AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #1 Skrevet 13. juli 2013 Jeg sparer til pensjon. Ikke for å ha ekstra som pensjonist, men for faktisk å kunne gå av så tidlig som bare mulig. Målet er rundt 50-årsalderen. Er jeg den eneste som tenker slik? Folk tror jeg spøker når de nevner det, og sier at det går jo ikke an å gå av før 62. Virker nesten som noen tror det ikke er lov å leve av oppsparte midler og kun det. Og noen mener man har plikt til å "bidra" til man stuper. Men når jeg kommer så langt at jeg har spart opp nok, kommer jeg jo til å betale mye skatt, trolig langt mer enn de som fortsatt jobber. Og så er det de som ikke skjønner hva man skal finne på hvis man går av før tiden. Har folk virkelig så dårlig fantasi? Og er jeg den eneste som ønsker å nyte pensjonstiden mens jeg forhåpentligvis er frisk og rask? Anonymous poster hash: 75d6b...373
Inx Skrevet 13. juli 2013 #2 Skrevet 13. juli 2013 Jeg tror det er dølt å være pensjonist. Jeg ser bort i fra muligheten til at du er så rik at du kan "jetsette" rundt hele verden i 30+ år da . . .
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #3 Skrevet 13. juli 2013 Jeg tror det er dølt å være pensjonist. Jeg ser bort i fra muligheten til at du er så rik at du kan "jetsette" rundt hele verden i 30+ år da . . . Jeg "jetsetter" allerede nå, men bare 4-5 ganger i året da Vil ikke gå av før jeg har råd til minst samme nivå på reising og kulturelle aktiviteter som nå. Kan også tenke meg å bidra med frivillig arbeid, men ikke noe som gir meg faste arbeidstider og plikter. Men er jo bra for meg at ikke alle deler drømmen, hadde blitt problemer om alle skulle gått av ved 50. Det hadde ikke blitt nok folk til å varte oss opp. Anonymous poster hash: 75d6b...373
Gjest Gresshoppesang Skrevet 13. juli 2013 #4 Skrevet 13. juli 2013 Jeg håper jeg har helse til å jobbe fram til jeg er 70. Tenker å jobbe redusert fra jeg fyller 60, men ønsker å fylle tiden min med noe jeg liker og jeg er, i alle fall nå, veldig glad i yrket mitt.
momo Skrevet 13. juli 2013 #5 Skrevet 13. juli 2013 Nå har jeg vært ute av arbeidslivet i 12 år grunnet sykdom og to barn. 2 av de årene har vært studier og har 3-5 år til i vente. Så jeg har planer om å jobbe så lenge jeg bare kan. Gjerne til jeg blir 80 år.. Regner med at de siste årene blir i redusert stilling. Å gå hjemme er noe av det kjedeligste jeg vet.
Gjest TinaT Skrevet 13. juli 2013 #6 Skrevet 13. juli 2013 (endret) Jeg skal jobbe til jeg er 60 - ikke lenger. Er nå 50 og vi har lenge planlagt pensjonsalderen. Mannen kommer til å jobbe lenger - han har en jobb som er veldig etterspurt og hvor han ikke trenger jobbe full tid. Vi kommer til å ha to gjeldfrie eiendommer når den tid kommer - og jeg ser for meg å kanskje låne 1 million på en av eiendommene - og ha dette til å spe på pensjonen med. Ungene kommer til å arve masse uansett - så om det er et par millioner i gjeld så bekymrer ikke det meg nevneverdig. Jeg gleder meg masse til pensjonsalderen. Skal reise, trene, gå turer, lese, være sammen med barnebarna bare gjøre akkurat hva jeg vil ! Endret 13. juli 2013 av TinaT 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #7 Skrevet 13. juli 2013 Å gå hjemme er noe av det kjedeligste jeg vet. Der kom den, "å gå hjemme". Man trenger da ikke gå hjemme eller sitte i sofaen og sture selv om man ikke er i jobb. Anonymous poster hash: 75d6b...373 4
Gjest Gresshoppesang Skrevet 13. juli 2013 #8 Skrevet 13. juli 2013 Der kom den, "å gå hjemme". Man trenger da ikke gå hjemme eller sitte i sofaen og sture selv om man ikke er i jobb.Anonymous poster hash: 75d6b...373 Helt rett. Jeg har i alle fall ikke tenkt å bruke den tiden jeg ikke jobber, til å sitte hjemme. Ser for meg at jeg har en liten leilighet, lettstelt og at jeg skal tilbringe masse tid sammen med familie og venner. Reise, trene, kanskje lære meg spansk. Ta et studie bare på gøy for eksempel kunsthistorie.Tenker at jeg skal jobbe mellom 60 og 80%.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #9 Skrevet 13. juli 2013 Jeg sparer til pensjon. Ikke for å ha ekstra som pensjonist, men for faktisk å kunne gå av så tidlig som bare mulig. Målet er rundt 50-årsalderen. Anonymous poster hash: 75d6b...373 Hvor mye tror du at du har spart opp til da? Er du klar over at du får veldig liten opptjening i Folketrygden om du slutter å jobbe når du er 50? Sånn at du trenger ikke bare midler i perioden 50-62, men også nok til å kompensere for det kjempetapet du får i folketrygdpensjon. Dette må du tenke ekstra over, og regne på én gang til. Anonymous poster hash: 62353...8c4 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #10 Skrevet 13. juli 2013 Hvor mye tror du at du har spart opp til da? Er du klar over at du får veldig liten opptjening i Folketrygden om du slutter å jobbe når du er 50? Sånn at du trenger ikke bare midler i perioden 50-62, men også nok til å kompensere for det kjempetapet du får i folketrygdpensjon. Dette må du tenke ekstra over, og regne på én gang til. Anonymous poster hash: 62353...8c4 Hva får deg til å tro at jeg ikke har regnet riktig? Jeg kommer til å spare nok til å leve omtrent som nå - sparingen, og at pensjonsalderen i fremtiden blir høyere. Minimum 70 år, kanskje 75. Den dagen jeg arver mine foreldres leilighet vil dette dekke minst 10 år pensjon, men det tar jeg ikke med i beregningen før den dagen det faktisk skjer. Anonymous poster hash: 75d6b...373
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #11 Skrevet 13. juli 2013 Hvor mye tror du at du har spart opp til da? Er du klar over at du får veldig liten opptjening i Folketrygden om du slutter å jobbe når du er 50? Sånn at du trenger ikke bare midler i perioden 50-62, men også nok til å kompensere for det kjempetapet du får i folketrygdpensjon. Dette må du tenke ekstra over, og regne på én gang til. Anonymous poster hash: 62353...8c4 Og jeg får forresten ikke noe kjempetap i pensjon, forskjellen mellom det jeg ligger an til å få, og minstepensjon, er ikke veldig stor. Anonymous poster hash: 75d6b...373
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #12 Skrevet 13. juli 2013 Og jeg får forresten ikke noe kjempetap i pensjon, forskjellen mellom det jeg ligger an til å få, og minstepensjon, er ikke veldig stor. Anonymous poster hash: 75d6b...373 Det du ligger an til å få om du jobber til pensjonsalder? Eller det du ligger an til å få om du slutter å jobbe som 50-åring. Anonymous poster hash: 62353...8c4 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #13 Skrevet 13. juli 2013 Det du ligger an til å få om du jobber til pensjonsalder? Eller det du ligger an til å få om du slutter å jobbe som 50-åring. Anonymous poster hash: 62353...8c4 Jeg får ikke veldig høy pensjon selv om jeg jobber til 67, eller hva nå pensjonsalderen måtte være innen den tid. Anonymous poster hash: 75d6b...373
