Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med en vond bekkenløsning (symptomgivende bekkenløsning) og skal ha første barnet nå. Har blitt fortalt av bekjente som har født flere og hadde vond bekkenløsning at bekkebløsningen ble verre for hvert svangerskap. Ingen hadde mindre/ingen smerter i de andre svangerskapene.

Så blir det alltid verre? Eller var de bare uheldige? Ble det verre for dere her inne som har fått flere barn?

Jeg får behandling så trenger ikke tips om det ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg var verst første svangerskap. Det var selvfølgelig vondt denne gangen også, men ikke sånn som første. Men; jeg var mye flinkere til å lytte til kroppen andre gangen! Tok det med ro, og pga kvalmen har jeg vært "sofabundet" fra uke 6 til slutten. Det har nok hjulpet mye.

Skrevet

Verre første gangen her og :) Trolig pga at jeg vet hva som er lurt og ikke lurt å gjøre. Samtidig har jeg en på 2,5 nå så så mye lettere for meg selv har jeg vel ikke gjort det.. Sist "forstuet" jeg bekkenet ved en anledning også. Tipper det har litt med saken å gjøre. Men jeg tror også hormonbalansen er anderledes på en eller annen måte.

Skrevet

Eg har vore verre for kvart svangerskap. Men i første, der eg var nesten fri for plager, hadde eg tid og mulighet for å ta hensyn til meg sjølv. Var i god fysisk form før graviditet, og gjekk mykje tur gjennom heile svangerskapet.

I andre svangerskap hadde eg ei på to å ta meg av, og tok heller ikkje hensyn til rygg og bekken. (Anla plen, mellom anna...)

Nå i tredje svangerskap har eg to å ta meg av (klarer ikkje å unngå å løfte). Bekkenløysinga kom seinare, men no periodevis blitt mykje vondare enn sist.

Ei venninne hadde lite plager i første, men var vond i andre svangerskap. I tredje svangerskap fekk ho tvillingar, men hadde ingen plager. Tre svangerskap på 4 år.

Skrevet

Værst i første!

Lærte mere om do's og dont's og var ikke redd for smerten som i første sv.sk, hvor det ble for mye sofatjeneste. Byttet i tillegg fysioterapeut og har gått til behandlinger hos kiropraktor som fant en låsning i det ene bekkenleddet, som ingen av det to fysioterapeutene fant. Han har hjulpet mye på smidigheten i hele kroppen, som kan bli litt dårlig når en går kompenserer for forskjellige bekkensmerter og gjerne blir stiv.

En annen side er at med en 3,5åring i hus, så er det ikke like "lett" å sette seg ned å kjenne på smertene! (Selv om en må ta hensyn til seg selv!)

Må si jeg grudde meg til dette sv.skapet, spes. siden jeg slet med bekkenløsningen en lang stund etterpå også. Men det har gått over all forventing!

Skrevet

Klart verre i andre svangerskap! I første kom smertene litt over halvvegs i graviditeten. Fin igjen kort tid etter fødsel. Denne gongen merka eg smertene allerede i veke 5, og eg måtte bruka krykker før halvgått svangerskap. Men heldigvis lite plager etter det var gått 6 veker sidan fødsel. :)

Skrevet

Det mest vanlige er vel at plagene forverres for hvert svangerskap. Tror det har noe med at bekkenet ikke "stivner" helt igjen (aner ikke hva jeg skal kalle det =P) etter endt svangerskap, slik at du starter det neste med litt "slark".

Vet ikke om det har noe å si hvor tette barna er, kan se for meg at om barna er tette, bærer man gjerne kroppen på en "avlastende" måte fortsatt, som muligens kan bidra til å forminske plagene? Eller muligens blir det verre, fordi bekkenet fortsatt er løst. Aner ikke, men jeg kan i alle fall se for meg at det påvirker smertene i enten positiv eller negativ forstand.

Vektforandringer kan også påvirke bekkenet; jo høyere vekt, jo mer plager. Fikk i alle fall jeg beskjed om. =P

Skrevet

Flere av de jeg kjenner (f.eks ei som havnet i rullestol i det tredje sv.skapet og steriliserte seg etterpå kun pga bekkenet) har alltid vært slanke og la ikke så mye på seg. Så langt har jeg ikke lagt på meg noe særlig.

Takkk for alle svar. Skjønner det om at man tar mer hensyn så blir det bedre, merker det selv nå som første gang med bekkenplager. Har vært plaget i flere mnd.

Skrevet

Jeg er verre denne gangen enn sist.

Sist fikk jeg ikke noen plager før uke 23. Nå begynte bekkenet å krangle allerede i uke 10.

Skrevet (endret)

dobbel

Endret av ara
AnonymBruker
Skrevet

Første merket jeg lite før siste ukene. Nå er jeg halvt sykmeldt i uke 25. Men har en aktiv 2 åring i tillegg til en aktiv jobb så vet liksom ikke hvordan det hadde vert om jeg hadde fått slappet av med slik jeg fikk med første ;)

Anonymous poster hash: 08613...30a
Skrevet

Begynte i uke 8 hos meg, håper det ikke blir tidligere om jeg blir gravid igjen. Jeg er helt sykemeldt men det er ikke bare pga bekkenet. Håper det går over når ungen er ute ;)

AnonymBruker
Skrevet

Er en god del verre med meg denne gangen. I første svangerskap slet jeg litt helt i slutten, mens denne gangen begynnte smertene i uke 13-14 en gang :sukk:

Anonymous poster hash: 0d7f7...a43

Skrevet

Begynte i uke 8 hos meg, håper det ikke blir tidligere om jeg blir gravid igjen. Jeg er helt sykemeldt men det er ikke bare pga bekkenet. Håper det går over når ungen er ute ;)

Det er nok veldig individuelt! Men jeg ble bra i bekkenet fort etter fødsel. Hvis jeg gikk lange turer så kunne jeg bli litt støl i bekkenet, men det gikk fort over! :) Håper det gjelder deg også :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid med min første nå, og har slitt med bekkenløsning siden uke 14 (akkurat da kvalmen ga seg gitt...). Flere (ikke fagfolk da) har sagt til meg at jeg må vurdere nøye om jeg skal ha flere, siden det sannsynligvis blir verre og verre for hvert svangerskap. Synes derfor det er kjekt å se at det er individuelt hvertfall, og at det ikke er en regel at man må bli verre med nestemann! :-) Nå krysser jeg bare fingrene for at dette går over etter fødselen! :) (jeg er ikke ts btw)

Anonymous poster hash: cb02d...098

Skrevet (endret)

Jeg vil ikke bare ha ett barn, to er planen, så blir det verre neste gang så får det bare bli det, er jo behandling og hjelpemiddler å få som funker for mange.

Anonym rett over: TS er ikke anonym fordi det er meg ;)

Endret av Yesterday
Skrevet (endret)

Har nå gått 7 måneder ut i mitt andre svangerskap. Hittil vil jeg si at det første var verst, men jeg har jo fortsatt to måneder igjen.

Denne gangen har jeg en ettåring som holder meg i farta omtrent hele dagen, og jobber mindre enn jeg gjorde sist. Altså mer jevn aktivitet gjennom dagene, selv om det blir en del uheldig løfting og bæring.

Er også flink til å droppe det som gjør smertene verre, og er flink til å legge meg nedpå mens gutten sover på dagtid.

Edit: Skrivefeil

Endret av Stinelin
Skrevet (endret)

Det er ikke sikkert du blir værre, men det er nok en stor sjangse for det. Ser det er en del her som er unntaket fra "regelen" og det er godt å se!

Skjønner godt at du vil ha flere barn, og vil anbefale deg å vente med nr to til førstemann er selvstendig nok til å gå selv, klarte opp i bilstolen og kle på seg selv. Da sparer du deg mye potensielt bekkenvondt!

Vil også anbefale deg i å investere i annen behandling i tillegg til trening til fysioterapeut! Det kan være at du har bekkelåsning i tillegg til/i stedet for bekkenløsning. Dette fokuserer ofte ikke fysoiterapeuten på.

Jeg har gått ca hver 3. uke til kiropraktor, med anbefaling av min fysioterapeut, for å løse opp bekken og rygg.

Å gå med vondt bekken og tung mage (samt amming og byssing etterpå) kan i tillegg gjøre at en får belastninger andre steder. Sist hadde jeg store problemer med både rygg og nakke i lang tid etter fødselen, og hadde aldri blitt bedre uten kiropraktoren!

Noen har prøvd napraprat med hell og ei i familien sverget faktisk til akupunktur (hun hadde forresten bekkenløsning med nr 2, men ikke 1 og 3).

I tillegg vil jeg anbefale deg å ikke være redd for smertene. Det er ikke farlig å få litt vondt. Det er MYE bedre å få seg en liten tur ut, gjerne i skogen, enn å bare sitte/ligge i sofaen. Selvsagt skal du ta hensyn til kroppen, og da mener jeg droppe støvsuging og mange timer på kjøpesenter o.l., men lett trening har du bare godt av.

Og med din type bekkenløsning har du krav på gratis bekkentrening i 6mnd etter fødselen, -benytt deg av det! Så er du kanskje bedre stilt til neste sv.skap!

http://www.bekkenlosning.no

http://lkb.no/about-2/

"De fleste blir bedre etter fødselen. Skulle du imidlertid ha plager også etter fødsel er det altså dokumentasjon for at de aller, aller fleste kan bli betydelig bedre og bra med egeninnsats og god hjelp. Vi har ingen holdepunkter for å spå for et eventuelt neste svangerskap. Mange kvinner har imidlertid vist at de klarer seg langt bedre i neste svangerskap. Antagelig fordi de har lært noe i forrige svangerskap og innrettet seg med mulighet for småpauser og rom for å ”ruge” litt under graviditeten.

Lykke til!

- Britt Stuge"

Endret av Miss I.W.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...