AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #1 Skrevet 13. juli 2013 Hei, Det er sikkert dumt spørsmål, men hva ville dere gjort av følgende alternativer? Spare så mye du kan etter livsopphold og husleie osv. Eller Betale så mye av gjeld som mulig. Jeg får betalt litt ekstra midlertidig å lurer på om jeg skal bruke å betale ned mer på gjelda eller spare de, men så føles det litt rart å skulle spare penger når man har gjeld! Hva med deg? Anonymous poster hash: ecf1d...244
Gjest Tirkes Skrevet 13. juli 2013 #2 Skrevet 13. juli 2013 Jeg ser på gjeldsnedbetaling som en type sparing, jeg... 2
Gjest Gresshoppesang Skrevet 13. juli 2013 #3 Skrevet 13. juli 2013 Jeg hadde spart halvparten og brukt den andre halvparten til å betale ned gjeld. Jeg er en veldig jatakk,beggedeler-person. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #4 Skrevet 13. juli 2013 Hei, Det er sikkert dumt spørsmål, men hva ville dere gjort av følgende alternativer? Spare så mye du kan etter livsopphold og husleie osv. Eller Betale så mye av gjeld som mulig. Jeg får betalt litt ekstra midlertidig å lurer på om jeg skal bruke å betale ned mer på gjelda eller spare de, men så føles det litt rart å skulle spare penger når man har gjeld! Hva med deg? Anonymous poster hash: ecf1d...244 Vel, rent praktisk så trenger du en buffer. Hjelper ikke å ha lite lån om vaskemaskina ryker, taket må fikses, tannlegeregninger betales osv. Gjerne 3 mnd forbruk. Etter det så vil jeg si at det er et matematisk spørsmål. Hvor høy er renta på lånet? Kan du få den ned ved å betale ekstra (forhandle med banken, kvitte deg med topplån)? Hvor høy er renta på sparinga du ser for deg? Du bør putte pengene der du får mest igjen for dem, så om lånerenta er høyest betaler du ned. Om lånerenta er lavest så sparer du. Selv sparer jeg fordi innskuddsrenta er høyere enn lånerenta. Når det snur går hele beløpet inn i lånet. For noen år siden var det omvendt - da betalte jeg ned lån i stedet for å ha det på sparekonto (eller fondsparing, eller andre ting). Anonymous poster hash: f776b...80c
Adhara Skrevet 13. juli 2013 #5 Skrevet 13. juli 2013 Jeg betaler ned masse gjeld og sparer LITT. Er visst litt "ja takk, begge deler", jeg også. Men det er vel fordi jeg sparer til noe spesifikt; flytting. Hadde jeg ikke spart til noe spesifikt, så hadde jeg kun betalt ned gjeld. Tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #6 Skrevet 13. juli 2013 Jeg ser på gjeldsnedbetaling som en type sparing, jeg... Vel, rent praktisk så trenger du en buffer. Hjelper ikke å ha lite lån om vaskemaskina ryker, taket må fikses, tannlegeregninger betales osv. Gjerne 3 mnd forbruk. Etter det så vil jeg si at det er et matematisk spørsmål. Hvor høy er renta på lånet? Kan du få den ned ved å betale ekstra (forhandle med banken, kvitte deg med topplån)? Hvor høy er renta på sparinga du ser for deg? Du bør putte pengene der du får mest igjen for dem, så om lånerenta er høyest betaler du ned. Om lånerenta er lavest så sparer du. Selv sparer jeg fordi innskuddsrenta er høyere enn lånerenta. Når det snur går hele beløpet inn i lånet. For noen år siden var det omvendt - da betalte jeg ned lån i stedet for å ha det på sparekonto (eller fondsparing, eller andre ting). Anonymous poster hash: f776b...80c Det er snakk om kredittlån (type mastercard osv.) og inkassosaker. Ville dere fortsatt spart noe eller betalt alt til f.eks inkassoene? Enig med siste sitert, at det viktig med buffer, men samtidig ville jeg kvitte meg med inkassoene fortest mulig. Takk for at dere har svart Anonymous poster hash: ecf1d...244 1
Gjest Tirkes Skrevet 13. juli 2013 #7 Skrevet 13. juli 2013 Inkasso er og kreditt gjeld med høy rente går så klart først. Før kinobesøk, klær eller en litt dyr saus til middagen, før sparing eller gjeldsnedbetaling av annen type. Av andre lån er min prio: Forbrukslån, billån, huslån og til sist: studielån.
Gjest Gresshoppesang Skrevet 13. juli 2013 #8 Skrevet 13. juli 2013 Det er snakk om kredittlån (type mastercard osv.) og inkassosaker. Ville dere fortsatt spart noe eller betalt alt til f.eks inkassoene? Enig med siste sitert, at det viktig med buffer, men samtidig ville jeg kvitte meg med inkassoene fortest mulig. Takk for at dere har svart Anonymous poster hash: ecf1d...244 Jeg hadde kvittet meg med inkasso-saker først. Rett og slett begynt å betale minste-innbetaling på alt annet. Først hadde jeg tatt den inkasso-saken med lavest sum. Så hadde jeg jobbet meg gjennom dem, etter at jeg hadde ringt alle selskapene og bedt dem om å fryse beløpet en tid dersom det var mulig, slik at ikke rentene på alle saken gikk mens jeg betalte ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå