Gå til innhold

Styrketrening hjemme...+

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tips?

Har ikke noe utstyr, kun to håndmanualer på 2 kg pr stk...

Finnes det noen "morsomme" måter å trene på? Tenker på styrke.
Er så gørr kjedelig å ligge på gulvet å slite, får vondt i hodet og tenker at det ikke nytter uansett, jeg gjør det sikkert feil...

Jeg har sånn "gravid" mage (er ikke gravid og har aldri vært det) har tredemølle og skal begynne å bruke den mer, men tenkte at litt styrke kunne vært greit?

Jeg MÅ gjøre det hver dag for å holde på rutinen, er det for dumt?
Om jeg trener 30 min styrke pr dag, er det for lite pr gang til at det kan ha effekt i lengden? Eller er det mye bedre å dele opp til ca halvannen time 2 ganger pr uke?

Tenkte å jogge på tredemøllen 30 min hver dag og gå tur i skogen i 2 timer 3 ganger pr uke. Vil det funke på å "stramme opp" og miste litt fett her og der? (også klart passe på mengde mat)
Vil komme i form. Hadde grei kondis i fjor, men nå blir jeg sliten av å gå opp trappa så...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg trener hver dag. 30-45 min. det er enklere for meg å sette av litt tid. en lang tid pga jobb tider. jobber hele dagen så og si hver dag.

men bytter muskler. oppe og nede annen hver dag.

jeg ser bra videoer på youtube. synes jillian fra biggest loser har noen gode videoer.

og JA har sett effekt! gått ned og fått mye bedre og me synlige muskler.

Anonymous poster hash: af3ad...7f8
Skrevet

Invester i litt tyngre manualer og gjør diverse øvelser med dem, skråbenk, enarms roing, bicepscurl osv. Særlig morsomt er det vel ikke akkurat, men skal vel litt til for at trening skal være morsomt med de begrensede mulighetene man har hjemme. Ellers så er det da vel fullt mulig å prøve klatring, padling, jakt og lignende utendørsaktiviteter eller kampsort som innebærer en god del trening, og som i tillegg har hakket større potensiale for å være morsomt enn "vanlig" trening med manualer. Videre så er det nok veldig lurt å investere i proteinpulver hvis du ikke har et spesielt høyt proteininntak allerede, får du i deg for lite proteiner vil du ha mye mindre progresjon enn det du potensielt kunne hatt.

Skrevet

Invester i litt tyngre manualer og gjør diverse øvelser med dem, skråbenk, enarms roing, bicepscurl osv. Særlig morsomt er det vel ikke akkurat, men skal vel litt til for at trening skal være morsomt med de begrensede mulighetene man har hjemme. Ellers så er det da vel fullt mulig å prøve klatring, padling, jakt og lignende utendørsaktiviteter eller kampsort som innebærer en god del trening, og som i tillegg har hakket større potensiale for å være morsomt enn "vanlig" trening med manualer. Videre så er det nok veldig lurt å investere i proteinpulver hvis du ikke har et spesielt høyt proteininntak allerede, får du i deg for lite proteiner vil du ha mye mindre progresjon enn det du potensielt kunne hatt.

Takk for svar dere!:)

Jeg er nok ikke flink til å verken klatre eller padle, jakt er sikkert kult, minus det at man tar et liv. Føler ikke det er noe jeg har rett til, og heller ikke noe jeg ønser å gjøre. Men jeg elsker å gå i skogen. Kanskje det finnes noen andre aktiviteter jeg kan gjøre? Har egentlig ikke tenkt på det før at det fakisk finnes flere aktiviterer utendørs som krever mye energi og som i tillegg er morsomt, krevende og spennende.

Kanskje jeg kunne fått meg en jobb på en bondegård, går ut i fra at det er mye arbeid der? Ikke direkte trening, men jo flere timer jeg får ute av sofaen jo bedre er det vel? Usikker på hvordan jeg skulle gått fram for å få en sånn jobb da. Kunne jobbet gratis noen dager i uken jeg, har for øyeblikket svært lite å gjøre...

Kampsport ser også veldig kult ut, men er dessverre så sjenert at det gjør vondt. Så det begrenser seg veldig, skal jeg få utbytte av det jeg holder på med så nytter det ikke å være nervøs for alt og alle rundt meg.

Men tyngre manualer skal jeg skaffe. Og funker det greit med en sånn stang jeg kan henge i døråpningen? Sånn at jeg bruke min egen kroppsvekt? :P

AnonymBruker
Skrevet

Overhør det han over sa om proteinpulveret. Det trenger du seriøst ikke :) ellers lykke til

Anonymous poster hash: 8998f...48e

Skrevet (endret)
Men tyngre manualer skal jeg skaffe. Og funker det greit med en sånn stang jeg kan henge i døråpningen? Sånn at jeg bruke min egen kroppsvekt?

Klart det funker, men det er da litt begrensede muligheter for hva du kan gjøre med en slik stang, det eneste folk som ikke er ekstremt godt trent kan bruke slike til er vel egentlig pull-ups, eventuelt å stille seg på en stol for så å senke seg sakte ned fra stangen hvis du ikke klarer pull-ups enda. Dette kan man uansett like greit gjøre ved hjelp av en gren fra et tre, går fint an å kombinere det med tur i utmark muligens med litt tung sekk hvis du ønsker litt mer belastning.

Kanskje jeg kunne fått meg en jobb på en bondegård, går ut i fra at det er mye arbeid der? Ikke direkte trening, men jo flere timer jeg får ute av sofaen jo bedre er det vel? Usikker på hvordan jeg skulle gått fram for å få en sånn jobb da. Kunne jobbet gratis noen dager i uken jeg, har for øyeblikket svært lite å gjøre...

Er da bare å spørre og så lenge det er gratis så burde det vel ikke være noe problem å få noe arbeid. Litt avlastning har nok de færreste bønder noe i mot. Og jo, en god del av det som gjøres av bønder vil jeg i aller høyeste grad kalle "direkte trening".

Jeg er nok ikke flink til å verken klatre eller padle

De færreste er flinke uten å ha prøvd :)

Endret av meh
AnonymBruker
Skrevet

Meld deg inn på et treningssenter og test ut de ulike tilbudene de har der, og se om du finner noe du synes er morsomt?

Når det gjelder magen din, så er det ikke trening som fikser dette. Det er kostholdet. Kostholdet avgjør det meste, både når det gjelder vekta/utseendet og helsen. Du må ligge i kaloriunderskudd, slik at du går ned i fettprosent (dersom det er fett som ligger rundt magen din, og du ikke bare er oppblåst el.).

Det finnes ingenting du kan gjøre for å miste fett på ett bestemt sted.

Jeg synes det høres ut som du har et negativt tankemønster. Pass deg for dette.. At du egentlig har lyst til å gjøre kampsport f.eks, men lar deg stoppe av sjenerthet, er en god grunn til å teste ut nettopp kampsport. Jeg har slitt med det samme selv, og har gang på gang oppdaget at ting blir mye mindre skummelt (eller ikke er skummelt overhodet) så fort man tar seg i nakkeskinnet og faktisk tester de ut.

Anonymous poster hash: a3046...8df
Skrevet

Meld deg inn på et treningssenter og test ut de ulike tilbudene de har der, og se om du finner noe du synes er morsomt?

Når det gjelder magen din, så er det ikke trening som fikser dette. Det er kostholdet. Kostholdet avgjør det meste, både når det gjelder vekta/utseendet og helsen. Du må ligge i kaloriunderskudd, slik at du går ned i fettprosent (dersom det er fett som ligger rundt magen din, og du ikke bare er oppblåst el.).

Det finnes ingenting du kan gjøre for å miste fett på ett bestemt sted.

Jeg synes det høres ut som du har et negativt tankemønster. Pass deg for dette.. At du egentlig har lyst til å gjøre kampsport f.eks, men lar deg stoppe av sjenerthet, er en god grunn til å teste ut nettopp kampsport. Jeg har slitt med det samme selv, og har gang på gang oppdaget at ting blir mye mindre skummelt (eller ikke er skummelt overhodet) så fort man tar seg i nakkeskinnet og faktisk tester de ut.

Det er nok sant. Har noen ganger lett for å bestemme meg for at "nei det klarer jeg ikke" Det er noe jeg jobber med så håper jo at det blir bedre etter vært.

Men er fortsatt alt for sjenert til en del ting, dessverre. Såpass at det hindrer meg i å leve "normalt" men jeg går i behandling så kombinerer jeg det med selv-trening hjemme så blir det nok menneske av meg også en dag:P

Men turer i skog og mark er jeg veldig glad i, har flere muligheter her jeg bor. Skal melde meg på treningssenter når jeg kommer i litt bedre form, tenker til høsten når det ikke blir like greit å gå ute. Har sett at det finnes gruppetrening med personlig trener, at man da er en gruppe på 4-6 personer med en pt. Tror det kunne passet meg utrulig bra! Er vel trening kun 2 ganger pr uke da, så kan jo trene litt alene også.

Jeg er litt usikker på om jeg ha proteinpulver, er det ikke mye kcal osv i det? Har det jeg trenger av vitaminer osv.

Kostholdet mitt er vel det verste, men det betyr jo egentlig bare at jeg har gode muligheter for å oppnå resultater? Altså, begynner jeg å spise annerledes så er jo mye gjort. Jeg er ikke sunn og det vet jeg selv.

er veldig glad i poteter, pasta osv. Tenkte jeg i det minste kunne kjøpe noen lavkarbo pasta og brød, selvom jeg ikke skal ha et ordentlig lavkarbo kosthold så skader det vel ikke? Potetene vil jeg helst beholde.

Ødelegger pepsi max mye? Det hadde blitt det absolutt vanskeligste å vende seg av med, haha:P

Oi, ble litt mye spørsmål og sånn det. Men takk for svar dere, er til stor hjelp. Mange flinke folk her!

AnonymBruker
Skrevet

Proteinpulver er ikke nødvendig. Spist godt med kjøtt og egg istedet. Men ikke bry deg om kalorier med mindre du er overvektig.

Om du forandrer kostholdet er mye gjort, ja. Lavkarbopasta og -brød er stort sett bare tull.

Pepsi Max inneholder ikke kalorier.

Lån deg en bok om ernæring og sett deg inn i hva kroppen trenger og hvorfor. Du kommer ikke langt uten grunnleggende kunnskap.

Skrevet

Proteinpulver er ikke nødvendig. Spist godt med kjøtt og egg istedet. Men ikke bry deg om kalorier med mindre du er overvektig.

Om du forandrer kostholdet er mye gjort, ja. Lavkarbopasta og -brød er stort sett bare tull.

Pepsi Max inneholder ikke kalorier.

Lån deg en bok om ernæring og sett deg inn i hva kroppen trenger og hvorfor. Du kommer ikke langt uten grunnleggende kunnskap.

Vil ned noen kg, men er ikke snakk om mye sånn sett. Kroppen er "stram" men har allikevel en del fett rundt mage og sånn. Men det "henger" ikke om du skjønner? Har sikkert ekstremt mye rundt organer osv...

Spiser ikke mye fett, men en del karbohydrater. Jeg spiser ikke kjøtt og sånn, men har begynt med vegetarkjøtt også spiser jeg grønnsaker hver dag, prøver å prøve ut nye typer osv og ikke kun det samme gamle som jeg vet er godt, bruker bare litt tid på å vende meg til nye smaker :P

Er en tidligere "jojo-slanker" så passer på at jeg ikke tar noen "ekstreme" dietter som tidligere for det går bare en vei...men en god livsstilendring har jeg bare godt av!:)

Er mozzarella greit nok? Elsker å strø det over all mat omtrent...ikke veldig mye men litt, som et slags ferskt krydder :P

Egentlig burde jeg vel bare kvinne meg opp å begynne med trening på treningssenter nå, i det minste for å trene styke. Har tenkt på at jeg kan skaffe sånn nøkkelkort og. My life livsstilsenter virker "trygt" noen med erfaring? :)

AnonymBruker
Skrevet

Vil ned noen kg, men er ikke snakk om mye sånn sett. Kroppen er "stram" men har allikevel en del fett rundt mage og sånn. Men det "henger" ikke om du skjønner? Har sikkert ekstremt mye rundt organer osv...

Spiser ikke mye fett, men en del karbohydrater. Jeg spiser ikke kjøtt og sånn, men har begynt med vegetarkjøtt også spiser jeg grønnsaker hver dag, prøver å prøve ut nye typer osv og ikke kun det samme gamle som jeg vet er godt, bruker bare litt tid på å vende meg til nye smaker :P

Er en tidligere "jojo-slanker" så passer på at jeg ikke tar noen "ekstreme" dietter som tidligere for det går bare en vei...men en god livsstilendring har jeg bare godt av! :)

Er mozzarella greit nok? Elsker å strø det over all mat omtrent...ikke veldig mye men litt, som et slags ferskt krydder :P

Egentlig burde jeg vel bare kvinne meg opp å begynne med trening på treningssenter nå, i det minste for å trene styke. Har tenkt på at jeg kan skaffe sånn nøkkelkort og. My life livsstilsenter virker "trygt" noen med erfaring? :)

Spis mindre karbohydrater, og mer fett.

Høres ut som du spiser lite av både proteiner (ekstremt lite) og fett. Når mesteparten av næringen din kommer fra karbohydrater, er det mange som mener det er vanlig at man legger på seg mest rundt magen.

Spis mer kjøtt, egg eller andre fullverdige proteinkilder. Jeg vet ikke hva "vegetarkjøtt" er, men med mindre det inneholder alle nødvendige aminosyrer, er det ikke bra nok.

Du trenger en viss mengde proteiner for å få noe utbytte av trening, spesielt i ditt tilfelle, hvor det er snakk om for lite muskelmasse og for høy fettprosent.

Skrevet

Jeg er litt usikker på om jeg ha proteinpulver, er det ikke mye kcal osv i det? Har det jeg trenger av vitaminer osv.

Nei, det er ikke mye kalorier i proteinpulver, og skulle du gå i overskudd med proteiner så vil det jo bare brukes som energi av kroppen uansett. Med tanke på at du sier at du ikke spiser spesielt med proteiner allerede burde du i aller høyeste grad vurdere det, særlig siden du ikke spiser kjøtt. Du går glipp av mye progresjon hvis du får i deg for lite proteiner.

Skrevet

Nei, det er ikke mye kalorier i proteinpulver, og skulle du gå i overskudd med proteiner så vil det jo bare brukes som energi av kroppen uansett. Med tanke på at du sier at du ikke spiser spesielt med proteiner allerede burde du i aller høyeste grad vurdere det, særlig siden du ikke spiser kjøtt. Du går glipp av mye progresjon hvis du får i deg for lite proteiner.

Okei, da skal jeg få skaffet det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...