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #14 Skrevet 13. juli 2013 Mitt mål har vært å ikke trenge å ha fast jobb lenger fra jeg er 40. Jeg kommer nok til å jobbe en stund til for å legge opp noe mer penger og ha kortere tid igjen før jeg får pensjon, men neppe til jeg er 50. Etter det kommer jeg til å bruke tiden på egne prosjekter som neppe vil være like godt betalt, men som jeg har større glede av å holde på med. Jeg er klar over at dette gjør at jeg blir minstepensjonist, men jeg har svært lave utgifter og kommer fortsatt til å ha penger igjen, så det blir ikke noe stort problem. Anonymous poster hash: d12c4...324 2
påtuppa Skrevet 13. juli 2013 #15 Skrevet 13. juli 2013 Hadde jeg hatt økonomi til det, eller om jeg får meg en godt betalt jobb senere og har råd til å spare opp, går jeg gjerne av med pensjon lenge før tiden. Og som tidligere sagt, det handler ikke om å gå hjemme og sture, men om å kunne nyte livet som man vil, reise, oppleve, tilbringe tid med fine mennesker, familie, lære seg ting man ellers ikke ville hatt tid eller overskudd til. Men folk er forskjellige. Noen ville gått av skaftet hadde de ikke hatt jobben sin å gå til, og som sloss for å få lov til å jobbe over pensjonsalder. Bra for dem. Jeg vil gjøre noe annet 4
Lemuren Skrevet 13. juli 2013 #16 Skrevet 13. juli 2013 Jeg kunne tenkt meg og jobbet litt mindre, kanskje 80% en periode når jeg blir eldre, for deretter 50-60%, og deretter pensjonere meg. Ta det litt i trappetrinn. Men tiden vil vise, jeg er enda under 30, så pensjonsordninger er vel endret 400 ganger innen den tid, og penger man har spart er vel ikke verd en cola engang. Nå er jeg mest opptatt av å betale ned på lån for å være gjeldfri, da får man plutselig frigitt MYE penger i mnd, så man kan jobbe litt redusert i stedet. Planen er ikke klar da det er så mange år til, men jeg leker med tanken allikevel.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #17 Skrevet 13. juli 2013 Jeg får ikke veldig høy pensjon selv om jeg jobber til 67, eller hva nå pensjonsalderen måtte være innen den tid. Anonymous poster hash: 75d6b...373 Ok, men hvis du tjener såpass lite, hvordan klarer du da å spare opp penger til å kunne gå av som 50-åring? Anonymous poster hash: 62353...8c4 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #18 Skrevet 13. juli 2013 Ok, men hvis du tjener såpass lite, hvordan klarer du da å spare opp penger til å kunne gå av som 50-åring? Anonymous poster hash: 62353...8c4 Klarer fint å spare 100 000 i året pluss renter, har nedbetalt bolig og bortprioriterer ting som bil, røyk, alkohol og uteliv. Satser på å ha minimum tre mill når jeg runder 50. Anonymous poster hash: 75d6b...373 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #19 Skrevet 14. juli 2013 Om du har tenkt å melde deg ut og ikke bidra etter fylte femti år, så håper jeg ikke du trenger helsetjenester, veier eller andre offentlige tjenester. Du rekker ikke å betale ned "din del" i skatter uten å jobbe så lenge du har mulighet. Anonymous poster hash: aff8b...735
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #20 Skrevet 14. juli 2013 Om du har tenkt å melde deg ut og ikke bidra etter fylte femti år, så håper jeg ikke du trenger helsetjenester, veier eller andre offentlige tjenester. Du rekker ikke å betale ned "din del" i skatter uten å jobbe så lenge du har mulighet. Jeg betaler ca 250 000 i skatt i året fordi jeg sparer og derfor får formueskatt og ikke har noen renteutgifter som kan trekkes fra. Jeg tviler på at jeg til sammen vil ha betalt mindre skatt enn folk flest når jeg dør. Anonymous poster hash: d12c4...324 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå