. Det betyr ikke at du ikke kan protestere, og jeg sier ikke at det er ett fett om du er fjorten eller nitten så lenge du bor hos dem, men du vil ikke ha samme frihet som 19-åringer som bor alene før du bor alene. Forstår godt frustrasjonen, da. Det høres jo helt vanvittig ut å nekte deg å reise på fest i Oslo pga. muslimer og voldtektsmenn. Ingen steder i Norge flere ungdom går rundt, og det går fint med de aller, aller, aller fleste av dem. Du har all grunn til å være sur, bare dessverre ingen rett til å trosse selv urimelige og idiotiske forbud de ilegger deg.Anonymous poster hash: 18e2e...5c0 Hehe, jeg visste at "deres hjem - deres regler" argumentasjonen ville komme. Og som i tidligere diskusjoner så vil jeg nok ikke være enig i det. Nei, man har ingen rett til å stille urimelige krav til voksne døtre/sønner selv om de bor hjemme, og et krav som unødvendig begrenser vedkommendes livsutfoldelse er jo det. Bor man hjemme har foreldrene selvsagt lov til å stille krav til at man skal bidra med husleie, evt. hjelp i huset, ha diverse ordensregler i huset for felles trivsel o.l. men man kan faktisk ikke nekte voksne mennesker å dra dit de ønsker. Det man må vurdere er om valget hennes går utover foreldrene på noen måte, og at man drar på fest et annet sted gjør jo faktisk ikke det. Hun spurte faktisk ikke om å ha fest hjemme hos seg selv, men påpekte at hun ønsket å dra til Oslo. Jeg kan heller ikke fatte at foreldrene i det hele tatt ønsker å stille slike krav. De gjør sønnene/døtrene en bjørnetjeneste, og det er mange som har fått problemer med selvstendighet i høyere alder av foreldre som er overbeskyttende selv etter at de ble myndige. Når det er sagt, så kan jeg forstå at mange mener hun bør flytte ut - men inntil da så vil jeg alltid være uenig i at foreldre ikke kan stille hvilke krav som helst. Anonymous poster hash: 35ace...f1b 17
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #8 Skrevet 13. juli 2013 TS Jeg bor 1 time unna Oslo. Nå beskylder driver de inkludert søskene mine for at jeg har ødelagt helgen deres. Det er ikke en sjans for at jeg får dratt til Oslo nå, de kommer til å fysisk holde meg igjen, jeg vet det. De har alltid vært sånn. Skulle ønske ikke ble født i denne familien med så strenge foreldre...... Skulle ønske det fantes en utvei men nå er hele helgen min ødelagt fordi jeg må sitte innelåst på rommet mitt og deppe...... Anonymous poster hash: 7b854...78c
Red-Ruby Skrevet 13. juli 2013 #9 Skrevet 13. juli 2013 Hehe, jeg visste at "deres hjem - deres regler" argumentasjonen ville komme. Og som i tidligere diskusjoner så vil jeg nok ikke være enig i det. Nei, man har ingen rett til å stille urimelige krav til voksne døtre/sønner selv om de bor hjemme, og et krav som unødvendig begrenser vedkommendes livsutfoldelse er jo det. Bor man hjemme har foreldrene selvsagt lov til å stille krav til at man skal bidra med husleie, evt. hjelp i huset, ha diverse ordensregler i huset for felles trivsel o.l. men man kan faktisk ikke nekte voksne mennesker å dra dit de ønsker. Det man må vurdere er om valget hennes går utover foreldrene på noen måte, og at man drar på fest et annet sted gjør jo faktisk ikke det. Hun spurte faktisk ikke om å ha fest hjemme hos seg selv, men påpekte at hun ønsket å dra til Oslo. Jeg kan heller ikke fatte at foreldrene i det hele tatt ønsker å stille slike krav. De gjør sønnene/døtrene en bjørnetjeneste, og det er mange som har fått problemer med selvstendighet i høyere alder av foreldre som er overbeskyttende selv etter at de ble myndige. Når det er sagt, så kan jeg forstå at mange mener hun bør flytte ut - men inntil da så vil jeg alltid være uenig i at foreldre ikke kan stille hvilke krav som helst. Anonymous poster hash: 35ace...f1b Må bare si det,jeg er veldig enig med deg! 2
sjonkelrolf Skrevet 13. juli 2013 #10 Skrevet 13. juli 2013 TS Jeg bor 1 time unna Oslo. Nå beskylder driver de inkludert søskene mine for at jeg har ødelagt helgen deres. Det er ikke en sjans for at jeg får dratt til Oslo nå, de kommer til å fysisk holde meg igjen, jeg vet det. De har alltid vært sånn. Skulle ønske ikke ble født i denne familien med så strenge foreldre...... Skulle ønske det fantes en utvei men nå er hele helgen min ødelagt fordi jeg må sitte innelåst på rommet mitt og deppe...... Anonymous poster hash: 7b854...78c Her er det bare en ting å gjøre: teste grenser. Finne ut hvor langt de faktisk er villige til å gå for å hindre deg i å dra. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #11 Skrevet 13. juli 2013 Hehe, jeg visste at "deres hjem - deres regler" argumentasjonen ville komme. Og som i tidligere diskusjoner så vil jeg nok ikke være enig i det. Nei, man har ingen rett til å stille urimelige krav til voksne døtre/sønner selv om de bor hjemme, og et krav som unødvendig begrenser vedkommendes livsutfoldelse er jo det. Bor man hjemme har foreldrene selvsagt lov til å stille krav til at man skal bidra med husleie, evt. hjelp i huset, ha diverse ordensregler i huset for felles trivsel o.l. men man kan faktisk ikke nekte voksne mennesker å dra dit de ønsker. Det man må vurdere er om valget hennes går utover foreldrene på noen måte, og at man drar på fest et annet sted gjør jo faktisk ikke det. Hun spurte faktisk ikke om å ha fest hjemme hos seg selv, men påpekte at hun ønsket å dra til Oslo. Jeg kan heller ikke fatte at foreldrene i det hele tatt ønsker å stille slike krav. De gjør sønnene/døtrene en bjørnetjeneste, og det er mange som har fått problemer med selvstendighet i høyere alder av foreldre som er overbeskyttende selv etter at de ble myndige. Når det er sagt, så kan jeg forstå at mange mener hun bør flytte ut - men inntil da så vil jeg alltid være uenig i at foreldre ikke kan stille hvilke krav som helst. Anonymous poster hash: 35ace...f1b TS Tusen tusen takk for forståelsen og støtten. Jeg brukte også argumentasjonen om at jeg er hele 19 år, og at jeg må da for en gangs skyld få lov å dra på fest med venner uten at det skal klikke helt for dem. Jeg sa at jeg forsto at de var bekymret men jeg NEKTER å leve på denne måten, å hele tiden måtte begrense livsgleden min fordi jeg MÅ ta forbehold hele tiden. Pappa bare ristet på hodet og sa, sånn er ikke jeg, du får ikke lov å dra. Jeg blir så sint. Jeg skulle faktisk flytte inn i en hybel i august uansett, men det ble avlyst av diverse grunner. Og de har ennå ikek skjønt hvorfor jeg ønsket å flytte? arghhhhhh Anonymous poster hash: 7b854...78c
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #12 Skrevet 13. juli 2013 Her er det bare en ting å gjøre: teste grenser. Finne ut hvor langt de faktisk er villige til å gå for å hindre deg i å dra. TS Synes du virkelig at jeg burde gjøre det??!! Anonymous poster hash: 7b854...78c 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #13 Skrevet 13. juli 2013 Hehe, jeg visste at "deres hjem - deres regler" argumentasjonen ville komme. Og som i tidligere diskusjoner så vil jeg nok ikke være enig i det. Nei, man har ingen rett til å stille urimelige krav til voksne døtre/sønner selv om de bor hjemme, og et krav som unødvendig begrenser vedkommendes livsutfoldelse er jo det. Bor man hjemme har foreldrene selvsagt lov til å stille krav til at man skal bidra med husleie, evt. hjelp i huset, ha diverse ordensregler i huset for felles trivsel o.l. men man kan faktisk ikke nekte voksne mennesker å dra dit de ønsker. Det man må vurdere er om valget hennes går utover foreldrene på noen måte, og at man drar på fest et annet sted gjør jo faktisk ikke det. Hun spurte faktisk ikke om å ha fest hjemme hos seg selv, men påpekte at hun ønsket å dra til Oslo. Jeg kan heller ikke fatte at foreldrene i det hele tatt ønsker å stille slike krav. De gjør sønnene/døtrene en bjørnetjeneste, og det er mange som har fått problemer med selvstendighet i høyere alder av foreldre som er overbeskyttende selv etter at de ble myndige. Når det er sagt, så kan jeg forstå at mange mener hun bør flytte ut - men inntil da så vil jeg alltid være uenig i at foreldre ikke kan stille hvilke krav som helst. Anonymous poster hash: 35ace...f1b Vi er nok bare uenige om hvorvidt de har en slags moralsk rett til å stille de krav de selv ønsker i sitt eget hjem. Jeg mener at man, i eget hus, kan få være nær sagt så dust man bare vil. Jeg vil ikke være enig med foreldrene i det de gjør, men jeg mener ikke de har noen forpliktelse til å la henne bo der dersom hun trosser deres regler, også de idiotiske. Det er dét som er mitt utgangspunkt. De kan naturligvis ikke nekte henne å dra, men da kan de også hive henne ut, uten at jeg tror det vil skje her. Ellers er jeg helt enig med deg i alt du skriver. Jeg er ingen gammel, kjip forelder, jeg er en ung, liberal fyr. Foreldrene til TS oppfører seg helt på trynet, og det er klart slik oppførsel er en bjørnetjeneste av dimensjoner. Det er klart jeg også mener at foreldre bare bør stille klare krav der motsatt atferd vil få noen negative følger for dem (her lener de seg vel på bekymring for at noe skal skje henne, uten at jeg vet hvor reell den frykten er - velbegrunnet er den i hvert fall ikke). Vi er bare uenige om hvorvidt de skal få være idioter i denne saken, ikke hvorvidt de er det. Det er det åpenbart at de er.Anonymous poster hash: 18e2e...5c0 3
sjonkelrolf Skrevet 13. juli 2013 #14 Skrevet 13. juli 2013 (endret) TS Synes du virkelig at jeg burde gjøre det??!! Anonymous poster hash: 7b854...78c Definitivt, du burde ikke gi opp så lett. Hva er det egentlig du har å tape? Dessuten, når du er 19 år og viser at du ikke lar deg styre setter du deg i respekt hos dem. De skjønner endelig at du faktisk gjør som du vil. Edit: siden foreldrene dine har droppet sine planer for å hindre deg i å gå på fest, så handler dette ikke lenger bare om en skarve fest. Det handler nå om hvorvidt du kan overta kontrollen over livet ditt fra foreldrene dine eller ikke. Hvis du klarer å bryte deg løs tror jeg du kommer til å få en helt eksepsjonelt bra kveld. Så hvis du vil ta kontrollen over livet ditt er det kjempeviktig at du ikke lar deg styre eller stoppe av foreldrene dine. Og hvis det får konsekvenser på sikt, som at du må flytte ut, hva så? Å bo for seg selv er helt herlig, man kan gjøre akkurat som man vil, uten foreldrenes mas. Her har du alt å vinne på å trosse foreldrene dine. Endret 13. juli 2013 av sjonkelrolf 5
Red-Ruby Skrevet 13. juli 2013 #15 Skrevet 13. juli 2013 Syns det er dårlig gjort å nekte deg å dra på fest. Syns det er verre at de velger å være hjemme for å "overvåke" deg fordi de ikke har noe tillit til deg. Syns det er verst at de attpå til prøver å gi deg dårlig samvittighet for å ha ødelagt deres helg. Syns det er litt for mange varsellamper her. Jeg hadde heller forsøkt å flytte 10
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #16 Skrevet 13. juli 2013 Og en ting til: Det er fullstendig galskap å gå rundt å være redde for voldtektsmenn/kriminelle - også i Oslo. Jeg vil vel tippe at de neppe har vært mye i Oslo, langt mindre bodd der. Som i andre litt større byer så er selvfølgelig sannsynligheten for at det tilstøter en noe litt høyere generelt sett, men man blir sannsynligvis likevel ikke utsatt for noe dersom man bruker hodet litt. Slik er livet, man kan ikke være redd for å gå ut døra, da kommer man seg aldri opp og frem i livet. Og det bør du forklare til foreldrene dine. Merker at jeg forstår mer og mer av hva sosiologene mener med curlinggenerasjonen... Anonymous poster hash: 35ace...f1b
Gjest Skrevet 13. juli 2013 #17 Skrevet 13. juli 2013 Jeg skjønner deg veldig godt, og synes også dette er urimelige krav enda du bor under deres tak. Jeg ville nok pakket veska, sagt ha det og satt meg i bilen/gått til toget eller bussen før de rakk å få rumpa opp av sofaen eller spørre hvor jeg skulle og heller ringt når jeg var fremme og si turen gikk bra, ses når jeg er hjemme.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #18 Skrevet 13. juli 2013 Og en ting til: Det er fullstendig galskap å gå rundt å være redde for voldtektsmenn/kriminelle - også i Oslo. Jeg vil vel tippe at de neppe har vært mye i Oslo, langt mindre bodd der. Som i andre litt større byer så er selvfølgelig sannsynligheten for at det tilstøter en noe litt høyere generelt sett, men man blir sannsynligvis likevel ikke utsatt for noe dersom man bruker hodet litt. Slik er livet, man kan ikke være redd for å gå ut døra, da kommer man seg aldri opp og frem i livet. Og det bør du forklare til foreldrene dine. Merker at jeg forstår mer og mer av hva sosiologene mener med curlinggenerasjonen...Anonymous poster hash: 35ace...f1b Dette er feil. Sannsynligheten for å bli overfallsvoldtatt i Oslo er 20 ganger større enn i de andre største norske byene. Sannsynligheten for blind vold er også flere ganger større. Det er generelt mer bråk per innbygger i Oslo enn eksempelvis Barcelona Anonymous poster hash: 6e90b...171 1
Gjest Defiance Skrevet 13. juli 2013 #19 Skrevet 13. juli 2013 Så lenge du gjør husarbeid og respekterer deres inne- regler har de ingen grunn til og kontrollere hva du gjør utenfor huset, selv om du bor hos dem! Du er en myndig voksen og hva du gjør på din fritid har de ingen råderett over. Husregler gjelder for inne, men de kan ikke bestemme hva, hvor og hvem du henger med på din fritid. Synes det er litt latterlig, men det viser hvor overbeskyttende foreldre kan være. Betrygg dem med at du skal reise med en stor gjeng som skal være sammen hele tiden og da er det ikke livsfarlig og dra til Oslo...
sjonkelrolf Skrevet 13. juli 2013 #20 Skrevet 13. juli 2013 (endret) Så lenge du gjør husarbeid og respekterer deres inne- regler har de ingen grunn til og kontrollere hva du gjør utenfor huset, selv om du bor hos dem! Du er en myndig voksen og hva du gjør på din fritid har de ingen råderett over. Husregler gjelder for inne, men de kan ikke bestemme hva, hvor og hvem du henger med på din fritid. Synes det er litt latterlig, men det viser hvor overbeskyttende foreldre kan være. Betrygg dem med at du skal reise med en stor gjeng som skal være sammen hele tiden og da er det ikke livsfarlig og dra til Oslo... Hvorfor skal hun det? Hun trenger bare å si at hun skal til Oslo med venner, ferdig med det. Hun er 19 år, hun trenger ikke å skrifte for foreldrene sine. Sangtips: Wham! - Bad Boys 80-talls låt som tar opp nøyaktig det problemet TS nå har Endret 13. juli 2013 av sjonkelrolf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå